بازدید 9088
پیمانه اقتصادی؛

از «سرگیجه معامله‌گران در بازار نفت» تا «روند کاهشی شاخص بورس‌های اروپایی»

این پیمانه موضوعاتی همچون افت دسته‌ جمعی در بازار سهام، کاهش بهای دلار آمریکا، یورو و درهم در بازار آزاد، کاهش دسته جمعی بهای انواع سکه، آماری از بیکاران در دنیا، بیشترین میزان گرانی به مرغ رسید و بازار اوراق مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 31 May 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون افت دسته‌ جمعی در بازار سهام، کاهش بهای دلار آمریکا، یورو و درهم در بازار آزاد، کاهش دسته جمعی قیمت انواع سکه، آماری از بیکاران در دنیا، بیشترین میزان گرانی به مرغ رسید و بازار اوراق مسکن را در بر دارد.


افت دسته‌ جمعی در بازار سهام به روز چهارم کشید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 9 خرداد ماه 96 با افت 96 واحدی به رقم 80 هزار و 511 واحد رسید. دیگر شاخص های منتخب بازار نیز همانند روزهای گذشته روندی نزولی را ثیت کردند. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 32 واحدی به رقم 27 هزار و 260 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 24 واحد افت، عدد 17 هزار و 448 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 18 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 566 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 165 واحدی به رقم 87 هزار و 742 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با کاهش 102 واحدی به رقم 55 هزار و 611 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افت 12 واحدی، عدد 179 هزار و 931 واحد را به نمایش گذاشت.

از «سرگیجه معامله‌گران در بازار نفت» تا «روند کاهشی شاخص بورس‌های اروپایی»

کاهش بهای دلار آمریکا، یورو و درهم در بازار آزاد 

در پایان معاملات بازار آزاد ارز سه شنبه، هر دلار آمریکا با افت 75 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 290 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 142 ریال نسبت به روز دوشنبه، به رقم فروش 41 هزار و 663 ریال رسید. هر درهم امارات نیز 10 هزار و 213 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 8 ریال ارزان تر فروخته شد.

سرگیجه معامله‌گران در بازار نفت

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا با افتی محدود به قیمت 4/ 49 دلار معامله شد. گرچه تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولیدات از سوی صادرکنندگان بزرگ نفت و ورود به فصل پرتقاضای نفت، خوش‌بینی‌هایی را میان معامله‌گران ایجاد کرده، اما هنوز نگرانی‌هایی از بازگشت پرقدرت تولیدات شیل وجود دارد. در این خصوص می‌توان به افزایش تعداد دکل‌های حفاری شیل طی 19 هفته اخیر اشاره کرد. به گزارش دنیای اقتصاد، اوپک معتقد است با توافق اخیر می‌تواند موجودی نفت را به سطوح متعادل خود برساند و مازاد عرضه را از سر بازار برهاند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران نسبت به اوج‌گیری عرضه در سال‌های آینده ابراز نگرانی می‌کنند. به‌ طوری که مؤسسه گلدمن ساکس معتقد است براساس رشد قابل توجه تولیدات شیل و اوپک، قیمت نفت در معاملات بازار آتی سال‌های 2018 و 2019 باید بین 45 تا 50 دلار باشد.

کاهش دسته جمعی قیمت انواع سکه

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۳۵۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم به قیمت یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته بدون تغییر بوده است. هر نیم سکه بهار آزادی با کاهش چهار هزار تومانی، ۶۴۲ هزار تومان، ربع سکه با کاهش هزار تومانی ۳۶۵ هزار تومان و سکه یک گرمی با کاهش ۲ هزار تومانی ۲۵۲ هزار تومان است.

آماری از بیکاران در دنیا

به گزارش پایگاه خبری «پریمیم تامیز»، سازمان بین المللی کار در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که جمعیت بیکار جهان در حال حاضر، بیش از ۲۱۰ میلیون نفر است و تا سال ۲۰۳۰ میلادی باید ۶۰۰ میلیون شغل ایجاد شود. در این گزارش آمده که کار مقوله بسیار مهمی برای دولت ها است و باید تمامی دولت ها، زمینه اشتغال زایی را فراهم کنند و اگر به خواهیم به افراد منزلت دهیم، باید کار داشته باشند و همچنین برای محافظت و مقابله با فقر نیازمند شغل هستیم. 

بیشترین میزان گرانی به مرغ رسید!

در بین کالاهای اساسی مرغ با رشد ۷.۷ درصدی بیشترین میزان رشد قیمت را در هفته اول خردادماه به خود اختصاص داده است. بنابر آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از کالاهای اساسی خوراکی در هفته منتهی به پنجم خردادماه امسال، گرانی پنج کالا، دو مورد ارزانی و چهار مورد ثبات قیمت ثبت شده است.

بازار اوراق مسکن؛ رشد «تسه»ها با هشدار محدودیت زمانی

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با رشد 7/ 0 درصدی به قیمت 75 هزار و 253 تومان معامله شدند. در هفته‌های اخیر اعلام شد که سقف تسهیلات جعاله مسکن از 10 میلیون تومان به 20 میلیون تومان رسیده است؛ موضوعی که محدوده نوسانی «تسه»ها را از نزدیکی 70 هزار تومان به 75 هزار تومان افزایش داد. روز گذشته نیز، فرابورس با ارائه اطلاعیه‌ای جدید بر محدودیت زمانی استفاده از این تسهیلات تاکید کرد. بر اساس این اطلاعیه، افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن تا پایان شهریورماه مهلت دارد و ادامه این طرح در ادامه سال منوط به وضعیت منابع مالی بانک مسکن است. به نقل از دنیای اقتصاد، این موضوع ممکن است از به تعویق افتادن تقاضای وام جلوگیری کند و به رشد قیمت «تسه»ها منجر شود؛ هرچند اکنون کاهش سنتی تقاضای مسکن در ماه مبارک رمضان، این اثر را محدود خواهد کرد.

روند کاهشی شاخص بورس‌های اروپایی

به گزارش راشاتودی، در معاملات روز گذشته بازارهای بورس اروپایی، شاخص این بازارها برای چهارمین روز متوالی روندی نزولی را تجربه کرد.
کاهش ارزش سهام بانک های اروپایی اصلی ترین دلیل کاهش شاخص بازارهای بورس اروپا بود و این مسیله هم به دلیل بروز تنش های تازه سیاسی در سطح این قاره است. شاخص بورس STOXX 600 اروپا علی رغم روند کاهشی ارزش طی 3 روز گذشته امروز هم 0.2 درصد افت کرد. شاخص بورس آبی حوزه یورو نیز 0.5 درصد ریخت. ارزش شاخص بورس FTSE انگلیس نیز پس از یک پایان هفته طولانی کاهش 0.4 درصدی را تجربه کرد. پس از آنکه کارشناسان موسسه دویچه بانک آلمان رتبه سهام بانک های منطقه ای در اروپا را کاهش دادند، ارزش شاخص بانک های اروپایی 2 درصد کاهش یافت و به پایین ترین میزان خود در دو هفته گذشته رسید. دویچه بانک در گزارش خود آورده است که بانک های منطقه ای در اروپا بیشترین حساسیت را نسبت به نوسانات رشد اقتصادی در حوزه یورو دارند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل