بازدید 3429
در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح شد؛

انتقاد دو عضو جامعه روحانیت از اولین مناظره انتخاباتی

نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‏ جمهوری باید نسبت به رعایت مصالح نظام، اخلاق انتخاباتی و سیاسی و قانون در رقابت‎ها توجه کنند. این موضوعات مسائلی است که دو عضو جامعه روحانیت مبارز بر آن تاکید دارند و گویا بابت مسائلی که در اولین مناظره انتخاباتی در سال 96 از سوی نامزدها مطرح شد، گلایه مند هستند.
کد خبر: ۶۸۹۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱ 03 May 2017

نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‏ جمهوری باید نسبت به رعایت مصالح نظام، اخلاق انتخاباتی و سیاسی و قانون در رقابتها توجه کنند. این موضوعات مسائلی است که دو عضو جامعه روحانیت مبارز بر آن تاکید دارند و گویا بابت مسائلی که در اولین مناظره انتخاباتی در سال 96 از سوی نامزدها مطرح شد، گلایه مند هستند.

به گزارش « تابناک» در حالی که این روزها ماراتن انتخابات ریاستجمهوری با جدیت و شور بیشتری در حال انجام است، بعضا ملاحظه می شود که فضای تخریب و هجمه به نامزدهای انتخاباتی از سوی برخی طرفداران کاندیدای دیگر شدت یافته تا جایی که بعضا به طرح اتهامات نادرست هم انجامیده است؛ روندی که مقام معظم رهبری و مراجع تقلید همواره از آن در جریان انتخابات انتقاد کرده و به نامزدها و حامیان آنها گوشزد کردهاند که از شیوه نقدغیرمنصفانه در انتخابات پرهیز کنند.

بدون شک فضای انتخابات و رقابت میان نامزدهای انتخاباتی زمانی می ‏تواند به بهترین شکل ممکن برگزار شود که کاندیداها با رعایت اخلاق سیاسی در رقابت انتخاباتی وارد عمل شوند تا مجالی برای سوءاستفاده دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم نشود.

برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسیاری در بین مردم و مسئولان برخوردار است، از این رو انتظار میرود که نامزدها نسبت به آنچه در جریان انتخابات بیان می کنند هوشیار باشند تا طبق فرمایشات رهبری فرصتی برای سوء استفاده دشمنان فراهم نشود.

در همین زمینه یک عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و از اعضای مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار « تابناک » درباره ایجاد فضای تخریبی در جریان انتخابات در کشور علیرغم همه توصیه هایی که برای پرهیز از در پیش گرفتن چنین رویکردی می شود، اظهارکرد: انتظار است که نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری در جهت حفظ فضای انتخاباتی نسبت به آنچه که بیان و مطرح میکنند، دقتنظر داشته باشند.

«آیت ‏الله محسن شبستری» افزود: آنچه از سوی نامزدها در جریان رقابت انتخاباتی و مناظرهها مطرح میشود باید براساس قانون و با رعایت مصالح و منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد که این رویه نشان می دهد یک کاندیدا به صرف تلاش برای رسیدن به قدرت حاضر نخواهد بود اخلاق را زیر پا بگذارد یا خدایی ناکرده بدون در نظر گرفتن مصالح نظام حرفی بر زبان براند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز تصریح کرد: اینکه یک نامزد بدون ارائه مدارکی اتهام و تهمتهایی را در جریان رقابت انتخاباتی علیه رقیب خود مطرح کند، قطعا درست نیست؛ چراکه این گونه مسائل سبب خواهد شد که دشمنان جمهوری اسلامی از این موارد در جهت خدشه وارد کردن به فضای انتخاباتی کشور وارد عمل شوند.

وی تاکید کرد: بهتر است نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حفظ شئونات و رعایت اخلاق و ادب و در کمال صداقت نسبت به بیان برنامههای خود در انتخابات وارد عمل شوند؛ چون در پیش گرفتن چنین رویه ای علاوه بر پرهیز از ایجاد حاشیه، باعث می شود مردم با برنامه ها و ایده های کاندیداها برای آینده و اداره کشور آشنا شوند و دست به انتخاب درست بزنند.

«آیت ‏الله محسن شبستری» با اشاره به اینکه کاندیداها باید از وارد کردن اتهام به رقیب و همچنین پرداختن به مسائل حاشیه ای پرهیز کنند، گفت: اگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در جریان مناظره ها و سخنرانی های انتخاباتی خود فقط به مسائل و مباحث فرعی بپردازند، چیزی جز اینکه گزک به دست دشمنان نظام بدهند، عایدشان نخواهد شد.

در بررسی بیشتر چرایی رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی کاندیداها و حامیان آنها گفت و گوی دیگری با یک عضو جامعه روحانیت مبارز انجام دادیم. «حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک» نیزبا انتقاداز فضای تخریبی که در ایام انتخابات در کشور ایجاد شده است، عنوان کرد: این رویه بدون شک باب میل مقام معظم رهبری و مردم نیست، از این رو نامزدها بهتر است به جای تخریب یکدیگر در جهت ارائه برنامههای انتخاباتی خود به مردم وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: درست نیست که در آستانه انتخاباتی به این مهمی، نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری با تخریب یکدیگر و اقدامات صورت گرفته در نظام جمهوری اسلامی ایران را زیر سئوال ببرند. این رویه چیزی جز زیر سئوال بردن اقدامات صورت گرفته در نظام اسلامی عاید افراد نخواهد کرد

عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: بهتر است در این فضا نامزدهای انتخابات رویکردها و برنامههایی را که برای حضور در مسند انتخابات تهیه و تدوین کردند ارائه دهند و از تخریب رقبای خود اجتناب کنند.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک نقد سازنده امری قابل قبول است که همه آن را قبول دارند. بنابراین به نظر می رسد این مساله باید به عنوان روندی که نامزدهای انتخابات براساس آن حرکت و برنامه خود را انجام دهند، مد نظر باشد و جای تخریب و نقد مخرب را بگیرد.

با انتقاد این دو عضو جامعه روحانیت از آنچه توسط کاندیداها در اولین مناظره انتخاباتی مطرح شد، به نظر می رسد که کاندیداها برای دومین مناظره باید از طرح مسائل و موضوعاتی که خلاف اخلاق سیاسی و انتخاباتی است و از آن ممکن است به دستاویزی برای زیر سئوال بردن دستاوردهای نظام اسلامی تعبیر شود، پرهیز کنند و مطالب را به گونه ای مطرح کنند که نشان دهنده برنامه ها و ایده هایشان برای اینده کشور باشد و متقاعد کننده مردم برای رأی دادن به خود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار