بازدید 9965
پیمانه اقتصادی؛

از «تاکتیک تکراری نوسان‌گیران ارزی» تا «هشدار مجدد به سپرده گذاری در یک مؤسسه خودخوانده»

این پیمانه موضوعاتی همچون قرمزپوش شدن محتاطانه حافظ، احتمال دود شدن ۵۰ درصد سرمایه بورس‌بازان، تغییرات اندک دلار آمریکا در کانال 3800 تومان، کاهش نرخ انواع سکه، نگاه طلا به احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و تقاضای چین و هند، علت کاهش قیمت نفت، بازنگری در تبدیل وضعیت کارکنان پیمانی به رسمی، تجار پاکستانی در راه قطر، چین از جنگ لفظی بین آمریکا و کره شمالی بی بهره نماند و کاهش کارمزد سازمان بورس را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 15 August 2017
از «تاکتیک تکراری نوسان‌گیران ارزی» تا «هشدار مجدد به سپرده گذاری در موسسه خودخوانده حافظ»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون قرمزپوش شدن محتاطانه حافظ، احتمال دود شدن ۵۰ درصد سرمایه بورس‌بازان، تغییرات اندک دلار آمریکا در کانال 3800 تومان، کاهش نرخ انواع سکه، نگاه طلا به احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و تقاضای چین و هند، علت کاهش قیمت نفت، بازنگری در تبدیل وضعیت کارکنان پیمانی به رسمی، تجار پاکستانی در راه قطر، چین از جنگ لفظی بین آمریکا و کره شمالی بی بهره نماند و کاهش کارمزد سازمان بورس را در بر دارد.


حافظ محتاطانه قرمزپوش شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 23 مردادماه 96 با کاهش 1.96 واحدی به رقم 81 هزار و 659 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته جاری پس از قرمز پوشی بیشتر شاخص های منتخب بازار سرمایه در روز یکشنبه، بازهم شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش اندک 0.61 واحدی به رقم 26 هزار و 460 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 25 واحدی، عدد 17 هزار و 536 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 19 واحد به رقم 13 هزار و 283 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.06 درصدی، کاهش 54 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 679 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 26 واحد کاهش به رقم 57 هزار و 217 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 135 واحد معادل 0.08 درصد همراه بود و عدد 177 هزار و 993 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «تاکتیک تکراری نوسان‌گیران ارزی» تا «هشدار مجدد به سپرده گذاری در موسسه خودخوانده حافظ»

احتمال دود شدن ۵۰ درصد سرمایه بورس‌بازان

چاپ انبوه اسکناس توسط بانک های مرکزی جهان برای به گردش درآوردن دوباره اقتصاد جهانی از بعد از بحران مالی ۲۰۰۷ میلادی به یک رکورد بی سابقه ای رسیده است؛ به همین دلیل کارشناسان اقتصادی به این باور رسیده اند که یک بحران مالی دیگر در راه است.

در همین ارتباط «جیم راجرز» مؤسس «گروه کوانتوم» صندوق های پوشش ریسک گفت: بازار بورس در اواخر امسال یا سال آینده میلادی با خطر فروپاشی روبه روست. همچنین در مصاحبه ای جداگانه «مارک فابر» سرمایه گذار سرشناس سوئیسی گفت: پیش بینی می شود بعضی از سهام داران تا ۵۰ درصد دارایی خود را در بورس از دست بدهند. بسیاری از سرمایه گذاران، اجرای برخی سیاست ها از سوی مقامات اقتصادی را به دلیل نادیده گرفتن ضعف ساختاری در اقتصاد جهانی- که به دنبال بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی به وجود آمده- را عامل فروپاشی و شروع بحران جدید می دانند. به نقل از مهر، رکود اقتصادی در آمریکا با سقوط بازار مسکن در سال ۲۰۰۷ میلادی شکل گرفت که بعد منجر به ناتوانی در بازپرداخت وام‌های مسکن با نرخ سود بالا شد و این موضوع به یکی از وخیم ترین بحران های بانکداری بین المللی تبدیل شد.  

تغییرات اندک دلار آمریکا در کانال 3800 تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد اندک سه ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 51 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 74 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 102 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 449 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 4 ریال ارزان تر فروخته شد.



تاکتیک تکراری نوسان‌گیران ارزی

به باور برخی بازیگران باتجربه بازار، در روزهای اخیر که دامنه نوسانات دلار کاهش زیادی پیدا کرده است، نوسان‌گیران ارزی بیشتر از یک تاکتیک که معمولا در روزهای کم‌نوسان به کار گرفته می‌شود، استفاده می‌کنند. به باور آن‌ها، زمانی که نوسانات قیمت دلار پایین می‌آید، نوسان‌گیران از سفته‌بازی دل کنده و بیشتر سعی می‌کنند با خرید و فروش‌های روزانه کسب سود کنند. در این راه آنها ممکن است دلار را با قیمت 3 هزار و 809 تومان خریداری کنند و به سرعت زمانی که قیمت به نقطه 3 هزار و 810 تومان رسید، آن را بفروشند؛ بنابراین آنها از این خرید و فروش در هر دلار تنها یک تومان سود کرده‌اند. این در حالی است که در روزهای دیگر نقاط خرید و فروش شاخص ارزی به‌طور معمول فاصله بیشتری از یکدیگر دارند، عاملی که همزمان ریسک خرید و فروش را نیز بالا می‌برد. به گفته فعالان، نوسانات محدود نرخ حواله درهم، بالا نبودن ارزش دلار در کشورهای همسایه و احتیاط بازیگران در خرید در کنار عرضه متناسب بازیگران بازارساز از مهم‌ترین عواملی بودند که در کاهش دامنه نوسانات و تغییر استراتژی نوسان‌گیران نقش داشتند.

نرخ انواع سکه کاهش یافت

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، بهای انواع سکه با کاهش ۲ هزار تا ۶۱۰۰ تومانی مواجه شد؛ بر این اساس نرخ سکه تمام بهار  آزادی طرح قدیم با ۶۱۰۰ تومان کاهش، به یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است، همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۱۸۷ هزار تومان رسید. هر نیم سکه ۶۳۳ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۱ هزار تومان است که هر یک سه هزار تومان کاهش قیمت را نشان می دهد. /مهر

کاهش 0.2 درصدی قیمت طلا در پی افزایش ارزش دلار در برابر ین

قیمت جهانی طلا که روز جمعه به بالاترین سطح خود در 2 ماه اخیر رسیده بود، روز دوشنبه با کاهش نسبی روبه رو شد. افزایش ارزش دلار در برابر ین ژاپن تأثیر زیادی بر کاهش قیمت جهانی طلا داشت. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی با 0.2 درصد کاهش به کمتر از 1287 دلار رسیده است. قیمت طلا روز جمعه برای لحظاتی به بیش از 1291 دلار رسیده بود که بالاترین رکورد از 7 ژوئن به شمار می رود. به نقل از سایت طلا، ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن که هفته گذشته به پایین ترین سطح در 4 ماه اخیر رسیده بود، روز گذشته با افزایش نسبی همراه شد. افزایش تنش بین آمریکا و کره شمالی طی روزهای گذشته تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار داشته است.

نگاه طلا به احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و تقاضای چین و هند

تازه ترین نظرسنجی اینوستینگ نیز نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا دسامبر به کمتر از 35 درصد رسیده است. قیمت طلا به شدت در برابر نوسانات نرخ بهره، تورم و ارزش دلار آمریکا واکنش نشان می دهد. تشدید تنش های سیاسی بین آمریکا و کره شمالی نیز موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا شده است. طی هفته آینده انتشار متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو آمریکا می تواند تأثیر زیادی بر گمانه زنی های مربوط به نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های آینده داشته باشد. این گزارش روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. سرمایه گذاران بین المللی منتظر انتشار آمارهای خرده فروشی در اقتصاد آمریکا نیز هستند. به نظر می رسد انتشار آمارهای مهم تورم و اشتغال در اقتصاد بریتانیا نیز تأثیر زیادی بر نوسانات در بازارهای بین المللی خواهد داشت. این در حالی است که مذاکرات برگزیت رسما آغاز شده است. انتشار آمارهای مهم اقتصادی نیوزلند، ژاپن و چین نیز طی روزهای آتی می تواند بر قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی موثر باشد. بانک مرکزی استرالیا نیز روز سه شنبه متن مذاکرات نشست اخیر خود را منتشر می کند. آمارهای اولیه رشد اقتصادی آلمان در سه ماه دوم امسال نیز منتشر می شود. منطقه یورو نیز گزارش بازنگری شده مربوط به رشد اقتصادی در سه ماه نخست امسال را اعلام می کند. به نظر می رسد وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند نیز تأثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا در روزهای آینده خواهد داشت.

کاهش بهای نفت به دلیل نگرانی از کاهش تقاضای چین

روز دوشنبه قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، کاهش یافت. علت کاهش قیمت نفت در روز دوشنبه کاهش سرعت عملیات پالایش در چین گزارش شده است. فعالیت های پالایشی چین به عنوان دومین مصرف کننده نفت جهان، تأثیر بسزایی در قیمت نفت دارد و نگرانی راجع به کاهش تقاضای این کشور، موجب کاهش قیمت نفت شده است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته، ۳۶ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۷۴ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۱ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۸.۵۱ دلار صورت گرفت.

بازنگری درتبدیل وضعیت کارکنان پیمانی به رسمی

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: دولت لایحه تفکیک سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان را از مجلس پس نگرفته و به عبارتی دولت از این موضوع منصرف نشده است. این در حالی است که رئیس اتاق بازرگانی تهران از انصراف دولت از تفکیک این وزارتخانه ها خبر داده بود. جمشید انصاری همچنین با تکذیب توقف استخدام کارکنان دولت گفت: برای تبدیل کارکنان پیمانی به رسمی، روشی در قانون برنامه پنجم تعیین شده بود، اما با توجه به اتمام قانون برنامه پنجم، ما روش این کار را متناسب با شرایط موجود بازنگری می‌کنیم. وی تصریح کرد: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری در مشاغل حاکمیتی امکان تبدیل کارکنان پیمانی به رسمی وجود دارد و در مشاغل غیر حاکمیتی استخدام پیمانی است.

تجار پاکستانی در راه قطر

یک هیأت پاکستانی متشکل از تجار و صنعتگران این کشور طی روزهای گذشته وارد قطر شده است. هدف از این اقدام، ایجاد فرصت‌های جدید همکاری تجاری بین دو کشور بوده و از سوی دیگران طرف‌های پاکستانی تمایل دارند تا در صنعت دارویی قطر سرمایه‌گذاری کنند. این هیأت پاکستانی توسط مدیر فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت پاکستان سرپرستی می‌شود و با برخی مقامات قطری مذاکره داشته و قرار است طی روز جاری با اعضای اتاق بازرگانی قطر دیدار کنند. زبیر طوفیل، سرپرست هیأت پاکستانی اعلام کرد، ما با دو هدف به قطر آمده‌ایم اول این که صادرات پاکستان به قطر را افزایش داده و سپس سرمایه‌گذاران قطری را نسبت به سرمایه‌گذاری در پاکستان تشویق کنیم. وی اعلام کرد: دو شرکت پاکستانی قبلاً مرغ منجمد به قطر صادر می‌کردند که ما قصد داریم این صادرات را افزایش دهیم و این مسئله از سوی مقامات قطر مورد استقبال قرار گرفته است. طوفیل ادامه داد: برخی شرکت‌های پاکستانی تولیدکننده دارو نیز تمایل دارند تا در قطر خط تولید ایجاد کنند تا بتواند به بازار خاورمیانه و شمال آفریقا نفوذ کنند.

چین از جنگ لفظی بین آمریکا و کره شمالی بی بهره نماند!

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری کره شمالی محسوب شده و تاکنون نسبت به اقدام علیه کره شمالی منفعل عمل کرده است به گونه‌ای که چین تنها حامی سیاسی پیونگ یانگ محسوب شده و همین باعث شده است که آمریکا پکن را به اتخاذ موضع انفعالی علیه پیونگ یانگ در راستای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای نظامی این کشور محکوم کرده است. مقامات گمرکی چین اعلام کرده‌اند که از نیمه شب 5 سپتامبر واردات زغال سنگ، سنگ آهن و سنگ سرب و همچنین ماهی از کره شمالی ممنوع خواهد بود. این اقدام بعد از بالا گرفتن جنگ لفظی بین آمریکا و کره شمالی صورت گرفته است. ترامپ اخیراً اعلام کرده است که ارتش آمریکا برای حمله به پیونگ یانگ آماده و مسلح شده است و پیونگ یانگ نیز تهدید کرد که با 4 موشک منطقه گوآم که قلمرو آمریکا محسوب می‌شود را هدف قرار خواهد داد. /فارس

کارمزد سازمان بورس کاهش یافت/ قوانین بازار سرمایه در حال اصلاح است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گفت: بنا بر مصوبه شورای عالی بورس، کارمزد سازمان بورس از هشت ده هزارم به شش ده هزارم کاهش یافت. وی افزود : کاهش کارمزد معاملات برای راه اندازی معاملات الگوریتمی لازم است. محمدی به بحث بوک بیلدینگ اشاره کرد و افزود: عده ای در نامه ای اعلام کردند که عرضه های اولیه با مشکل مواجه است و بنابراین عرضه های اولیه در بازار سرمایه اصلاح و فواید آن نصیب همه شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمدی گفت: قوانین بازار سرمایه حدود ٨. سال پیش اصلاح شد و هم أکنون نیز در حال اصلاح است و تا یک ماه آینده به شورای عالی بورس می رود. وی گفت: راه اندازی بورس ارز تا پایان سال تعیین تکلیف می شود و البته توسعه کشورها بدون رسانه امکان پذیر نیست.

هشدار دوباره به سپرده گذاری در مؤسسه خودخوانده حافظ

آخرین شعب فعال مؤسسه خودخوانده «حافظ» در شهرهای تبریز و ساری، به رغم انعکاس دستور قضایی به نیروی انتظامی و اعلام موضوع توسط آن نیرو به واحدهای ذی‌ربط درخصوص جلوگیری از ادامه فعالیت شعب این مؤسسه، در حال سپرده پذیری هستند. به نقل از بانک مرکزی، بر این اساس مجدداً تأکید می‌ شود این نهاد غیرمجاز، فاقد هرگونه مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و فعالیت شعب آن غیرقانونی است. از این روی، ضروری است هموطنان عزیز برای جلوگیری از به مخاطره افتادن سرمایه خود، به هیچ وجه نزد این مؤسسه جعلی، سپرده‌گذاری نکرده و از هر گونه ارتباط دیگری با این مؤسسه از قبیل در اختیار‌ گذاردن مِلک جهت ایجاد شعبه یا دریافت تسهیلات جداً خودداری کنند. در غیر این‌صورت، بانک مرکزی هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تضییع حقوق ایشان به خصوص استرداد وجوه سپرده‌گذاران نداشته و حق پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی را همچنان برای خود محفوظ می‌داند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این دو شعبه در استان آذربایجان شرقی به نشانی «شهر تبریز‏- خیابان ولی عصر‏- بعد از تقاطع خیابان فروغی» و استان مازندران به نشانی «شهر ساری ‏- خیابان جمهوری اسلامی»، قرار دارند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان