بازدید 14865
پیمانه اقتصادی؛

از «بهترین زمان برای خرید مسکن به روایت معاون آخوندی» تا «اعتراض اردوغان به نرخ بالای بهره بانکی»

این پیمانه موضوعاتی همچون مسدود شدن ثبت سفارش خودرو، افت 101 واحدی نماگر تالار شیشه ای، نوسان جزئی نرخ سکه در بازار آزاد تهران، سوآپ نفت خام از دریای خزر، افت دلار و رشد یورو در بازار آزاد، ابلاغ قانون تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال ۹۵ و هشدار مرسدس بنز به دولت هند را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 14 August 2017
از «بهترین زمان برای خرید مسکن به روایت معاون آخوندی» تا «اعتراض اردوغان به نرخ بالای بهره بانکی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون مسدود شدن ثبت سفارش خودرو، افت 101 واحدی نماگر تالار شیشه ای، نوسان جزئی نرخ سکه در بازار آزاد تهران، سوآپ نفت خام از دریای خزر، افت دلار و رشد یورو در بازار آزاد، ابلاغ قانون تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال ۹۵ و  هشدار مرسدس بنز به دولت هند را در بر دارد.


توقف ثبت سفارش واردات خودرو موقتی است

مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت و ریاست سازمان توسعه تجارت ایران، در خصوص مسدود شدن ثبت سفارش خودرو گفت: در نیمۀ اول مردادماه سال جاری، به دلیل تغییراتی که در سیستم ثبت سفارش و نظام بارگذاری آن در سامانۀ جامع تجارت پیش آمد، مدت محدودی ثبت سفارش برای واردات خودرو کند شد ولی در حال حاضر با توجه به سیاست‌ها و دستورالعمل‌های جدید که برای دولت ارسال شده و برای تصویب آن درخواست رسیدگی کرده‌ایم، ثبت سفارش محدود شده تا دستورالعمل جدید ابلاغ شود. وی افزود: این امربه معنی توقف واردات نیست، دستورالعمل جدید با رعایت تأکید بر تولیدات داخلی، سرمایه‌گذاری مشترک، توسعۀ صادرات و ... خواهد بود، آنچه در حال حاضر وارد می‌شود ناشی از ثبت سفارش اواخر سال گذشته و 4 ماهۀ اول سال جاری است و تا دی ماه سال جاری فرصت ورود آن وجود دارد و واردات آنها با مانع مواجه نیست.

افت 101 واحدی نماگر تالار شیشه ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 22 مردادماه 96 با کاهش 101 واحدی (معادل 0.12 درصد) به رقم 81 هزار و 661 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری پس از رشد اکثر شاخص های منتخب بازار سرمایه، شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 33 واحدی به رقم 26 هزار و 461 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 91 واحدی، عدد 17 هزار و 562 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 69 واحد به رقم 13 هزار و 304 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.24 درصدی، کاهش 215 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 733 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 100 واحد کاهش به رقم 57 هزار و 244 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با افت 64 واحد معادل 0.04 درصد همراه بود و عدد 177 هزار و 858 واحد را به نمایش گذاشت.

از «بهترین زمان برای خرید مسکن به روایت معاون آخوندی» تا «اعتراض اردوغان به نرخ بالای بهره بانکی»

نوسان جزئی نرخ سکه در بازار آزاد تهران

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، روز یکشنبه قیمت انواع سکه با کاهش جزیی همراه بود، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۷۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۲۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۱۹۱ هزار تومان، نیم سکه با ۱۵۰۰ تومان کاهش ۶۳۶ هزار تومان، ربع سکه با ۵۰۰ تومان کاهش  ۳۷۶ هزار تومان و سکه گرمی ۲۵۱ هزارتومان معامله شد. /مهر

بهترین زمان برای خرید مسکن به روایت معاون آخوندی

حامد مظاهریان معاون وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا نگران جهش قیمت مسکن پس از یک دوره رکورد چهار یا پنج ساله نیستید، گفت: اگر بازار را به همین ترتیب طراحی کنیم که خریداران واقعی در آن حضور داشته باشند، جهش در حد تورم سالانه خواهد بود و در آن حد باقی خواهد ماند؛ در این باره در مقاطعی جهش قیمت مسکن داشته‌ایم که هجوم با هدف سودآوری در بازار مسکن بوده است، اما اکنون با موجودی خوبی که در بازار وجود دارد، این فرض در کوتاه مدت که جهش قیمتی مسکن به وجود آید، نیست. معاون وزیر خاطرنشان کرد: شرایط بازار به نحوی است که نشان می‌دهد حداقل تا یک سال آینده هیچ جهش قیمتی نخواهیم داشت و اگر اتفاقی در شاخص‌های کلان اقتصادی یا مسائل سیاسی رخ ندهد، شرایط باثباتی را برای سرمایه‌گذاران خواهیم داشت. مظاهری تأکید کرد: واقعیت‌های بازار به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و اقتصادانان به گونه‌ای نیست که شرایط برای جهش شدید قیمتی فراهم باشد و اکنون فکر می‌کنم زمان بسیار خوبی است که خریداران واقعی و خانه اولی‌ها مسکن خود را تهیه کنند. /فارس

طلا در روزهای آینده گروگان منازعات آمریکا و کره شمالی خواهد بود

تازه ترین تحلیل کارشناسان اقتصادی نشان می دهد که تنش ژئوپلیتیک در روابط آمریکا و کره شمالی مهمترین عامل تأثیرگذار بر قیمت جهانی طلا در روزهای آینده خواهد بود. اکثر کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند که قیمت طلا برای شکستن سطح مقاومتی 1300 دلاری آماده شده است و هر گونه تشدید تنش در روابط آمریکا و کره شمالی می تواند زمینه لازم برای افزایش چشمگیر قیمت طلا را فراهم کند. بر اساس این گزارش ادوارد میر تحلیلگر ارشد اقتصادی مؤسسه اف سی استون تأکید کرد: به نظر من همه چیز در شرایط کنونی به اوضاع ژئوپلیتیک بستگی خواهد داشت. آمارهای اقتصادی در شرایط فعلی تاثیر چندانی نمی تواند بر نوسانات در بازارهای بین المللی داشته باشد. اوضاع در بازارهای جهانی بیشتر بستگی به تحولات شبه جزیره کره دارد. وی در ادامه تصریح کرد: اگر اوضاع کره شمالی آرام شود، قیمت طلا نیز با کاهش روبرو خواهد شد. ولی اگر کره شمالی اقدام به شلیک موشک دیگری کند، قیمت طلا به شدت افزایش خواهد یافت.

سوآپ نفت خام از دریای خزر از سر گرفته شد

عملیات سواپ نفت خام از دریای خزر، پس از وقفه‎ا‎ی چند ساله از سر گرفته شد. به نقل از وزارت نفت، تاکنون چند کشتی در این قالب در پایانه نفتی نکا تخلیه شده است و به مرور حجم محموله‎های سوآپ افزایش می‎یابد. بر اساس این گزارش، با آغاز دوباره این فعالیت ضمن صرفه جویی در هزینه های ارسال نفت خام از جنوب کشور به پالایشگاه‎های تبریز و تهران، جایگاه راهبردی ایران در همکاری با کشورهای آسیای مرکزی و حوزه قفقاز از کریدور شمال- جنوب تقویت خواهد شد.

افت دلار و رشد یورو در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با افت 11 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 48 ریال فروخته شد. هر یورو نیز در پایان روز با افزایش 8 ریال به رقم فروش 45 هزار و 28 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 453 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 4 ریال ارزان تر فروخته شد.



ابلاغ قانون تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال ۹۵

دکتر روحانی قانون تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و مالی سال ۹۵ کل کشور را به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ در این ابلاغیه آمده است: در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال ١٣٩۵ کل کشور» که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 27 تیرماه 1396 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ۱۳۹۶/۴/۲۸ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۲۸۵/۳۴۴۱۱ مورخ ۱۳۹۶/۴/۳۱ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

زنگنه: عده زیادی نمی‌خواهند ایران پیشرفت کند

نشست روز یکشنبه کمیسیون انرژی با حضور وزیر پیشنهادی نفت برگزار شد. بیژن نامدار زنگنه در این نشست با بیان اینکه وزارت نفت به دنبال جوانگرایی بوده و قرارداد توتال توسط چند جوان که میانگین سنی آنها بین سی سال است منعقد شده گفت: افراد مسن این تیم جوان را برای انعقاد قرارداد توتال مدیریت کردند، لذا اگر می‌خواهیم صنعت نفت طی دهه‌های آینده چابک شده و به سمت جلو حرکت کند،باید از جوانان در سطوح مدیریتی استفاده شود. وی اظهار داشت: مشکلات صنعت نفت بسیار زیاد است؛ چراکه تأسیسات نفتی فرسوده شده‌اند و اگر مقرر شده سرمایه‌گذار خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کند، نخستین بخشی که سرمایه‌گذار خارجی تمایل به انجام سرمایه‌گذاری دارد، بخش صنعت نفت است. وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: زمانی که وزارت نفت می‌خواهد قرارداد بزرگی را منعقد کند اگر این قرارداد علنی شود؛ عده‌ای نمی‌گذارند که به سرانجام مطلوب برسد. زنگنه با بیان اینکه عده زیادی در خارج از کشور نمی‌خواهند که ایران پیشرفت کند، تصریح کرد: عده‌ای نمی‌خواهند که شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ایران حضور یابند. به نقل از ایلنا، وزیر پیشنهادی نفت افزود: تمام آرزوی بنده این بوده که فرمان رهبری معظم انقلاب مبنی براینکه ایران قدرت اول منطقه در زمینه اقتصادی، علمی و فناوری شود، تحقق یابد.

هشدار مرسدس بنز به دولت هند

مرسدس بنز اعلام کرد پیشنهاد دولت هند برای افزایش مالیات خودروهای لوکس و شاسی‌بلند می‌تواند برنامه‌های توسعه خودروسازان در این کشور را تحت‌تاثیر قرار داده و ممکن است باعث افت فروش شود. به گزارش آتوموتیو نیوز، مرسدس یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان خودروهای لوکس در هند است و یکی از مدیران ارشد این خودروساز گفت: «تغییرات مداوم در مقررات هند برنامه‌ریزی بلند‌مدت در این کشور را بسیار مخاطره‌آمیز می‌کند.» رونالد فالجر، مدیر اجرایی مرسدس بنز هند، در بیانیه‌ای افزود: «این تصمیم، نشان‌دهنده لزوم وجود یک نقشه‌راه برای صنعت خودروهای لوکس است. صنعتی که در معرض سیاست‌گذاری‌های متغیر بوده است. ما اعتقاد داریم این تصمیم بازدارنده‌ای قوی در مقابل رشد خودروهای لوکس خواهد بود. انتظار ما این بود که دولت فاصله زمانی لااقل شش ماهه بین دوره‌های بازنگری نرخ‌ها در نظر بگیرد.»

اعتراض اردوغان به نرخ بالای بهره بانکی

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه از بانک های این کشور به دلیل عدم کاهش نرخ بهره بانکی انتقاد کرد و آنها را به تلاش برای کسب درآمد بالا  از طریق دریافت نرخ بالای بهره بانکی متهم کرد. وی گفت: بانک های ترکیه ای از فضای اقتصادی این کشور در جهت رسیدن به سود هنگفت سوءاستفاده کرده اند؛ ضمن اینکه در جهت صحیح بانکداری حرکت نمی کنند و زمانی که اعلام می کنیم نرخ بهره بانکی را کاهش دهند، مقاومت نشان می دهند و از سپرده گذاری ها همچون ابزاری برای کلاه برداری از مشتریان خود استفاده می کنند. رئیس جمهور ترکیه گفت: سود بانک ها، معنی دار است و در سال گذشته پس از پشت سر گذاشتن بحران سیاسی، سود بانک ها ۴۰ درصد و این رقم برای امسال تقریبا به دو برابر افزایش خواهد یافت که این یک فاجعه است و نشان می دهد که یک مشکلی وجود دارد. نرخ بهره بانکی و سوددهی بانک ها همواره یک موضوع  مشکل ساز در اقتصاد ترکیه بوده و انتقاد کارشناسان اقتصادی را به دنبال داشته است. اردوغان همچنین گفت: بر این باور هستیم که بانک مرکزی و بانک های دولتی باید به این رویه پایان دهند. به نقل از مهر، طی دو سال گذشته، مسئولین ترکیه ای بانک های این کشور را فعالانه تشویق به اعمال نرخ پایین بهره بانکی کرده اند تا از این طریق اقتصاد ترکیه از رویارویی با بحران فاصله بگیرد.  


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس