بازدید 3285

اظهارات گوترش درحمایت از مسلمانان روهینگیا

کد خبر: ۷۴۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷ 11 November 2017
دبیر کل سازمان ملل خواستار توقف کامل خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا، بازگرداندن آنان به خانه هایشان، اعطای حق شهروندی و همچنین دسترسی آزاد برای کمک های انسان دوستانه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری ای بی سی، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل به خشونت ها و پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا اشاره کرد و گفت: آنچه روی داد یک فاجعه عظیم است.
 
گوترش افزود: حجم خشونت و بی رحمی در این حوادث به گونه ای است که ما نمی توانیم در قبال آن خاموش باشیم.
 
دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه این خشونت ها باید به طور کامل متوقف شود،ادامه داد: ما افزون بر این برای اعطای حق بازگشت آنان (به خانه هایشان) اصرار داریم.
 
دبیرکل سازمان ملل همچنین به ریشه های فاجعه روهینگیا که از وضعیت شهروندی مسلمانان ناشی می شود اشاره کرد و خواستار حل این مشکل شد.
 
گوترش پیشتر نیز بر اعطای حق شهروندی به روهینگیایی ها تاکید کرده و خواسته بود که در بدترین حالت آن ها به لحاظ حقوقی شناسایی شوند تا امکان استفاده از فرصت های شغلی و مهاجرت قانونی داشته باشند.
 
دبیر کل سازمان ملل این سخنان را در آغاز سفر خود به اروپا و آسیا مطرح کرد. گوترش قصد دارد در نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) حاضر شود.
 
انتظار می رود خانم آنگ سان سوچی رهبر میانمار و برنده جایزه صلح نوبل که به دلیل نادیده گرفتن جنایت های نظامیان و بودائیان این کشور علیه مسلمانان از سوی شخصیت ها و نهادهای بین المللی به شدت مورد انتقاد است، در این نشست شرکت کند.
 
به گزارش ایرنا، میانمار حقوق شهروندی مسلمانان روهینگیا را که اکنون مورد خشم بوداییان قرار گرفته اند ، مورد پذیرش قرار نمی دهد و آنها را مهاجران غیرقانونی بنگالی معرفی می کند.
 
این اقلیت نژادی از سال 2012 مورد حمله شدید بوداییان تندرو قرار گرفته و در ادامه این حملات از ماه اوت سال جاری 'پاک سازی نژادی' و 'نسل کشی' مسلمانان روهینگیا به یک بحران منطقه ای و جهانی تبدیل شد.
 
بر اثر حملات نظامیان میانمار به مسلمانان روهینگیا، دست کم 400 نفر کشته و بیش از 605 هزار نفر دیگر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود و عزیمت به سوی بنگلاش شدند.
 
ازدحام بیش از اندازه روهینگیایی ها در اردوگاه هایی که در مرز بنگلادش ایجاد شده، نبود آب و غذا و فقر بهداشتی این منطقه را مستعد ایجاد یک بحران انسانی گسترده کرده است.
 
به رغم فشارهای منطقه ای از سوی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای اسلامی نقاط مختلف جهان و همچنین سازمانهای بین المللی، میانمار تاکنون اقدام خاصی جهت پایان دادن به این بحران انجام ندادند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر