بازدید 16362
اندیشکده آمریکایی «رند» عنوان کرد:

چرا تحریم های دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران به ضرر آمریکا است؟

تحریم ها ممکن است پیش از توافق برجام اهرم فشار مناسبی بود و کارایی داشت اما شرایط سیاسی در ایران و موقعیت آمریکا در خاورمیانه و در سراسر جهان در چند سال گذشته به شدت تغییر کرده است. ایالات متحده به دلیل اتخاذ چنین سیاست هایی، در حال از دست دادن اعتبار خود در میان افکار عمومی ایران و متحدان آمریکا در سراسر جهان است. ایران بیش از پیش در خاورمیانه قدرتمند شده است، به خصوص همانطور که قدرت های بین المللی مانند روسیه، بازیگران منطقه ای همچون عراق و حتی ترکیه به سمت ایران به عنوان یک بازیگر تعیین کننده منطقه ای گرایش پیدا کرده اند.
کد خبر: ۷۴۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ 01 November 2017
روز گذشته وزارت خزانه داری آمریکا به اتهام آنچه «حمایت از تروریسم» می خواند، تحریم های تازه ای علیه سپاه پاسداران ایران اعمال کرد که از 13 اکتبر اجرایی می شوند.

به گزارش تابناک، این تحریم ها علیه جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه، نیروی هوایی، فرماندهی موشکی الغدیر، و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی می شوند.

بر اساس قانون کاتسا، دارایی‌های این افراد و شرکت‌ها در آمریکا بلوکه شده، شرکت‌ها و افراد آمریکایی امکان معامله با آن‌ها را نداشته و این افراد امکان ورود به آمریکا را نخواهند داشت.
 
در همین زمینه، اندیشکده «رند» در مطلبی به تحریم های آمریکا علیه سپاه پرداخته و نوشته است که تحریم های آمریکا علیه ایران نمی تواند به آمریکا کمکی کند. در این مقاله آمده است:
 
دولت ترامپ اعلام کرده است که مجموعه ای از سیاست های ظاهرا تهاجمی علیه ایران، از جمله عدم تایید توافق هسته ای که تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته شده است را اعمال خواهد کرد. به نظر می رسد رویکرد «جدید» ایالات متحده در برابر ایران اعمال تحریم های بیشتر علیه سازمان هایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) است.
 
منتقدان برجام ادعا می کنند که تحریم های جدید نه تنها منجر به اصلاح برجام خواهد شد، بلکه همچنین باعث جلوگیری از نفوذ روزافزون ایران در خاورمیانه می شود. اما باید گفت که هر دو فرضیه از سوی منتقدان برجام اشتباه است.
 
 برجام در محدود کردن برنامه هسته ای ایران موثر بوده است؛ واقعیتی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی و سایر طرف ها، یعنی انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز تایید شده است. اقدامات دولت ترامپ نه تنها یک توافق اثرگذار را به خطر می اندازد، بلکه بعید به نظر می رسد سیاست های منطقه ای ایران را تغییر دهند و یا ایران را از درون تضعیف کنند.
 
چرا تحریم های دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران به ضرر آمریکا است؟ 
 
احتمال دارد که اقتصاد ایران با هر گونه تحریم جدید ایالات متحده آسیب ببیند، همانطور که سرمایه گذاری خارجی در ایران در واکنش به سخنان ترامپ کاهش یافته است. در این میان، بزرگترین بازنده حکومت ایران نخواهند بود، بلکه مردم ایران آسیب خواهند دید که همواره امیدوار بوده اند روابط شان با واشنگتن بهبود پیدا کند.
 
 سپاه پاسداران مسئول گسترش نفوذ چشمگیر ایران در خاورمیانه است. ایران عمده ترین بازیگر قدرت در عراق، سوریه و لبنان است؛ تهران همچنین نفوذ قابل ملاحظه ای در افغانستان و حتی در کشورهای نسبتا دور از جمله یمن دارد. سپاه پاسداران نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد. بنابراین ممکن است به نظر برسد که تحریم ها منجر به کاهش قدرت سپاه در خاورمیانه شود. با این حال باید گفت چنین نیست.
 
 
پول تنها انگیزه سپاه پاسداران در شکل دادن سیاست های منطقه ای ایران نیست. در عوض، ترکیبی از اشتیاق انقلابی، ترس از دشمنان خارجی، ناسیونالیسم ایرانی و بی ثباتی منطقه، موفقیت های سپاه پاسداران را در منطقه افزایش داده است.
 
تهران نه تنها به حزب الله و دولت اسد در سوریه، بلکه شمار زیادی از گروه های تحت حمیت خود در عراق، افغانستان و فلسطین را کمک می کند. ایران توانست قدرت منطقه ای خود را حتی تحت شدیدترین تحریمهای اعمال شده علیه برنامه هسته ای اش گسترش دهد. ظهور  و سقوط داعش در نقاطی مانند سوریه به ایران اجازه داد تا نفوذ خود را گسترش دهد. جمعیت شیعه در منطقه، هرچند که همیشه با ایدئولوژیکی با ایران هماهنگ نیستند، گزینه های محدودی در اختیار دارند و برای محافظت در برابر سنی های افراطی، به تهران نیاز دارند. لذا با توجه به توانایی سپاه برای بسیج معنوی گروه های شیعه، ایران به میلیاردها دلار پول برای این کار نیاز ندارد.
 
 از سوی دیگر، اعمال تحریم های جدید علیه ایران می تواند بدبینی مردم ایران را نسبت به سیاست های آمریکا دوچندان کند و همچنین موضع «تندروها» را در برابر دولت و برجام تقویت کند.
 
در پایان این اندیشکده آمریکایی نوشت؛ با این تحریم ها نفوذ سپاه پاسداران در خاورمیانه نخواهد شد و حکومت ایران نیز در داخل تضعیف نخواهد شد. تحریم ها ممکن است پیش از توافق برجام اهرم فشار مناسبی بود و کارایی داشت اما شرایط سیاسی در ایران و موقعیت آمریکا در خاورمیانه و در سراسر جهان در چند سال گذشته به شدت تغییر کرده است. ایالات متحده به دلیل اتخاذ چنین سیاست هایی، در حال از دست دادن اعتبار خود در میان افکار عمومی ایران و متحدان آمریکا در سراسر جهان است. ایران بیش از پیش در خاورمیانه قدرتمند شده است، به خصوص همانطور که قدرت های بین المللی مانند روسیه، بازیگران منطقه ای همچون عراق و حتی ترکیه به سمت ایران به عنوان یک بازیگر تعیین کننده منطقه ای گرایش پیدا کرده اند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر