بازدید 13583
«سی.ان.ان» عنوان کرد؛

آنچه لازم است در مورد تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به بیت المقدس بدانید!

آمریکا از قبل یک کنسولگری در بیت‌المقدس داشته است. کافی است، نام این دو تغییر کنند؛ یعنی کنسولگری بشود سفارتخانه و سفارتخانه تبدیل به کنسولگری شود. به همین سبب، کافی است سفیر آمریکا در اسرائیل از محل اقامت خود در تل آویو به قدس عزیمت کند؛ اما این فقط بخش ساده ماجراست. انتقال سفارت می تواند باعث بحران در روابط آمریکا با کشورهای عربی شود و همچنین می تواند اعتراضات گسترده ای علیه آمریکا در این کشورها به وجود آورد.
کد خبر: ۷۵۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹ 06 December 2017

تصمیم احتمالی دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل آنقدر مناقشه برانگیز و نامشروع است که بسیاری از رؤسای کشورها و سازمان های بین المللی نسبت به اعلام این تصمیم ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر بیانیه ای که کاخ سفید روز گذشته صادر کرد و همچنین تماسی که ترامپ با محمود عباس داشته، قرار است امروز رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود برای انتقال سفارت به قدس را اعلام کند.

در همین راستا، به نظر می رسد پرداختن به این موضوع و پرسش های مرتبط به آن می تواند درک بهتری از این موضوع و علت مخالفت ها به ما بدهد.

در این زمینه، شبکه خبری «سی.ان.ان» به جزئیات این ماجرا پرداخته و نوشته است: انتظار می‌رود ترامپ در هفته جاری بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد. این موضوع سروصدای زیادی در سراسر جهان به پا خواهد کرد.

ترامپ در کمپین انتخاباتی خود نیز قول داده بود که سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند. رؤسای جمهوری پیشین نیز چنین قولی داده بودند؛ اما از آنجا که دو طرف، فلسطین و اسرائیل، بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌دانند، آمریکا برای جلوگیری از تنش، از این اقدام خودداری کرده است.

سی.ان.ان در ادامه به این سوالات پاسخ داده است: چرا اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مناقشه برانگیز است؟

این موضوع یکی از موضوعات پیچیده و دشوار در مناقشه اسرائیل ـ فلسطین بوده است. این کار موجب می‌شود که مذاکرات صلح بین طرفین به شکست بینجامد و اجماع بین‌المللی بر سر صلح را از بین ببرد.

اگر آمریکا سفارتش را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند، یک قدم در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل نزدیک‌تر می‌شود.

ساز و کار انتقال سفارت چگونه است؟

به صورت منطقی خیلی ساده است. آمریکا از قبل، یک کنسولگری در بیت‌المقدس داشته است. کافی است نام این دو تغییر کنند؛ یعنی کنسولگری بشود سفارتخانه و سفارتخانه به کنسولگری تبدیل شود. به همین سبب، کافی است سفیر آمریکا در اسرائیل از محل اقامت خود در تل آویو به قدس عزیمت کند.

اما این فقط بخش ساده ماجراست. انتقال سفارت می تواند باعث بحران در روابط آمریکا با کشورهای عربی شود و همچنین می تواند اعتراضات گسترده ای را علیه آمریکا در این کشورها به وجود آورد.

مختصری از تاریخچه این موضوع

سازمان ملل در سال 1947 بیت‌المقدس را یک شهر بین‌المللی عنوان کرد اما با جنگی که پس از آن رخ داد این شهر به دو بخش تقسیم شد. به این صورت که بخش غربی شهر تحت کنترل اسرائیل و بخش شرقی آن تحت کنترل اردن قرار گرفت. شهر مشهور قدیمی نیز در همین بخش شرقی واقع است.

از چه زمانی تغییر یافت؟

پس از جنگ شش روزه در 1967، اسرائیل بخش شرقی را نیز تصرف کرد. پس از آن کل شهر تحت کنترل اسرائیل درآمد. اما هنوز فلسطینیان و دیگر جوامع جهان، بخش شرقی را پایتخت آینده دولت فلسطین درنظر دارند.

براساس پیمان صلح ۱۹۹۳ میان دو طرف موقعیت نهایی شهر باید در مراحل نهایی مذاکرات صلح تعیین شود.

ترکیب جمعیتی بیت المقدس چگونه است؟

تقریبا 850.000 تن در آنجا زندگی می کنند. 37 درصد عرب و 61 درصد یهودی. جمعیت یهودیان شامل 200.000 یهودی ارتدوکس نیز می‌شود، بقیه این یهودیان نیز یا صهیونیست اند و یا سکولار. یک درصد باقی مانده نیز اعراب مسیحی.

بیشتر فلسطینیان در شرق بیت‌المقدس زندگی می‌کنند؛ هرچند محله‌هایی هست که هم اسرائیلیان ساکن اند و هم فلسطینیان اما غالب محله‌ها بین این دو تقسیم شده است.

تا به حال کشوری در بیت‌المقدس سفارت داشته است؟

بله. قبل از 1980 بعضی کشورها از جمله هلند و کاستاریکا. در ژولای همان سال اسرائیل قانونی تصویب می‌کند و بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌نامد. سازمان ملل این اقدام را محکوم کرده و اسرائیل را متهم به نقض قوانین بین‌المللی می‌کند.

آیا کشورها سفارتشان را از آنجا منتقل کردند؟

بله. در 2006 کاستاریکا و السالوادور آخرین کشورهایی بودند که در بیت‌المقدس سفارت داشتند. پس از آن به تل‌آویو نقل مکان کردند.

کنسولگری‌ها چطور؟

آمریکا در بخش غربی بیت‌المقدس کنسولگری دارد و بریتانیا و فرانسه در بخش شرقی که در قلمروی فلسطینی‌هاست.

به صورت شفاف، موضع آمریکا چیست؟

آمریکا هیچ گاه سفارتی در بیت‌المقدس نداشته و همیشه در تل‌آویو بوده است. بی پرده بگوییم: در 1989 اسرائیل زمین‌هایی را با مبلغ 1$ در سال به مدت 99 سال به آمریکا برای احداث سفارتخانه اجاره می‌دهد اما این زمین‌ها هنوز خالی افتاده اند.

در ادامه سال 1995 کنگره قانونی را تصویب می‌کند و از آمریکا می‌خواهد که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد.

چرا هنوز رؤسای جمهور آمریکا این اقدام را انجام نداده اند؟

از 1995، کلینتون، بوش و اوباما از این کار سر باز زده اند و هر شش ماه یک بار این قانون را به تعویق انداخته اند.

واکنش اسرائیل به این موضوع چیست؟

دولت اسرائیل از این وعده ترامپ تمجید کرده است و قبل از معارفه‌ی ترامپ کمپینی تأسیس کرده و او را ترغیب به عمل به قولش می‌کند.

و در نهایت فلسطینیان چه خواهند کرد؟

فلسطینیان این موضوع را نقض قوانین بین‌المللی دانسته و بر این باورند این اقدام امیدهای صلح را نقش بر آب خواهد کرد. محمودعباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از رهبران جهان از جمله پوتین و شاه اردن خواسته که نظر ترامپ را تغییر دهند.

این اقدام احتمالا منجر به وقوع یک موج ناآرامی، تظاهرات خیابانی و خشونت در سراسر قلمروی فلسطین و کشورهای عربی خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
کشورهای عربی همین عربستان بهش چراغ سبز داده گفتارشون با عملشون فرق میکنه
ترامپ این کار را می کند مگر آنکه پیشنهاد چرب و نرمی دریافت کند.....
دقیت کردید چه روزی رو برای این کار انتخاب کردند ؟ روز میلاد رسول اکرم.... خواستن دهن کجی کرده باشند به مسلمانان ! باید متحد جلوشون بایستیم
پاسخ ها
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
مگه میشینه تقویم رو نگاه کنه
اگر مصر و عربستان محکم دربرابر ترامپ ایستادگی نکنند اردن به تنهایی قدرت جلوگیری این کار راندارد و بیت المقدس را به پایتختی اسرائیل اعلام می کنند چون تاحالا اینقدر اعراب به اسرائیل نزدیک نبودن متاسفانه.
بزارید شلوغ بشه
امید وارم که اینکار رو بکنه یک خوبی ومزیتی که اینکار داره اینه که میشه فهمید این کشورهای اسلامی وعربی واقعا چقدر به آرمان فلسطین که همیشه ازش دم میزنند وفادارن
اگر قدس را به عنوان پایتخت اعلام کند میتوان گفت که به نفع دیپلماسی ایران است به این دلیل که اتحادی که پنهان بین اسراییل و کشورهای عربی علیه ایران شکل گرفته را از بین خواهد برد و ضمنا زد و خوردهای بلند مدت را علیه اسراییل ایجاد خواهد کرد که باز هم در جهت مواضع ایران است بین ترتمپ و عربستان فاصله می اندازد که باز هم به نفع ایران است
هیچ بحرانی بین کشورهای عربی و آمریکا اتفاق نخواهد افتاد . این کشورهای عربی و شیخ نشینهای " خلیج فارس " همگی دست پرورده خودشان هستند . در صورت هرگونه مخالفت به طرفه العینی برکنارشان میکنند
ترامپ میکشمت پسر بد بد بد سه بار گفتم ادب بشی
باید موضع مصر و ترکیه و سعودی را سنجید به احتمال بسیار ترامپ با هماهنگی اردوغان و السیسی و پادشاه سعودی این سیاست ها را اتخاذ می کند.عربستان و ترکیه صهیونیست ها را به گروه های مقاومت ترجیح می دهند و برای نابودی مقاومت از رژیم صهیونیستی حریص تر هستند.
گامی در جهت ایجاد تنش در داخل کشورهای عربی که « دوست » آمریکا و انگلیس اند برای تضعیف بیشتر و به خفت کشاندن شان . حالا که سوریه و لیبی ویران شده اند ؛ مصر درگیر بحران سیاسی داخلی است ؛ عربستان در گندزار یمن فرورفته و .... آمریکا به رغم نظر « جامعه جهانی » ، به روشنی و صراحت پشت اسرائیل درآمده است . چه می خواهند بکنند ؟
متاسفانه آمریکا با اینکار میخواهد واکنش ایران را بسنجد و دوم اسراییل ضمانت این جابجایی را داده که رسمیت پیدا کند که بهانه را از ایران بگیرد چون ایران همیشه به اعراب و فلسطین در مورد اسراییل هشدار داده و دفاع کرده
هنگامی که ایران به مقابله با اسراییل برخواست هیچ کشور عربی حاضر نشد از ایران حمایت کند چون امریکا بشدت مراقب اوضاع بود و هر کشوری علیه اسرائیل سخن می راند را تنبیه میکرد کلا سیاست اسرائیل فقط برای تصرف قدس نیست اسرائیل حتی یک مشت خاک را به فلسطینی ها نخواهند داد و انها سودای از نیل تا فرات در سر دارند و مذاکرات صرفا جهت توجیه افکار عمومی جهان است
پوتین زودتر از ترامپ این کار رو کرد پس چرا کسی چیزی ننوشت و نگفت ؟؟؟؟؟
یارانه ها کی میریزن؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر