بازدید 10640
پیمانه اقتصادی؛

از «نوسان قیمت دلار در وقت مرده» تا «سیاست آمریکا برای مقابله با آلومینیوم چین»

این پیمانه تیترهایی همچون بلیت چهار میلیون تومانی مشهد - نجف شایعه است، روسیه واردات گوجه فرنگی ترکیه را از سر می‌گیرد، ساخت‌وساز با فروش امضای مهندسان متوفی، شاخص کل بورس به یک قدمی کانال ۸۷ هزار واحد رسید، قیمت طلا تا پایان سال 2019، مراودات میلیاردی ایران و ترکیه برسر تيوپ موتورسيکلت و اختلاف تولید و مصرف بنزین در کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۲۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ 29 October 2017
از «نوسان قیمت دلار در وقت مرده» تا «سیاست آمریکا برای مقابله با آلومینیوم چین»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون بلیت چهار میلیون تومانی مشهد - نجف شایعه است، روسیه واردات گوجه فرنگی ترکیه را از سر می‌گیرد، ساخت‌وساز با فروش امضای مهندسان متوفی، شاخص کل بورس به یک قدمی کانال ۸۷ هزار واحد رسید، قیمت طلا تا پایان سال 2019، مراودات میلیاردی ایران و ترکیه برسر تيوپ موتورسيکلت و اختلاف تولید و مصرف بنزین در کشور را در بر دارد.


بلیت چهار میلیون تومانی مشهد - نجف شایعه است

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی گفت: در پروازهای بین‌المللی هیچ‌گونه قیمت‌گذاری صورت نمی‌گیرد و این نرخ بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. وی با بیان اینکه به‌واسطه خاص بودن این ایام، شرکت‌های هواپیمایی همکاری لازم را انجام داده و یک قیمت‌گذاری متعادلی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: این قیمت به‌جز مسیر مشهد مقدس که در سال گذشته که یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش است. باریکانی این میزان را نشان‌دهنده افزایش هفت‌درصدی قیمت بلیت در این مسیر عنوان و تصریح کرد: در این مورد یکی از نکات مهم بحث مسائل روانی جامعه و اشاعه شایعات است. وی با بیان اینکه هفته گذشته شاهد شایعاتی مبنی بر فروش بلیت چهار میلیون و ۳۰۰ هزارتومانی در مسیر مشهد به نجف بوده‌ایم، افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده این موضوع کذب محض بود و اصلاً با توجه به مسافت دو ساعت مشهد تا نجف منطقی نیست. وی در ادامه تأکید کرد:  متأسفانه تبلیغات کذب در این زمینه وجود داشته که سبب ایجاد جو روانی در جامعه شد.

روسیه واردات گوجه فرنگی ترکیه را از سر می‌گیرد

روسیه ممنوعیت واردات گوجه فرنگی ترکیه ای را به داخل خاک خود لغو کرد؛ این در حالی است که تحریم کالاهای ترکیه ای به روسیه از سال ۲۰۱۶ میلادی با هدف قرار گرفتن جنگنده روسی توسط ترکیه کلید خورده بود. بر همین اساس، روسیه واردات گوجه فرنگی ترکیه را از اول نوامبر سال جاری میلادی یعنی ماه آینده از سر می گیرد؛ اما طبق یک جدول سهمیه بندی شده که توسط وزارت کشاورزی روسیه تدوین شده است. با توجه به بیانیه منتشر شده از سوی کرملین، الحاقیه جدید شامل رفع ممنوعیت واردات گوجه فرنگی، مواد اولیه و موادغذایی از ترکیه به روسیه می شود که از ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی تحریم شده بودند. نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی دولت روسیه ممنوعیت واردات یکسری محصولات کشاورزی، مواد اولیه و مواد غذایی از ترکیه را تصویب کرد و از اول ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی آنها را لازم الاجرا کرد. به نقل از مهر، طبق این الحاقیه، عرضه گوجه فرنگی ترکیه ای به بازار روسیه به اندازه تعیین شده از سوی وزارت کشاورزی روسیه خواهد بود؛ ضمن اینکه عرضه آن باید تحت ضمانت مرجع ذی صلاح ترکیه و نظارات وزارت کشاورزی روسیه باشد.

ساخت‌وساز با فروش امضای مهندسان متوفی!

نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه تخلف امضا فروشی شایع شده است گفت: بررسی ها نشان می دهد که حتی بعضا با فروش امضای مهندسان متوفی ساخت وساز صورت می گیرد. ایرج رهبر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: معضل امضافروشی به عنوان یکی از چالش‌های اصلی ساخت وساز سالهاست که رواج دارد و نظام سهمیه بندی از جمله دلایل دامن زدن به این مشکل است. وی افزود: البته نباید فراموش کرد که این تخلفات صنفی صرفا مربوط به جامعه مهندسی نیست بلکه در صنوف مختلف شاهد بروز چنین تخلفاتی هستیم. اما در قشر مهندسان با توجه به اینکه جزو اقشار تحصیل کرده محسوب می‌شوند بروز این نوع لغزش‌ها دور از انتظار است. وی با ذکر مثالی گفت: از فردی شنیده‌ام که چندی پیش در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران شاهد مشاجره لفظی تندی بین یک زن ومرد میانسال بوده، و بعد از بررسی ها مشخص شده که از قرار معلوم همسر یکی از مهندسان بعد از فوت او  پروانه اشتغال او  را در اختیار برادرش قرار داده است که به صورت مشارکتی از عایدی حاصل از فروش سهیمه پروانه اشتغال او کسب درآمد کنند. نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: گویا با فوت مهندس مذکور برادر وی تمامی عایدی آن را به صورت یکجا برای خود برداشت کرده است و این امر سبب نارضایتی همسر وی شده بود و هردو با تصور خود٬ برای شفاف سازی این موضوع و برای اینکه سهم عادلانه ای از امضافروشی پروانه اشتغال مهندس فوت شده کسب کنند، به نظام مهندسی مراجعه کرده بودند که حضور آنها با مشاجره، سبب جلب توجه حاضران شده بود.

شاخص کل بورس به یک قدمی کانال ۸۷ هزار واحد رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه ششم آبان‌ماه 96 با افزایش 298 واحدی معادل 0.34 درصد به رقم 86 هزار و 935 واحد رسید. این رشد شاخص همانند روزهای قبل، بیشتر تحت تاثیر روند مثبت نماد فولاد در بازار سرمایه رخ داد. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 95 واحدی به رقم 27 هزار و 899 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 20 واحدی، عدد 17 هزار و 460 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 15 واحدی به رقم 13 هزار و  191 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند روز قبل با رشد 0.24 درصدی معادل 228 واحد به سطح 93 هزار و 835 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 209 واحد افزایش به رقم 60 هزار و 462 واحد رسید و شاخص بازار دوم با افزایش 652 واحد معادل 0.34 درصد همراه بود و عدد 191 هزار و 945 واحد را به نمایش گذاشت.

از «نوسان قیمت دلار در وقت مرده» تا «سیاست آمریکا برای مقابله با آلومینیوم چین»

نوسان قیمت دلار در وقت مرده

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 123 ریال نسبت به روز پنج شنبه، به قیمت 40 هزار و 304 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 228 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 549 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 54 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پایان هفته گذشته، 96 ریال گران تر فروخته شد. همچنین به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که بازار نقدی روز ابتدایی هفته تمایل زیادی برای عبور از مرز ۴هزار و ۵۰ تومان از خود نشان نداده بود، قیمت این ارز در معاملات فردایی نه تنها از مرز یاد شده عبور کرد، بلکه پس از ساعت ۳ بعدازظهر وارد محدوده‌های بالاتری نیز شد.به گفته فعالان، معامله‌گران فردایی پس از آنکه در حضور بازارساز نتوانستند قیمت دلار را با نوسانات شدید مواجه کنند، پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی با قدرت بیشتری وارد بازار شدند و با افزایش خریدهای خود قیمت دلار را در معاملات آتی به بالای ۴هزار و ۶۰ تومان هدایت کردند. این موضوع می‌تواند قیمت ابتدای روز یکشنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد. افزایش یکباره دلار در ساعات ابتدایی روز شنبه نیز که بیشتر ناشی از رشد غیرمنتظره درهم بود، بسیاری از معامله‌گران ارزی را شگفت زده کرد. حادثه‌ای که این بار می‌تواند از سوی فردایی‌ها در روز یکشنبه در بازار تکرار شود.

قیمت طلا تا پایان سال 2019 به بیش از 1375 دلار می رسد

بانک گلدمن ساش آمریکا اعلام کرده است که رشد درآمد و ثروت در کشورهای نوظهور و در حال توسعه موجب افزایش تقاضای طلا طی سال های آینده خواهد شد و این مساله تاحد زیادی کاهش تقاضا از سوی کشورهای توسعه یافته را جبران خواهد کرد. بر اساس این گزارش تحلیلگران گلدمن ساش تاکید کردند که طلا همچنان مکان امن سرمایه گذاری باقی خواهد  ماند و تشدید نگرانی های سیاسی و اقتصادی در عرصه بین المللی موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای این فلز گرانبها خواهد شد. برای درک این مساله که نگرانی های سیاسی و اقتصادی جهان چگونه بر قیمت طلا تاثیر می گذارد، بهتر است روند قیمت طلا را طی سال های گذشته بررسی کنیم، قیمت طلا از 253 دلار در هر اونس در سال 1999 میلادی به بیش از 1888 دلار در سال 2011 میلادی رسیده است. در سال 1999 میلادی نگرانی های مربوط به بحران مالی جنوب شرق آسیا موجب افزایش چشمگیر قیمت طلا شد. در سال 2011 میلادی نیز بحران بدهی منطقه یورو موجب تشدید ریسک سرمایه گذاری در اقتصادهای توسعه یافته شد. این در شرایطی بود که چین با رشد اقتصادی نسبتا خوبی همراه شده بود. بنابر این نگرانی های مربوط به ریسک های سیاسی و اقتصادی تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت جهانی کالاهای راهبردی به خصوص طلا داشته است. پیش بینی می شود قیمت جهانی طلا تا دو سال آینده به شدت تحت تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی در کشورهای نوظهور و در حال توسعه و همین طور اقتصادهای توسعه یافته قرار خواهد داشت. برآورد می شود قیمت هر اونس طلا تا پایان سال 2019 میلادی به بیش از 1375 دلار برسد. جزئیات بیشتر

مراودات میلیاردی ایران و ترکیه برسر تيوپ موتورسيکلت!

طبق آمار منتشر شده توسط گمرک در 5 ماهه نخست سال 1396 ، قریب به 12 تن تيوپ موتورسيکلت، از کشور صادر شده است. ارزش دلاری این میزان صادرات 50660 و ارزش ریالی آن 1653610700 بوده است.

از «نوسان قیمت دلار در وقت مرده» تا «سیاست آمریکا برای مقابله با آلومینیوم چین»

مدیرعامل توتال: نگرانی در رابطه با ایران نداریم

مدیرعامل شرکت توتال فرانسه در مصاحبه با شبکه خبری CNBC ‌گفت: ما هیچ نگرانی نسبت به ایران نداریم و معتقدم که ما باید به اصول و قوانین احترام بگذاریم. ما با این کشور قرارداد داریم و این قرارداد برای ما بسیار جذاب و ارزشمند است و برنامه داریم این قرارداد را اجرایی کنیم. پویانه ادامه داد: ما نمی‌خواهیم این قرارداد را از دست بدهیم کنگره در حال بررسی طرحی برای اعمال فشار به ایران است. احتمالا این قضیه تغییراتی در مواضع آمریکا در قبال برجام ایجاد کند که این مساله مهم است اما ما این را هم می‌دانیم که کشورهای اروپایی و چین و روسیه به برجام پایبند هستند. مدیرعامل توتال تاکید کرد: ما منتظریم که ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و قدم به قدم برمنبای شرایط پیش خواهیم رفت و نگرانی در این زمینه نداریم. پویانه گفت: من نسبت به شرایط پیش رو خوش‌بین هستم. چرا که در آ‌مریکا تعداد افرادی که در برجام منافع زیادی می‌بینند رو به افزایش هستند و کسانی که خواهان نقض برجام و خروج آمریکا از این نتوافقتنامه هستند نیز در حال کاهش هستند و درنهایت ما خواهیم دید که کنگره آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت و در صورتی که کنگره به لغو برجام رای دهد ما نیز با تبعات آن مواجه خواهیم بود.

تبدیل شدن چین به قطب صنعت هوانوردی در 20 سال آینده

بر اساس پیش بینی انجمن حمل و نقل بین المللی هوایی (IATA)، در 5 سال آینده آسیا گوی سبقت را از آمریکا و اروپا در صنعت هوانوردی خواهد ربود. به نقل از Russia Today، چین در سال 2022 جای آمریکا را به عنوان بزرگترین بازار صنعت هوانوردی دنیا خواهد گرفت. بر اساس تعریف ارایه شده از سوی انجمن حمل و نقل بین المللی هوایی، بازار هوانوردی به معنای میزان پروازهای ورودی، خروجی، و داخلی یک کشور می باشد. بررسی های شرکت بویینگ آمریکا نشان می دهد که چین برای تبدیل شدن به بزرگترین بازار صنعت هوانوردی به 7200 هواپیمای جدید به اززش 1 تریلیون دلار نیاز دارد. اگرچه شعب شرکت بویینگ و ایرباس در چین مشغول به فعّالیت هستند، اما چین اعلام کرده است که قصد دارد تا وابستگی خود را به هواپیماهای خارجی قطع کرده و حداقل نصف تعداد هواپیماهای مورد نیاز را از هواپیماهای داخلی خود به نام Comac C919  تامین کند. جزئیات بیشتر

اختلاف تولید و مصرف بنزین در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از واردات روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین خبر داد و گفت: در حال حاضر میزان مصرف بنزین تاکنون ۸۱ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر در روز بوده که در مقایسه با سال گذشته ۷.۹ درصد رشد داشته است و میزان تولید بنزین ۶۵.۵ میلیون لیتر در روز است. /ایسنا

سیاست آمریکا برای مقابله با آلومینیوم چین

دولت آمریکا برای جلوگیری از واردات بی رویه ورق آلومینیوم چینی به خاک این کشور که با هدف دامپینگ و زمین زدن بازار این صنعت در ایالات متحده کلید خورده، عوارض گمرکی برای آن وضع کرد. البته این اقدام آمریکا در آستانه دیدار «دونالدترامپ» با رئیس جمهور چین، منجر به ایجاد تنش بیشتر بین دو قطب اقتصادی جهان خواهد شد. بر همین اساس، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد: تعرفه اولیه واردات را بر روی ورق آلومینیوم چینی بین ۹۶.۸۱ درصد تا ۱۶۲.۲۴ درصد اعمال خواهد کرد تا جلوی فروش این کالا با قیمت ناعادلانه بسیار پایین در بازار آمریکا را بگیرد. همچنین در ماه اوت سال جاری میلادی، وزارت بازرگانی آمریکا روی ورق آلومینیوم چینی بین ۱۶.۵۶ درصد تا ۸۰.۹۷ درصد عوارض گمرکی وضع کرده بود تا سیاسیت ضددامپینگ خود را به کار گیرد. این اقدام نشان می دهد که دولت «ترامپ» قصد دارد با اعمال فشار بیشتر به چین، شکاف کسر تجاری آمریکا را با این کشور کاهش دهد که پیش از این، تلاش های ترامپ با موفقیت اندکی در این عرصه روبرو شده است. گروه انجمن تجارت آلومینیوم آمریکا هم که متشکل از تولیدکنندگان آلومینیوم این کشور است، خواستار وضع عوارض گمرکی برای حرکت به سمت ضددامپینگ آلومنیوم چین شده است. آمریکا این تصمیم را در ابتدای ماه جاری میلادی گرفته بود؛ اما برای ارزیابی بیشتر بازار و محاسبه تعرفه برای کالاهای چینی، آن را به تعویق انداخته بود. همچنین اختلاف کسری تجارت آمریکا با چین، تقریبا ۳۵۰ میلیارد دلار اعلام شده که «دونالد ترامپ» با اعمال سیاست های اقتصادی گوناگون به دنبال کاهش آن است. /بلومبرگ



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر