بازدید 16224
۱

اعتراضات معیشتی مردم و سوءاستفاده فرصت‌طلبان

کد خبر: ۷۵۹۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰ 30 December 2017

روز پنج شنبه و جمعه برخی از شهرهای کشور شاهد برگزاری تجمعاتی از سوی قشرهای مختلف در اعتراض به گرانی برخی کالاها و اوضاع معیشتی و نیز برخی از مال باختگان موسسات مالی بود. در خلال این تجمعات که در برخی از شهرها مانند مشهد، اصفهان، کرمانشاه و رشت برگزارشد، برخی از جریانات معاند با طرح شعارهای ساختارشکنانه این اعتراضات را از مسیر خود خارج کردند. اقدامات ساختارشکنانه این افراد با استقبال جریانات ضدانقلاب نیز همراه شد.

تجمع اعتراضی در مشهد

به گزارش روزنامه خراسان، ساعت 9 صبح پنج شنبه تعدادی حدود ۱۰۰ نفر از شهروندان مشهدی در اعتراض به گرانی‌های اخیر کالاهایی مانند تخم‌مرغ و...، بیکاری و همچنین نحوه رسیدگی به تعیین تکلیف سپرده‌هایشان در تعاونی‌های منحل شده در میدان شهدای این شهر تجمع کردند و شعارهایی علیه گرانی و سپس دولت و بانک مرکزی سر دادند، اگرچه پیش از این فرماندار مشهد اعلام کرده بود هیچ گروه یا تشکلی درخواست برگزاری تجمع را ارائه نداده است اما تعدادی از شهروندان براساس دعوت صورت گرفته توسط مراجع ناشناس در شبکه های اجتماعی در این تجمع شرکت کردند.

با این حال نیروی انتظامی تلاش کرد بدون درگیری وضعیت را کنترل کند اما با نزدیک شدن به لحظات اذان ظهر تجمع کنندگان با سیل نمازگزاران و زائرانی که قصد تشرف به حرم مطهر را داشتند همراه شدند و فاصله میدان شهدا تا حرم رضوی را طی کردند. تعداد قابل توجهی از شهروندان نیز از این تجمع و حرکت جمعی با تلفن همراهشان تصویر برداری کردند و در شبکه های اجتماعی به انعکاس آن پرداختند. همه این مسائل باعث شد تعداد معترضان ساعاتی پس از برگزاری تجمع افزایش یابد به‌گونه‌ای که جمعیت آن ها حدود دو هزار نفر به نظرمی رسید.

در این میان نکته قابل توجه این بود که شعارهای اقتصادی و گلایه های مردم از گرانی که در ابتدای تجمع در میدان شهدا مطرح شده بود، آرام آرام با نفوذ برخی جریانات مشکوک و معاند در بین مردم، رنگ و بوی سیاسی و ساختارشکنانه به خود گرفت و ازدحام جمعیت به‌گونه‌ای بود که نیروی یگان ویژه خودروهای آب‌پاش را وارد صحنه و در لحظاتی برای مدیریت میدان از گاز اشک آور استفاده کرد. این حرکت نیروی انتظامی باعث شد معترضان با پرتاب بطری‌های آب، پاره‌سنگ و حتی پرتاب متقابل کپسول‌های گاز اشک‌آور و سردادن شعارهایی با این مضمون که «نیروی انتظامی برو دزد را بگیر» به این اقدام نیروی انتظامی واکنش نشان دهند. برخی شنیده ها حکایت دارد که یگان ویژه مجبور به شلیک‌های هوایی نیز شد. سرانجام پلیس توانست جمعیت را پراکنده کند. دراین تجمع برخی افراد به گارد ریل های خط 3 بی آرتی که مورد اعتراض ساکنان و مغازه داران است و نیز تعدادی از سطل‌های زباله خسارت وارد کردند و سپس به خیابان‌های مجاور میدان شهدا متواری شدند. این تجمع در ساعت سه بعد ازظهر به پایان رسید.

فرماندار مشهد: نیروی انتظامی با مدارا با مردم برخورد کرد

پس از این اتفاق فرماندار مشهد در گفت وگو با کانال تلگرامی اخبار خراسان با تاکید بر غیر قانونی بودن این تجمع گفت: نیروی انتظامی در جریان این تجمع با مدارا برخورد کرد و تعدادی که قصد تخریب داشتند دستگیر شدند. رحیم نوروزیان همچنین درباره حوادث روز پنج شنبه مشهد و این که گفته می‌شود عده‌ای از روزهای قبل فراخوان این تجمع را داده بودند، به اعتماد آنلاین گفت: در فضای مجازی این کار انجام شده و درخواستی به فرمانداری نداده بودند. اطلاعاتی به طور متقن نداریم اما برخی عناصر تندروی مخالف دولت با توجه به رسانه‌هایشان به نظر می‌رسد بدشان نمی آید که به آن دامن بزنند و این موضوع در کانال هایشان نیز مشخص است و باید بررسی دقیق شود.

بیانیه شورای شهر مشهد: تخریب و خسارت به امکانات شهری ضرر و زیان به مردم است

شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز روز پنج شنبه در پی تجمع 7 دی‌ در میدان شهدا بیانیه ای صادر کرد. در متن این بیانیه آمده است: شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اظهار تأسف از حادثه 7 دی مشهد مقدس اذعان می کند که بیان نارسایی و مشکلات، حق مردم است و نشان پویایی جامعه است و فضای رسانه‌ای آزاد و برگزاری تجمعات قانونی برای ابراز نارضایتی از حقوق اساسی جامعه است، اما تخریب و خسارت به امکانات شهری، ضرر و زیان به مردم است و از جیب مردم بایستی جبران شود. این بیانیه می افزاید: نمایندگان منتخب شما مردم عزیز، باقوت و قدرت، پیگیر حل مسائل و مشکلات مردم در حوزه اختیارات خود هستند. ضمناً به رقبا و مخالفان دولت که بخش زیادی از شرایط و مشکلات اقتصادی موجود کشور به سوء مدیریت گذشته آنان برمی‌گردد، توصیه می‌کنیم که مقطع کنونی، زمان موج‌سواری و تسویه‌حساب و سوءاستفاده از احساسات و عواطف پاک مردم نیست. این بیانیه در پایان تاکید کرده است: ضمن گرامی داشت یاد شهدای سرافراز انقلاب، دفاع مقدس و به ویژه شهدای 10 دی 1357 مشهد مقدس، از همگان دعوت می کنیم روز 9 دی را به صحنه وحدت و انسجام اجتماعی و با هم بودن برای غلبه بر مسائل و مشکلات ایران اسلامی تبدیل کنیم و با تأکید بر اصول اساسی حرکت انقلابی مردم، یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، برای ساختن ایرانی آباد و آزاد، با رویکرد توسعه متوازن و عدالت محور تلاش کنیم.

معاون دادستان مشهد: 52نفر به جرم تخریب اموال عمومی دستگیر شدند

معاون دادستان مشهد روز گذشته درخصوص تعداد دستگیر شدگان تجمع 7 دی مشهد به تسنیم گفت: ۵۲ نفر به جرم تخریب اموال عمومی در تجمع مشهد دستگیر شدند. حسن حیدری افزود: علت دستگیری این افراد، اقدام به تخریب اموال عمومی است و البته این تجمع نیز فاقد مجوزهای قانونی بوده است. شایان‌ذکر است در پی تجمع صورت گرفته در شهر مشهد با عنوان «نه به گرانی » در دیگر شهرهای استان مانند نیشابور، کاشمر،قوچان و سبزوار نیز طی دو روز گذشته تجمعاتی برگزارشد. البته تجمع و اعتراضات مردم نیشابور در فضایی آرام‌تر برگزار شد و بیشتر اعتراضات رنگ و بوی اقتصادی داشت، هرچند برخی شاهدان مدعی بودند تعدادی از تجمع کنندگان توسط نیروی انتظامی دستگیرشده‌اند. تجمع در شهرستان کاشمر نیز مانند نیشابور رنگ و بوی اقتصادی داشت و شعار اصلی «مرگ بر گرانی» بوده است. روز گذشته شهروندان قوچانی نیز در اعتراض به وضعیت اقتصادی با شعار «مرگ بر بیکاری» به خیابان آمدند که با تدابیر نیروی انتظامی این تجمع که ادعا می شود با حضور300 تا 350 نفر برگزار شده بود، زیاد به طول نینجامید. همچنین عصر روز گذشته شهروندان سبزواری نیز در اعتراض به وضعیت اقتصادی و گرانی تجمعی چند ده نفری برگزار کردند که با مدیریت نیروی انتظامی این تجمع نیز با آرامش پایان یافت.

جهانگیری: برخی به بهانه مسائل اقتصادی می‌خواهند به دولت آسیب بزنند

در همین زمینه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم به برخی از اتفاقاتی که این روزها در کشور می‌افتد اشاره کرد و افزود: مسائل اقتصادی را بهانه کرده‌اند و به نظر می آید پشت این قضیه مسئله دیگری باشد که حتماً باید شناسایی شود. معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: کسانی که بانی این قضایا در کشور هستند، دود آن به چشم خودشان خواهد رفت، آن ها فکر می‌کنند با این کار به دولت آسیب می‌زنند. وی ادامه داد: وقتی که جریان اجتماعی راه افتاد و حرکت سیاسی در خیابان اتفاق افتاد حتما کسانی که آن را شروع کرده اند ادامه دهنده و کنترل کننده پایان آن نخواهند بود و دیگرانی خواهند بود که بر آن جریان سوار خواهند شد.

واکنش صادقی به اظهارات جهانگیری: مسئولان دولتی باید پاسخ گو باشند

در همین حال، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از سخنان جهانگیری در توئیتر خود نوشت: مسئولان دولتی به جای فرافکنی و تحلیل جناحی اعتراضات مردمی، به فکر حل مشکلات مردم باشند؛ به جای افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی بهره‌وری را افزایش دهید. به جای تحمیل بار کاهش منابع بر گرده مردم در مصارف صرفه‌جویی کنید. وی افزود: اگر اعتراضات مردمی سازمان دهی هم شده باشد، مسئولان دولتی باید پاسخ گو باشند. به جای پاسخ گویی، به تئوری توطئه پناه نبریم. برگزاری راهپیمایی بدون حمل سلاح از حقوق اساسی مردم است. دولت باید در عمل به حقوق اساسی مردم احترام بگذارد، نه در شعار و ایجاد تشکیلات غیرضروری معاونت حقوق شهروندی.

معاون امنیتی استاندار تهران: تعداد اندکی از تجمع‌کنندگان بازداشت موقت شدند

محسن نسج همدانی معاون امنیتی استانداری تهران درخصوص تجمع روزگذشته در تهران و در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون با تجمعی برخوردی هم صورت گرفته است؟ گفت:‌ به اندازه تبلیغاتی که برای این فراخوان غیرقانونی شد، از آن استقبالی نشده است. در برخی از میادین تعداد محدود و قلیلی از افراد حضور داشتند که با تذکر دوستانه پلیس صحنه را ترک ‌کردند. معاون امنیتی استانداری تهران افزود: در یکی از میادین کمتر از ۵۰ نفر حضور داشتند که تعدادی از افراد پس از تذکر پلیس صحنه را ترک کردند اما تعداد اندکی نیز بودند که با وجود تذکر پلیس همچنان در میدان باقی ماندند. پس از این مسئله و استعلام پلیس از ما، با حکم قضایی تعداد کمی بازداشت موقت شدند. نسج همدانی یادآور شد: پلیس پس از ثبت اطلاعات این افراد درصدد است در اولین فرصت بازداشت‌شدگان را آزاد کند چون فکر می‌کنیم تعداد زیادی از کسانی که در این گونه تجمعات حضور می‌یابند و بازداشت می‌شوند کسانی هستند که تحت تاثیر فضای تبلیغاتی و رسانه‌‌ای قرار می‌گیرند و فکر می‌کنند که در این فراخوان‌ها مسائل آن ها دنبال می‌شود در حالی که اطلاع ندارند این فراخوان‌ها عمدتا منشأ خارجی دارند.

تجمع در برخی شهرهای دیگر

به گزارش فارس، جمعی از مردم کرمانشاه همزمان با فراخوان جریان ضدانقلاب، با تجمع در میدان آزادی و حوالی خیابان مدرس ضمن راهپیمایی و سر دادن شعارهای «یا مرگ یا آزادی»، «اتحاد اتحاد»، «فکری به حال ما کن فلسطین را رها کن»، «نیروی انتظامی حمایت حمایت»، «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» به طرف بولوار شهید بهشتی حرکت کردند. براساس این گزارش تعدادی از مردم هم بدون حضور در جمع معترضان به نظاره آن‌ها مشغول بودند. این گزارش همچنین می افزاید: این افراد که جمعیت آن‌ها حدود ۳۰۰ نفر بود به برخی اموال عمومی خسارت زدند و این تجمع در نهایت با مداخله پلیس پایان یافت. براساس برخی گزارش های غیررسمی تجمعات اعتراضی در برخی از شهرهای دیگر مانند رشت، قم، همدان و اهواز نیز برگزار شد.

مهدی محمدی: باید کنار مردم ایستاد

مهدی محمدی تحلیلگر مسائل سیاسی نیز با اشاره به این که اعتراض به مشکلات اقتصادی حق مردم است، نوشت: اگر مرز اعتراض با آشوب روشن باشد، باید در برابر آن خاضع بود. اگر معترض در چارچوب جمهوری اسلامی فریاد می زند که برای جوانم شغل می خواهم یا گله دارد که مختصر پس انداز زندگی اش را در فلان موسسه اعتباری بالا کشیده اند، باید سخنش را شنید. وی ادامه داد: حتی اگر از منظر صرفا امنیتی نگاه کنیم، امروز باید کنار مردم ایستاد. دشمن زمانی قادر به سوء استفاده خواهد بود که میان مردم و نظام شکافی ببیند و به عمیق تر شدن آن طمع کند.

تحلیل ایمانی از تجمعات اخیر

محمد ایمانی از روزنامه نگاران و تحلیلگران سیاسی هم در یادداشت خود نوشت: مهم ترین تهدیدی که متوجه کشور و نظام و مردم است ، به رسمیت نشناختن مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از جانب برخی دولتمردان است. برخی مدیرانِ "کار نکرده خسته" (تعبیر کرباسچی) تصور می کنند انکار مشکلات مردم و پاک کردن صورت مسئله، بی زحمت ترین راه حل است. اما در واقع مشغول ناامید و ناراضی کردن مردم هستند. آیا هدیه ای بزرگ تر از این می شود به دشمنان قسم خورده ملت ایران داد؟

استقبال فرزند شاه مخلوع و سرکرده منافقین از آشوب طلبی در کشور

در همین حال، در اقدامی مداخله جویانه فرزند شاه مخلوع و سرکرده گروهک منافقین در بیانیه های جداگانه ای از اقدامات ساختارشکنانه و تنش آفرینی عده ای در برخی از شهرهای کشور حمایت کردند. رضا پهلوی در پیام خود از این افراد خواست که به اعتراضات خود ادامه دهند. مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین نیز که دستش به خون هزاران نفر از توده های مردم آلوده است، اغتشاشات به وجود آمده را خواست عموم مردم خواند. تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا و از حامیان اصلی طرح های تحریمی ایران در کنگره هم ضمن اشاره به تجمعات، خواستار حمایت مقامات کشورش از آشوب ها در ایران شد. کاتن با انتشار بیانیه‌ای در صفحه توئیتر خود، مدعی شد: «حتی با این که میلیاردها دلار از لغو تحریم‌ها درپی توافق هسته‌ای، عاید ایران شد، اما بازهم آن ها (مسئولان) نتوانستند نیازهای اساسی مردم خود را برآورده کنند.» همچنین روز گذشته یک مشاور کنگره آمریکا با اشاره به تجمعات دو روز اخیر خواستار افزایش تحریم های ایران و فشار بر تهران شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱
يه چيزي رو اشتباه نريد اعتراض فقط به دولت نيست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان