بازدید 13679
۹

افزایش احتمال برخورد نظامی در شمال سوریه با تهدید مستقیم از سوی آنکارا

یکی از مناطق سوریه که همچنان وضعیت پیچیده ای دارد و به نظر می رسد، دستور کار مشخصی برای حل وضعیت پیچیده آن وجود ندارد، شمال سوریه و به ویژه ادلب و شمال حلب است؛ جایی که گروه های کرد، ارتش سوریه، ارتش ترکیه و گروه های تروریستی تحریرالشام و احرارالشام حضور دارند و همه آن ها دیگری را تهدیدی علیه خود قلمداد می کنند.
کد خبر: ۷۵۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ 13 December 2017

یکی از مناطق سوریه که همچنان وضعیت پیچیده ای دارد و به نظر می رسد، دستور کار مشخصی برای حل وضعیت پیچیده آن وجود ندارد، شمال سوریه و به ویژه ادلب و شمال حلب است؛ جایی که گروه های کرد، ارتش سوریه، ارتش ترکیه و گروه های تروریستی تحریرالشام و احرارالشام حضور دارند و همه آن ها دیگری را تهدیدی علیه خود قلمداد می کنند.

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه به نظر می رسد سخنان روز گذشته وزیر خارجه ترکیه نشان دهنده وقوع تحولات جدیدی در شمال سوریه باشد.

روز سه شنبه، وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد، احتمال انجام عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه هنوز وجود دارد.

«مولود چاووش اوغلو» با اعلام این مطلب در ادامه گفت: ترکیه دیگر دمشق را یک تهدید نمی داند؛ اما همچنان امکان انجام عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه وجود دارد.

به گفته چاووش اوغلو، احتمال انجام عملیات نظامی از سوی ارتش ترکیه در «عفرین» سوریه برای مقابله با تهدیدها وجود دارد.

وزیر خارجه ترکیه در این رابطه گفت: شاخه گروه تروریستی پ ک ک در سوریه، حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) و شاخه نظامی آن در عفرین هستند و این منطقه هم اکنون یکی از مهمترین پایگاه های پ ک ک محسوب می شود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه ان تی وی این کشور گفت: اگر لازم باشد آنکارا با مسکو جهت عملیات نظامی علیه یگان‌های مدافع خلق کرد و یا هر تهدید دیگری در سوریه به هماهنگی می‌پردازد. یگان‌های مدافع خلق کرد احتمالا تهدید به حساب می آیند و اگر عملیات نظامی علیه آن‌ها انجام دهیم با هماهنگی هم‌پیمان‌مان روسیه این کار را خواهیم کرد. گروه‌های کرد متفاوتی در سوریه وجود دارند که ما ارتباطمان را با آن‌ها حفظ خواهیم کرد. ما علیه کردها نیستیم، در کنار آن‌ها هستیم اما این درباره تروریست‌ها نیست و ما در این باره با طرف روس صحبت کرده‌ایم.

چاووش اوغلو گفت: ما مخالف مشارکت گروه‌های کرد در روند حل و فصل بحران سوریه نیستیم و لیستی از گروه‌های کرد را که درباره آن‌ها توافق شده به روسیه داده‌ایم. وی گفت: ایران نیز با یگان‌های مدافع خلق کرد به دلیل ارتباطش با حزب کارگران کردستان ترکیه(پ‌ک‌ک) مخالف است. روسیه نیز حتی اگر از موضع ما دفاع نکند، به موضع ما احترام می‌گذارد.

نکته مهم اینکه چاووش اغلو گفته، دیگر دولت سوریه را یک تهدید برای ترکیه نمی داند، اما اگر تهدیدی از جانب ارتش سوریه متوجه ارتش ترکیه شود، آنکارا به آن واکنش نظامی نشان خواهد داد.

این اظهارات وزیر خارجه ترکیه بی ارتباط با آغاز عملیات ارتش سوریه در ادلب و همچنین اعلام خروج نیروهای روسیه از سوریه نیست.

ارتش سوریه از چند روز پیش عملیات گسترده ای برای پاکسازی استان ادلب آغاز کرده است؛ جایی که نیروهای تحریرالشام و احرارالشام حضور دارند. ترکیه نیز پس از توافقی که با روس ها در آستانه قزاقستان داشت، نیروهای خود را به این استان به بهانه مبارزه با تحریرالشام و پ.ک.ک گسیل کرد.

دولت سوریه نیز به رغم توافقی که میان روسیه و ترکیه در این زمینه شد، بارها خواهان پایان حضور نظامی و اشغالگری ترکیه در سوریه شد.

لذا اکنون با پیشروی ارتش سوریه به سمت ادلب و از سوی دیگر، حضور نظامی ترکیه در این منطقه، احتمال برخورد میان ارتش سوریه و ترکیه وجود دارد.

افزایش احتمال وقوع برخورد نظامی در شمال سوریه با تهدید مستقیم از سوی آنکارا

از سوی دیگر، ترکیه با اعلام خروج نیروهای روسی از سوریه، دست خود را برای هر گونه اقدام نظامی باز می بیند.

در همین زمینه، روزنامه «ینی‌شفق» نزدیک به دولت ترکیه، در مطلبی به بررسی صدور دستور خروج نیروهای روسی از سوریه پرداخته و نوشت درپی این اقدام، هر لحظه امکان آغاز عملیات نظامی نیروهای مسلح ترکیه در شمال سوریه و منطقه «عفرین» وجود دارد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته دوشنبه طی سفری از پیش اعلام نشده به پایگاه هوایی «حمیمیم» در سوریه، ضمن دیدار با «بشار اسد» همتای سوری خود، دستور آغاز خروج بخش بزرگی از نظامیان روسی از این کشور را صادر کرد.

این روزنامه با ارائه آماری از تعداد نظامیان روسی در سوریه نوشت: «با پایگاه‌هایی در حمص، طرطوس، تدمر، حلب، عفرین و لاذقیه، روسیه حدود 7 هزار نیرو، 50 جنگنده، 40 بالگرد، 80 تانک، ده‌ها خودروی زرهی و صدها توپخانه در سوریه دارد که قرار است تعداد عمده ای از آن ها از سوریه خارج شوند. سامانه‌های پدافند موشکی S-400 اما با صدور دستور خروج، در پایگاه‌های حمیمیم و طرطوس باقی می‌مانند.»

ینی‌شفق در پایان تأکید کرد، در پی خروج نیروهای روسی، راه برای آغاز عملیات نظامی ترکیه در عفرین که شامل جبهه 170 کیلومتری است، باز می‌شود تا این منطقه از اشغال کُردهای حزب کارگران کردستان «پ.ک.ک» آزاد شود.

در این زمینه باید به چند نکته اشاره کرد:

نخست اینکه، ترکیه توانسته موافقت روسیه برای انجام عملیات در شمال سوریه علیه کردها را اخذ کند.

دوم، ترکیه قصد دارد از خلأ به وجود آمده ناشی از خروج نیروهای روسیه از سوریه به نفع خود استفاده کند و بدون توجه به ملاحظات روسیه، کار کردها در عفرین را یکسره کند.

سوم، ترکیه قصد دارد تا مدت معینی به حضور نظامی خود در شمال ادلب ادامه دهد و ارتش سوریه نیز در حال پیشروی به سمت نیروهای ترکیه است. این مسأله می تواند منجر به برخورد میان ارتش دو کشور شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۹
ترکیه و افکار داعشی امثال ترکیه همیشه منکر کردها بودن. باید قبول کنن 25 درصد کشور ترکیه مرمان کرد هستن. همه رو تروریست خوندن نشون از افکار مریضشونه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
سير طعنه زد به پيازكه چقدر بد بوئي
اگر سوریه هر چه زودتر دولت فراگیر و موقت تشکیل دهد کشورهای درگیر در سوریه خارج خواهند شد ولی اگر کشورهای بخواهند برای کسب منافع و اختلافات یکدیگر را به سوریه بکشانند دوباره با یاری گیری داخلی اینبار کشورها در زمین سوریه در گیر میشوند دولت سوریه میشود تماشاچی جز اینکه دوباره سرزمین سوریه را شخم بزنند
نهایتا دیرالزور
و
قرقیسیا
در هیچ کدام از کشورهای منطقه حقوق شهروندی کردها به اندازه ترکیه محترم شمرده نمیشه حتی تو خود کردستان عراق
کردها تروریست نیستند ولی تروریستهایی هستند که کرد هستند مثل پژاک و کومله و دموکرات کردستان و پ ک ک که به عنوان ضد انقلاب معرفی میشوند .
معمولا ترکیه از آغاز بدنبال کشور گشایی بوده و مبارزه با کردهای معارض بهانه ای بوده بخصوص در زمان مبارزه با داعش که تا همین مدتی قبل بعنوان فروشنده نفت سوریه با قیمت ارزان همکاری می کرد نه اینکه دشمن وی باشد فقط و فقط منافع کشورش را نگاه می اندازد ای کاش همه نظام های جهانی بدنبال منافع کشور و مردمش باشند نه اینکه بدنبال منافع شخصی و ... و خدا را شکر در ایران اینچنین است که موفق هستند بدنبال منافع کشور و مردم و همه نیزراضی هستند .
ترکیه یه کشور قدرتمند اسلامی هست که اگرنبود هیچ یک ازکشورها امنیت نداشت درضمن همین کردها چن ماه پیش پرچم اسرائیل را تو عراق برافراشتن
ترکیه همه کردها را تروریست اعلام نکرده عینک ات را عوض کن . احتیاج به آمار نیست کردها در ترکیه بیشترین آزادی را دارند من نمیدانم شما اینهمه سریال ترکی نگاه میکنی یک کمی هم به خبرها توجه داشته باشید حداقل بدانید کردها یک حزب مختص به خود در ترکیه دارند و ترکیه بین کشورهای اسلامی از هر نظر بازتر است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل