بازدید 9627

اولین پس لرزه های «برگزیت»؛ همه پرسی جدایی اسکاتلند از بریتانیا

نمایندگان پارلمان اسکاتلند با ۶۹ رای موافق در برابر ۵۹ رای مخالف، از برگزاری دوباره همه‌پرسی برای جدایی این کشور از بریتانیا حمایت کردند. دولت بریتانیا پیش از این گفته بود که قبل از پایان روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به اسکاتلند اجازه برگزاری همه‌پرسی مجدد را نخواهد داد.
کد خبر: ۶۸۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱ 28 March 2017

نمایندگان پارلمان اسکاتلند با ۶۹ رای موافق در برابر ۵۹ رای مخالف، از برگزاری دوباره همه‌پرسی برای جدایی این کشور از بریتانیا حمایت کردند.

به گزارش تابناک، دولت بریتانیا پیش از این گفته بود که قبل از پایان روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به اسکاتلند اجازه برگزاری همه‌پرسی مجدد را نخواهد داد.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش گفت که «زمان مناسب نیست» و تقاضای دولت اسکاتلند برای برگزاری دوباره همه‌پرسی استقلال رد خواهد شد.

می گفت باید برای به دست آوردن بهترین شرایط برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تمرکز شود.

 چندی پیش مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با روزنامه هرالد در پاسخ به این سوال که آیا دولت لندن روند برگزاری رفراندوم جدید استقلال در اسکاتلند را تسهیل می‌کند یا خیر، گفت: نه هرگز، آنها باید چنین چیزی را فراموش کنند.
 
 وی با اشاره به این مساله که نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند باید به رفراندوم ناکام 2014 این منطقه احترام بگذارد که در آن 55 درصد از اسکاتلندی مخالف و 45 درصد موافق استقلال بودند و همچنین رای 2016 انگلیسی‌ها به بریگزیت گفت: این دستور کار دو طرفه است. هم بریگزیت و هم رای منفی اسکاتلندی‌ها به استقلال این منطقه از انگلیس. استورجن باید به تصمیم اسکاتلندی‌ها به ماندن در داخل بریتانیا در سال 2014 و هم تصمیم برای ترک انگلیس از اتحادیه اروپا احترام بگذارد.

 

ترزا می، نخست وزیر انگلیس مکررا گفته که ضرورتی برای برگزاری رفراندوم دیگری برای استقلال اسکاتلند وجود ندارد اما استورجن هشدار داده که برنامه‌های بریگزیت در دولت لندن می‌تواند اسکاتلندی‌ها را مجبور کند که رای گیری دیگری بر اساس تغییر شرایط و اوضاع از 2014 انجام دهند.

رای گیری 23 ژوئن 2016 به نفع بریگزیت آینده بریتانیا را زیر سوال برده چون انگلیس و ولز به بریگزیت رای دادند درحالیکه اسکاتلند و ایرلند شمالی به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند.

در صورت برگزاری، این دومین دور همه‌پرسی برای بیرون آمدن اسکاتلند از شمول کشورهای تحت حاکمیت پادشاهی متحده خواهد بود.

اولین دور همه‌پرسی استقلال اسکاتلند، 3 سال پیش (شهریور 1393) برگزار شد که پس از شمارش آراء، حامیان ماندن در پادشاهی متحده با اختلافی کم، از مخالفان پیشی گرفتند و برنده شدند.


 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار