بازدید 7861

زنگ خطر برای بازار تهران

کد خبر: ۷۱۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ 21 July 2017
مسئول هیات‌امنای مرکزی بازار تهران تاکید دارد: برای ایمن سازی بازار بزرگ تهران نیاز به مشارکت جمعی تمام دستگاه های مربوطه وجود دارد و با توجه به وسعت و اهمیت بازار می‌توان امنیت آن را به مثابه موضوعات امنیت ملی دانست.

به گزارش ایسنا، حادثه تلخ پلاسکو در سال گذشته باعث شد بحث قدیمی ایمنی و امنیت بناهای مختلف شهر تهران بار دیگر در معرض توجه قرار گیرد. حال ساختمان های متعددی از آلومینوم و علاءالدین گرفته تا انبارهای اطراف خاوران زیر ذره بین قرار گرفته دارند اما در کنار این ساختمان ها بحث بازار بزرگ تهران با توجه به وسعت و قدمت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مسئول هیات‌امنای مرکزی بازار تهران به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخت و اظهار کرد: حتی پیش از حادثه پلاسکو موضوع ایمنی بازار به عنوان یک واقعیت مطرح بوده و این مرکز به عنوان یکی از نقاط پرخطر، آسیب‌پذیر و ناایمن شناسایی شده بود.

عبدالله اسفندیاری در این باره گفت: با توجه به قدمت ۲۰۰ ساله بازار اکنون بخش قابل توجهی از سیم‌کشی‌های موجود مستهلک شده و در حوزه لوله‌کشی آب نیز بخش زیادی از ظرفیت به مرور زمان حالت پوسیده پیدا کرده است. از سوی دیگر با توجه به ساختار بازار و معابر باریکی که در آن قرار دارد مشکل دوچندان شده است. علاوه بر این با توجه به قدمت این بنا از سوی سازمان میراث فرهنگی اجازه ساخت و ساز جدید در آن صادر نشده وبا توجه به مجموع این موارد شرایطی پیش می‌آید که اگر زمانی حادثه‌ای رخ دهد، ممکن است بسیار خطرآفرین بوده و صدمات مالی و جانی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

ایمن‌سازی بازار نیازمند مشارکت همگانی است


وی تاکید کرد: بر همین اساس ضروری به نظر می‌رسد که برای جلوگیری از بروز اتفاقی ناخوشایند در قلب اقتصادی تهران نوعی خرد جمعی به کار گرفته شده و سازمان‌ها و ادارات مرتبط در کنار صنف‌های فعال، اقدامات مورد نظر را برای جلوگیری از بروز هر گونه اتفاق احتمالی انجام دهند.

اسفندیاری با بیان اینکه در صورت بروز حادثه، زمان سانحه احتمالی (روز یا شب) قطعا اثرات متعددی بر جای خواهد گذاشت، گفت: نقطه عطف حادثه و اینکه در کدام قسمت بازار واقع شده باشد هم خالی از اهمیت نبوده و تاثیر بسیاری دارد. به هر حال بازار تهران قلب اقتصادی کشور به شمار می‌رود و اگر حادثه‌ای در این فضا رخ دهد، آسیب‌های جدی برای کل اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

نایب رئیس اتحادیه خرازان در ادامه منطقه ۱۲تهران را  نیز از مناطق قدیمی تهران شهر دانست که در این منطقه شهرداری تلاش‌های متعددی برای بازسازی و بهسازی صورت داده اما به هر حال  برای دسترسی به نتایج موثر، خرد جمعی و همکاری ارگان‌های مختلف مورد نیاز است.

حضور و فعالیت بالغ بر ۶۰ هزار نفر در بازار


مسئول هیات‌امنای مرکزی بازار تهران همچنین بیان کرد: اعضای بیش از ۲۰ صنف اتاق اصناف در بازار به فعالیت می‌پردازند و در مجموع می‌توان گفت که حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار کاسب دارای پروانه کسب در این محدوده مشغول به کار هستند. نکته جالب آنکه بخشی از مشکل هم به صاحبان همین واحدها باز می‌گردد، چرا که گاه کسبه و صاحبان سراها همکاری ضعیفی برای رفع مشکلات داشته و در مواردی مانند سد معبر اهمال می‌کنند. از سوی دیگر معابر تنگ و باریکی که در بازار وجود دارد، شرایط را به گونه‌ای پیش می برد که اگر زمانی حادثه‌ای پیش می‌آید مدیریت آن بسیار دشوار شود چرا که امکان حضور نیروهای آتش‌نشانی و امدادی در بازار بسیار دشوار خواهد بود.

اسفندیاری در عین حال به معضل برق اشاره کرده و یادآور شد: در گذشته تمام سراهای بازار تنها برای روشنایی از برق استفاده می‌کردند اما اکنون وسایل مختلفی مانند انواع دستگاه‌های تهویه هوا در این حجره‌ها استفاده می‌شود که مصرف برق را بسیار افزایش می‌دهد، به گونه‌ای که شاید در گذشته ولتاژ برق مورد نیاز برای واحدها ۱۵ آمپر در نظر گرفته شده و بر همین اساس تجهیزات تامین شده بود اما اکنون ممکن است حتی بیش از ۳۲ آمپر در واحدها مصرف برق داشته باشیم. از سوی دیگر سیم‌کشی برق هم همانطور که اشاره شد فرسوده است و همه این مسائل می‌تواند مشکلات متعدد به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه  هر گونه حادثه برای بازار تهران اثرات بسیاری بر جای خواهد گذاشت افزود: بازار قلب اقتصادی ایران است و با توجه به شرایطی مانند عدم امکان کمک‌رسانی مراکزی مانند اورژانس، بیمارستان، نیروی انتظامی و آتش‌نشانی خسارات احتمالی هر حادثه‌ای در این منطقه بسیار بالا بوده و لازم است از قبل برای حل این معضل چاره‌اندیشی شود. به هر حال اگر اتفاقی در بازار رخ دهد، قطعا سرمایه‌ای بسیار بالا و جبران‌ناپذیر به هدر خواهد رفت و بر همین اساس می‌توان گفت موضوع ایمنی بازار یکی از مسائلی است که می‌توان آن را به مثابه موضوعات امنیت ملی به شمار آورد.

تردد بالغ بر یک میلیون نفر در روز


مسئول هیات‌امنای مرکزی بازار تهران در عین حال به برخی اقدامات صورت گرفته در راستای ایمن سازی بازار تهران اشاره کرد و گفت: از سوی اتاق اصناف ستادی برای پیگیری بحث امنیت اصناف ایجاد شده و در قالب فعالیت‌های این ستاد، جامعه انجمن های إسلامی اصناف و بازار تهران مذاکرات بسیاری با سازمان‌های مربوطه انجام شده است. از سوی دیگر تاکنون در بخش رفع سد معبر یا تجهیز واحدها به کپسول‌های آتش‌نشانی اقدامات متعددی صورت گرفته اما همان طور که اشاره شد برای دستیابی به نتایج موثر لازم است نوعی همکاری و مشارکت میان تمام بخش های مربوطه وجود داشته باشد.

اسفندیاری در پایان یادآور شد: طبق آمارهایی که از سوی مترو به ما اعلام شده، روزانه حدود یک میلیون نفر از طریق مترو خود را به منطقه بازار می‌رسانند. بر همین اساس اگر زمانی طی ساعات روز حادثه‌ای در بازار رخ دهد، قطعا اثرات بسیار زیاد و نامناسبی بر جای خواهد گذاشت.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی