بازدید 4975

حوادث ناشی از گودبرداری عادی شده است!

به طور مرتب در اخبار دیده می شود که گود برداری ها به خصوص در پایتخت با اتفاقات ناگواری همراه بوده و باعث کشته و یا مصدوم شدن کارگران ساختمانی شده است. در همین حال، اما ظاهرا رقم خوردن حوادث دلخراش ناشی از ریزش خاک یا حرکت زمین به هنگام گودبرداری برای مسئولان به یک اتفاق عادی تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۳۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 21 September 2017
حوادث و تلفات ناشی از گود برداری های غیراصولی ظرف چند سال اخیر به یک اتفاق همیشگی و تکراری تبدیل شده است.
 
به گزارش تیتر شهر، به طور مرتب در اخبار دیده می شود که گود برداری ها به خصوص در پایتخت با اتفاقات ناگواری همراه بوده و باعث کشته و یا مصدوم شدن کارگران ساختمانی شده است. در همین حال، اما ظاهرا رقم خوردن حوادث دلخراش ناشی از ریزش خاک یا حرکت زمین به هنگام گودبرداری برای مسئولان به یک اتفاق عادی تبدیل شده است.

رسول خاکسار، کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه حوادث جانی هولناک ناشی از گودبرداری های غیراصولی دراثر تکرار به یکی از اتفاقات متداول کارگاه های ساختمانی تبدیل شده است، به تیترشهر گفت: با توجه به نوع اظهارنظرها درباره چرایی این مساله و راهکارهای ریشه کن کردن آن به نظر می رسد رسیدگی به این مسئله صرفا به تکرار مکررات تبدیل شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر هرزمان که یک حادثه دلخراش جانی ناشی از ریزش خاک یا حرکت زمین به هنگام گودبرداری رخ داده شاهد یک پاس کاری بی نتیجه میان شهرداری و نظام مهندسی ساختمان در مورد این که کدام یک مسؤل اتفاق صورت گرفته هستیم و نهایتا با گذشت چند روز همه چیز فراموش می شود.
 
و اما در این بین مشکل قوی تر از قبل به قوت خویش باقی مانده و جان شهروندان کماکان توسط نهادهای مسئول بازی گرفته می شود.
 
این فعال ساختمانی با بیان اینکه حوادث متعدد گودبرداری مسوولان را وادار به چاره اندیشی اساسی برای ریشه کن کردن این معضل نکرده است، توضیح داد: دراین بین سوالی مطرح می شود که دقیقا به چه علت با وجود اینکه حل این معضل ریشه فنی دارد اما دستگاه ها اراده ای برای ازبین بردن آن  نشان نمی دهند.
 
این کارشناس شهری با بیان اینکه استفاده از روش های گودبرداری قدیمی و غیراصولی منجر به رقم خوردن حوداث متعدد شده است، توضیح داد: درسالهای اخیر با افزایش تراکم و تعداد طبقات و نیاز به تامین پارکینگ و سایر سطوح خدماتی در ساختمان‌ها به ویژه در مناطق مرکزی و شمالی شهر تهران، عمق گودبرداری نیز بیشتر شده است، اما استفاده از روشهای سنتی در گودبرداری ها باعث شده که حوادث جانی بی شماری ایجاد شود.
 
وی ادامه داد: دولت از طریق وزارت راه و شهرسازی  وظیفه دارد  به منظور کاهش حوادث گودبرداری دستورالعمل کارآمد گودبرداری های اصولی را تدوین و ابلاغ کند. از سوی دیگر مهندسین ناظر نیز نقش پررنگی در تخریب شدن ساختمان‌های مجاور بر اثر گودبرداری غیراصولی دارند.
 
خاکسار ادامه داد: به طور کلی مسوولیت گودبرداری‌های غیراصولی که در تهران منجر به تخریب ساختمان‌های مجاور می‌شود بر عهده مالک، مهندسین ناظر و شهرداری است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر