بازدید 30024
گزارش کامل افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر؛

از شوخی کرمی با فیلم ابراهیم حاتمی کیا تا شوخی مکرر اکبر عبدی با همسرش!

نمی‌دانم ما اهالی سینما چرا داریم پول جیب‌مان را از مردم می‌گیریم. نمی‌دانم چرا سلیقه مردم را عوض کردند. در تئاتر به من می‌گویند چرا نمایش‌تان بزن و برقص ندارد! با این سطح سلیقه مشخص است مردم این روزها پای شبکه‌های ماهواره می‌نشینند.
کد خبر: ۷۷۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱ 01 February 2018

آغاز افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجرآیین افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور اقشار مختلف از جمله تعدادی از سینماگران و شماری از خبرنگاران برگزار شد و در آن علاوه بر معرفی بخشی از برترین‌های سینمای ایران، از سه سینماگر و دوبلور ایرانی تقدیر aد.

به گزارش «تابناک»؛ مراسم آغازین جشنواره فیلم فجر از دقایقی پیش با حضور جمعی از سینماگران و خبرنگاران و طیف وسیعی از دیگر اقشار به میزبانی برج میلاد آغاز شد. بر خلاف ادعاهای پیشین مراسم فرش قرمز با حضور هنرمندان برگزار شد و سینماگران پس از عبور از فرش قرمز در سالن اصلی برج میلاد مستقر شدند.

علیرضا تابش، محمدرضا عارف، محمدهادی ایازی، منوچهر شاهسواری، اکبر عبدی، نصرالله مدقالچی، نوید محمدزاده، هومن سیدی، رسول صدرعاملی، محمود گبرلو، مهدی پاکدل، سید غلامرضا موسوی، شبنم مقدمی، کامبیز دیرباز، بهرام رادان، رضا مقصودی، مارال و مونا فرجاد، پدرام شریفی، محسن افشانی، ناصر ممدوح، فرشته طائرپور، علی صالحی و... از حاضران در افتتاحیه جشنواره هستند.

در ابتدای این مراسم که در ابتدا قرار بود برگزار نشود اما با عقب نشینی و اعلام اشتباه دبیر جشنواره برگزار شد، داروغه زاده در تصمیمی صحیح سخنرانی بسیار کوتاهی کرد و ادامه مراسم با پخش چند کلیپ ادامه یافت. یکی از این کلیپ‌های معرفی فیلم‌ها بود و کلیپ دیگر نیز در بزرگداشت علی معلم بود. کرمی از سیدعباس صالحی، محمدمهدی حیدریان، ابراهیم داروغه‌زاده، فرشته طائرپور و خانواده علی معلم برای نکوداشت این هنرمند به روی سن دعوت کرد.

آذر معلم، امید و ایمان معلم روی سن آمدند و در نکوداشت زنده‌یاد علی معلم، مورد تقدیر وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی قرار گرفتند. کرمی گفت: ما علی معلم را از دست دادیم اما خوشحالم که جشن حافظ امسال ثابت کرد که خانم معماریان همچنان راه علی معلم را ادامه می‌دهند. معماریان با حضور روی سن به یاد علی معلم، تنها به این بیت اشاره کرد: تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول، جانم بسوخت اول در کسب این فضایل. امید معلم نیز گفت: واقعیت این است که امسال چطور ممکن است بتوانم نبود پدر را در طول جشنواره تحمل کنم. خوشحالم که اهالی سینما همگی پشت هم ایستادند و من هیچوقت فراموش نمی‌کنم که باید راه پدر را ادامه دهیم تا هیچ کس نتواند اتحادمان را خراب کند.

در بخشی از این مراسم احسان کرمی، مجری افتتاحیه جشنواره فجر با فیلم حاتمی‌کیا و علیرضا قاسمی شوخی کرد و گفت: «امسال «به وقت شام» و به «وقت ناهار» داریم. متأسفانه به صبحانه که وعده مهمی است، توجه نشده!» اما دقایقی بعد که به صحنه بازگشت متوجه شد که شوخی با حاتمی کیا برای او و جشنواره چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد و به سرعت کوشید جبران کند و گفت: «آن جمله فقط یک شوخی بود و تا آخر برنامه ممکن است با اسامی فیلم‌ها شوخی کنیم. خدای ناکرده قصد توهین به فیلمی یا کسی را از این شوخی‌ها نداشتم.»

در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی کوتاه گفت: «ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است. جشن سینمای ایران و جشن انقلاب اسلامی که من هر دو آن ها را به مردم عزیز تبریک می گویم. این سینما در سال های گذشته نام ایران را بلند آوازه کرد و با حضورهای موفق جهانی که پدید آمد، توانست سفیر فرهنگی هنری ایران در جهان باشد. این سینما توانسته پیشتاز گفتگوی هنری ایران با جهان باشد و توانست نشان دهد که می‌توان سینمایی انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه‌دار داشت، کما این که تاریخ فرهنگ ایران هم همه این‌ها را در کنار هم دارد.»

آغاز افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سپس نوبت به بزرگداشت سه هنرمند سینما ـ منوچهر اسماعیلی، اکبر عبدی و محمدعلی نجفی رسید. ابتدا نماهنگ بزرگداشت محمدعلی نجفی پخش شد که طوفان نهان‌قدرتی آن را ساخته است. با حضور ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری از این کارگردان 72 ساله سینمای ایران و نخستین مدیر سینمایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد و لوح تقدیری به او اهدا شد. 

محمدعلی نجفی در سخنانی روی سن گفت: «چهل و هفت سال پیش زمانی که در محافل مذهبی و خانواده‌های مذهبی کمتر می‌شد از سینما صحبت کرد من با دو یار؛ آقای فخرالدین انوار و همسرم زهره بجد مسNله نمایش را پی گرفتیم. با همکاری ایشان نمایش سربداران را نوشتیم. برای اولین بار در یک مکان مذهبی توانستیم موسیقی را در حسینیه ارشاد پخش کنیم. اما میان نمایش یکی از تابلوها و پخش موسیقی، شخصی گفت کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم و این همان سالی بود که در تخت جمشید این جمله شنیده شد. احسان کرمی از حاضران خواست اولین مدیر سینمای پس از انقلاب را تشویق کنند.»

کرمی در ادامه به سیاوش حکمت‌شعار از بازیگران فیلم «بچه‌های بد» که 17 سال است در بستر بیماری‌ hست اشاره کرد و از حاضران خواست برای سلامتی او دعا کنند.

در ادامه آیین افتتاحیه، کلیپ دومین بزرگداشت برای حاضران نمایش داده شد که در آن بخش‌های مختلفی از هنرنمایی «منوچهر اسماعیلی» صداپیشه محبوب سینما پخش شد و تحسین حاضران را برانگیخت. نماهنگی که بهروز سلیمانی‌نذیر آن را ساخته است. در ادامه از منوچهر اسماعیلی گوینده و صداپیشه 78 ساله ایرانی با حضور سعید راد و ابوالحسن تهامی تجلیل شد.

در ادامه احسان کرمی، لوح قدردانی دبیر جشنواره فیلم فجر را قرائت کرد و توسط ابوالحسن تهامی و سعید راد به منوچهر اسماعیلی اهدا شد. منوچهر اسماعیلی با تشویق های مکرر حاضران در سالن به روی سن آمد و گفت: در همه فیلم‌ها به شما سلام کردم و شما، امشب به سلام من جواب دادید. من هم به سهم خود از استاد علی معلم یاد می‌کنم و به همسر و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم. زیاد وقت‌تان را نمی‌گیرم و حال خوشی هم ندارم. بعد از دیدن صحنه‌هایی که پخش شد حتی توان ایستادن هم ندارم. خیلی متشکرم. احسان کرمی از اسماعیلی خواست روی صندلی بنشیند و در ادامه از ابوالحسن تهامی و سعید راد خواست درباره این استاد دوبله صحبت کنند.

ابوالحسن تهامی گفت: آقای اسماعیلی از نوابغ هنری ایران هستند. از آغازی که پا به هنر و فن دوبلاژ گذاشتند؛ من شصت سال افتخار داشتم تا در کنار ایشان بیاموزم. دو هنرمند بزرگ جهانی وقتی که به ایران آمدند و فیلم‌هایشان را به زبان فارسی ترجمه کردند؛ گفتند باور نمی‌کنیم ما فارسی بلدیم و به این زبان حرف بزنیم. اسماعیلی در هر فیلم با صدای همان کاراکتر دوبله می‌کرد. ویلیام هولدن و آنتونی کوئین از شنیده شدن صدای خودش در فیلم‌های فارسی‌زبان واقعا شگفت‌زده شدند. آقای اسماعیلی به دوبله ایران رونق و شخصیت داد و اولین کسی بود که قدر خودش را می دانست و هنر خودش را ارزان نمی فروخت و به ما که از ایشان کوچک‌تر بودیم؛ بسیار آموخت.

سعید راد در این بخش گفت: در گذشته صدا در صحنه نبود و بعدا در اتاق دوبله صدای فیلم‌ها را می‌گذاشتند. به من گفتند قرار است آقای اسماعیلی به جای تو دوبله کنند. آقای اسماعیلی در فیلم عقاب‌ها به شخصیت من جان بخشیدند. واقعا هر عنوانی برای ایشان کم است. برای منوچهر اسماعیلی یک دقیقه بایستید و دست بزنید. در ادامه برنامه نماهنگ مشهور «ای ایران» که توسط خانه سینما و با حضور بازیگران سینما ساخته شده است، پخش شد.

در ادامه کرمی، تولد مازیار میری و حبیب رضایی را تبریک گفت که هیچ‌کدام آنها در سالن حضور نداشتند. سپس با پخش اسامی اعضای هیأت انتخاب و داوری، نوبت به بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران و اهدای اولین سیمرغ‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رسید.

احسان کرمی، به این نکته اشاره کرد که گروه فیلم «اتاق تاریک» و «چهارراه استانبول» به دلیل اکران فیلم‌هایشان در سینماهای مردمی جشنواره سالن را ترک کرده‌اند. این اتفاق در نوع خود جالب توجه است که همزمان با اکران فیلم‌ها، مراسم افتتاحیه برگزار می‌شود.

در این مراسم برندگان سیمرغ‌های بلورینِ مواد تبلیغاتی متشکل از سیمرغ‌های بلورین بهترین عکس، بهترین پوستر و بهترین تیزر و آنونس از میان نامزدها، بدین ترتیب معرفی شدند:

* بخش عکس
1- تیک‌آف - سیدعبدالحسین نواب موسوی
2- پریناز- جواد جلالی
3- زادبوم - علی نیک‌رفتار
4- مالاریا - امید صالحی

* بخش پوستر
1- آوانتاژ- احسان رضازاده
2- رگ خواب - محمد روح‌الامینی
3- ماحی - حامد مسعودی‌فر
4- نگار- احسان برآبادی
5- هجوم - بابک یادگاریان

* بخش تیزر و آنونس
1- بنیانگذار محک - محمد زمانی
2- 21 روز بعد - کریم مهرآبادی
3- خفه‌گی - مسعود رفیع‌زاده
4- رگ خواب - امیرشیبان خاقانی

سپس کلیپ بزرگداشت اکبر عبدی که توسط مجید توکلی ساخته شده است برای حاضران به نمایش درآمد و به شدت مورد توجه حاضران در افتتاحیه قرار گرفت. در بخش بزرگداشت اکبر عبدی، متن قدردانی دبیر جشنواره توسط احسان کرمی قرائت شد و بهرام بدخشانی، مسعود ده‌نمکی، محمدرضا فروتن و رسول صدرعاملی برای اهدای لوح او روی صحنه آمدند. در ادامه به خواسته عبدی، احمدرضا معتمدی هم روی سن آمد. لوح تقدیر عبدی توسط مسعود ده‌نمکی به وی اهدا شد.

رسول صدرعاملی در وصف عبدی گفت: به خاطر کسی اینجا ایستادم که در طول سی و چند سال گذشته فقط بازیگر نبوده. او یک پدیده است که نشان داده می‌توان یک بازیگر و یک مولف بود. او در همه کارهایی که حضور داشت؛ هیچوقت ادای چیزی را در نیاورد و کاری کرد که ما کاراکترها را باور کنیم. او خودش را به ما تحمیل و کاری کرد که شخصیت را دوست داشته باشیم. خوشحالم که به خاطر او اینجا ایستاده‌ام.

احمدرضا معتمدی در این بخش گفت: به عنوان کسی که بیش از سی سال سینما تدریس کردم و با سه نسل از بزرگان سینما کار کردم؛ به جرأت می توانم بگویم که استاد عبدی پرظرفیت‌ترین و پرظرافت‌ترین نقاش سینمای ایران هستند. ایشان یک نابغه در تصویرگری فیزیک و میمیک هستند. و این که فراتر از سینما، ایشان برای ما یک سرمایه و ثروت ملی هستند.

اکبر عبدی در حضور ده‌نمکی گفت: من شانس بزرگی آوردم که با بزرگانی چون ناصر تقوایی و میرباقری و علی حاتمی کار کردم. با تنها کسی که شش کار داشتم؛ آقای ده‌نمکی است.




مسعود ده‌نمکی اظهار داشت: باید از همسر آقای عبدی تجلیل کرد. ما که با ایشان کار کردیم می‌دانیم خانم‌شان چه می‌کشند! در ادامه از همسر عبدی خواسته شد روی صحنه بیاید که این حضور با تشویق حاضران روبه‌رو شد.

ده‌نمکی در ادامه گفت: شما برای اینکه راحت تر بتوانید با آقای عبدی کار کنید باید با خانم‌شان بیشتر حرف بزنید. او با توجه به سخنان مطرح شده در نماهنگ بزرگداشت عبدی، گفت: آقای عبدی و شریفی‌نیا مثل تام و جری هستند، دعواهای‌شان را جدی نگیرید! او در ادامه گفت: خیلی آدم‌ها در سینما محبوب‌اند و خیلی مشهور، اما آقای عبدی جزو کسانی هستند که هم محبوب است و هم مشهور.

محمدرضا فروتن درباره این بازیگر گفت: بزرگان در سینما بسیار هستند. من به دو نفر از این بزرگان ارادت دارم. یکی مرحوم خسرو شکیبایی عزیزم که لحظه به لحظه برایم پر از آن بازیگری بود و پر از عشق. دیگری نیز اکبر عبدی است که همه می‌دانند به غیر از استعداد و بازیگری، پر از خوش‌قلبی، صفای دل و مهربانی هستند. تن‌شان سلامت باشد.

اکبر عبدی در این بخش گفت: ایام فاطمیه را به شما تسلیت می گویم. او در ادامه با توجه به نماهنگ پخش شده از خود در این مراسم و علاقه‌اش به نوه‌دار شدن و بچه‌دار شدن، گفت: فکر می‌کنید من شوخی می‌کنم اما بعد از جشنواره ما برای سلبریتی شدن اقدام می‌کنیم و قصد ازدواج مجدد دارم. از همسر و مادرم تشکر می‌کنم. من فیلم مزخرف هم بازی کردم چیزی نگفتید و نگاه کردید! خیلی ممنونم از شما و کسانی که زحمت کلیپ پخش شده را کشیدند.



این بازیگر سینما افزود: از مردم هم ممنونم که خرج ما سینمایی‌ها را می‌دهند و فیلم‌های سطح پایین می‌بینند. امیدوارم خداوند روزی آنها را بدهد. از خداوند ممنونم برای عزتی که به من داد و هیچکس این عزت را نمی‌تواند به آدم بدهد. من کجا و بچه‌ای که در نازی آباد و شوش بزرگ شد و امروز برای درکنار بزرگانی چون آقای اسماعیلی بزرگداشت بگیرند، کجا. هیچ هنرمندی در سینما، رزومه به لحاظ تعداد کار و هنر ندارد. آقای اسماعیلی فرشچیان سینمای ایران است. سینما پنجاه درصد صدا، و پنجاه درصد تصویر است اما ایشان با صدا جای تصویر را پر کرده است.

عبدی ادامه داد: در فیلم مادر ایشان دقیقا مثل من جای من حرف زدند. و جز من جای سه نفر دیگر هم در آن فیلم حرف زدند. آقای اسماعیلی کاستی‌های من را پر کردند و ظرفیت‌های بازی من را افزایش دادند. ایشان یکی از بزرگترین و با ارزش ترین سرمایه های سینمای ایران هستند. نمی‌دانم ما اهالی سینما چرا داریم پول جیب‌مان را از مردم می‌گیریم. نمی‌دانم چرا سلیقه مردم را عوض کردند. در تئاتر به من می‌گویند چرا نمایش‌تان بزن و برقص ندارد! با این سطح سلیقه مشخص است مردم این روزها پای شبکه‌های ماهواره می‌نشینند. برای استاد انتظامی، مشایخی، نصیریان، کشاورز، ناصر تقوایی، احمد پژمان و شهلا ریاحی آرزوی سلامتی می‌کنم.

پس از سخنان اکبر عبدی، این مراسم به پایان رسید، تا مردم، اصحاب رسانه و اهالی سینما از روز جمعه سیزده بهمن هزار و سیصد و نود و شش به تماشای فیلم‌های سینمایی حاضر در این رویداد بنشینند. مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر با اجرای رضا رشیدپور در عصر 22 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
مرحوم علی معلم چه گلی به سر سینمای ایران زده است که در مراسم افتتاح بزرگترین رویداد سینمائی کشور از او تجلیل می کنند و اگر واقعاً شایسته چنین بزرگداشتی بوده چرا
تازنده بود چنین تقدیری از او به عمل نیامد. این رفیق بازیها را درمراسم خصوصی وجداگانه ای
بر گزار کنند؛ کجای دنیا سابقه دارد که از یک دوبلور در چنین مراسمی تجلیل بعمل آورند؟
حفظ احترام و اعتبار چنین مراسمی وظیفه اخلاقی و حرفه ای همه دست اندرکاران سینمای
ایران ، وازجمله خود تجلیل شدگان است
درود بر سینما گران عزیز که با این مشکلات سینما را بزرگ کردن
به جز تعدادی فیلم انگشت شمار سینمای ایران خوب نیست چون دست و بالشان بسته است
از این اکبر عبدی از وقتی که کلیپش که سگ داره لیسش می‌زنه و از سگ می‌خواد که سفارشش رو پیش خدا بکنه! حالم بد میشه
وای بر ما که در کشور اسلامی، بخش عمده‌ای از هنرمندان مااین طوری هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
خلایق را هر چه لایق یک لیاقت دارد برای نجات متوسل به ائمه اطهار و اولیا الله گردد و دیگری متوسل به سگ و گربه
در قیافه های اکثرشون تظاهر موج می زند. خودشون هم مثل اکثر فیلم هاشون باورشون سخت است. همه زندگی شود در حال بازی اند. کی خودشون هستند.
زنی که مرد از دامنش مرد به معراج می رود باید پای مرد را هم بشوره تا لیز نخوره به معراج برسه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
از سنجد واسطه خدا و اکبر خان هم تقدیر کردن ؟
سنت حسنه تقدیر از بزرگان این مرز و بوم بسیار پسندیده است به شرطی که بعد از مرگشان نباشد!
اما کمی بعد متوجه شد شوخی او با حاتمی کیا میتواند چه تبعاتی برای او و جشنواره داشته باشد. چه تبعاتی. !!! یه شوخی کرده تموم شده شما چرا الکی شلوغش میکنید؟
این عبدی هر چه ار سنش بگذرد سخیف تر می شود
عبدیرا یکعمر دوست داشتم ازروزی که کلیپ سنجدش رودیدم ازش بدم اومد
یک مشت جماعت الکی خوش
از عبدی بعید بود
همیشه در مجالس فرمایشی یکی از کسایی که جایزه میگیره همین اکبر جونه !نمیدونم چه سری داره؟؟!
آقاي عبدي بعد از بازي در فيلم رسوايي و فيلم مسعود ده نمكي واقعا خودشو زير سوال برد
وقتی نوید محمدزاده رو میبینم تنم مورمور میشه
عجب سیبیل پارتی بوده...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر