بازدید 9459
۱
جوسازی عجیب «هاآرتص» در صدمین سالگرد اعلامیه «بالفور»:

ایران و ترکیه جای انگلیس و فرانسه برای سلطه بر خاورمیانه را گرفته اند!!

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در مطلب عجیبی به مقایسه رویکرد استعماری و امپریالیستی فرانسه و انگلیس نیمه اول قرن بیستم با سیاست های ایران و ترکیه در منطقه در وضعیت کنونی پرداخته است. هاآرتص نوشت:خاورمیانه عربی در حال تقسیم به حوزه های قدرت توسط قدرتهای سلطه گر هستند. اما این بار نه بریتانیا و فرانسه بلکه ایران و ترکیه.
کد خبر: ۷۴۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲ 02 November 2017
2 نوامبر 2017 (11 آبان) صدمین سالگرد صدور اعلامیه بالفور است.اعلامیه ای که براساس خواست و مطماع استعماری انگلیس در خاورمیانه صادر شد و 30 سال بعد منجر به ایجاد رژیم اسرائیل شد.
 
به گزارش تابناک، در واقع این اعلامیه سرآغازی بر بسیاری از جنگ ها، مناقشات، بحران ها و تنش ها میان اسرائیل و اعراب و حتی اختلافات میان خود اعراب شد.
 
 در همین راستا، رسانه های و مقامات اسرائیلی که همواره رویکرد ایران هراسی خود را در منطقه و جهان دنبال کرده اند، اینبار و در سالروز اعلامیه بالفور نیز چنین رویکردی را در پیش گرفتند که چندان نیز عجیب نیست.
 
اما روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در مطلب عجیبی به مقایسه رویکرد استعماری و امپریالیستی فرانسه و انگلیس نیمه اول قرن بیستم با سیاست های ایران و ترکیه در منطقه در وضعیت کنونی پرداخته است و مدعی شده است که تهران و آنکارا نیز به مانند آن دو قدرت اروپایی قرن بیستم در صدد تقسیم حوزه های نفوذ خاورمیانه عربی میان خود هستند.
 
 هاآرتص نوشت:خاورمیانه عربی در حال تقسیم به حوزه های قدرت توسط قدرتهای سلطه گر هستند. اما این بار نه بریتانیا و فرانسه بلکه ایران و ترکیه.
 
 «سیمون ای. والدمن» نویسنده این مطلب مدعی شد: علت اینکه چرا ایران و ترکیه درصدد سلطه و نفوذ بر منطقه هستند دقیقا همان علتی است که بریتانیا و فرانسه را به سلطه وا داشته بود. در واقع، آنها به دنبال پرستیژ بین المللی و تسلط بر منابع انرژی منطقه هستند.

همچنین نویسنده این مطلب ضمن اشاره به اینکه اعلامیه بالفور به تاریخ پیوسته است، سعی کرده به مخاطب القا کند که دیگر این اعلامیه بالفور و سیاست های استعماری انگلیس و فرانسه در آن برهه و همچنین اختلاف میان اعراب و اسرائیل نیست که باعث بحران در خاورمیانه است، بلکه اقدامات و سیاست های ایران و ترکیه باعث بحران های کنونی در خاورمیانه است.
 
 از سوی دیگر این مطلب می خواهد ظهور بحران های آینده در خاورمیانه را ناشی از سیاست های ایران بداند و نقش اسرائیل و انگلیس و فرانسه را کمرنگ کند و یا از بین ببرد.
 
اما همه واقعیت این نیست. موضوع مهم تر اینکه اسرائیلی ها قصد دارند خاورمیانه عربی را نسبت به دو بازیگر غیر عرب یعنی ایران و ترکیه حساس کنند و نفوذ آن ها در عراق و سوریه را ناشی از سیاست های «سلطه گرایانه» آن ها بدانند. در واقع، ایجاد ترس در میان جوامع عربی راهبردی است که این مطلب دنبال کرده است و ممکن است این راهبرد در آینده نیز دنبال شود.
 
نکته دیگر اینکه اگر انگلیس و فرانسه باعث شدند تا رژیمی به نام اسرائیل شکل بگیرد، اما ایران و ترکیه همواره با تجزیه کشورها در منطقه مخالفت کرده اند که آخرین نمونه آن را می توان در عراق و اقلیم کردستان به خوبی مشاهده کرد!
 
در نهایت باید گفت، اعلامیه بالفور اگر به تاریخ پیوست، اما بحران های حاصل از آن همواره ادامه خواهند داشت؛ بحران هایی که اسرائیل همواره یک سر طیف آن بوده است.
 
ایران و ترکیه جای انگلیس و فرانسه برای سلطه بر خاورمیانه را گرفته اند!! 

لازم به ذکر است که اعلامیه بالفور در واقع نامه‌ای تاریخی بود که در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی، توسط آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا، خطاب به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشته شد و در آن از «موضع مثبت» دولت بریتانیا برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داده‌شد.
 
این اعلامیه وقتی بریتانیا وعده داد «یک وطن برای یهودی‌ها» ایجاد کند، آرمان صهیونیست‌ها برای برپایی یک دولت یهودی در فلسطین را به واقعیت مبدل کرد.

این اقدام بریتانیا یکی از مهم‌ترین عواملی به‌حساب می‌آید که سال‌ها بعد به تحولات موسوم به «جنگ نکبت» (پاک‌سازی قومی فلسطین در 1948) و سپس مناقشه‌ای دنباله‌دار میان اعراب و صهیونیست‌ها منجر شد.

اعلامیه بالفور یکی از مناقشه آمیزترین و جنجالی‌ترین اسناد تاریخ مدرن جهان عرب به شمار می‌رود که دهه‌ها برای مورخان یک معما بود.
 
 این اقدام در خلال جنگ جهانی اول (1914 – 1918) برای ایجاد یک رژیم قیمومیت تحت حمایت بریتانیا در فلسطین پس فروپاشی امپراطوری عثمانی انجام شد. نظام قیمومیت توسط قوای متفقین ایجاد شد و درواقع گونه‌ای از استعمار و اشغال بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
اسرائیل هر 5 سال یک جنگ راه انداخت و هر 5 سال یک بار در شورای امنیت محکوم شد ؛ کشوری یاغی و ناقض حقوق اولیه که جز جنگ و نابودی برنامه دیگری ندارد . کافر همه را به کیش خویش پندارد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست