بازدید 14567
۵
گزارش «تابناک» از آخرین وضعیت انتخاب شهردار پایتخت؛

گزینه در سایه شهرداری تهران کیست؟!

جلسه چهارشنبه شورای پنجم، گمانه زنی های گروه‌های سیاسی و رسانه‌ ای را از دایره‌ای وسیع به دایره کوچک هفت نفره تبدیل کرد. هرچند در بین این هفت تن، شخصیت هایی با سابقه مدیریت سطوح عالی از جمله وزارت و معاونت رئیس جمهوری حضور دارند، شهردار شدن برخی از آن‌ها از هم اکنون دور از ذهن به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۷۱۴۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲ 23 July 2017
پس از گذشت حدود دو ماه از انتخابات شورای شهر و روستا و قبل از اینکه شوراهای دوره پنجم کار خود را رسما آغاز کنند، گمانه زنی‌ها و پیش بینی‌ها از انتخاب شهردار پایتخت وارد مرحله جدیدی شد. از همان فردای اعلام نتایج انتخابات شورا‌ها و پیروزی همه ۲۱ نفر لیست امید در تهران رسانه‌ها و مردم در فضای مجازی صحبت از مطرح شدن «محسن هاشمی رفسنجانی» نفر اول شورای تهران و رقیب دوره‌های قبل «محمدباقر قالیباف» برای تصدی کرسی شهرداری تهران به میان آمد.

به گزارش «تابناک»؛ دیری نپایید به خاطر فشار رسانه‌های اصلاح طلب و بدنه هواداری اصلاحات انتخاب شهردار از درون شورا منتفی شد. آن‌ها معتقد بودند، خروج یکی از اعضای لیست امید از شورای شهر تهران منجر به ورود اولین عضو اصولگرای علی البدل یعنی «مهدی چمران» به جلسات شورا خواهد شد.

چندی نگذشت، دو حزب اتحاد ملت و کارگزاران با معرفی چهره هایی همچون «محمود حجتی، محمد علی نجفی و حسین مرعشی» رایزنی‌های خود را برای جلب نظر اکثریت اعضای شورای شهر آغاز کردند و رسانه‌ های این دو گروه از خوبی‌های گزینه خود نوشتند؛ وضعیتی که چندان پایدار نماند. «معصومه ابتکار، محمد شریعتمداری، حبیب الله بی طرف، عباس آخوندی و محسن مهرعلیزاده» دیگر گزینه هایی بودند که در گمانه زنی‌ها مطرح شدند.

برخی اصلاح طلبان هم علاقه داشتند یک کاندیدای زن را به عنوان اولین شهردار زن تهران معرفی کنند که با ابراز بی میلی ابتکار برای تصدی این پست سراغ گزینه‌ای دیگر رفتند؛ گزینه‌ای که در جلسه چهارشنبه ۲۱ عضو جدید شورای پایتخت به همراه شش کاندیدای دیگر از او رونمایی شد.

در جلسه چهارشنبه گذشته هر یک از اعضای شورای شهر تهران با نوشتن نام سه گزینه، افراد مورد نظر خودشان را در آرایی مخفی مطرح کردند. در نهایت ٢٤ نفر به عنوان کاندیداهای اولیه انتخاب شدند که شامل: « معصومه ابتکار، علی اصغر احمدی، سید محمدعلی افشانی، حبیب‌الله بی‌طرف، وفا تابش، اکبر ترکان، احمد ترک‌نژاد، قاسم تقی‌زاده خامسی، محمد پژمان، علیرضا جاوید، سید محمود حسینی، پیروز حناچی، محمدصادق خرازی، سیدابوالفضل رضوی، محمد ستاری فر، محمد شریعتمداری، الهه کولایی، سیدحسین مرعشی، محسن مهرعلی زاده، حجت میرزایی، محمدعلی نجفی، محسن نریمان، عباس آخوندی و رضا ویسه» می‌شد.

 نتایج این انتخابات غیر رسمی شهردار تهران با پیروزی «محمدعلی نجفی» همراه بود. او تنها گزینه‌ای بود که رأی همه ۲۱ عضو شورا را کسب کرد. بعد از او «سید حسین مرعشی» که نام او مدت‌ها به عنوان گزینه محتمل شهرداری تهران بر سرزبان‌ها بود با ۲۰ رأی قرار گرفت. «الهه کولایی» کاندیدای زن تصدی کرسی ساختمان بهشت با ۱۶ رأی، رأی سوم را کسب کرد و «محمد علی افشانی» گزینه حزب اعتماد ملی با ۱۴ رأی و «حبیب الله بی طرف» گزینه منصرف شده حزب اتحاد ملت با ۱۲ رای، «محمد شریعتمداری» رئیس ستاد انتخاباتی روحانی و معاون اجرایی او در دولت یازدهم که ماندن در دولت دوازدهم را به ارائه برنامه برای شهرداری تهران ترجیح داد و از این موضوع منصرف شد با ۱۱ رأی و «محسن مهرعلیزاده» با ۹ رأی جایگاه‌های بعدی را کسب کردند.

در حقیقت جلسه چهارشنبه گذشته شورای اصلاح طلب شهر تهران که برای انتخاب شهردار جدید پایتخت برگزار شد، گمانه زنی های گروه‌های سیاسی و رسانه‌های را از دایره‌ای وسیع به دایره کوچک 7 نفره تبدیل کرد. هرچند در بین این 7 نفر شخصیت هایی با سابقه مدیریت سطوح عالی از جمله وزارت و معاونت رئیس جمهوری حضور دارند، ولی شهردار شدن بعضی از آن‌ها از همین حالا دور از ذهن به نظر می‌رسد.

با این حال «محمد علی نجفی» که مشاور کنونی امور اقتصادی رئیس جمهوری، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عضو دوره سوم شورای شهر تهران، پایه گذار حزب کارگزاران سازندگی و وزیر سابق آموزش و پرورش است و مورد اجماع همه اعضای شورا در سابقه خود استعفا از سازمان میراث فرهنگی و عدم پذیرش معرفی اش به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس به خاطر مشکلات بیماری قلبی را دارد. اگر وضعیت سلامتی او مثل سابق باشد عملا شهرداری تهران که کاری سنگین‌تر از وزارتخانه هایی مثل آموزش و پرورش و علوم است برای نجفی مناسب نخواهد بود؛ هرچند اسم نجفی برای سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش در کابینه دوازدهم مطرح شده است.

«سید حسین مرعشی»، نفر دومی بود که مورد اجماع اعضای شورای شهرتهران قرار گرفت. او سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، نماینده دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی، استاندار سابق کرمان، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت اصلاحات بوده است. حزب کارگزاران بعد از منتفی شدن شهردار شدن «محسن هاشمی» فرزند ارشد آیت الله مرحوم، «حسین مرعشی» را گزینه شهرداری تهران معرفی کرد و در گفت و گوهای کارگزارانی ها از او به عنوان مدیر موفقی که می تواند سکان شهرداری پایتخت را بر عهده بگیرد، نام برده شد.

«الهه کولایی» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با ۱۶ رأی نفر سوم انتخاب شد. هرچند تحصیلات و تجربیات او ربطی به شهرداری تهران ندارد و مطرح شدن نام او، صرفا معرفی یک کاندیدای زن و مطرح شدن نام زنان برای شهرداری پایتخت است، او از اعضای اصلاح طلب مجلس ششم و عضو شورای مرکزی حزب مشارکت بوده است. در سوابق او استادی علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عضویت در شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب، عضویت در شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و نمایندگی مجلس ششم دیده می‌شود.

«سیدمحمدعلی افشانی»
گزینه بعدی با ۱۴ رأی بود؛ گزینه‌ای که منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفت و گویی از او به عنوان کاندیدای مورد نظر اعتمادملی‌ها در شورا نام برده بود. او استاندار کنونی فارس، معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ‏نوسازی و تجهیز مدارس کشور، معاون استاندار استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و ‏سمنان بوده است.

«محمد شریعتمداری»، رئیس ستاد انتخاباتی «حسن روحانی» با ۱۱ رأی گزینه بعدی مورد نظر شورای پنجم بود. شریعتمداری که رئیس ستاد انتخاباتی رئیس جمهور در انتخابات گذشته بود، بیشتر از آنکه به صندلی بهشت فکر کند، تمایل دارد در کابینه دوازدهم در صدر یک وزارتخانه بنشیند. او وزیر بازرگانی دولت اصلاحات، معاون اجرایی رئیس جمهور در دولت یازدهم، جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان، عضو شورای راهبردی رو ابط خارجی جمهوری اسلامی که مدتی هم ریاست این شورا را بر عهده داشته، بوده است. از او که اکنون از ارائه برنامه برای شهرداری تهران منصرف شده است، به عنوان جدی ترین گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم نام برده می شود.

«محسن مهرعلیزاده» هم با ۹ رأی، نفر ششم گزینه‌های نهایی شهرداری تهران است. او که خود کاندیدای شورای شهر تهران شده بود، بعد از اینکه در لیست امید قرار نگرفت از کاندیداتوری انصراف داد. او معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات، استاندار خراسان در دولت اصلاحات، رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش بوده است. گفته می شود، کناره گیری مهرعلیزاده از کاندیداتوری در انتخابات شوراها به دلیل قانون منع انتخاب شهردار از بین اعضای شورا بوده است.

جز این شش تن، نام «حبیب الله بی طرف» نیز در بین کسانی بود که از آنها به عنوان گزینه‌های مورد اجماع اعضای شورا شهر تهران برای شهرداری یاد شد، قرار داشت، اما او نیز همچون شریعتمداری از ارائه برنامه برای تصدی کرسی شهرداری تهران انصراف داد. او در نامه‌ای دراین باره، نوشته: بدین ‌وسیله به آگاهی می‌رسانم که اینجانب «حبیب‌الله بی طرف»، هیچ گاه آمادگی خود را برای سمت شهردار تهران به اعضای محترم شورای پنجم اعلام نکرده‌ام و اکنون ضمن تشکر از حسن نظر منتخبین محترم پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، انصراف خود را از کاندیداتوری شهرداری تهران اعلام می‌کنم.

با اوضاع کنونی، تنها پنج گزینه یعنی نجفی، مرعشی، کولایی، افشانی و مهرعلیزاده برای تصدی کرسی شهرداری تهران به ارائه برنامه خواهند پرداخت و با یکدیگر رقابت خواهند کرد؛ گزینه هایی که برخی از آن‌ها هنوز احتمال دارد در بین اعضای کابینه دوازدهم حضور داشته باشند. جدای از شریعتمداری و بی طرف که گفته می شود به عنوان وزیران صنعت، معدن و تجارت و همچنین نیرو در کابینه دوازدهم معرفی خواهند شد، از نجفی نیز به عنوان یکی از گزینه های جدی برای تصدی کرسی ریاست سازمان برنامه و بودجه در کابینه دوم روحانی یاد می شود؛ مسئولیتی که گفته می شود او آن را به شهرداری تهران ترجیح خواهد داد.

با توجه به ائتلاف نوشته و یا نانوشته ای که بین دولت و حزب کارگزاران سازندگی وجود دارد و اینکه گفته می شود، رئیس جمهور نیز شهرداری «حسین مرعشی» در پایتخت را به دیگر گزینه های مطرح شده ترجیح می دهد، به نظر می رسد او شانس زیادی برای جانشینی قالیباف در ساختمان بهشت داشته باشد.

مرعشی، پس از نجفی که اتفاقا او هم عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی است، بیشترین اجماع اعضای شورای شهر را با ۲۰ رأی به دست آورده است. این عضو تکنوکرات کارگزاران در صورت کسب آرای نهایی اعضای شورا در جلسه رسمی شاید بتواند کرسی شهرداری تهران را پس از ۲۰ سال دوباره به کارگزارانی‌ها برگرداند. حزبی که تجربه یک دهه مدیریت شهری تهران را در زمان کرباسچی تجربه کرده است. به نظر می رسد او گزینه در سایه و البته جدی شهرداری تهران است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
شهردار به شدت سیاسی آیا گره ای از مشکلات تهران باز می کند؟
همش فیلمه.

شهردار مرعشی بوده و تمام شده است.

قطعا و لا غیر.
باسلام آنچه از جناب نجفی در چند سال اخیر دیدیم بر عکس زمان وزارت آموزش و پرورش انفعال بوده مگر آنکه فعالیت ایشان به نحوی نبوده که در خبرها می خوانیم
نمره عالی :

فرهادی 20
طیب نیا 20
حجتی 20
رحمانی فضلی 20
هاشمی 20
ظریف 20


نمره خوب:

دهقان 19
ربیعی 19
علوی 19
زنگنه 19
آخوندی 18

نمره متوسط:

چیت چیان 16
پورمحمدی 16
واعظی 15
آشتیانی 15

نمره ضعیف:

نعمت زاده 12
فقط مهرعلیزاده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان