بازدید 5660

فشار امارات بر ترامپ برای برکناری تیلرسون

کد خبر: ۷۸۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳ 06 March 2018
شبکه بی‌بی‌سی ایمیل‌های هک‌شده یک بازرگان را که به سود امارات عربی متحده بر رئیس‌جمهوری آمریکا فشار وارد کرده بود، منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، مجموعه‌ای از ایمیل‌های درز کرده حاکی از لابی‌گری امارات متحده عربی برای قانع کردن دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به اخراج «رکس تیلرسون» وزیر خارجه این کشور، به خاطر عدم حمایت از امارات در مقابل قطر است.

براساس این ایمیل‌ها، که بی‌بی‌سی به آنها دست یافته است، «الیوت برویدی» بازرگان مرتبط با امارات متحده عربی که برای مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ کمک جمع‌آوری می‌کرد، در اکتبر ۲۰۱۷ از او خواست تیلرسون را کنار بگذارد.

او در ایمیل دیگری، وزیر خارجه آمریکا را آدمی «سست» و «ضعیف» توصیف می‌کند که باید کنار گذاشته شود.

یک سخنگوی برویدی گفت که ایمیل‌های او را قطر هک کرده است و افزود که بعضی از این ایمیل‌ها «ممکن است دستکاری شده باشد، اما توضیح بیشتری نداد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و شماری از کشورهای عربی در ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند چون گفتند این کشور از تروریسم حمایت می کند. قطر این اتهام را رد می‌کند.

این حرکت بی‌سابقه شکافی جدی میان کشورهای قدرتمند خلیج‌فارس بود که متحدان آمریکا هستند. مقام‌های قطری در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی ادعای هک ایمیل‌های برویدی را رد کرده‌اند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، شرکت امور دفاعی «سیرسینوس» متعلق به برویدی صدها میلیون دلار با امارات قرارداد دارد.

او پیش از ملاقات ماه اکتبر با دونالد ترامپ در کاخ سفید، به تازگی از امارات برگشته بود.

براساس یادداشتی که برویدی درباره آن ملاقات تهیه کرده، از ترامپ خواسته بود از امارات متحده عربی و عربستان حمایت کند و به او توصیه کرده بود وارد نزاع آنها با قطر نشود.

براساس این ایمیل‌ها، او قطر را «یک ایستگاه تلویزیونی مالک یک کشور» توصیف کرده بود که اشاره به شبکه الجزیره است و گفت این کشور «هیچ کار مثبتی» نمی‌کند.

او همچنین نوشت به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده تیلرسون که «عملکرد ضعیفی دارد باید در یک موقعیت مناسب سیاسی برکنار شود.»

تیلرسون از محاصره اقتصادی قطر انتقاد کرده و خواستار کاهش شدت آن شده بود. آن سخنان مغایر موضع‌گیری ترامپ بود که از اقدام کشورهای عربی علیه قطر حمایت می‌کرد.

تیلرسون بخش مهمی از یک سال اول خود به عنوان وزیر خارجه را تحت فشار بوده است.

پاییز گذشته گزارش شد که او رئیس‌جمهور آمریکا را یک آدم «کودن» خوانده است، اما او در بیانیه‌ای این خبرها را تکذیب کرد.

دریافت‌کننده ایمیل‌ها که بود؟

برویدی شرح دقیق دیدارش با ترامپ را در ایمیلی به «جورج نادر» بازرگان لبنانی-آمریکایی با ده‌ها سال تجربه به عنوان میانجیگر میان کشورهای خاورمیانه و واشنگتن، نوشت.

منابع آگاه نزدیک به تحقیقات دادستان ویژه «رابرت مولر»، که درباره نقش ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و احتمال ارتباط میان کرملین و کمپین ترامپ تحقیق می‌کند، به بی‌بی‌سی گفتند که نادر از افرادی است که موضوع کنجکاوی این تحقیقات است و در هفته‌های اخیر از او سوال شده.

به گزارش نیویورک‌تایمز، محققان از نادر و سایر شاهدان در مورد هرگونه تلاش اماراتی‌ها برای خریدن نفوذ سیاسی از طریق انتقال پول به کمپین ریاست‌جمهوری ترامپ سوال کرده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس