بازدید 13071
۳
تأملی در بازتاب گزینشی سخنان رئیس مجلس در رسانه ملی؛

چه کسی یا کسانی سخنان مقامات را در رسانه ملی سانسور می‌کند؟!

سانسور سخنان مقامات و مسئولان آنقدر در رسانه ملی جا افتاده و بدیهی است، تقریبا هرگز نمی‌شود تمام سخنان مهم را در رسانه ملی شنید؛ رویه‌ای عجیب که این پرسش را به وجود می‌آورد که چه کسی یا کسانی در رسانه ملی با تیغ سانسور به جان سخنان مقامات و مسئولان می‌افتند و مانع شنیدن اظهارات مسئولان می‌شوند؟!
کد خبر: ۶۷۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 06 March 2017
سانسور سخنان مقامات و مسئولان آنقدر در رسانه ملی جا افتاده و بدیهی است، تقریبا هرگز نمی‌شود تمام سخنان مهم را در رسانه ملی شنید؛ رویه‌ای عجیب که این پرسش را به وجود می‌آورد که چه کسی یا کسانی در رسانه ملی با تیغ سانسور به جان سخنان مقامات و مسئولان می‌افتند و مانع شنیدن اظهارات مسئولان می‌شوند؟!

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته و در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی، رئیس مجلس با متوقف کردن مذاکرات بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور، سخنان مهمی ایراد کرد که بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت؛ آنقدر که تیتر یک بسیاری از خبرگزاری ها و سایت های خبری شد و پس از آن، در صفحه نخست روزنامه‌های امروز نیز انعکاس یافت.

سخنانی که به رغم اهمیت فراوان خبری، در هیچ یک از بخش‌های خبری رسانه ملی پخش نشد تا بار دیگر با سانسور سخنان مسئولان در رسانه ملی مواجه باشیم؛ سانسوری سابقه‌دار که تقریبا پیه آن به تن همه مسئولان نظام مالیده شده است، حتی رؤسای قوای سه گانه.

برای اثبات این ادعا، می‌توان نمونه‌های فراوانی از آنچه بر سخنان روز گذشته رئیس مجلس رفت را برشمرد. سخنانی که از دید رئیس قوه مقننه، برای دفاع از مجلس در مقابل برخی توهین‌های صورت گرفته بیان می‌شد و کارکرد انتخاباتی داشت؛ اما رسانه ‌ملی به سادگی از کنار آن گذشت تا هم بر رویه خود بر سانسور سخنان مسئولان اصرار کرده باشد و هم شائبه‌های مطرح در خصوص رفتار جانبدارانه صدا و سیما را تقویت کند.

رفتاری که پیشتر بارها و بارها در صداوسیما بروز کرده و ابهامات زیادی آفریده اما ظاهرا قرار نیست تغییر کند. شاید از این روی که مشخص نیست چه فرد یا افرادی در این خصوص تصمیم می‌گیرند و ملاکشان برای سانسور مسائل مهم جامعه، به ویژه گفتار مقامات و مسئولان چیست؟

پاسخ به این پرسش، زمانی سخت‌تر می‌شود که بدانیم این فرد یا افراد، مسئول ممیزی سخنان تمامی مسئولان، حتی رؤسای قوا هستند و به تشخیص ایشان، مردم در جریان اظهارات مسئولانشان قرار می‌گیرند. تشخیصی که همواره با سانسور بخش‌های خاصی از سخنان مسئولان نظام و به نوعی کانالیزه کردن اظهارات ایشان بر مبنایی خاص همراه است. مبنایی نامشخص که فرد یا افرادی نامشخص با تکیه بر آن به اخبار رسانه ملی جهت می‌دهند.

به عبارت بهتر، گویی با فرد یا گروهی در رسانه ملی مواجهیم که خیر و صلاح مملکت را حتی بیش از رؤسای قوای سه گانه می‌دانند و از این روی، گاه تشخیص می‌دهند قسمت‌هایی از سخنان رئیس مجلس، یا رئیس جمهور و قاضی القضات را سانسور کرده و مانع رسیدن پیام ایشان به گوش مردم شوند. رفتاری عجیب که وقتی به سانسور سخنان مسئولان منجر می‌شود، خدا می‌داند در چه سطح بالاتری در دیگر سطوح رسانه ملی بروز می‌کند.

ابهامات پیرامون این موضوع، هنگامی عجیب تر می‌شود که می‌بینیم تیغ سانسور صداوسیمایی ها روی سخنان مقامات عالی رتبه، حتی با رقم خوردن تغییرات در این نهاد نیز کند نمی‌شود. انگار نه انگار که این رفتار در رسانه‌ای با پسوند «ملی» در حال رقم خوردن و تکرار شدن است. رفتاری که موجب آسیب دیدن وجهه این رسانه شده و به دلیل ارتزاق آن از بودجه عمومی و بیت المال، این پرسش را به وجود می‌آورد که چه کس یا کسانی این عادت ناپسند را در آن به وجود آورده‌اند و چگونه است کسی این فرد یا افراد را نمی‌شناسد؟!



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۲
انتشار یافته: ۳
پاسخ: معاونت خبر صدا و سیما، همواره وابسته به جبهه پایداری بوده. شما اخبار صدا و سیما رو نگاه کن. اگر وقت نکردی کافیه رجا نیوز رو بخونی. همونی که رجا نیوز نوشته رو یک کم معتدل تر صدا و سیما پخش میکنه. قدرتشون هم خیلی زیاده. کسی هم باهاشون کاری نداره و نمیتونه داشته باشه. بارها هم به خود شما تابناکی ها حمله کردند ولی جرات جواب نداشته اید.
حالا اگر جرات دارید در حد همین این کامنت رو منتشر کنید.
مرسی
چرا ناراحت میشید؟ بذار انقدر این کار رو بکنن که این چند تا بیننده ای هم که دارند رو از دست بدند.
ایکاش یه نظرسنجی منطقی و بیطرف از تعداد مخاطبان اخبار رسانه میلی انجام میشد !!
بعد تصمیم مبارزه با ماهواره و..... صورت می پذیرفت!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر