بازدید 14523
غلامرضا حیدری در گفت وگوی تفصیلی با «تابناک»؛

روی آوردن رئیسی به تتلو را مثبت ارزیابی می کنم/ رهبری به مجمع روحانیون مبارز کمک مالی می کند/ رهبر انقلاب موافق رقابت حزبی است

به هر حال، در ایران نظام انتخاباتی است، ولی احزاب میدان دار نیستند؛ اما اینکه در شرایط موجود، چه میزان امکان حزب گرایی وجود دارد، مشخص نسیت. در ساختار ما رهبر و نهادهای دیگری وجود دارند که ساختار را تحت الشعاع قرار می دهند.
کد خبر: ۷۱۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵ 30 July 2017
با توجه به پیچیدگی های حاکم بر فضای سیاسی امروز کشور، بحث درباره تقسیم بندی گروه های سیاسی در ایران، کمی دشوار است، زیرا هیچ روی آوردن رئیسی به تتلو را مثبت ارزیابی می کنم/ رهبری به مجمع روحانیون مبارز کمک مالی می کند/ رهبر انقلاب موافق رقابت حزبی استیک از گروه ها و جناح های سیاسی ایران در قالب احزاب با مرام های تعریف شده و کلاسیک امروزی نمی گنجند، چون بیشتر گروه ها و جناح ها، دارای دیدگاه هایی مبتنی بر اعتقادات اسلامی بوده و اکثراً به جدا نبودن دین از سیاست معتقد هستند و همین، باعث تفاوت ماهوی در روش ها و منش ها میان جناح ها و احزاب ایران امروز با احزاب سیاسی دنیا می شود.

به گزارش «تابناک»؛ در چند سال گذشته، اتفاقاتی در کشور رخ داده است که نشان از حرکت کشور به سمت تحزب گرایی دارد و این آمادگی، دست کم در میان جریان اصلاحات به وضوح دیده می شود؛ هرچند تحرکات جبهه اصولگرایی و اتحاد این جریان سیاسی پیرامون جمنا نیز نشان از آن دارد که حرکت به سوی انسجام در این طیف نیز آغاز شده است.

احزاب در ایران میدان دار نیستند 
 
غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: تمدن بشری در جامعه امروزی، برگرفته از وجود احزاب است و در واقع این احزاب میدان دار اصلی در کشورها هستند و با حضور در رقابت های مختلف و ارائه برنامه و شعارهای موجود مردم انتخاب می کنند که کدام در قدرت باشد و کدام قدرت را تحویل دهد.

وی گفت: به هر حال، در ایران نظام انتخاباتی است، ولی احزاب میدان دار نیستند؛ اما اینکه در شرایط موجود، چه میزان امکان حزب گرایی وجود دارد، مشخص نیست. در ساختار ما رهبر و نهادهای دیگری وجود دارند که ساختار را تحت الشعاع قرار می دهند.

وی ادامه داد: اگر بنا بر انتخاب بودن باشد، در این ساختار جایگاه خبرگان رهبری یا انتخاب رهبر چگونه خواهد بود؛ اما اگر بنا بر این باشد که ساختار حزبی در کشور جا بیفتد، باید از سوی افراد مختلف بررسی و راهکار مناسب برای آن در نظر گرفته شود.

نماینده مردم تهران افزود: رأس حکومت در نظام ما به آسمان وصل شده، ولی اگر احزاب بخواهند روی کار بیایند، این مسأله را با چالش مواجه می کند، چون حزب را نمی توان به آسمان وصل کرد.

حیدری گفت: البته ما دو جبهه در کشور داریم که تقریبا همین کارکرد احزاب را دارند، در جبهه اصلاحات ما به این انسجام رسیده ایم و در واقع شخصی را هم که لیدر این جریان هست، پیدا کرده ایم. امید ما این است که اصولگراها هم به این جایگاه برسند، البته خودشان هم به این نتیجه رسیده اند و در انتخابات گذشته نیز این خواسته را در قالب جمنا اجرا کردند؛ اما عملا این اتفاق نیفتاد.

وی همچنین یادآور شد: با این حال، امیدواریم که جبهه اصولگرا نیز به این انسجام برسند و بتوانند عوامل خود را تجمیع کنند تا بتوانند در جامعه تحول ایجاد کنند.
 
 ناطق نوری و روحانیاز اصولگریان بودند که جذب شدند

نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به دافعه قوی در جناح اصولگراها گفت: بسیاری از بزرگان ما جزو اصولگراها هستند؛ از جمله ناطق نوری و روحانی که عضو جامعه روحانیت مبارز بودند و اگر بنا بر اصلاح طلبی داشتند، از آن جدا می شدند و به روحانیت مبارز می پیوستند.

افراد بزرگی مانند شهید بهشتی، موسوی اردبیلی، هاشمی، آیت الله خامنه ای و چند تن دیگر جمع شدند و حزب جمهوری را ایجاد کردند؛ اما در همان زمان امام اعلام کردند که باید حزب منحل شود. در آن زمان، چیزی عنوان نشد، ولی گویا واهمه ای از انحصارگرایی وجود داشت که باعث شد، امام این حکم را بدهند.
وی در ادامه اظهار داشت: حکومت در زمان پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) عرفی بوده است و این نوع حکومت نیز سازوکار خاص خود را داشت؛ اما سیر تمدن بشر امروز به گونه ای دیگر است و در کشور ما نیز وضعیت به گونه ای دیگر است، و سازوکارهای جدید روی کار آمده که دائم سیال است؛ برای نمونه، در نوشتن قانون اساسی، امام به آقای حبیبی مأموریت نوشتن قانون اساسی را دادند و ایشان نیز با استناد به قوانین چند کشور غربی آن را نگارش کردند؛ اما در عمل تغییراتی ایجاد شد که همان تغییرات، باعث برخی اختلاف نظرها از همان ابتدا بین مراجع و افراد مختلف شد.

در همان زمان، افراد بزرگی مانند شهید بهشتی، موسوی اردبیلی، هاشمی، آیت الله خامنه ای و چند نفر دیگر جمع شدند و حزب جمهوری را ایجاد کردند؛ اما در همان زمان امام اعلام کردند که باید حزب منحل شود. در آن زمان، چیزی عنوان نشد، ولی گویا واهمه ای از انحصارگرایی وجود داشت که باعث شد، امام این حکم را بدهند.
 
رهبری موافق رقابت بین احزاب هستند 

وی گفت: امام برای پیشگیری از این انحصار این حکم را دادند و همان زمان نیز دقیقا به همین دلیل اجازه دادند تا از دل جامعه روحانیون مبارز، مجمع روحانیت مبارز بیرون بیاید، که نشان می دهد امام در آن زمان اعتقاد به رقابت داشتند. البته هم اکنون نیز رهبری با این روش موافق اند و اعتقاد به رقابت بین احزاب دارند.

وی گفت: رهبری موافق رقابت بین احزاب هستند، به طوری که خود ایشان به مجمع روحانیون مبارز کمک مالی می کند و در واقع همانند حضرت امام این راه را ادامه داده است. این نشان از اعتقاد رهبری به رقابت بین احزاب است، من نام کسی را نمی برم؛ اما خود سران مجمع روحانیون این موضوع را گفته است.
 
روی آوردن رئیسی به تتلو را مثبت ارزیابی می کنم/ رهبری به مجمع روحانیون مبارز کمک مالی می کند/ رهبر انقلاب موافق رقابت حزبی است 
 غلامرضا حیدری: رهبری هنوز هم به مجمع روحانیون مبارز کمک مالی می کند
 
به هر حال اگر ما بخواهیم این بار در مقابل حزب میدان را اداره کنیم، اوضاع مناسب است و اجازه داده اند، اصلاحات نیز فعالیت داشته باشد؛ اما انصافا باید اجازه دهند تا به همین شیوه ادامه پیدا کند و از نفوذ در آن جلوگیری کنند و مسائلی که برای انجمن های اسلامی و دفتر تحکیم ایجاد کردند، تکرار نکنند تا تحزب گرایی در کشور ادامه داشته باشد و در واقع به عنوان یک سرمایه ملی به آن نگاه شود.

وی گفت: امید ما این است که نظام جمهوری اسلامی تا ابد پایدار بماند؛ اما لازمه تداوم و استمرار آن این است که دائم در درون خود اصلاح صورت
کلیدی ترین مسأله، این است که اصولگراها از حالت سیاه و سفید خارج شوند. آنان باید از آنچه ما فکر کنیم درست است و هر چیزی غیر از آن باطل است، فاصله بگیرند. ما نیز باید به این برسیم که به همان اندازه که برای خودمان حق قائلیم، برای دیگران هم حق قائل شویم، ولو آنکه آن را قبول نداشته باشیم و یا آن را تکفیر کنیم. در این زمان است که همه می شوند شهروند درجه یک، با یک حق برابر.
گیرد و مطابق روز و مقتضیات زمان خود را تطبیق دهد.
 
زمان استفاده از الفاظی مانند براندازی و مسائل دیگر گذشته است 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دیگر زمان استفاده از الفاظی مانند براندازی و مسائل دیگر گذشته است، اما به شخصه و به عنوان کسی که جوانی خود را صرف این نظام کرده، می دانم که نظام این ظرفیت را دارد که پایدار بماند و استمرار داشته باشد؛ اما به شرطی که سیستم های خود کنترلی را همان گونه که اکنون نیز وجود دارد استمرار دهد.

وی گفت: نمونه آن همین مباحثی است که اکنون به راحتی مطرح شد. زمانی ما نمی توانستیم درباره این موضوعات صحبت کنیم، اما اکنون به راحتی مورد بحث قرار می گیرد، البته بخشی از آن نیز مربوط به رسانه هاست.

این نماینده مجلس در ادامه می گوید: هم اکنون کلیدی ترین مسأله، این است که اصولگراها از حالت سیاه و سفید خارج شوند. آنان باید از آنچه ما فکر کنیم درست است و هر چیزی غیر از آن باطل است، فاصله بگیرند. ما نیز باید به این برسیم که به همان اندازه که برای خودمان حق قائلیم، برای دیگران هم حق قائل شویم، ولو آنکه آن را قبول نداشته باشیم و یا آن را تکفیر کنیم. در این زمان است که همه می شوند شهروند درجه یک، با یک حق برابر.
 
خوب است که اصولگریان به این باور رسیده اند که تتلو هم بنده خداست
 
سپس می رویم سراغ چهارچوب ها. دقیقا من از این نظر، روی آوردن رئیسی به تتلو را مثبت ارزیابی می کنم، زیرا نشان از یک تغییر رویکرد دارد. رئیسی که از گفته های پدر خانم وی استنباط می شود دوست دارد یک حکومت جدا در مشهد داشته باشد، یکباره از یک خانه زیرزمینی حمایت می کند و با وی عکس می گیرد، جنبه های مثبت زیادی دارد!
 
این نشان می دهد که دوستان ما به این باور رسیده اند، او نیز یک بنده خداست و شاید خطاهایی داشته باشد؛ اما به هر حال به خدا اعتقاد دارد و کشور خود را دوست دارد؛ هرچند تناقضاتی وجود دارد، تناقضات در جامعه دیده می شود و همه چیز در آینده مشخص خواهد شد. ما دعا می کنیم جامعه به سمتی برود که همه همدیگر را تحمل کنند تا به رشد و توسعه کشور نزدیک تر شویم.

وی گفت: به نظر می رسد، جامعه ایران رو به جلوست و اینکه به این رسیده ایم که باید با دنیا تعامل داشته باشیم و منافع ملی ما مهم ترین اولویت ماست، بسیار خوب است و اینها در آینده در جامعه نمود پیدا خواهند یافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار