بازدید 19605

اجرای حکم اعدام به جای قصاص برای قاتل ستایش

کد خبر: ۶۸۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 09 April 2017
دادستان ورامین می‌گوید اولیاء دم ستایش قریشی دختربچه ۶ ساله که فروردین سال ۹۵ توسط یک نوجوان ۱۷ ساله به قتل رسید، تصمیم گرفته‌اند برای نپرداختن تفاضل دیه، حکم قصاص را معلق کنند تا حکم اعدام اجرا شود.
 
به گزارش تسنیم، ابوالقاسم مرادطلب با اعلام این خبر درباره آخرین وضعیت اجرای حکم قاتل ستایش گفت که خانواده مقتول بابت تعیین ارش البکاره و مهرالمثل، دادخواستی را داده بودند که دادگاه کیفری یک استان تهران، 17 خرداد را برای رسیدگی به این موضوع تعیین کرده است.

دادستان ورامین افزود: تا زمانی که تصمیم دادگاه درباره این بخش مشخص نشود، حکم اجرا نمی‌شود.

مرادطلب در پاسخ به این سئوال که آیا خانواده مقتول تصمیمی برای گذشت داشته‌اند یا خیر اظهار کرد: تا کنون گذشت نکرده‌اند و فکر هم نمی‌کنم گذشت کنند. البته آن طور که خانواده مقتول گفته‌اند، برای اینکه مجبور نشوند تفاضل دیه ناشی از اجرای قصاص را بپردازند، یحتمل قصاص را معلق و بحث اعدام را پیش بکشند. البته در حال حاضر نمی‌توان نظر قطعی داد زیرا آدمیزاد است و امکان دارد تا روز اجرای حکم، تصمیم‌شان تغییر کند و قصاص را اجرا کنند.

دادستان ورامین تأکید کرد برای اینکه سوء تفاهمی پیش نیاید، دستگاه قضایی هیچ ورودی به موضوع اخذ گذشت نداشته است و فقط آنچه حکم صادر شده و تصمیم اولیاء‌دم است را اجرا می‌کند.

 23 فروردین‌‌‌‌‌‌‌ سال گذشته بود که گزارشی مبنی بر وقوع قتل یک دختر بچه 6 ساله افغانستانی در روستای خیرآباد ورامین تحویل مراجع قضایی شد. گزارش حاکی از آن بود که ستایش قریشی که به گفته پدر او یکشنبه 22 فروردین برای خرید بستنی از منزل خارج شده، دیگر به خانه بازنگشته است.

در تحقیقات اولیه مشخص شد که پسر 17 ساله همسایه که دچار وسوسه شیطانی شده بود، او را ربوده و پس از تجاوز به قتل رسانده است.

با اعلام این گزارش، دادستانی ورامین بر رسیدگی ویژه و خارج از نوبت پرونده تأکید کرد و از نخستین لحظات وقوع این جنایت، رسیدگی به این پرونده به طور ویژه و خارج از نوبت در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت تا اینکه پس از صدور قرارمجرمیت و کیفرخواست، شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران، قاتل ستایش را بابت ارتکاب قتل به قصاص، تجاوز به‌عنف به اعدام و بابت جنایت بر میت به دیه محکوم کرد و این حکم در شعبه 32 دیوان عالی کشور تأیید شد.

دهم بهمن 95 بود که وکیل اولیاء دم ستایش از ارسال این پرونده به واحد اجرای احکام دادسرای ورامین خبر داد.

قاتل ستایش هم اکنون در کانون اصلاح و تربیت استان تهران به سر می‌برد و چندی پیش نیز وکیل وی از بستری شدن موکلش در بیمارستان اعصاب و روان خبر داد.

پزشکی قانونی پیشتر تأیید سلامت روان قاتل ستایش را تأیید کرده بود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۲
سقت کنید بره گم بشه
در این قضیه تفاوت اعدام با قصاص چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
قصاص حقی شخصی و قابل گذشت است ولی اعدام مربوط به حکومت و نظم اجتماعی و جنبه عمومی دارد
اینقدر طولش بدهید تا خانواده مقتول خسته شود. پول پرداخت دیه را قاتل را هم که ندارند پس کلا منصرف شوند. بعد هم یک دری باز شود و اعدام تبدیل به ابد و ابد به دو سال زندان!!
اگه به هرطریقی حتی گذشت اولیا دم اعدام نشود هیچ کسی باورنمی کند که خانواده مقتول رضایت داده اند و از همه بدتر باعث جری شدن و یادگرفتن خیلی از نوجوانان و جوانان بذهکار میشود به نظر بنده باید هرچه سریعتر اعدام و پرونده بسته شود کسی که دختر نوجوان و معصوم بیگناه دارد بهتر حرفم را میفهمد
با سلام
امرا و صاحب منصبان دادگستری یکسال از وقوع جرم گذشته و شما هنوز درگیر تشریفات اداری و قانونی و قضایی هستید آخه چرا این همه تعلل !؟ بهتر بود پس از وقوع جرم در سه شیفت کاری دادگاه را برگزار و حتی این جانی چند شب نیز نمیخوابید و حداکثر در اردیبهشت 95 حکم تیرباران را اجرا میکردید که دراینصورت تاثیرگزاری حداکثری داشت و برای سایر اشرار درس عبرت بود.
دچار وسوسه شیطانی شده است یعنی چه؟ برخی از مردم خود شیطان هستند و بلکه بدتر و حتی شیطان هم پیش ایشان شرم می کند. آنوقت بعد از اینکه یک غلطی می کنند می گویند وسوسه شیطانی بود.
قتل وتجاوز حکمش فقط وفقط اعدام است و بس چرا خوانواده مقتول بایست دیه پرداخت کند مگر این قتل در یک دعوایی طرفین بوده وگرنه کسی یک کودک خردسال را اختتاف کرده ببرد و بزور سرش تجاوز کندآنوقت خوانواده اون کودک برای اجرای دادخواست شون بایست که باج هم بدهد قاتل الآن که 18 سال گذشته چرا در زندان رسمی نیست
بنظر بنده باید افغانی های جنایتکار از ایران اخراج شوند
آقا این مسخره بازیا چیه
قانون اینقدر بی منطقه که یکی بچتو نابود کنه اونوقت تو پولم بدی؟
ایشون اصلا انسان نیست و باید هر چه زودتر از روی زمین پاک شود
بیشتر اونایی که مرتکب جرمی میشن وقتی بخشیده میشن بازهم مرتکب گناه میشن ودرس عب ت نمیشه واسشون،مثل قاتل آتنا،این بظاهر انسانها همون بهترکه نباشن تا باشن وخانواده های دیگر راهم داغدارکنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان