بازدید 29395

دلایل کاهش گرایش زنان ایرانی به حجاب

کد خبر: ۷۷۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 07 February 2018
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:
 
مطالعه و پیمایش ملی ایران در سال ١٣٥٣ که از سوی زنده‌یاد دکتر اسدی و همکاران‌شان انجام شد، نشان می‌دهد که ٧٥ درصد پاسخگویان، زنان با حجاب را ترجیح می‌دادند و فقط ٧ درصد زنان بی‌حجاب و ١٢ درصد نیز فرقی نمی‌کند را پاسخ داده‌اند.

 البته اين تفاوت در شهر و روستا به نسبت زياد است؛ در حالي كه در شهر ٦١ درصد زنان باحجاب را ترجيح مي‌دادند در روستا اين رقم به ٨٧ درصد مي‌رسيد. ولي مهم‌ترين تاثير را عامل سواد داشته است.

ملاحظه مي‌شود كه با افرايش تحصيلات گرايش به ترجيح زنان باحجاب كمتر مي‌شده است و اين روند خيلي معنادار و تفاوت‌ها زياد است. پس از انقلاب كه حجاب اجباري شد، سازوكار اين متغير، تاثير خود را نشان داد. به اين معنا كه روند رو به گسترش آموزش عالي شدت گرفت، در نتيجه چندان غيرمنتظره نيست كه گرايش به ترجيح زنان باحجاب كمتر شود. همچنان كه گرايش خروج مفهوم حجاب از نظام ترجيحات افراد بيشتر شده است، و حدود ٤٠ درصد افراد با تحصيلات عالي مساله‌اي جز حجاب را براي ترجيح زنان در نظر داشته‌اند.

گزارشي كه اخيرا از سوي مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست‌جمهوري منتشر شده و مربوط به سه سال و نيم پيش است، توضيح مي‌دهد كه در دهه گذشته تمايل مردم به الگوهاي رسمي از حجاب كاسته شده است. در اين گزارش به نقل از مجموعه مطالعاتي كه شوراي فرهنگ عمومي انجام داده آورده است كه وضعيت پوشش و آرايش در دولت احمدي‌نژاد در سال ١٣٨٦ تا ١٣٨٨ در بهترين وضع خود بود ولي پس از آن آغاز به كاهش كرده است.

روند توسعه آموزش عالي و عامليت بيشتر زنان و مردان موجب مي‌شود كه از چارچوب‌هاي رفتارهاي سنتي موجود فراتر روند و ارزش‌هاي ديگري را كه عموما مبتني بر ارزش‌هاي مدرنيته است، بپذيرند. اين روند اجتناب‌ناپذير است و چنان نيست كه گمان كنيم با آموزش مفهوم حجاب يا تغيير گزاره‌هاي آموزشي مي‌توان اين مساله را حل كرد. اين ارزش‌ها صرفا محصول آگاهي نيست كه با تغيير آگاهي بتوان آن را حل كرد. مساله ساختاري و فرآيندي است.

ممكن است اين پرسش مطرح شود كه پس چرا در رژيم گذشته شاهد فرآيند معكوس حجاب بوديم؟ پاسخ اين است كه در همان رژيم نيز تفاوت‌ها برحسب سطح تحصيلات كاملا روشن است. ولي علت تحول كلي در گرايش به سوي حجاب، اجبار سياسي آن رژيم بود كه مي‌خواست بي‌حجابي را فراتر از وضعيت طبيعي جامعه به آن تحميل كند، لذا جامعه در برابر اين فشار واكنش منفي نشان داد.

عامل دیگر، تحول در وسايل ارتباط‌جمعي و نقش آنها در اجتماعي كردن افراد است. با آمدن ماهواره و فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي و دافعه‌هاي صداوسيما، مردم رو به سوي اين شبكه‌ها آوردند و در اين شبكه‌ها نيز به‌طور معمول تصويري از زنان و موقعيت‌هاي آنان نشان داده مي‌شود كه مطلوب ارزش‌هاي رسمي نيست. اين عامل تحت تاثير دافعه‌هاي صداوسيما است. چرا كه صدا و به ويژه سيما الگوهاي به‌شدت غيرواقعي در اين زمينه را ترويج مي‌كردند. الگويي كه پشت دوربين كاملا محجبه است، ولي وقتي براي سفر به آن طرف آب مي‌رود، به كلي رفتارش تغيير مي‌كند. از ميان رفتن اين پرده‌هاي اخلاقي تاثير بسيار زيادي بر تغيير الگوهاي پوششي داشته است.

عامل بعدي كه مهم است مربوط به دولت احمدي‌نژاد به ويژه از سال ١٣٨٨ به بعد مي‌شود. الگوي كلي صداوسيما و سياست رسمي در مقاطع خاص سياسي، تن دادن و حتي به رسميت شناختن پوششي از زنان است كه به لحاظ معيارهاي رسمي و در شرايط عادي مورد تاكيد و حمايت نيست ولي مصلحت سياسي اقتضا مي‌كند كه در هنگام انتخابات به آنان ميدان داده شود.

پس از سال ١٣٨٨ و با اتفاقاتي كه در آن مقطع رخ داد و گسست بزرگي را ميان بخش‌هايي از جامعه و ساخت سياسي ايجاد كرد جذب نظر زنان با اين پوشش به سياست عملي جناح غالب و دستگاه‌هاي رسمي آن تبديل شد و اين تغيير رفتار مصلحتي آنان ديگر منحصر به مقطع انتخابات نبود، لذا خيلي طولاني شد و در نتيجه به عنوان يك قاعده در آمد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۰
انتشار یافته: ۴۵
بسیار تحلیل غیر منطقی بدون پشتوانه علمی است . مسئله اینکه حجاب یک مسئله شخصی است تعیین نوع پوشش اینها خصوصی ترین مسئله یک خانم هست و همپنین انتخاب نوع پوشش از حقوق اولیه انسانها می باشد که حتی پوشش خانمها رو هم متاسفانه سیاسی کردن .
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
پوشش تو خیابان که یه چیزه شخصی نیست تو خونه شخصیه ،این حجاب هم برای دخترا شده یه عامل فشار تا یه چیزی میشه میگن در میاریما
هر چیزی که بخواد با زور باشه عملکردش منفی میشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
راهنمایی و رانندگی هم قوانیش به زور است و پس باید مقابله شود
و خیلی چیزهای دیگر لطفا ابکی حرف نزنیم
چرا باور این برای شما سخت است که جامعه و انسانها در برابر رفتار آمرانه مقاومت نشان داده و حتی تجاهر به ضدیت هم خواهند کرد، آنروز بهانه چه خواهد بود.
به نظر بنده يكي از مهمترين دلايل ازدواج دير هنگام دختران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
چرا نگاه جنسیتی داری؟ ازدواج خرج داره، درآمد ما ریال و مخارجمون دلاره، الان اگر بخوایم زندگی در تهران رو مثال بزنیم، برای دریافت 20 میلیون وام ازدواج، باید ضامن کارمند دولت با کسر از حقوق معرفی کنیم، که خیلی ها این شرط رو ندارند، پس بی خیال این وام ازدواج، پول پیش خونه رو داریم، مخارج عروسی، جهیزیه، سرویس عروس، لباس و .....، در نهایت به این نتیجه میرسیم که نمیتونیم ازدواج کنیم، پس بیخود مشکلات و بی کفایتی بعضی ها رو گردن دخترا نندازین، زن و مرد که نمیتونن برن تو چادر زندگی کنند، برای شروع یک زندگی یک حداقل هایی لازمه، که با شرایط فعلی امکان پذیر نیست و حداقل باید سرمایه بین 60 تا 100 رو داشته باشم، که برای یک جوونی که تازه ب کار مشغول شدهو والدین بازنشسته داره، غیر ممکنه!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
خانم ها به خاطر حجاب نوعی عداوت نسبت به مردان پیدا کرده اند .
ما هم مثل بقیه مردم جهان هستیم بیخود برای جامعه تابوسازی نکنیم
انسانی که از لحاظ عقلی به حدی بالايي رسیده باشه هیچ وقت حجاب رو عاملی برای جلوگیری از فساد نميدونه. بلکه انسان رشد یافته فکر خودش رو پاک میکنه.
مسئله حجاب باید اختیاري شود مثله کشور لبنان
اصلا کی گفته گرایش به حجاب کم شده اتفاقا بیشتر هم شده واینها که شما می بینید بدحجابند ایرانی نیستند والا ایرانی ها علاوه بر حجاب معمول عاشق روبنده اند
تو هم کار و زندگیتو ول کردی با هر تفسیر آبکی یک نیشی به احمدی نژاد میزنی
تابناک واقعا داری مایوسمون میمنی
کاهش گرایش به حجاب!استغرالله نگین این حرفها رو!کی گفته؟الان یکی میاد میگه طبق نظرسنجی دانشگاه مریلند امریکا گرایش زنان ایرانی به حجاب بیشتر هم شده :)
موضوع حجاب يا امثالهم كه در ايران به صورت اجباري و تحميلي در امده يه راه حل بسيار ساده براي بررسي و حل دارد

بياييد در سراسر جهان بررسي كنيم
ببينيم كجاي دنيا همانند ايران موضوعات خاص به صورت اجباري در امده است

حجاب يكي از اين مقولات است

در هيچ جاي دنيا حجاب به شكل ايران نيست
اين خود نشان دهنده غلط بودن رويه است

اين يك قانون است
وقتي ديديد بر خلاف اكثريات قاطع در حال اقدام حركت هستند
شك نكنيد كه مسير شما اشتباه است
چرخ را يكبار اختراع كردند و تمام....


مگر اينكه در پشت پرده جرياناتي جاري باشد كه موضوع را نه عقلاني بلكه سياسي ميكند
لذا بايد بر اين اشتباه اصرار كرد!
كه در ايران داريم اين اصرار را ميكنيم.....................................
میشه دست از سرمون بردارید ؟ خسته شدیم انگار تمام مشکلات این مملکت حجابه ! بابا بگذارید مردم خودشون تصمیم بگیرند
اجبار اجبار اجبار.....
لطفا دست از سر زنان و دختران بردارید و به دنبال مشکلات واقعی اجتماع باشید .
حجاب یک مسئله شخصی است در خیلی از کشورها حجاب وجود دارد اما نه از نوع اجباری . مثل مالزی ، ترکیه .
خواست هر یک از این قشرها هم محترم شناخته شده و هر کسی با پوشش دلخواه خود در جامعه حضور دارد .
بایدبزاریم توازادی مردم تصمیم بگیرندچگونه میخواهند باشند.اینجوری نفاق هم کمترمیشه.حتی خداهم انسان ومجبوربه کاری نکرده وبه انسان اختیار داده.سعادت یا عاقبت بخیری هرکسی دست خودشه.دردین هیچ اجباری نیست.هیچ کس وبه جبرنمیشه واردبهشت کرد.
به نظر من حجاب در جامعه هنوز دارای جایگاه و احترام است.
تحلیل درستی نبود
من خودم خانوم هستم نمی تونم همزمان وقتی بارون میاد بچه و چتر و چادر و کیف رو با هم نگه دارم تازه که چی ! اینهمه به دختران یاد دادیم حجاب حیا عفاف ولی پسران موقع خواستگاری سراغ کسی میرن که چشماش از سرندپیتی کوچیکتر نباشه یا ...... خودتون بهتر می دونید
نتیجه ی اعتقاد یک طرفه ی زنان به حجاب و حیا و از اون طرف آزادی مردان برای 4 همسری
حتی موجب شک و تردید زنان معتقد می شود
حجاب کاملا شخصی هست و هرگونه دستور حاکمیتی برای آن محکوم به شکست است . چه دستور کشف حجاب باشد یا حجاب اجباری باشد .
سال 2030اقتصاد عربستان از نفت بی نیاز میشه اون وقت ما داریم.........
زیاد جوش نزنید تا 20 سال دیگر مانند همه جای دنیا در ایران هم مسئله حجاب اجباری به تاریخ خواهد پیوست.
به نظر خودتون یکم سطحی به موضوع نگاه نکردید؟؟!!
پس مشکلی نداره ! خدا رو شکر !!!
رفتن از مردهاپرسيدن زنهاي باحجاب دوست دارين يا نه خخخخخخخخخ
خوب از زنها هم بپرسيم مردها يقه هاشون رو ببندن دوستدارن يا آستين كوتا آستين بلند يا ...
اين چه مدل آمار گرفتنهست آخخخخخخههه
یکی از دلایل ، برخورد بد و ناشایست ماموران و مسئولان در امر حجاب بوده و هست.
ما یک خانواده مذهبی یزدی میباشیم بطوریکه با نامحرم صحبت هم نمی کنیم. مادربزرگ من چادری است . مادرم مانتو پوشیده و من مانتو با حجاب آزادتر و خواهرم کلا بی حجاب است. این روند را من در کل جامعه میبینم. یعنی احساس میکنم نگاه به خانم های چادری نگاهی بد است
تحلیل بسیار سطحی بود، بدون پشتوانه و مرجع علمی و تحقیقی، اگر هم عوامل ذکر شده تاثیر گذار باشند تاثیرشان بسار جزیی میباشد. چرا جامعه شناسان و تحلیل گران تن به تحقیق و بررسی میدانی با در نظر گرفتن کلیه عوامل تاثیر گذار و میزان تاثیر گذاری هر عامل نمیدهد؟!!
اینها همان خانمهایی هستند که پدر رضاشاه را برای کشف حجاب در آوردند!
حجاب یک امرانکارناپذیر برای زنان جامعه اسلامی است که مصونیت ودید مثبت به حیا وعفاف وسلامت روانی آنهاست .
حالا باافزایش تحصیلان مثلا درحوزه دامپزشکی یاعلوم پایه ،مثلا دید زنان نسبت به فلسفه حجاب وآگاهی آنان به پیچیدگی های روانی انسان بیشتر می شود یاصرفا ،نقش روشنفکری می گیرند.؟که بعدا دامن خودشان رابگیرد .
نکته اصلی در مورد حجاب طبعیت از مد در جامعه ایرانه که شدیدا ارزش ها و ضد ارزش ها رو تعیین میکنه ، نمود اون رو میشه در رفتارهایی که با رشد غیرعادی در زمانی بسیار کوتاه بعضی از محصولات تجاری در ایران میشه به راحتی دید.
مطمئنا اگر حجاب در برهه ای از زمان به عنوان یک عمل لاکچری در جامعه ایران دیده بشه شاهد استقبال گسترده و البته غیر ریشه ای به حجاب خواهیم بود...
فقط حجاب نيست كلا تابوسازى هاى بى دليل باعث زندگى دوگانه ورواج تظاهردرجامعه مى شود، وقتى حجاب رابراى دختر٧ ساله هم اجبارمى كنيم وفردازكودكى در داخل منزل ومهمانى بامدرسه بارويكردى متفاوت روبرومى شودكلاباعث رواج دورويى وتزويروپنهانكارى درجامعه مى شودكه تمام اخلاقيات راله مى كندوتبعات آن درهمه ابعادجامعه رادچارمشكل مى كند، از اختلاس تا....
مگه تركيه مسلمان نيسا اونى كه به حجاب اعتقاد داره واقعارعايت مى كندوكسى نداردحجاب نداره ومثل اينجاحجاب شل وفرمايشى نداريم، كلا اين مسئله صنعت توريست رو هم نابودكرده، با زور كه نميشه مملكت دارى كرد
هرچه که (زور) شد ((دور)) شد !!!
اگر حجاب را آزاد کنند مردم میروند سراغ مطالبات دیگر
با سلام
امر حجاب همچون نماز، روزه، زکات و ... از ناحیه رحمت پروردگار برای سالم زیستن انسانها (با هر دین و سلیقه ای) در دنیا و خشنودی خدای رحمان نازل شده است. حجاب یک امر فطری است. خدا را بر اعمال خود حاظر و ناظر ببینیم و اگر دوستش داریم اطاعتش کنیم که شیطان یک بار امر خدا را اطاعت نکرد و خداوند تا ابد از رحمت خودش دورش کرد. قضیه جدی است.
من از این که به خاطر تحریک نشدن مرد ها باید خودم رو گونی پیچ کنم از همه مرد ها متنفرم .
اخه چرا امار الکی منتشر میکنید؟ تابی جون خودت لطف کن این متن رو بخون ببین چند درصدش منطقی و قانع کننده هست؟
دلیلش این است که مردم ما اعتماد به نفس ندارند و فکر میکنن هر چه برهنه تر باشن بیشتر در جامعه به چشم می ایند
چرا این موضوع رو به رفراندوم نمی گزارن ؟؟؟؟؟؟
حفظ و وجود حجاب در در جامعه تا زمانی که اجباری باشد نمی تواند افتخاری برای هیچکس باشد
?????????????????
دلیلش زور و بخشی ضعف خانم ها است
تنها در ایران حجاب اجباری وجود دارد. پس باید بپذیرید که مخالفانش بیشتر میشوند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار