بازدید 16239

آیا مسئولان در جمهوری اسلامی، اشتباه نمی کنند، دروغ نمی گویند؟

در چند دهه گذشته، چند بار شنیده اید که یکی از مسئولان جمهوری اسلامی خود به زبان خود بگویند که اشتباه کرده اند؟ چند بار شنیده اید که بدون اما و اگر، مسئولیت یک ناکامی را بر عهده گرفته باشند؟ چه زمانی شنیده اید که به دلیل در پیش گرفتن سیاستی، خود را ملامت کرده یا از سایرین عذرخواهی کرده باشند؟
کد خبر: ۷۴۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 24 October 2017
در چند دهه گذشته، چند بار شنیده اید که یکی از مسئولان جمهوری اسلامی خود به زبان خود بگویند که اشتباه کرده اند؟ چند بار شنیده اید که بدون اما و اگر، مسئولیت یک ناکامی را بر عهده گرفته باشند؟ چه زمانی شنیده اید که به دلیل در پیش گرفتن سیاستی، خود را ملامت کرده یا از سایرین عذرخواهی کرده باشند؟

به گزارش «تابناک»، رهبر انقلاب اسلامی، خود در مسأله برنامه مقابله با رشد جمعیت که در دهه هفتاد و هشتاد دنبال شد، به صراحت اظهار داشتند که در این مسأله ما اشتباه کردیم؛ نفر اول کشور، به صراحت در مورد اشتباه بودن یک تصمیم یا یک سیاست که شاید مستقیم هم در آن دخالتی نداشته است، اذعان به اشتباه بودن آن می کند؛ اما آیا از زبان دیگر مسئولان شنیده اید که این گونه مانند شخص اول، مملکت سخن گویند؟

مثلا آیا شنیده اید که یک رئیس جمهور بیاید و بگوید در مسأله یارانه نقدی من، اشتباه فکر می کردم و اشتباه اجرایش کردم؟ یا رئیس جمهور دیگری بگوید مثلا در مورد طرح تحول سلامت و هزینه های آن، اشتباه کرده یا نظرش در مورد امریکا اشتباه بوده است؟ آیا تا کنون رئیس مجلسی داشته ایم که بگوید مجلس تحت مدیریت او در نظارت کوتاهی کرده است؟ تا کنون بابت تصمیماتی که مجلسیان گرفته و کشور را دچار اشکالات عمده کرده اند، فردی عذرخواهی کرده است؟ آیا تا کنون پذیرفته ایم که حکمی اشتباه داده ایم یا فردی بی گناه را مجازات کرده ایم؟ آیا مدیری تأثیرگذار را پیدا می کنید که بگوید در دوران مدیریتش، سرمایه گذاری مثلا بر صنعت خودروسازی اشتباه بوده است، یا بگوید چرا خودروسازی کشور، جایگاهی برای توصیه مقامات برای دوستان و آشنایان بوده است؟ آیا جز این است که مقامات در ایران تا زمانی که بر مسند قدرت هستند، یکه تاز جلو می روند و اشتباهاشان صرفا پس از اینکه مدیر جدید می آید مشخص می شود، زمانی که بسیار برای اصلاح آن اشتباه دیر شده و مدیر جدید یا همان مسیر اشتباه را ادامه می دهد یا مسیری را از نو شروع می کند که هزینه آن، سال هایی است که بر این کشور رفته است؟

در کشور ما بین مقامات کشور، چندین راه در مواجهه با اشتباهات و خطاهایشان وجود دارد که از همه این راه ها استفاده می کنند، به جز راه درست و منطقی که همانا پذیرش اشتباه و خطا و هزینه هایی است که بر کشور از ناحیه آنان ایجاد شده است.

نخستین کاری که مقامات ایرانی انجام می دهند، انکار خطا و اشتباهات در زمان مدیریتشان بر کشور است؛ تقریبا وزیر، وکیل یا مدیری را پیدا نمی کنید که خطا و اشتباهات در اتخاذ سیاستی یا اجرای آن را پذیرفته باشد و از بابت انجام آن متأسف باشد؛ یک مسئول ایرانی در اولین قدم، اشتباهات و خطاهای خود را با هر ترفندی انکار می کند!

دومین کاری که مسئولان ایرانی انجام می دهند، حواله دادن مشکلات به دیگران است؛ گویی در زمان مدیریت آنان، همه چیز به نحو عالی پیش رفته است، سیاست ها درست بوده و آنان هم درست تر انجامش داده اند، فقط مشکل دیگران و دیگر نهادها و افرادی بوده اند که چوب لای چرخ آنان گذاشته و ناکارآمدی را بر آنان تحمیل کرده اند!

سومین اقدام یک مدیر ایرانی در مواجهه با اشتباه، معرفی یک مقصر، بدون پشتوانه، برای رهایی از همه کارهای اشتباه و غلطی است که در زمان او انجام شده است. گویی مدیران ایران، همواره یکی را به عنوان نقش قربانی دارند، تا به محض اینکه مشکلات حوزه مدیریتی او سر برآورد، او را به عنوان قربانی معرفی کنند. مفاسد اقتصادی زیادی در این کشور اتفاق افتاده که یک عامل دسته چندم، قربانی شده و مقامات و مسئولین خطاکار در پناه آن قربانی، همچنان در کشور بر مناصب مدیریتی جولان می دهند.

چهارمین اقدام، مسئولان ایران در این باره، مسأله ای است به نام خاک پاشیدن روی اشتباه، که اتفاقا آنقدر استفاده هم شده مصطلح شده است؛ بدین معنا که اگر یکی از مقامات، اشتباهی کند، دوستان و همراهان سعی می کنند که روی آن خاک بریزند تا آن خطا مشخص نشود. برای چنین کاری، موضوعی فرعی بناگاه در کشور، برجسته می شود تا ناکارآمدی مسئولان دیده نشود. طبیعتا این مقامات، آنقدر اطلاعات در جیب خود دارند که بتوانند یک مسأله فرعی را مسأله اصلی جلوه دهند تا بر خطاهای آنان خاک پاشیده شود.
 
به تازگی هم باب شده که مقامات دور، نزدیکان خود خط قرمز می کشند و تهدید می کنند که اگر با خطا و سوءاستفاده نزدیکان آنان برخورد کنند، افشاگری می کنند! یا اگر با خطای نزدیکان آنان برخورد کنند،آن را سیاسی کار می دانند!

علاوه بر این موارد، ممکن است که ده ها شیوه برای مخفی کردن اشتباهات، خطاها و یا احیانا مفاسد مدیران وجود داشته باشد، که هنوز استفاده نشده است و این راهکارهای منحصر به فرد را برای روزهای مبادای خود گذاشته اند تا اختصاصی از آن استفاده کنند!

راستی چه اشکالی دارد به اصل انقلاب برگردیم؟ چه اشکال دارد مسئولان بپذیرند که آنان معصوم نیستند و آکنده از خطا و اشتباه هستند؟ چه اشکال دارد آبروی مردم و نظام به افراد خطا کار مسئول گره زده نشود؟ چه اشکال دارد مسئولان به بیت المال حساس باشند؟چه اشکالی دارد مسئولان، مردم را ببینند که چگونه برای این انقلاب از مال و جان خود گذشته اند؟ چه اشکال دارد که مسئولان بپذیرند آنان هم اشتباه کرده اند در برخی امور؟ چه اشکال دارد بپذیرند گاهی برای نجات خود از پاسخگویی خلاف واقع هم گفته اند؟ چه اشکال دارد که بگویند وضعیت کشور در جاهایی که ناکارآمدی وجود دارد به خاطر اشتباه ها و خطاها و سوء استفاده های آنان بوده است؟ پس این همه مشکل از کجا سر برآورده است؟



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۱
انتشار یافته: ۵۳
افرین تابناک
این قدم بزرگی برای بهتر شدن است. برای رشد کردن
چی!!!!؟؟؟؟ دروغ واشتباه ..... معاذالله مگه داریم مگه میشه !!؟؟
اقا گویا شما متوجه نیستید تمام مشکلات ما به دلیل امریکایی ها و جهان استکبار است ما همه کار درستیم.
همیشه به بهانه ی ضربه خوردن اسلام! خطا و اشتباه خود را مخفی کردند و هچ وقت حاضر به پاسخ گویی نشدند!

انتظار برای عذرخواهی و اعتراف به اشتباه خیلی از واقعت دوره!!
کلا مسولان در جمهوری اسلامی عالین هیچ مشکلی ندارند همه دنیا مشکل دارن بجز ما ،کلا ن قانون اساسی ما ن سیاستمون ن مسولینمون از بالا تا پایین مشکلی ندارند همین ک بخواهی ی انتقاد بکنی در بهترین حالتش سانسور میشی تابی جون اگ میتونی درجش کن مرسی
چرا پستی که به راحتی بدست آورده رو راحت از دستت بده منطقی باش تابناک!!!
سوال اشتباه است بايد مي پرسيد آيا جمهوري اسلامي كسي كار درست انجام مي دهد يا كسي راست مي گويد ؟
بخدا هر وقت به مسئولین فکر میکنم تنم کهیر میزنه
خیر
چون نیت این ها خدمتگزاری می باشد نه اشتباه میکنند و نه بازنشسته می شوند.
روایات داریم حتی اشتباه خدمتگزاران هم عبادت است.
پاسخ ها
داوود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
دقیقا همینه
فرهنگ سازی هم میشه
اگه اين تيترو برا خارجيا و حفظ آبرو زديد كه هيچ اگر نه بايد اين تيترو كا مل برعكس ميزديد. "آیا مسئولان در جمهوری اسلامی،كاري را درست انجام میدهند؛راست هم می گویند؟ "
یعنی واقعا انتظار داری به اصل انقلاب برگردیم؟
یعنی همه مردم و مدیران سطح زندگی یکسانی داشته باشند؟
پس باید مسئولان و همه ( نه فقط دولتمردان ) اعم از سه قوه ، آستان ها و نهاد ها و ارگانها و سپاه ما باید سبک زندگی خودشون رو عوض کنند
باید همه پیاده شوند و با مردم راه بروند
که نه پیاده خواهند شد و نه با مردم راه خواهند رفت
آیا مسئولان در جمهوری اسلامی،اشتباه نمی کنند؛دروغ نمی گویند؟
پاسخ:خیر امکان نداره
مسئولان از طرف خدا برگزیده شده اند و کسی که از طرف خدا برگزیده باشد معصوم است.
زبونتو گاز بگیر!!!!مگه میشه مسئولین ما اشتباه کنند، دروغ بگن و .... اینا همشون معصومن.
مگه میشه ؟ میگه داریم ؟ اگه مسئولی دروغ بگه که دیگه مسئول نیست میشه سربار مردم .
تشكراز زحمات شبانه روزي سايت تابتاك، مسائل و درد دل مردم را تا جايي ك امكانش هست مطرح و موشكافي ميكند، هر روزم را با سركشي ب سايت تابناك آغاز ميكنم، تابناك جان؛ تو كشور ما انگار هيچ مسئولي حاضر نيست اگه اشتباهي كرده بپذيره، يا استعفا بده، حتي اگه دستگاهي يا وزارتخانه اي مرتكب اشباهي بشه تازه تكذيب هم ميكنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
یکی از مسئولان استعفا داد آقایون اومدند گفتند استعفا برای چی
به نظر خود شما تا چه سطحي از مسئولين بايد اشتباهاتشان را بازگو كنند و تا چه بخشي از سياستها و تصميمات مورد توجه قرار گيرد . اگر براي هركدام به هر اندازه محدوده اي قائل شويم عواقب آن به همه ي سطوح كشيده مي شود.
درقاموس مسئولین ما کلمه معذرت میخواهم،جایگاهی ندارد.
آقا جان. یکی این تابناک را از برق بکشه!
خیلی تند داری میری! مگه میشه ؟ مگه داریم؟ دررررروغ ؟ اون هم در دولتهای پاک دست؟!!!
یارانه که مصیبت عظماست و راسته، چون با پولش میشه کلی خاوری و زنجانی و باختری و ... درست کرد که به تولید کمک بشه.
برجام هم که از همون روز اول تحریمها برداشته شد و روز اول خودم دیدم هزار تا ال سی تو بانک مرکزی صادر شد!!!
حالا به دولت انتقاد پذیر ایراد میگیری؟ وقتی کرکره ات را دادند پایین میفهمی یک صفحه انتقاد چند من احضاریه داره!
همیشه تابناک باشی.
پارسال وقتی قطار تبریز در سمنان دچار حادثه شد رئیس راه اهن ایران در برنامه زنده تلویزیونی مسولیت این حادثه رو پذیرفت و استعفا داد
این یه نمونه نادر و بی سابقه در کشور بود
اما جمعه همون هفته در نماز جمعه تهران امام جمعه تهران از این حرکت انتقاد کرد و گفت این کارا و قرتی بازیا برای غربه
هیچوقت اقایان دوس ندارن معذرت خواهی یا مسولیت بپذیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
راست میگه.
مسئولین ما قصد تغییر و پذیرش ندارن
برخی از مدیران با استفاده از رانت، رابطه و زد و بند به رده های بالای مدیریتی می رسند در حالیکه دارای تخصص و لیاقت نمی باشند. این افراد بعضا ضریب هوشی پایینی هم دارند. اما به دلیل مجیزگویی و چاچلوسی عده ای دور قاب چین ، پس از مدتی توهم می زنند و گمان می کنند خیلی لایق و توانمند هستند و تصور می نمایند برای مدیریت زاده شده اند. این جماعت و فرزاندانشان پس از مدتی مدیریت و برداشت از سفره، تبدیل به انسانهای نوکیسه و تازه به دوران رسیده میشوند. حال از این جماعت غرق در توهم و بی لیاقت و تازه به پول و مقام رسیده، انتظار عذر خواهی دارید؟. خیلی از این مدیران، طلبکار هم هستند و دنبال سهم بیشتر از سفره انقلاب هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
دقیقا این سفره انقلاب چی توشه که و دستاوردش چیه که فقط نصیب مسئولین میشه و واسه مردم فقط پاک کردنه آشغالاش میمونه؟
اینکه یک نفر بیاد عذرخواهی کنه کافی نیست. تکلیف عمر آدما چی میشه. باید جبران هم بکنند.
مهندس بیطرف در پاسخ نماینده ی مجلس که از او سئوال کرد آیا در مضوع سد گوتفند خوزستان مقصر نیستید. ایشان تقصیر را پذیرفتند و نمایندگان هم به پاس این اعتراف و شجاعت به ایشان برای سکانداری وزارت نیرو رای اعتماد ندادند.
اصلا خدا نکند دروغ !!!!!!!!!!!!!!!
انسان جايزالخطاست ولي جايزالدروغ فقط در ايران اشكال شرعي ندارد !!
نه اشتباه کار دشمن است.
مسئولین هاله نورند.
اصلا در جمهوری اسلامی مسئول نداریم مسئول به کسی میگویند که مسئولیت کارش را بپذیرد مگر ما همچین کسی داریم؟
عدم اضهار اشتباهات و عذر خواهی از مردم بخش عمده ای از مشکلات و شایعات در کشور را دامن زده است.مسيولین و کار کزاران کشور به آسانی از همه چیز فرار می کنند و به اسطلاح می گویند :کی بود کی بود من نبودم: .اگر طبق قانون و مقررات جاری کشور چند مسیول"نماینده"وکیل یا وزیر و.....کار گزار به صورت علنی و نه یواشکی محاکمه می شدند هم دل اکثریت مردم که انقلابی و ایرانی و درست کار هستند شاد میشد و هم خلاف کاران کوچک و بزرک دست از اشتباهات ریز و درشت خود بر می داشتند و مجبور نبودند هر اشتباه یا خلافی را گردن دیگری بیاندازند.با این حقوق های نجومی که اکثر مسیولین گرفته و میگیرند و بعضا در آمریکا و اروپا و ترکیه و...خودشان یا فرزندانشان امکاناتی....دارند !!!! انصاف نیست که جواب گو نباشند. و طرفداران انگلیسی و صهیونیستی بخشی از این نوع حوادس ومشکلات را به نا حق به گردن افراد و وابستگان رده بالای کشوری می اندازند و جو شایعات روز به روز اضافه می کنند.
اینجا کسی نه مسول است و نه مسولیت پذیر
همه یا رییس اند یا آقازده
وکسی که آقازاده باشه و دارای ژن خوب
مطمنا آنقدر مست قدرت و ثروت هستند که حاضر نیست عذرخواهی کند
چه خبر از اختلاسگران نجومی که به واسطه ی آقازاده بودنشان با ایشان مدارا میشود؟؟؟
یکی از ماله کشهای خطاها و یا اشتباهات چه عمدی و چه سهوی : مدیران روابط عمومی های ادارات و وزارتخانه میباشند و حقوقشان بر مبنای مقدار ماله کشی پرداخت میشود
تابناک عزیر حد اقل شما دیگر این کار را نکنید و حد اقل اینگونه نظرات را به اطلاع برسانید
با تشکر فراوان
یه بار به یکی از اساتید گفتیم تعطیلی زیاده گفت اتفاقا بهتر.. تعطیلی بیشتر یعنی کار کمتر[مسئولین] یعنی اشتباه کمتر و پسرفت کمتر... این خودش تو کشور ما یعنی پیشرفت...
میگفت اینا که قانونگذاری بلد نیستند حداقل وقت نداشته باشند کشور رو به عقب ببرند کلی به نفعمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
بهترین نظری بود که تا حالا شنیدم
بايد پنبه ها از گوشمان درآوريم هيچ انسان بني البشري نيست كه اشتباه نكنه يا نكرده باشه.
سلام به نظر من فرهنگ عمومی و حکومت بر هم تاثیر می گدارند اما باید فرهنگ را از یک جایی اصلاح کرد و آنجا آموزش وپرورش است
چند سال پیش برای تدریس در مدارس خارج از کشور راهی ژاپن شدم در مدت ماموریت چند بار از مدارس ژاپنی بازدید کردیم و با مسولان مدارس زاپنی به بحث وبررسی نشیتیم در یکی از بازدیدهایی که از مدارس ژاپنی داشتم متوجه شدم که قبل از تعطیل شدن مدرسه دو زنگ یک ربع دارند یک ربع اول زنگ اعتراف بود معلم می نشست و دانش آموزی اگر در طول روز ودر مدرسه خطایی کرده بود می آمد و اعتراف می کرد و معذرت خواهی می کرد البته فضا بگونه ای بود که هرگز مورد تحقیر قرار نمی گرفت وفقط معذرت می خواست و می گفت سعی می کنم دوباره اشتباهم را تکرار نکنم و در یک ربع آخر همه بطور دسته جمعی کلاس را نظافت می کردند بطوریکه خدمتگذار مدرسه مسول تمیز کردن کلاسها نبود واین گونه بود که به نظر من توکیو امن ترین شهر دنیا بود در دو سالی که آنجا بودم علی رغم تعداد زیاد ماشین اصلا صدای بوق نشنیدم تخلفات رانندگی به چشم نمی خورد وشما رفتگری در شهر نمی دیدید اما شهر فوق العاده تمیزبود زباله ها به طور کاملا بهداشتی در حدود ده ظرف مختلف تفکیک می شدند به طبیعت اطراف و پارکها که می رفتی سطل زباله نبود اما اگر با ذره بین هم که می گشتی زباله ای را رها شده در طبیعت نمی دیدید
ما ایرانیان بطور کلی با کلمه اشتباه کردیم ناآشنا هستیم همانطوری که با کلمه معذرت خواستن ناآشنا هستیم و فرقی نمی کند مردم عادی جامعه باشیم یا یکی از مسئولین
پذیرش اشتباه اولین گام اصلاح است تا زمانی که اشتباهاتمان را نپذیریم در پی اصلاح بر نمی آییم. اما خوب است چند نفری هم ذکر شده است که اشتباهاتشان را پذیرفته اند. شما هم آری شما هم! سعی کنید اشتباه و مغرضانه نظر ندید و اگر متعصبانه نظر دادید اشتباه خودتان را بپذیریذ یعنی همه از خودمان شروع کنیم.
همیشه اشتباه کرده اند ولی مثلا با چیزایی مثل تقیه توجیه کرده اند.
اقا دروغ فقط اقشار ضعیف وکارمند قراردادی می گوید که حقوقش کم است با فلاکت زندگی می کند خانه ندارد و...و...و...وگر نه مسئولین وبالییها الله اکبر.؟؟؟................
گیریم که اشتباه کنند و شما هم گفته مردم رو منتشرکنید مگه واسه کسی مهمه؟ همینی که هست! تنها چیزی که به حساب نمیان مردمن و اشتباه مسیولین!
مسئولان ما و دروغ این چه حرفیه.
اشتباه
اونم از مدیر ایرانی؟
مسئول ایرانی؟
مانند بنیاد نخبگان که در واقعیت نخبگان را نابود و رانده کرده اما مسئولینش برای ظاهرسازی فیلم میسازند و ...
این یک رفتاربرگرفته ازمتن جامعه است ماهممون تقریبا چنین رفتاری وداریم کشورهای پیشرفته مکارم اخلاق وتوی نظام تعلیم وتربیت گنجودن ولی ماهمچنان توی خواب خرگوشی هستیم
مساله اصلي ان است كه دول خارجي مثل امريكا منافع كشور خود و ملتي كه انها را بواسطه دموكراسي انتخاب كرده و ملزم به جوابگويي هستند مي باشد. در كشور ايران بسياري از ملت احساس مي كنند بين دو منگنه افتاده اند از يكسو دول خارجي كه تحريمها و سختگيريها را بر ملت ايران تحميل كرده اند و از سوي ديگر دولت و حاكميتي كه منافع خود را از منافع ملت جدا مي بيند و بعضا در واژه هايي همانند ژن خوب .. قابل حس است.
نه استغروالله .م اصلا راستگو به دنیا امدیم .راستگوازدنیا می رویم .انی هم نشانه ان است
باسلام.خیر هرگز نمیدانند دروغ چیست.
من که هر وقت موضوعی را مسیولین انکار میکنند به صحت آن صد در صد یقین پیدا میکنم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار