بازدید 19333

خبری از عبرت نیست، بازی با جان دانش آموزان ادامه دارد!

پس از واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی که شمار بسیاری کشته و زخمی بر جای گذاشت، انتظار این بود که وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط به صورت جدی ایمنی و سلامت جامعه دانش آموزی کشور را مد نظر قرار دهند و به هر شکل ممکن، از پیش آمدن موارد مشابه در سال تحصیلی جاری جلوگیری کنند؛ انتظاری که گویا بجا نبود و هنوز جان صدها هزار دانش آموز ایرانی در خطر است.
کد خبر: ۷۳۳۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸ 25 September 2017
خبری از عبرت نیست، بازی با جان دانش آموزان ادامه دارد!پس از واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی که شمار بسیاری کشته و زخمی بر جای گذاشت، انتظار این بود که وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط به صورت جدی ایمنی و سلامت جامعه دانش آموزی کشور را مد نظر قرار دهند و به هر شکل ممکن، از پیش آمدن موارد مشابه در سال تحصیلی جاری جلوگیری کنند؛ انتظاری که گویا بجا نبود و هنوز جان صدها هزار دانش آموز ایرانی در خطر است.

به گزارش «تابناک»، همزمان با آغاز سال تحصیلی، صدها هزار دانش آموز ایرانی ناچارند، مسیر خانه تا مدرسه را با سرویس های ایاب و ذهابی طی کنند که در بسیاری موارد، فاقد ایمنی های لازم هستند و هر لحظه احتمال بروز حادثه برای آنها و به خطر افتادن جان دانش آموزان وجود دارد. مثل حادثه ای که روز گذشته برای دانش آموزان مدرسه فرهیختگان شهر کرمان رخ داد و نوزده دانش آموز در این حادثه مصدوم شدند.

روز گذشته و در مسیر جابجایی دانش آموزان مدرسه فرهیختگان شهر کرمان از مدرسه به خانه، به دلیل آنچه کارشناسان نقص در سیستم ترمز مینی بوس حامل این دانش آموزان عنوان کردند، وسیله نقلیه مذکو با شدت به یک دستگاه تریلی عبوری برخورد کرد و همه دانش آموزان حاضر در سرویس به شدت مصدوم شدند.

در جریان این حادثه، بلافاصله چهار دستگاه آمبولانس در کوتاه ترین زمان ممکن به محل حادثه رفتند و نوزده دانش آموز مصدوم را که بین یازده تا سیزده سال داشتند به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل کردند.

با انتشار خبر اين حادثه خانواده‌هاي زيادي دلواپس فرزندان‌شان شدند و تعداد زيادي از آنها به بيمارستان رفتند. دقايقي از اين حادثه مي‌گذشت كه در بخش اورژانس بيمارستان شهيد باهنر جاي سوزن‌  انداختن نبود. با وجود شدت تصادف اما اين حادثه تلفاتي نداشت.

سرهنگ علي‌اكبر نصيري، رئيس پليس راهور استان كرمان نقص فني در سيستم ترمز ميني‌بوس سرويس مدارس را علت اصلي تصادف آن با تريلي عنوان و راننده را مقصر حادثه معرفی کرد.

در مورد این حادثه که در شهر کرمان به عنوان مرکز یکی از استان های مرکزی کشور رخ داد و امدادرسانی سریع از بروز هرگونه تلفات جانی جلوگیری کرد، چند نکته مهم و قابل تأمل وجود دارد که اشاره به آنها ضروری است.

نقص فنی در سیستم ترمز سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان مدرسه فرهیختگان که به تصادف آن با یک دستگاه تریلی منجر شد، به خوبی نشان داد و اثبات کرد که مسئولان آموزش و پرورش پس از حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگان، هیچ گونه اقدام جدی، دقیق و فنی قابل قبولی در عیب یابی سرویس های ایاب و ذهاب و خارج کردن سرویس های فرسوده از چرخه سرویس دهی انجام نداده اند.

با توجه به اینکه رئیس پلیس راهور استان کرمان، راننده وسیله نقلیه مذکور را مقصر اصلی حادثه عنوان نمود باید تأکید کرد، جدا از کیفیت و ایمنی سرویس های ایاب و ذهاب وزارت آموزش و پرورش و نهادهی ذی ربط از بررسی صلاحیت رانندگان این سرویس ها و انتخاب افراد واجد شرایط همچنان غافل است.

اتفاقی که برای دانش آموزان شهر کرمان رخ داد به دلیل وجود امکانات اورژانسی و درمانی قابل قبول در این شهر به سرعت با خدمات رسانی نیروهای امداد و نجات مدیریت شد و خسارات تا حد بسیاری کاهش یافت. با این حال باید تأکید کرد در چنین شرایطی اگر این حادثه برای دانش آموزانی که در روستا و شهرهای دور افتاده و محروم کشور از سرویس های ایاب و ذهاب استفاده می کنند، رخ بدهد قطعاً ابعاد خسارت اندک نخواهد بود.

انتظار این بود که با توجه به حساسیت های پیش آمده در جریان واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی و واکنش های فراوانی که در آن دوران مسئولان ارشد کشور به حادثه داشتند، پیگیری ماجرا و تلاش برای جلوگیری از پیش آمدن موارد مشابه در دستور کار قرار بگیرد، اما آنچه در عالم واقع وجود دارد حکایت دردناک تکرار تاریخ و فراموشی گذشته است.

با چنین شرایطی باید هشدار داد که وجود صدها هزار دانش آموز در روستا و شهرهای کوچک و بزرگ کشور که بناچار باید از سرویس های ایاب و ذهاب استفاده کنند و در بیشتر موارد این سرویس ها ایمنی و استانداردهای قابل قبولی ندارند، هر لحظه تداعی کننده بازی با جان دانش آموزان را به ذهن متبادر می کند و ضروری است که مسئولان برای جلوگیری از چنین پیشامدهایی، نه در شعار بلکه در عمل اقدام عاجلی انجام دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۹
بهش می گم .
وقتی مسوولان پاسخگوی مردم نیستند و فقط برای خدا کار می کنند و به خدا جواب می دهند همین است!
حرفتون درسته ولی نقص فنی توی هر خودرو ای میتونه به وجود بیاد و راننده تقصیری نداره. اگر هم به دلیل سرویس نکردن خودرو بوده بازم راننده مقصر نیست سازمانی که این ماشین هارو کرایه میکنه باید روی سرویس دوره ای اونا نظارت کنه. و همچنین نفراتی که در هر خودرو قرار میگیرن باید یه تعداد خاصی باشن و توی یک مینی بوس بیست نفر سوار نکنن حتی اگر این تعداد صندلی موجود بود
شما چی دارید می گید.یعنی فکر می کنیید تو این مملکت ماشین استاندارد وجود داره که با تغییر دادن اون تصادف کم بشه؟یه سر بزنید به این ترکیه و چشماتون رو باز کنید ببینید در این سی و چند ساله این ملت که آشغال ترین ماشین ها سوار می شدند الان چی سوار میشن و ما چی سوار میشیم غیر از اینه که ماشین ها حتی اگر مارک اروپایی داشته باشند قطعات چینی و حداقل لنت ترمز چینی روشون سواره.جاده های اونا رو ببینید و جاده های ما رو باهاش مقایسه کنید
آخه آموزش و پرورش باید چیکار کنه ؟؟؟ وقتی هنوز سیستم حمل و نقل ما داره از خودروهای زمان هیتلر !!!
آقا اصلا این بچه های معصوم رو نخواهیم که از مدرسه جایی و اردوئی نبرند باید چه کسی را در
این کشور دید ...........؟؟!!!!
تابناک عزیز


مشکل اینجاست
یکی از حوادث برای جگر گوشه یک مسئول و مدیر نمیوفته تا صداش و هوارش بره هوا

تا رسیدگی بشه

مشکل اساسی اینجاست
مرگ خوبه .. اما برای همسایه
ای عزیز چرا هیچکس تایید نمی کنه که موتورهای ماشینهای الان ایراد دارند. چرا ابوبوس های ایراپیما و تی بی تی و میهن تور قبل از انقلاب اینقدر تصادف نمی کردند و یا چپ نمی شدند و چرا اتوبوسهای خارجی این قدر چپ نمی شود ایراد نه جاده ها هستند و نه رانندگان. بلکه ایراد مال کارخانه جات است منتها این کارخانه جات مافیایی عمل می کنند و کسی قدر نداره که به این کارخانه ها ایراد بگیره .و کارشناسانمان هم چون قبلا نمک گیر این کارخانه ها شده اند قدرت ندارند که گناه را گردن کارخانه ها بیاندزند.
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
ان موقع عم اتوبوس ایران پیما تصادف میکرد اما مثل امروز فضای مجازی نبود و اخبار به این سرعت در اختیار مردم قرار نمیگرفت! برادر عزیز تا مشکل اصلی که سهل انگاری رانندگان و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط ما رانندگان هست را قبول نکنیم همین آش و همین کاسه است! 80 درصد تلفات ما به خطای انسانی ناشی از عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مباشد>
با توجه به حقوق پایین کارکنان اموزش و پرورش انتظار داشتن کار با کیفیت در همه مراحل توقع زیادی است. ابتدا باید حقوق کارکنان آموزش و پرورش به حد مطلوب برسد بعد اگر خطایی اینچنینی سر زد آنان را به دار آویخت. همه حرفها و توقعات مبنی بر ارجح بودن سلامت دانش آموزش نسبت به امور معیشتی کارکنان آموزش و پرورش در حد شعار باقی خواهد ماند.
پلیس فقط بلده به خودروهای شخصی گیر بده
مگه آنها که بواسطه ژنهایشان بر ما برتری دارند ، قرار است عبرت بگیرند .
مسئولین که نگرانی ندارند...بچه هاشون با سرویس مرتب و مطمئن توسط افراد مطمئن به مدرسه می روند. مردم هم کشک.....
همه دستگاه ها در خصوص دانش آموزان مسئول هستند، که مهمترین نهاد دستگاه قضایی می باشد. اگر بصورت شفاف و قانون مند با مسببان حوادث مشابه قبلی برخورد می شد، درس عبرت می شد.
اگر قوانین نیز کافی نباشد، علاوه بر پیشنهاد وزارت دادگستری، مجلس شورای اسلامی می بایست قوانین جامع و مانع تصویب کند.
پلیس راهور نیروی انتظامی نیز لازم است با اعمال راهکارهایی از جمله نصب جی.پی.اس. برای کنترل مسیرها و سرعت سرویس های مدرسه اعمال قانون نماید، همچنین مدارس را موظف نماید تا کارنامه نمرات منفی رانندگان را استعلام نمایند تا رانندگان بد سابقه برای سرویس مدارس بکارگرفته نشوند.
بنابراین اینکه برای حوادث رانندگی که خارج از محیط آموزشی برای دانش آموزان در سفرهای بین شهری و یا درون شهر اتفاق می افتد، نمی توان فقط وزارت آموزش و پرورش را مقصر دانست. همه مسئول هستند.
كشور عقب مانده جهان سومي ديگه اين حرفا رو نداره
باید اتوبوس مدرسه شبیه اتوبوس مدارس آمریکا اختصاصی برای دانش آموزان طراحی بشه.
امن و مطمئن

تا آن زمان هم مدارس هرگونه سرویس را منوط به داشتن برگه معاینه فنی معتبر نمایند.
برای سرویس مدرسه پسرم در زنجان که توسط مدرسه هماهنگ شده حدود 30 نفر داخل مینی بوس 16 نفره سوار می شوند(در هر ردیف صندلی 2 نفره 3 نفر می نشیند) و 3 تا 4 نفر هم سرپا می ایستاند.
جای بسی تأسف است
یارانه یک میلیون نفر پولدار رو حذف کنند میشه ماهی 45 میلیارد. با این پول چند تا سرویس مدرسه نو میشه برای بچه ها تهیه کرد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل