بازدید 5837
۱

جهانگیری:فساد در کشور سازمان یافته شده

کد خبر: ۷۳۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ 07 October 2017
معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد با کسی تسویه حساب سیاسی کند.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز شنبه طی سخنانی در چهارمین همایش روز ملی توسعه روستا و عشایر در سالن اجلاس سران با بیان اینکه فساد در کشور سازمان یافته شده، تصریح کرد: هیچ خط قرمزی برای مقابله با فساد نیست و هیچ کس در این زمینه مصونیت ندارد، اما هیچ کس هم حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه حساب سیاسی کند و نهادهای حاکمیتی باید در چارچوب قانون حرکت کنند.

وی ادامه داد: امروز مدار اقتصاد کشور در دست بخش خصوصی است و بخش خصوصی دانا، عاقل و آگاه است و با هر حرکت مسئولین می‌داند چقدر به حرف‌ها پایبند هستند و به آنها عمل می‌کنند. هیچ کس حق ندارد خودسر به حریم بخش خصوصی تجاوز کند و هر کس غیر از این حرکت کند، قطعا در مسیر آمریکا و دشمن قرار می‌گیرد.

جهانگیری همچنین افزود: وقتی بخش خصوصی ببیند با افراد بخش خصوصی در جاهای مختلف برخورد می‌شود، می‌گوید این مسئولین فقط حرف می‌زنند و اهل میدان دادن نیستند. بخش خصوصی هم می‌خواهد حتما با فساد مقابله شود. متاسفانه فساد در کشور سازمان یافته شده و خود من می‌دانم که فساد تا کجاها رفته است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امروز کشور با چالش‌های مختلفی روبرو است، یادآور شد: به چالش کلیدی که بویژه با مسائل زندگی روستاییان و عشایر وابستگی دارد،‌ چالش بیکاری،‌ آب و محیط زیست است. در بخش بیکاری کل جامعه ایران یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌هایش این موضوع است و سیاست‌هایی در آن موفق است که هم اقتصاد را در آن بزرگ و مقاوم کنیم و هم اشتغال زایی داشته باشیم. به همین دلیل تاکید شده که دولت باید به دنبال رشد مستمر پایدار اشتغال‌زا باشد.

وی اضافه کرد: باید رشد مستمر پایدار متکی به همه بخش‌های کشور باشد و این رشد اقتصادی باید اشتغال‌زا باشد و امنیت تولید کننده و سرمایه گذار را فراهم کند. مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود بعد از نامگذاری سال با عنوان اقتصاد مقاومتی،‌ تولید و اشتغال مهم‌ترین نکته‌ای که بعد از آن گفتند این بود که برای این کار باید سرمایه‌گذاری شود و برای سرمایه گذاری باید امنیت سرمایه گذار فراهم شود.

جهانگیری در ادامه بیان کرد: ما باید چالشی که امروز تک تک خانواده‌های ایرانی را آزار می‌دهد یعنی بیکاری را حل کنیم. چالش‌ها با برنامه، پشتکار و مدیریت صحیح قابل حل است و ما با اتکا به ظرفیت‌های روز کشور می‌توانیم بیکاری را حل کنیم تا مردم زندگی شرافتمندانه‌ای داشته باشند و اذیت نشوند.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به چالش آب یادآور شد: ما باید توسعه پایدار روستایی را به روش صحیح و بهره‌ور از منابع آب داشته باشیم. در برنامه ششم توسعه و در دولت دوازدهم حتما باید با آبخیزداری به عنوان روش‌های کوچکی که می توان منابع آب را حفاظت کرد تا به صورت سیل از دسترس خارج نشود، اقدام کنیم و آبیاری مدرن در دستور کار قرار گیرد که در این زمینه روستاییان باید کمک کنند.

وی همچنین درباره چالش محیط زیست گفت: ما باید برای حفاظت از منابع ذی قیمتی مثل خاک حاصلخیز،‌ جنگل‌ها و مراتع باید جدی حفاظت و حراست کنیم. زمینخواری یکی از مشکلات کشور شده و در مقطع فعلی سودجودها نباید زمین‌های حاصلخیز را به کاربری دیگری تبدیل کنند. زمین‌های حاصلخیز کشاورزی که یک سانتیمتر آن قرن‌ها طول می‌کشد نباید از دسترس خارج شود مثل مراتع حاصلخیز و از طرفی جنگل‌ها بزرگترین سرمایه ملت ایران است که برای این سه موضوع برنامه‌های خوبی را اجرا کرده‌ایم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به صحبت‌های نماینده عشایر که پیش از سخنرانی او با وجود تذکرهایی که داده شد تا پایان حرف‌هایش پشت تریبون ایستاد و صحبت‌هایش را کامل کرد، خاطر نشان کرد: من از این دوست عزیزمان یاد گرفتم که همه باید اینگونه پای کار باشیم. از هیچ چیز دلسرد نشویم. برخی‌ می‌خواهند شما را سرگرم کنند و به مسیر انحرافی بکشانند، اما باید محکم بر سر عقیده خودتان بایستید، در راهتان حرکت کنید و دلسرد نشوید.

جهانگیری با بیان اینکه در توسعه روستایی باید به خدمات مورد نیاز روستاییان پرداخته شود، یادآور شد: در این زمینه باید مثل راه روستایی عمل شود که خوشبختانه امروز 92 درصد جمعیت روستایی از راه آسفالته مناسب برخوردار هستند و باید تلاش کنیم بقیه نقاط هم متصل شود یا ما نیاز داریم که آب آشامیدنی سالم به روستاییان برسد که پارسال 500 میلیون دلار و امسال 300 میلیون دلار در این زمینه اختصاص داده شد و پارسال اندازه 10 سال گذشته آب سالم به 2 هزار و 950 روستا رسانده شد.

وی ادامه داد: گازرسانی جزء برنامه‌هایی بود که هر سال چند میلیارد منابع به آن اختصاص پیدا کرد که به روستاییان گاز برسانید تا از این نعمت استفاده کنند. از طرفی شبکه بهداشت و درمان است که کلیه روستاها باید از خانه بهداشت و شبکه بهداشت و درمان مناسب برخوردار باشند و این از اولویت‌های دولت است که انجام شده و در آن‌ جاهایی هم که کسری وجود دارد برنامه‌هایی داریم که تامین شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه پوشش اینترنتی بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: امروز 26 هزار و 800 روستا فرصت دارند تا از پوشش اینترنتی استفاده کنند. برخی روستاییان کارهای مهمی در این زمینه انجام داده‌اند و از طریق اینترنت روستای خود را معرفی کردند. هر روستا می‌تواند جاذبه‌های خود را از این طریق مطرح کند که به عنوان یک هدف گردشگری بر ای کشور و خارج کشور به حساب می‌آید. برخی خارجی‌ها که به ایران آمدند می‌گفتند که آمده‌ایم به فلان روستا برویم، چرا که در اینترنت معرفی شده بود. گردشگری و بوم گردی از ساده‌ترین روش‌ها برای کار است.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: ما به منابع مورد نیاز برای سرمایه گذاری روستاها فکر کرده‌ایم، البته دوستان هم زحمتی کشیده اند که از طریق بنیاد مستضعفان و بانک سینا وام داده شود. امکان جدیدی هم فراهم کرده‌ایم که از امسال حدود 6 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و 6 هزار میلیارد تومان از موسسات مالی و اعتباری با نرخ‌های سود پایین که در مناطق مرزی و برای شرکت‌های دانش بنیان 4 درصد و برای بقیه 6 درصد است، در اختیار روستاییان قرار گیرد که بخشی از آن در اختیار استانداران و کارگروه استانی است که باید فعال شوند و بخشی هم که در اختیار مرکز است را سعی می‌کنیم به سمت مسئولان محلی سوق دهیم.

وی افزود: از منابعی که وجود دارد می‌تواند در مناطق روستایی و عشایری استفاده کرد. بخش خصوصی هم است که البته نباید فکر کند به بهانه روستا می‌تواند از تسهیلات روستایی به نفع خود استفاده کند، ‌بلکه باید طرح‌هایی که مکمل ظرفیت روستایی است در روستاها اجرا شود.

معاون اول رئیس جمهور با تبریک روز ملی روستا و عشایر اظهار کرد: این روز فرصت مناسبی است که به مسائل روستاها پرداخته شود، البته در همه روزها و همه مجامع باید به مسائل روستاها و عشایر پرداخته شود. شعاری هم که برای این همایش انتخاب شده، یعنی نخبگان ظرفیت‌های پنهان توسعه روستایی برای کل کشور وجود دارد. مدار کشور برای توسعه متکی به نیروی انسانی فعال نخبه کشور است.

وی با تاکید بر اینکه کشوری جوان با ظرفیت جوانان تحصیل کرده بسیار زیاد هستیم ادامه داد: یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های جمهوری اسلامی برای توسعه که بیش از بقیه سرمایه‌ها می‌تواند نقش داشته باشد، نیروی انسانی و خواسته نخبگان هستند که این می تواند برای توسعه کشور کارساز و مفید باشد. هنر مسئولین این است که از این ظرفیت استفاده کنند. در روستاها هم باید بتوانند از ظرفیت‌های طبیعی و مادی و معنوی خود برای پیشرفت کشور استفاده کنند.

وی با یادآوری اینکه تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران مرهون تولید و سبک زندگی روستایی و سلحشوری عشایر بوده، خاطر نشان کرد: روستاها و عشایر نقش و سهم عمده‌ای در کشور دارند. هنوز هم بالاترین نقش در سرمایه اجتماعی کشور در مشارکت،‌ همبستگی،‌ اعتماد و امید به آینده متعلق به روستاییان است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: برای جدی دنبال کردن توسعه کشور و اینکه توسعه همه جانبه کشور متوازن باشد،‌ حتما باید در مراکز تصمیم‌گیری به توسعه روستایی توجه داشته باشیم و مشارکت خود روستاییان در برنامه ریزی توسعه روستایی می تواند نقش و اثر خوبی داشته باشد. برای برنامه توسعه روستایی باید به مدل بومی توسعه روستایی در کشور بیاندیشیم. نباید برنامه ریزی‌ها اینگونه باشد که فکر کنند اگر روستایی، شهری شود توسعه پیدا می‌کند چون ما حتی از مدل زندگی روستاییان می‌توانیم به مدل‌های خوب توسعه برسیم.

جهانگیری همچنین بیان کرد: امروز زندگی روستاها و عشایر رسانه‌ای شده است. ما گاهی فکر می‌کنیم برای توسعه روستایی باید مدل کوچکی از شهر را در روستا به وجود بیاوریم، اما مهم این است که مدل توسعه روستایی را ایجاد کنیم و تعبیر صحیح بومی از توسعه روستایی داشته باشیم.

وی با اشاره به بحث آموزش عشایر توسط مرحوم بهمن‌بیگی یادآور شد: طرح مدرسه در کوچ یک ایده بومی بود تا به خصلت‌ها و زندگی عشایر آسیب زده نشود. برنامه توسعه در روستاها باید به گونه‌ای باشد که در عین برخورداری از خدمات مورد نیاز زندگی خصوصا بهداشت از همه تکنولوژی‌های روز هم بهره‌مند باشند ولی در عین حال روستا،‌ روستا بماند و به شکل کاریکاتوری از شهر به روستا نگاه نکنیم.

جهانگیری در ادامه تاکید کرد: نخبگان روستایی در این زمینه باید به دولت کمک کنند. فرهنگ روستایی بدون دخالت نابجا توانایی تنظیم مناسب‌ترین فرهنگ مذهبی و اجتماعی را دارد و روستا و عشایر می‌توانند فرهنگشان را منتقل کنند و باید ببینیم چطور می‌شود این روابط اجتماعی و خانوادگی مستحکم را در جامعه پایدار کرد.

معاون اول رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: مهم‌ترین کانون توسعه اقتصاد مقاومتی مناطقی است که متکی به تولید است و روستاها و عشایر خصوصا در زمینه امنیت قضائی،‌استراتژیک هستندو این مساله متکی به زحمت روستاییان و عشایر است. مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی هم این است که همه برنامه‌های کشور در دستگاه‌ها، نهادها و بخش خصوصی زیر مجموعه اقتصاد مقاومتی باشند و روح اقتصاد مقاومتی در همه سیاست‌های کشور حاکم باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱
این حرف آقای جهانگیری خوب است، اما چرا بعد از بازداشت برادرش؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان