بازدید 4891

ظریف پیگیر حل مشکل کاربران اپل است

کد خبر: ۷۲۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰ 28 August 2017
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره جمعیت 11درصدی کاربران گوشیهای اپل در ایران از پیگیری های حقوقی و دیپلماتیک برای حل مشکل جدید این کاربران خبرداد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد جواد آذری جهرمی یکشنبه شب در برنامه تیتر امشب درباره حذف اپلیکیشن های ایرانی در اپل گفت: این اتفاق مربوط به چند روز اخیر نیست اپل چند ماهی است که برخوردی را شروع کرده که صحیح نیست.  

وی ادامه داد: برخی موضوعات به مقررات داخلی اپل برمی گردد. سختگیری های اولیه از چند ماه پیش شروع شد چون اپلیکیشن های ایرانی به سیستم بانک جهانی متصل نبودند، این را ثبت نمی کردند و شیوه های پرداخت از طریق درگاههای بین بانکی بود که این درست نبود و منطبق با مقررات نبود.  

وزیر ارتباطات تصریح کرد: ما از اپل سیگنال های خوبی داشتیم، حتی دوهفته پیش اطلاع رسانی کرد زبان فارسی را اضافه کردیم و پیغام خوش آمد به ایرانیان داد، اما از دوهفته اخیر حذف اپلیکیشن های ایرانی شروع شد که رفتار اخیر اپل قابل قبول نبود و ربطی به تحریم ها هم نداشت.

وی افزود: آنها در ایمیلی اعلام کردند با کشورهایی که تحت تحریم امریکا هستند نمی توانند همکاری کنند. ما هم پیغام دادیم که به صورت حقوقی پیگیری می کنیم.

آذری جهرمی تاکید کرد: دکتر ظریف هم با حساسیت موضوع را پیگیر هستند، امیدواریم این موضوع با پیگیری های دیپلماتیک و حقوقی حل شود. درست است که تعامل مالی مستقیم با اپل نداریم و اپل نماینده قانونی در ایران  ندارد؛ اما ۱۱ درصد ازمردم ما از گوشی های اپل استفاده می کنند و اپل باید به کاربران خود احترام بگذارد.

وی افزود: با ضریب ۱۱ درصد، بیزینس اپل در ایران حدود ۴ میلیارد دلار است. در حال حاضر باید از اپلیکیشن های ایرانی حمایت کنیم. در حوزه تحریم ها فناوری اطلاعات شامل تحریم ها نبوده است، اما به نظر می رسد سوء تفاهمی ایجاد شده که امیدواریم به زودی حل شود.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: آمار جدید نشان می دهد که فناوری سبدی در حوزه اشتغال دارد. تعداد ۱/۸۷ درصد در جهان در حوزه فناوری مشغول کار هستند که سهم ما حدود ۲ دهم درصد است. توسعه شبکه ملی اطلاعات در چهارسال گذشته شرایطی به وجود آورده که کسب و کارهایی شکل گرفته نمونه آن اپلیکیشن هایی است که امروز پیگیر حق و حقوق و  مشکلات آنها هستیم؛ این ها ظرفیت ایجاد شغل و خلق ثروت برای کشور دارند.  

جهرمی ادامه داد: در سال ۹۵ در کسب و کارهای نوپا حدود صدهزار شغل در این حوزه ایجاد شده است که معادل دوبرابر ان چیزی است که از اول انقلاب تاکنون ایجاد شده است که آمار خوبی است. در برنامه ششم توسعه هم دولت مکلف شده سالانه ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کند که صد هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات پیش بینی شده است.  

وی گفت: ما پتانسیل خوب دانشگاهی داریم و خلاقیت های جوانان ایرانی مثال زدنی است، از طرفی بازار خوبی هم داریم. در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده سالانه ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کند که صد هزار شغل در حوزه فناوری است. ما باید ۱/۵ درصد را ارتقا دهیم تا به میزان تعیین شده برسیم.  

آذری جهرمی ادامه داد: ما باید ظرفیت سازی کنیم و مهارت ها را توسعه دهیم و از این فعالیت ها هم حمایت شود. شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت توسعه فناوری اطلاعات، مدل آن شکل گرفته است که باید مطابق با چارچوب تعیین شده باشد.  

وی افزود: مفهوم شبکه ملی اطلاعات این است که یک مدل توسعه ای در فضای مجازی ایجاد کنیم و از فرصت های بینظیر فضای مجازی برای توانمندسازی کشور استفاده کنیم.

جهرمی در ادامه افزود: پیش از این نگاهی وجود داشت که هر سرویسی در کشور فعال می شد به دلیل تهدیداتی که وجود داشت، بسته می شد؛ اما در دولت یازدهم پالایش هوشمند مد نظر قرار گرفت.  

وی افزود: مفهوم پالایش هوشمند این است که این موضوع روی اینستاگرام اجرا شد و بعد از پالایش هوشمند ۷۰۰ مصداق غیرمجاز شناخته و بسته شد. پروژه پالایش هوشمند یعنی رمزنگاری که با سرویس دهنده به تفاهم می رسند اما به حوزه ما  هم احترام گذاشته شود.  

جهرمی گفت: عمده سرویس های مورد اقبال مردم ما در ایالت متحده فعال هستند و امکان تعامل وجود نداشته است. ما با برخی سرویس دهنده ها به تفاهماتی رسیدیم که موضوعات غیر اسلامی و ضد دین را حذف کنند؛ بنابراین ناگزیریم به سمت پالایش هوشمند برویم به جای اینکه سرویس ها را ببندیم.  

وی گفت: در شرایط فعلی ظرفیت های کشور ما توانمندی ارائه خدمات را به تنهایی ندارد و نمی توانیم مردم را نیز از سرویس های مجازی محروم کنیم اما در تلاشیم که موضوعات غیر اخلاقی را ببندیم. این پروژه نیز نکات قوت و ضعف داشته است؛ سعی ما بر این است که نقاط مثبت را ارتقا دهیم.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در مناطق کمتر برخوردار و روستاها مشکل تلفن ثابت و ارتباطات اینترنتی داریم؛ بسیاری از مردم درباره کیفیت شبکه های ارتباطی شاکی هستند البته پایدار نبودن کیفیت مربوط به توسعه است.

وی افزود: بنابراین دولت الکترونیک بحث جدی است، زیرساخت ها انجام و بر تکمیل آن تاکید شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر