بازدید 15594

چگونه می توان داعشی های ایرانی را سرنگون کرد؟

جای تعجب ندارد، افرادی زیادی در ایران هستند که صورت خود را می تراشند و کت و شلوار مرتب می پوشند، ظاهرا داعشی نیستند، اما واقعا داعشی فکر می کنند. عده دیگری هم هستند که خود را محب اهل بیت و متدین نشان می دهند، ولی بهره فراوانی از تفکر داعشی دارند.
کد خبر: ۷۴۹۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲ 23 November 2017

لیلا تیموری-فروپاشی حاکمیت داعش در عراق و سوریه، خبر خوشایندی است؛ اما تردیدی نیست که فروپاشی حاکمیت داعشی، هیچ گاه به معنای فروپاشی تفکر داعشی نیست؛ تفکری که اتفاقا در بین عموم ما ایرانیان هم ریشه دوانده است. جای تعجب ندارد، افرادی زیادی در ایران هستند که صورت خود را می تراشند و کت و شلوار مرتب می پوشند، ظاهرا داعشی نیستند، اما واقعا داعشی فکر می کنند. عده دیگری هم هستند که خود را محب اهل بیت و متدین نشان می دهند، ولی بهره فراوانی از تفکر داعشی دارند.

به گزارش «تابناک»؛ شاید اگر دو ویژگی عمده تفکر داعشی را «مطلق انگاری» و «سطحی نگری» بدانیم، به این معنا که صاحب چنین تفکری، خود را حق مطلق و همه غیر خود را باطلی می داند که باید به راه های گوناگون نابود شوند، یا صاحب چنین تفکری از عمیق ترین مطالب، فقط به مطالب ظاهری و صوری آن عمل می کند، متوجه خواهیم شد که در بین ما ایرانیان، هستند بسیار کسانی که چون داعشی ها فکر و زندگی می کنند. مثال هایی زیادی هست که این معنا را در زندگی ایرانیان نشان می دهند؛ برای نمونه، پس از مذاکرات هسته ای و یک مثال هم پس از اعلام پایان حاکمیت داعش در عراق و سوریه، بحث را روشن تر می کند!

با این توضیح که بدانیم مطلق انگاری، راه گفت و گو را خواهد بست! مفاهمه ای شکل نخواهد گرفت و جامعه و مردم را به شدت در دو قطب مخالف در مقابل همدیگر قرار می دهد که شیوه تعاملشان جنگ و دعواست و نتیجه تعامل، حذف و کشتار!

پس از مذاکرات هسته ای و به نتیجه رسیدن مذاکرات، عده ای حتی در میان عموم مردم، اصالت را به مذاکرات و نتیجه آن می دادند و هر چه جز مسیر مذاکره را مسیر باطلی می دانستند که قائل به آن راه و شیوه را باید کنار گذاشت. مطلق انگاری و ترویج این ایده که راهی که ما برگزیده ایم، حق مطلق است و مخالفت با آن جز باطل و ضدیت با منافع مردم و کشور نیست، نزدیکی زیادی به تفکری داعشی دارد؛ با این تفاوت که در تفکر داعشی بیرونی، کشتن راه حل برخورد با مخالف و منتقد است، در تفکر داعشی داخلی بی آبرو کردن و دادن اتهام ها و القاب منفی به مخالفان، راه حل برخورد با حق مطلقی است که دیگران تصور می کنند، بر آنان نازل شده است، در حالی که با دوری از مطلق انگاری هم می توانستند مسیری را که از راه مذکرات منفعت ملی ایرانیان تأمین می کرد، دنبال کنند و هم در کنار آن، منتقدان و مخالفان را بپذیرند و به حرف هایشان گوش دهند تا مفاهمه صورت بگیرد!

تفاوتی هم نمی کند مخالفان هم نباید بر منش مطلق انگاری می رفتند که هر چه از مذاکره به دست آمد، باطل است، باید آن را حذف کرد؛ مطلق انگاری است که این چنین تعاملات صفر و یکی را به دنبال خواهد داشت؛ برنده شدن خود را در گرو بازنده شدن دیگری می داند.

پس از اعلام خبر شکست حاکمیت داعش در سوریه و عراق، باز هم این تفکر داعشی و مطلق انگاری از سویی دیگر رخ نمایان کرد. عده ای با مطلق انگاری، هر چه جز آنچه خود بدان علاقه داشتند، انکار می کردند و منتقد و مخالف را با چوب های داعشی راندند. گروهی که در سیاست، معنای مقاومت را درست فهم نکرده بودند، مقاومت جانانه امثال سردار سلیمانی را با مقاومت بی حاصل در خانه خودی، به نام خود زدند و باز هر که را که جز آنان فکر می کرد و می کند، به باد تهمت و انتقاد گرفتند. در حالی که اگر هدف تحقق منافع ملی باشد، مطلق انگاری تفکر و سبک و شیوه رفتار در سیاست، بدترین آسیب ها را خواهد زد. مطلبی که در نامه سردار سلیمانی به رهبری انقلاب هم بدان اشاره شد؛ آن نامه با آن مضمون، اتفاقا در نفی مطلق انگاری و تأیید همه راه ها و شیوه هایی بود که این پیروزی را محقق ساختند.

بدون تردید، مطلق انگاری داعشی در درون، آسیب بیشتری به کشور خواهد زد. مراقب داعشی هایی باشیم که با ظاهری مدرن، مردم را به گروه ها و دسته هایی تشنه به خون هم تقسیم می کنند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۴۳
اگر داعش ایرانو میگرفت الان یک حکومت تمامیت خواه راه مینداخت خدا رو شکر که نگرفت !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
آفرین طعنه زیرکانه ای بود
مهمترین چیزی که داعش رو داعش کرده، جنایت و قساوت قلبه؛ مطلق نگری رو همه کم یا زیاد دارند.
این که بدون ملاحظه همدیگر رو داعشی خطاب می کنید، خود افراطی گری است.
ممکن است فردی خود را حق مطلق بداند ولی برای مخالفان حق زندگی قائل باشد، و فرد دیگری خود را حق مطلق بداند و بقیه را مستحق مرگ بداند؛ بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
احسن.
تفکر دلواپسان مطلق انگاری است و تاحالا ضربات جبران ناپذیری به ایران و ایرانی زده اند
این افراد بخش ثابت همه جوامع هستند 20 تا 30 درصد و بهشون میگن انتی سوشال یا سایکوپت ( نسبت به بهره هوشی از لات محله میشن تا کلاهبردار و شارلاتان و سیاستمدار )
مشکل ایران اینه که این گروه با موج سواری بر احساسات مردم و استفاده ابزاری از اعتقادات چه ملی چه مذهبی خودشون رو توی حاشیه امنیتی بردن وگرنه توی سیستم اجنماعی سیاسی سالم اصولا این تفکرات نیمتونن قدرت توی دراز مدت توی دست داشته باشن
این افراد نمیشه عوض کرد اما میشه سیستم رو طوری جوابگو و دینامیک کرد که این قبیل افراد سرمایه های ملی و اجتماعی رو به این راحتی قبضه نکنن
والبته مردم مقصر اصلیند که مشتری پر و پا قرص این تفکرات سطحی میشن
هر کسی برای مشکلات بزرگ را حل های راحت و سریع داد اصولا یک شارلاتان یا بیمار روانیه

الس
گُل گفتی....
مرسی بنظرم دیدگاه مناسب و بجایی بود. این دیدگاه که به افراد از هر گروه و طیف جدا از خودمون اجازه فکر کردن ندیم و یا نادان، کم فکر، گول خورده، امل، یا هر انگی بزنیم خودش تفکر داعشی هستش. این تفکر همه گروهها دربر میتونه بگیره. از تحصیلکردگان دانشگاهی، متفکران، مدعیان روشنفکری، تا انسانهای عادی بدون تحصیلات خاص. چه با بستر مذهبی باشد و چه غیرمذهبی خطرناک هست. باید یادبگیریم انسانیم و فقط زمان کمی داریم در مکان محدودی با هم زندگی کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
تفکر داعشی برابر است با نابودی تاریخ و تمدن و بشریت.
ما پشتتیم تابناک و از این مقاله های عالی دفاع میکنیم
هنوز هم این تفکر تو ایران وجود داره. امیدوارم این تفکر کلا نابود بشه.
اینقدر در داعش نمانیم.
فرقی بین داعش و غرب نیست.
این نیاز به تفکر دارد البته.
شما حتی اگر هدف درستی هم داشته باشی ولی برای رسیدن به اون هدف راه غلطی انتخاب کنی و بر این راه غلط هم طوری پافشاری کنی که حاظر باشی بخاطرش خیلی از ارزش های دیگران رو زیر پا بزاری میشی داعشی.
اولا :اين سوال هست كه نويسنده اين مقاله خواسته ضربه اي پنهان به كساني بزند كه مخالف مذاكرات هسته اي بوده اند مگر اينكه ساده لوحانه فكر كنيم.
دوم: اينكه اكثزا مذهبي يون ما مخالف مذاكره با آمريكا بودند همچنان كه مقام معظم رهبري فرموند از اين مذاكره چيزي بيرون نمي ايد و حقيقتاً‌هم همين طور شده!!! مگر اينكه بخواهيم خودمان را گول بزنيم و فرمودند كه مواظب مكر امريكا باشيد ولي نبودند!!!
سوم اينكه نويسنده اين مطلب بخواهد تلاش كند كساني كه از دين بهره ي زيادي نبرده اند و... طرفداري از مذاكرات مي كردند ومي گفتند كه بايد همه چيز رو با گفتگو حل كرد !!تطهير كند حرف گزافي بيش نيست. همان طور كه مي گفتند بايد در سوريه عراق و.... گفتگو كرد ( خاتمي هر دو برادر و كرباسچي و... ) يك مشت ترسو. لطفا چاپ كنيد !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
دمت گرم حرفت حسابه ولی تابناک معلوم الحاله نظرات مثل تو رو سانسور میکنه. الانم نمیشه بهت مثبت داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
شیطون ناشناس دلواپس ، اینو گفتی که یه عده ساده لوح زدن دکمه + رو امتحان کنن ! واقعا که
همه دوران تفکرداعشی بوده وهست وخواهد بود چه گذشته چه حال چه درآینده تاموقه ایکه سطع دانش ومعلومات وآگاهی ازحقوق خود درجامعه مخصوصا جهان سوم بالانرود یک عده تفکرخودراغالب قلم دادمیکند به انها مختلف افراددیگریاجو امع دیگر را سرکوب یامورد ظلم قرارمیدهد
پس باید ازابتدا انسان پرورش داد
پندار نیک کردار نیک گفتارنیک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
هزاران آفرین
چرا حرف درمیاری جناب تحلیلگر. مگه هر گروه منفوری توی جهان اسلام درست شد باید با یه تحلیل ظاهری چسبوندش به گروه مقابل. پس اخلاق کجا رفته؟ خوب فردا هم یه عده دیگه به عده ای میگن سعودی، و از این دست حرفا.
شکی وجود نداره هر کسی تفکر خودش رو بر حق و اصیل میدونه، غیر اینکه واقعا آدم پخمه ای باشه و تفکری نداشته باشه. بعدش شیوه تعامله که باید درست باشه. اونچه که داعش رو داعش کرده قساوت قلبه نه اون چیزایی که ذکر کردی. سطحی نگری و این چیزا رو خیلیا دارن ولی داعشی نشدن. ضمنا تحلیل شما هم پر از سطحی نگری است. شکی ندارم آدم ناپخته ای اونو به رشته تحریر دراورده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
کسی که این مقاله را نوشته قصد تفرقه بین مردم را داشته و باید محاکمه شود.
داعش نابود شد اما داعش ها هستند.
تو که جنم انتشار نظرات رو نداری چرا نظر میخوای؟
داعشی های باستان پرست یادتون رفت
مقاله بجا ومفیدی بود.بنظربنده تفکر داعشی از مطالعه پایین وسطحی نگری نشات میگیره وداعش با شعار جهاد درراه خدا والله واکبر همه را از پیر وجوان وزن ومرد به قتل میرسانید واعضای ان یک تقلید کورکورانه از روسای خود داشتند وهرگز نپرسیدند چگونه با کشتن کودکی بیگناه یا پیرزنی ناتوان به اسلام وقران خدمت میکنند؟فهم انها از اسلام اصیل پایین بود وسطحی نگر بودند وبراحتی بازیچه قرار میگرفتند ومتاسفانه از عقل خود هرگز استفاده نمیکردند. باید اعتراف کرد چنین مشخصاتی در بعضی کسانی که میشناسیم وجود دارد واینها همیشه اماده اند تا نیات پلید استکبار درجهت اختلاف افکنی را اجرا کنند.علمای بزرگوارشیعه حکم دهند جهادی که در ان حتی یک دلار بسود خرید اسلحه از استکبار صرف شود فی سبیل الله نیست وجهاد بنفع اقتصاد استکبار است.بدیهی است درمقوله دفاع از خود مساله فرق میکند وباید از همه امکانات وسلاح داخلی وخارجی برای دفاع استفاده کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
شما اصلا فهمیدی این مقاله چی گفت؟
هر کسی که برای مذهب انسانها رو آزار میده داعشیه فرق نمیکنه دینش و ملیتش چی باشه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
کسی که به خاطر حقوق بشر و دموکراسی دیگرانو آزار میده چی؟
کلمه داعش صرفنظر از معنی تحت الفظی آن میتواند در ادبیات جهانی به معنای (سفیه قسی) یعنی سفاهت وقساوت نهادینه شود .مثل کلمه مغول که متبادر کننده خونریزی وتجاوزوحشیانه در ذهن تاریخ است .یا کلمه شمر که یادآور قاتل مظهر همه خوبیها است
با این مقاله به صورت علمی و فیزیکی با ضرب المثل یکی به نعل یکی به میخ زدن آشنا شدم، با تشکر
شما هم انگار بیماری. چرا برچسب درست می کنی؟ داعش توسط آمریکا درست شد و توسط قهرمانان مسلمان از بین رفت. حالا هم برچسب داعش رو شما درست کردی، آفرین بر تو. شما سرباز کی هستی؟ به عاقبتش فکر کردی؟ اگه فکر نکردی بدون بازی خوردی، اگه فکر کردی بدون که حق داریم بهت بدبین باشیم.
مطمئن باش کسایی که خوششون اومد از این مقاله، بهره ای از سطحی نگری دارند. آیا می شه به اونا گفت داعشی؟!
تابناک اصلا نمیفهمی مقایسه ایرانی ها با داعش اساسا غلط و مغرضانه هست؟
کلا مشاعرت رو از دست دادی
مقاله عالییی بود
ممنون
با سلام تفکر طالبانیسم و داعشیسم در کشور ما بصورت زیر پوستی در بین طیف قلیلی که متاسفانه از حوزه ثروت و قدرت هم بی بهره نیستند حضور داره
نویسنده مقاله حتما تفکر داعشی دارد زیرا تعامل با دنیا را هم تفکر داعشی میپندارد.سعی نکنید از حربه داعش برای کوبیدن تعامل با دنیا استفاده کنید. هر کسی که تعامل و مذاکره در راه صلح را فاجعه میداند خودش و تفکرش برای ایران فاجعه بار است.
نویسنده خودش هم نمیداند چه میگوید
یعنی مخالفان مطلق نگر احمدی نژاد هم تفکر داعشی دارند؟!!
تابناک بزار بیام اون دست تو رو من ببوسم... برادر... مردم حرف دلو یکی زد بالاخره
چرا نظراتی را که این مقاله را سراسر توهین به ملت ایران اعم از اصولگرا و اصلاح طلب و سایر مردم تشخیص داده منتشر نمکنید.نکند خودتان هم ملت را داعشی میدانید.بذر این افکار خطرناک را در جامعه نپاشید.قوه قضاییه باید به موضوع این مقاله رسیدگی و نویسنده را تحت پیگرد قانونی و در روزنامه تابناک را هم تخته کند.
یعنی از داعش هم برای زدن مخالفین استفاده کردی داعشی
داعش يك تفكراست كه متحجرين آنرادوست دارندونابودشدني نيست زماني نابودميشودكه به نقطه مقابل آن ارزش داده وزمينه هاي بوجودآورنده آنرادرنطفه خفه كنيد
مقاله مسخره ای بود
انقدر هي داعش داعش كنيد تا قبحش ريخته بشه! از فردا ديگه هر كي با هر كي درگير ميشه بهش انگ داعشي ميزنه .بعد از يه مدت هم باهاش جك ميسازن!
داعش های اقتصادی وامکاناتی داعش های حقوق های نجومی در کنار کسانی که هیچ نوع منبع درآمدی ندارند وتحت پوشش هیج نیستندونگران قطع یارانه وتامین حداقل زنگی هستن و داعش های شفاهی یا نیش زبانی و.....با تشکر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان