بازدید 7054

جزییات پرداخت مالیات بر اساس درآمد واقعی

کد خبر: ۶۶۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸ 15 February 2017
لازم الاجرا شدن اصلاح قانون مالیات های مستقیم از ابتدای سال 95 ثابت کرد که دولت تدبیر و امید معتقد به ایجاد تحولات و تغییرات جدی در نظام مالیاتی است.

به گزارش شادا، این اصلاحیه از ابتدا به منظور ایجاد تحول در نظام اقتصادی کشور و با هدف ارتقا جایگاه مالیات ها در تامین منابع مالی دولت و کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی و... در دستور قرار گرفت.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مدت زمان اجرایی شدن این قانون و برخی مباحث آن توضیح داد که مشروح گفت وگو با وی را در ادامه می خوانید.

طرح اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را از ابتدای اجرایی شدن، چگونه ارزیابی می کنید؟


اصلاحات انجام شده از نظر شخص من قابل قبول است، اما بازخورد آن را باید از فعالان این عرصه پرسید. به طور کل، باید در 2 بخش درباره کیفیت و نقاط قوت اصلاحات انجام شده در قانون مالیات های مستقیم، صحبت کرد. نخست، فعالان اقتصادی که با اجرای این قانون مرتبط هستند و دوم، موضوعات مرتبط با افرادی که در قسمت های مختلف سازمان مالیات در حال اخذ مالیات هستند و منظور همان مدیران و کارشناسان سازمان مالیاتی کشور است.

به هر حال برخی از اصلاحات انجام شده نیز نیاز به زمان دارد، اما نگاه اصلی این بوده که اصلاحات در حوزه قانون مالیات های مستقیم، بر اساس رویکرد تجربی و رویکرد علمی، نظام مالیاتی را بهبود بخشیده و این هدف را به منظور هدف اصلی خود دنبال کند.

اجرای این اصلاحیه، چه اهدافی را دنبال می کند؟


باید به بندهای اجرایی این طرح بیشتر دقت کرد، چرا که هر یک از بندهای اصلاحی هدفی را دنبال می کند. از جمله این اهداف باید به شفافیت، افزایش درآمد، ساماندهی نظام مالیاتی و ... اشاره کرد. مقصود از این اهداف آن است که هر یک از بندهای مختلف قانون اصلاح مالیات های مستقیم با یک ماموریت مشخص در نظر گرفته شده است. در این قانون مشوق هایی برای مودیان مالیاتی در نظر گرفته شده است.

این مشوق ها قطعا در زمینه سازی برای رشد و رونق اقتصادی موثر است، اما چه زمانی باید برای آن در نظر گرفت؟


مشوق هایی که در بحث مناطق محروم در نظر گرفته شده، طرح هایی که در یک بازه زمانی خاص به بهره برداری رسیده و همچنین حضور در مناطق ویژه و مناطق آزاد، برای رشد و رونق اقتصادی اثرگذار بوده است. با این حال، برای مشاهده اثرات هرچه بیشتر این قانون اندکی زمان نیاز است. از لازم الجرایی شدن این اصلاحیه زمان زیادی نگذشته و این در حالی است که باید با گذشت حداقل 2 سال، از این موضوع خروجی گرفت.

پس از تصویب و ابلاغ و به دنبال آن لازم الجرایی شدن این اصلاحیه، باید جوانب مختلف کارکرد آن در گذر زمان مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن مشخص شود. این روند زمان بر است و معمولا 3 تا 5 سال طول می کشد تا بتوان ارزیابی دقیقی از آن ارائه کرد.

یکی از دلایل اجرای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم ایجاد عدالت مالیاتی است. به نظر این طرح تا چه حد در رسیدن به این هدف موفق بوده است؟


در بحث عدالت مالیاتی سعی بر آن است که در حوزه مالیات ها شفافیت سازی صورت گیرد؛ یعنی در این حوزه هر کس بر اساس درآمد واقعی خود مالیات پرداخت کند. در قانون مالیات ها نیز تمام تلاش این بوده که با افشای اطلاعات، از فرار مالیاتی جلوگیری شود. به نظر من، ترجمان مالیاتی و الزام دولت به رعایت آن بزرگ ترین عدالت مالیاتی است، چرا که افرادی که فرار مالیاتی داشته و دارند، در این فرآیند مورد شناسایی قرار می گیرند.

از سوی دیگر، این اقدام منجر به آن می شود که با افرادی که مالیات خود را به درستی پرداخت نمی کنند نیز برخورد قانونی بر اساس ضوابط انجام شود. از این رو، سیاست اعتبار مالیاتی که در پی افشای اطلاعات است نیز می تواند به ایجاد شفافیت اطلاعات در اقتصاد کشور کمک کند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۰
کاش جرائت داشته باشید و از اموال نورچشمی ها هم مالیات بگیرید.

حالا این همه درآمد مالیاتی کجا صرف میشه؟؟؟ مردم چیزی احساس نمی کنند جز اینکه یک پولی داره به زور گرفته میشه!
مابااینکه درکلیه حفظ نظام امنییتی بسیارباموفقیت عمل کرده ایم ولی بااینکه میدانیم میتوانیم درکلیه سطوح اقتصادی که یکی ازمهمترین اصول زندگی مردم است متاسفانه بسیارضعیف عمل شده چراکه هم مانندکشورهای بزرگ نظیر امریکا واروپاوکاناداباداشتن یک کارت اعتباری برای هرفردوسیستم پیشرفته باسرعت بالای اینترنتی وصل به نظام بانکی کلیه کاشت وداشت وبرداشت هرفردپایش وکنترل میشودازجمله مالیاتهاکهازاصلی ترین امرهرفردمیباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
خوبه باز در امر گرفتن مالیات امریکا رو قبول دارید و دشمن خونی نیست
تمام شرکت های بازرگانی و کارخانه های بزرگ 2 دفتر ثبت دارند ....دیگه اینو همه میدونند .
البته ممکن است اصلاحات انجام شده در قوانین مالیاتی تاثیری جزیی در شفافیت مالیاتی داشته باشد ولی مسئله اصلی کسانی هستند که با شگردهای مختلف وفاکتور سازیهای جعلی وحسابسازیها باعث فرار مالیاتی می شوند لذا باید تمهیداتی جهت جلوگیری از این اشخاص اماده نمود .که ازجمله انها 1-تصویب جرام سنگین وحتی جلوگیری از اشتغال کسانی که حتی یکبار مبادرت بحساب سازی وفاکتور سازی برای فرار مالیاتی میکنند 2-ملزم نمودن تمامی فعالان اقتصادی وتولید کنندگان بداشتن یک حساب بانکی 3-تصویب جرایم سنگین برای اشخاصی که دارای دفاتر مالی غیر دفتر قانونی دارند 4-نظارت بر اعمال حسابداران وحسابرسانی که دارای دفاتر هستند وامور مالی اشخاص علی الخصوص اشخاص حقوقی را انجام میدهند 5-جلو گیری از ارتباط ونفوذاشخاصی که کارهای مالی اشخاص را انجام میدهند با بدنه تشخیص وکمسیون های مالیاتی .
تشخیص در آمد واقعی مشمول مالیات متاسفانه همچنان مبهم است .
بعضی از کارشناسان وسعت محل کار را معیار قرار میدهند.
بعضیها به عرف در آمد یک کسبه در فلان محل استناد میکند. و به همه تعمیم میدهند.
بعضیها به مرگ میگیرند که به تب راضی شوید.
بعضیها علی الرئس میگیذند.

خلاصه فرمولی وجود ندارد . فرمول همان فرمول ناشایستی است که زمینه فساد را فراهم نموده است .
اگر دریافت مالیات واقعی باشد ،هیچگاه این اختلاف طبقاتی فاهش بوجود نمی آید ، چون مالیات را برای دو منظور وضع نموده اند ،یک بمنظور دریافت خدمات دولت یعنی هزینه جاری کشور ،وهزینه های عمرانی ،دو ،برای تعدیل ثروت ،در دست عده ای که نهایتن منجر به معضل اجتماعی نشود ،پس باید از تمامی افراد ،و بنگاهها ،و ارگانهای اقتصادی بلا استثنأ مالیات گرفت ،آنهم از بیست درصد بالای خط فقر واقعی ،و بعدا بصورت پلکانی ،و به مالیات دهنگان تفهیم شود که این مالیات ،اول برای حفظ ثروتش ،و جانش را پرداخت میکند ،دوم برای آماده شدن زیرساختها برای زندگی راحتر برای خودش ،و فرزندان ،و آیندگانش ،است ،و مسولین ،و اداره کنندگان کشور هم در رابطه با هزینه کرد،و عمل کرد خود باید پاسخگو باشند ،هیچ فردی نباید حتی یک کلمه دروغ بگوید که اگر گفت باید از مسولیت امور مردم برای همیشه کنار گذاشته شود ، ببینید ،در امریکا هر مسولی دروغ بگوید ،بلافاصله کنار گذاشته میشود ،ویا گاها دادگاهی میشود ،و آنهم دادگاه علنی در سطح جهانی ،بیل کلیبتون را بخاطر داشتن رابطه با مونیکا محاکمه نکردند بلکه بخاطر دروغی گه گفته بود رابطه نداشته محاکمه کردند ،که یک از موقعیت شغلی سؤ استفاده نکند ،دو ،اینکه سرچشمهٔ همهٔ خیانتها دروغ است ،پس بخاطر دروغگویی محاکمه ،و رسوایش کردند ،در مملکت ایران بلحاظ داشتن نفت مقداری دولتمردان از نپرداختن مالیات مشکل دار نمیشوند ،و خودشان هم در پرداختن مالیات کوتاهی میکنند ،باید از اول قانون اساسی ،و سیاست جمهوری نظام اسلامی باز نگری شود و اصل را بر صداقت وراستگویی باید گذاشت ،،
خدا کنه زودتر اجرایی بشه نه اینکه به بهانه کار کارشناسی سالهای سال طول بکشد. خدا کنه کارها و طرح هایی که ارائه میشه نوشداروی بعد از مرگ سهراب نباشه....
بهتره کمی از درامدهای نجومی و اختلاسها کم کنید و در صد مالیات را پایین بیاورید تا اقتصاد رونق بگیرد .نفت فروخته میشود خرج خدمات میشود دوباره با ابزار مالیاتی سعی در جمع آوری ان میشود .تولید و خلق پول وجود ندارد .
آیا در این طرح قاچاقچیان و دلالان بزرگ که راحت قانون را دور میزنند مالیات میدهند یا فقط قانون برای مردم فلاکت زده است ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر