بازدید 5582
۱

سهم هر ایرانی از بودجه

کد خبر: ۷۵۵۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 14 December 2017

دولت، لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه کرد. اگر چه بودجه کل کشور (شامل بودجه عمومی و شرکت های دولتی) نسبت به سال گذشته، 22 درصد افزایش را نشان می دهد، اما دارای تغییرات نسبتاً مشهودی نسبت به آن است. به طوری که در آن بودجه عمرانی دولت و درآمدهای نفتی نسبت به قانون بودجه امسال، کاهش یافته و در عوض درآمدهای مالیاتی افزایش داشته است.

به گزارش روزنامه خراسان، از نکات قابل توجه دیگر در این لایحه، کاهش سرانه بودجه هر ایرانی از کل بودجه آموزش و پژوهش است. در این حال تحولات اساسی بودجه 97، اظهارنظرهای مختلف کارشناسان را در پی داشته است. در ادامه با نگاهی به کلیت بودجه 97، به شرح بیشتر این موارد خواهیم پرداخت.

خروج از کشور برای گردشگران ایرانی چقدر آب می خورد؟

در روزهای اخیر، افزایش عوارض خروج از کشور، بحث های زیادی را در پی داشته است. دولت در سال آینده، از این محل هزار و 100 میلیارد تومان درآمد برای خود پیش بینی کرده است. طبق آخرین آمارها، تعداد گردشگران خروجی از کشور در سال 95، حدود 9 میلیون نفر بوده است که اگر حدود همین رقم را برای سال آینده در نظر بگیریم، می توان گفت که خروج از کشور برای ایرانیان در سال آینده، به طور متوسط حدود 130 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

ایرانیان از کدام بخش های بودجه بیشتر سهم می برند؟

طبق لایحه بودجه 97، بودجه سلامت هر ایرانی ، 712 هزار تومان است. رقمی که نسبت به لایحه بودجه 96، 106 هزار تومان معادل 17.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در رفاه اجتماعی نیز بودجه ای که دولت برای هر ایرانی در نظر گرفته، 985 هزار تومان است که نسبت به لایحه بودجه سال گذشته 62 هزار تومان، معادل 6.7 درصد رشد داشته است. اما بودجه سرانه آموزش و پژوهش برای هر ایرانی در سال آینده نیز 348 هزار تومان است که نسبت به لایحه بودجه سال 96، تقریباً نصف شده است.

سهم هر ایرانی از بودجه

سیگاری ها سال 97 چقدر مالیات می دهند؟!

دولت در لایحه بودجه آینده پیش بینی کرده است که حدود 1.4 هزار میلیارد تومان مالیات را از مصرف کنندگان سیگار دریافت کند. آمارها، تعداد سیگاری های کشور را 15 درصد جمعیت یعنی حدود 12 میلیون نفر اعلام کرده اند. بدین ترتیب می توان گفت این افراد باید بابت مصرف سیگار در سال آینده نفری 124 هزار تومان مالیات بدهند!

مالیات بر درآمد هر ایرانی در سال 97

مجموع مالیات بر درآمد دولت در لایحه بودجه سال آینده، حدود 19.5 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که بدین ترتیب می توان گفت هر ایرانی سال 97 به طور متوسط 245 هزار تومان مالیات بر درآمد می پردازد.

سهم هر ایرانی از بودجه

پیش بینی دولت از درآمد 3 هزار میلیارد تومانی رانندگی

شاید قضاوت به طوری که در تیتر این قیمت آمده، زیاد صحیح نباشد. اما به هر ترتیب دولت در سال آینده پیش بینی کرده است که از جرایم رانندگی حدود سه هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. گفته می شود تعداد خودروهایی که در کشور تردد می کنند، حدود 20 میلیون دستگاه است. با فرض داشتن یک خودرو توسط هر راننده، باید گفت که رانندگان ایرانی در سال آینده به طور متوسط 150 هزار تومان جریمه می پردازند.

دولت در لایحه بودجه سال 97، منابع و مصارف بودجه عمومی را 6.1 درصد افزایش داده است. کاهش 15.3 درصدی بودجه عمرانی ، افت 10 درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده برای نفت و فراورده‌های نفتی و برآورد 128 هزار و 719 میلیارد تومان درآمد مالیاتی (10.5 درصد رشد) از نکات مهم ارقام کلان لایحه بودجه 97 نسبت به قانون بودجه 96 است. ارقام هر بخش از منابع و مصارف بودجه در نمودار فوق به هزار میلیارد تومان آمده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
245هزار تومن مالیات هر نفر درسال؟
نتیجه میگیرم فقط ما حقوق بگیرا داریم مالیات بر درآمد میدیم. من که دارم هر ماه همین مبلغ رو مالیات میدم یعنی سالی 12 برابر این مبلغ رو. اگه یه خونواده 3 نفری هم داشته باشم یعنی سالی 4 برابر این مبلغ رو خونواده من دارن مالیات میدن.
نتیجه میگیرم که من حقوق بگیر دارم به جای 3 نفر دیگه هم مالیات میدم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان