بازدید 6793
۴

حکم مجازات جایگزین پدر عصبانی

پدر عصبانی به ۳۰۰ ساعت کار در اداره کل بهزیستی استان هرمزگان و شرکت در کلاس‌های کنترل خشم و نحوه صحیح تربیت فرزندان به مدت دوسال محکوم شد.
کد خبر: ۷۳۵۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 05 October 2017
پدر عصبانی به دنبال رفتارهای ناهنجار دختر 15 ساله اش را کتک زد و او را وادار کرد که در مقابل خواهر وبرادرش دست خود را درون چاه فاضلاب کند.
 
به گزارش میزان، سليمان عفيف، دادرس دادگاه کیفری دو بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان جزئيات صدور حكم مجازات جايگزين برای این پدر عصبانی را تشریح کرد.

وی گفت: دختر نوجوان به‌علت آسيب‌های ناشی از طلاق پدر و مادر در دام كجروی‌های اجتماعی گرفتار و در نهايت پدرش از قضيه مطلع شد. آشكار شدن مشکلات اخلاقی دختر، پدر را به ‌شدت خشمگين كرد و او را كتك‌ می زند به گونه ای که آثار كبودی و سياهی در بدن دختر از سوی پزشكی قانونی گزارش شده است.

وی افزود: پدر این فرد مدعی بود كارش بی عيب و نقص بوده و اين كار را به‌خاطر تربيت دخترش انجام داده است.با توجه به نوع عمل ارتكابی و اينكه اين پدر حق به جانب بود و خود را محق می دانست، بنابراين حتما بايد مجازات می شد. قانونگذار برای اين جرم ارتكابی در ماده 4قانون حمايت از كودكان و نوجوانان از 3 ماه و يك روز تا 6 ماه حبس در نظر گرفته است.

قاضی عفیف که از قضات پیشرو دستگاه قضایی هرمزگان در صدور احکام متفاوت است، ادامه داد: اين پدر مجرم بود و فرزند خود، آن هم از جنس دختر را كه دارای روحيه‌ای لطيف و شكننده است به بدترين شكل ممكن تنبيه كرده بود و از سويی اگر او را به زندان می‌فرستادم، 3 فرزند اين خانواده كه از نعمت مادر محروم بودند از داشتن همين پدر سختگير و عصبی هم محروم می ‌شدند.

پس بهترين راه ممكن، استفاده از مجازات جايگزين حبس بود. با اين شيوه پدر بی ‌آنكه خانه و خانواده‌اش را ترك كند، مجازات می ‌شد.

دادرس دادگاه کیفری دو بندرعباس درادامه گفت: اين متهم را به انجام خدمات عمومی رايگان جايگزين مجازات حبس محكوم كردم تا به‌مدت 300 ساعت در اداره كل بهزيستی استان هرمزگان خدماتی همچون سرايداری، نگهداری از فضای سبز، نظافت و... را انجام دهد.

هدف من از انتخاب اين مجازات، حضور پدر خشمگين در اداره كل بهزيستی و آگاهی و آشنايی با وضعيت كودكان بی ‌سرپرست و بد‌سرپرست است.

وی اضافه کرد: با این حکم متهم تبعات و عواقب بدرفتاری با فرزندان را بهتر و عميق‌تر درك خواهد كرد و از اقدام نابخردانه خود مطلع می ‌شود. علاوه بر اين، بخشی از مجازات وی را به‌مدت 2 سال معلق و او را موظف كردم در اين مدت 2 سال، هر ‌ماه يك جلسه به مشاوران اداره بهزيستی مراجعه كند و به‌مدت يك ساعت در كلاس‌های كنترل خشم و نحوه صحيح تربيت فرزندان شركت كند.

در پايان اين 24‌ ماه هم بايد يك گواهی منوط به اينكه اين دوره را با نمره قبولی سپری كرده به قاضی اجرای احكام كيفری ارائه دهد. همچنين حكم دادم تا يك كتاب 5 جلدی را درباره مهارت تربيت فرزندان در دنيای امروزی بخواند و هر 6‌ ماه يك‌بار، مقاله‌ای در 50 صفحه در رابطه با موضوعات اين كتاب تهيه كرده و به دايره اجرای احكام ارائه دهد.

قانون دراین رابطه چه می گوید؟


قانونگذار برای بحث تنبيه فرزندان توسط والدين در ماده 158قانون مجازات اسلامی شرايط خاصی در نظر گرفته است.

در اين قانون آمده است درصورتی كه تنبيه فرزندان در حد متعارف و حدود شرعی تأديب و محافظت باشد، مجازاتی به‌دنبال ندارد اما اگر از حد متعارف تجاوز كند، به موجب قانون حمايت از كودكان و نوجوانان تحت عنوان كودك‌آزاری، مجازات در پی دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴
الان دومین مطلب است که از این قاضی آقای عفیف می خوانم که متفاوت از سایر قضات و با در نظر گرفتن شرایط و اثرات بعدی حکم تصمیم میگیرد.

به نظرم کشور ما بیشتر به این نوع قضات خوش فکر و منعطف چه در بحث اجتماعی و مدنی و چه در بحثهای سیاسی نیاز دارد.
درود بر این قاضی بزرگوار و عاقل
درود بر شما قاضی متعهد و متفکر

ایام به کامتان
بنده خدا متهم،تو عمرش هر جه از درس فراری بوده،در ابنحا جبران شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر