بازدید 7956
مروری بر روزنامه های پنجشنبه هفدهم دی ماه؛

پازل ناتمام وزارت بهداشت/ كاپيتولاسيون اشتغال در فضاي مجازي!

روزنامه های امروز، موضوع اختلاف وزارت بهداشت و رفاه بر سر موضوع بیمه ها را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که ساخت و سازهای بی قاعده در شهرهای بزرگ و همچنین تعطیلی کارخانجات از دیگر موضوعات مهم امروز است.
کد خبر: ۶۵۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱ 05 January 2017

روزنامه های امروز، موضوع اختلاف وزارت بهداشت و رفاه بر سر موضوع بیمه ها را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که ساخت و سازهای بی قاعده در شهرهای بزرگ و همچنین تعطیلی کارخانجات از دیگر موضوعات مهم امروز است.

به گزارش «تابناک»، اختلاف دو وزارت خانه در کانون توجه قرار دارد.

پازل ناتمام وزارت بهداشت/  كاپيتولاسيون اشتغال در فضاي مجازي!

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان «پازل ناتمام وزارت بهداشت» با اشاره به اینکه دیروز نمایندگان مجلس با پیوستن سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت موافقت و با انتقال شورای عالی بیمه سلامت به این وزارتخانه مخالفت کردند، محمد حسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت و گو با «شهروند»: ساختار سازمان بیمه سلامت تغییر نمی کند، تنها از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر منتقل شده است نوشت:« دیروز برای وزارت بهداشت، روز سرنوشت سازی بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرد هم آمده بودند تا در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه ششم، ماده ٨٧ این لایحه را تصویب کنند؛ قرار بر تایید یا رد پیشنهاد انتقال سازمان بیمه سلامت و شورایعالی بیمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزارت بهداشت بود. موضوعاتی که از چند ماه پیش از سوی

کمیسیون های بهداشت و برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد شده بود. در این مدت هم وزارت بهداشت که در تب و تاب رسیدن به آرزوی دیرینه که همان تجمیع و یکپارچه کردن بیمه ها برای باز شدن گره کور اعتبارهای نظام سلامت، در انتظار تصمیم نمایندگان نشسته بود، با سرنوشت دیگری مواجه شد.

دیروز نمایندگان مجلس، با ١٣٠ رأی موافق با انتقال سازمان بیمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزارت بهداشت موافقت و با انتقال شورای عالی بیمه سلامت از این وزارتخانه به وزارت بهداشت با ١٢١ رأی موافق و ١٠٦ رأی مخالف، مخالفت کردند.

حالا بر اساس آنچه مجلس مصوب کرده، از زمان ابلاغ این قانون، سازمان بیمه سلامت با حفظ شخصیت حقوقی و استقلال مالی بر اساس اساسنامه‌ای که به تصویب هیات وزیران می رسد، از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل می شود. این اساسنامه را وزارت بهداشت ارایه می کند.»


محسن ایزدخواه در همین باره در روزنامه اعتماد نوشت: «با خوش‌شانسي وزارت كار يا بدشانسي وزارت بهداشت به دليل خراب شدن سيستم راي‌گيري يكي از نمايندگان مجلس؛ مورد اول با اختلاف يك راي رد شد و شوراي عالي خدمات درماني باقي ماند اما سازمان بيمه سلامت به وزارت بهداشت ملحق شد. اين يعني دو پاره كردن يك تكه كه بخشي‌ از آن دست وزارت بهداشت است و بخش ديگرش دست وزارت كار. اين نوع نگاه و طناب‌كشي ميان دو وزارتخانه با وجود مخالفت دولت با اين رويكردها، موجب اين مي شود كه نه تنها مشكل بيمه‌شدگان و هزينه‌هاي سرسام‌آور درمان حل نشود بلكه اين اختلافات عميق‌تر شود و دود عميق‌تر شدن اختلافات هم تنها به چشم مردم مي‌رود.

پازل ناتمام وزارت بهداشت/  كاپيتولاسيون اشتغال در فضاي مجازي!

روزنامه های قانون در گزارشی با تیتر «مال» هـای از رده خارج! » نوشت: «اينجا تهران است. شهر اتوبان‌هاي طويل و دراز و ساختمان‌هاي كوتاه و بلند و برج‌هاي سر به فلك كشيده كه مثل قارچ در مدت كوتاهي در سرتاسر شهر قد مي‌كشند. در ميان اين برج‌هاي بلندي كه هرازگاه از يك نقطه شهر سر بر مي‌آورند ساختمان‌هاي چندمنظوره خوش قدو بالايي وجود دارد كه موسوم به مال‌هاي تجاري، هايپرماركت‌ها و مگامال‌ها هستند كه مشاهده مي‌شود در چند سال اخير ساخت و ساز آن‌ها بسيار افزايش پيدا كرده و كماكان نيز روبه گسترش است. مجتمع‌هاي چندمنظوره‌اي كه شامل فروشگاه‌هاي برند پوشاك و لوازم خانگي، سالن‌هاي سينما، شهر بازي، كارواش و فودكورت هستند و به عبارتي از شير مرغ تا جان آدميزاد را مي‌توان يكجا در آن‌ها يافت. پاي خود را كه درون اين مجتمع‌ها بگذاريد محال است كه بتوانيد زودتر از 3، 4 ساعت از آن‌ها بيرون بياييد.

پازل ناتمام وزارت بهداشت/  كاپيتولاسيون اشتغال در فضاي مجازي!

چراكه علاوه بر خريد، فعاليت فرهنگي و خوراك را نيز مي‌شود در آن‌ها تامين كرد. سونامی «مال» سازی به دلايلي از جمله سود آشکار و پنهان این برج‌ها که طبق اطلاعات رسمی از۱۰۰ تا ۳۵۰ درصد برآورد می شود شکل گرفته است. اين مجتمع‌هاي تجاري كه به گفته برخي از كارشناسان از سوي بعضي بانك‌ها تغذيه مالي و سرمايه‌گذاري مي‌شوند، درآمدهاي بسيار كلاني نيز براي شهرداري دارند و شايد به همين خاطر است كه شهرداري براي اعطاي مجوز ساخت به اين مجتمع‌ها دست رد به سينه هيچ متقاضي‌اي نمي‌زند. حالا اين مساله مطرح است كه اصلا بانك‌ها آيا به لحاظ وظيفه مديريت مالي كه در كشور به عهده دارند و از طرفي نيز مساله مقابله با امر بنگاه‌داري بانك‌ها مطرح مي‌شود، بايد اجازه سرمايه‌گذاري در اين پروژه‌ها را داشته باشند؟ مساله ديگر اين است كه اين مال‌هاي تجاري تا چه اندازه براي اقتصاد خانواده و كشور و فضاي شهري كلانشهرها مفيد است؟»


روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان « كاپيتولاسيون اشتغال در فضاي مجازي!» نوشت: «در حالي كه رئيس‌جمهور فضاي مجازي را يكي از سرمایه‌هاي ايجاد اشتغال در كشور معرفی کرد، اما كارشناسان معتقد هستند كه نه‌تنها اعمال محدوديت‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي هيچ ارتباطي با اشتغالزايي ندارد، بلكه تلاش نكردن براي راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات از سوي دولت، همان اعمال محدوديت براي ملت است.

پازل ناتمام وزارت بهداشت/  كاپيتولاسيون اشتغال در فضاي مجازي!

اين روزها فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي تا حدي در بطن جامعه ريشه دوانده كه گويي زندگي بدون آن براي مردم غيرممكن شده است، اما اين مهم نيز همانند هر مقوله ديگري كه در عالمِ واقع وجود دارد، بايد از منظر تهديد و فرصت توأمان ديده شود، آنگونه كه رهبر معظم انقلاب نيز همزمان با شروع سال تحصيلي جديد حوزه‌هاي علميه در شهريور ماه سال جاري فرمودند: «فضاي مجازي، به صورت توأمان داراي منافع و مضرات بي‌شماري است كه بايد با استفاده از فرصت‌هاي آن، مفاهيم اسلامي را در سطح گسترده ترويج كرد و در همين خصوص، شوراي‌عالي فضاي مجازي با هدف تمركز در فكر، تصميم و اقدام تشكيل شد. اما آنچه امروز به شدت در جامعه مشاهده مي‌شود نبود فرهنگ‌سازي مناسب در استفاده از فضاهاي مجازي است كه آسيب‌هاي فراواني را از هر جهت برجاي مي‌گذارد. بر همين اساس است كه فيلترينگ برخي شبكه‌هاي اجتماعي هر از گاهي مطرح مي‌شود، اما ظاهراً اختلاف نظر بر سر اين موضوع داستاني دنباله‌دار شده است كه به رغم مطرح شدن در موارد خاص، باز هم به نتيجه قطعي نمي‌رسد؛ چراكه مسئولان نظارت بر فضاي مجازي (شوراي عالي فضاي مجازي، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه و كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي) هركدام ديدگاه‌هاي متفاوتي در اين‌باره دارند.

اختلاف‌نظر درباره فيلترينگ برخي شبكه‌ها تا جايي بود كه حتي رئيس‌جمهور نيز چند شب پيش به آن ورود پيدا كرد و در گفت‌و‌گوي زنده تلويزيوني با مردم، فضاي مجازي را يكي از سرمایه‌هاي ايجاد اشتغال دانست و با تأكيد بر اينكه مردم مي‌توانند شغل‌هاي مناسب داشته باشند، گفت: «براي شبكه‌هاي اجتماعي بايد سختگيري‌ها را كم كنيم.»


حسن هانی زاده در یادداشتی با عنوان « عربستان و سیگنال‌های سیاسی جدید» نوشت: «عربستان سعودی در یک اقدام شگفت‌انگیز و ناگهانی مدعی شده که از ایران برای شرکت در نشست مربوط به چگونگی برگزاری مناسک حج در جده دعوت به عمل آورده است. این نشست قرار است در جده با حضور کشورهای اسلامی برای تهیه راهبرد مناسک حج تمتع تشکیل شود. وزارت خارجه و نهادهای مربوطه در ایران دریافت دعوتنامه از سوی عربستان را تکذیب کرده‌اند و این امر نشان می‌دهد که عربستان با انتشار چنین مطالبی در صدد جریان‌سازی جدیدی علیه ایران برآمده است. ر وابط ایران وعربستان نزدیک به یک سال است قطع شده و این کشور در طول این مدت همه ابزارهای سیاسی، رسانه‌ای و مالی را برای انزوای سیاسی ایران به کار گرفت. دشمنی عربستان با ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کاملا آشکار شده و این رژیم به دلیل وحشت از ادبیات انسان‌ساز انقلاب اسلامی همواره تلاش داشته تا از نفوذ معنوی ایران در جهان اسلام جلوگیری کند. کشتار وحشیانه حجاج ایرانی در کنار حرم امن الهی در سال ۱۳۶۶، حوادث منا، اعدام دردناک آیت‌ا... شیخ نمر النمر ، کمک مالی گسترده عربستان به رژیم صدام در جنگ تحمیلی، کشتار مردم بی‌گناه یمن و نقش تخریبی این کشور در عراق، سوریه ولبنان بخشی از سیاست‌های تهاجمی رژیم عربستان علیه ایران تلقی می‌شود. از سوی دیگر رژیم عربستان با داشتن یکصد شبکه ماهواره‌ای وگردش مالی سالانه ۱۰ میلیارد دلار در حوزه رسانه تلاش دارد تا اسرائیل را دوست ملت‌های اسلامی وعربی و ایران را دشمن اعراب قلمداد کند. همکاری آشکار ریاض وتل‌آویو ورفت‌وآمدهای مقامات دو رژیم شرایطی فراهم کرده که ننگ برقراری رابطه با رژیم اسرائیل برای ملت‌های اسلامی وعربی از بین برود. اکنون عربستان سعودی در آستانه برگزاری مناسک حج تمتع با ترفند جدیدی سعی دارد تا توپ را در زمین ایران پرتاب کند. اگر چه برخی از شخصیت‌های ایرانی اعلام کرده‌اند که این ادعا یک حربه سیاسی جدیدی از سوی عربستان علیه ایران به‌شمار می‌رود، اما باید ایران هوشمندانه پاسخ عربستان را بدهد. برخورد احساسی با سیاست‌های پیچیده عربستان ممکن است این بهانه را به ریاض بدهد که جریان‌سازی‌ها را علیه ایران تشدید کند. لذا دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید در این شرایط حساس ودر راستای گرفتن بهانه از دست ریاض وارد عمل شود وبا دقت وهوشمندی بالا موضع کاملا متناسب با منافع ملی اتخاذ کند. وزارت خارجه باید با یک تحرک دیپلماتیک در حوزه جهان اسلام ترفند جدید عربستان را افشا کند و مانع از این شود که این رژیم از مساله حج برای دستیابی به اهداف خود بهره‌برداری کند.»


روزنامه کیهان نیز در گزارشی به تعطیلی یک کارخانه دیگر اشاره می کند. کیهان در این مطلب با عنوان « کارخانه لوازم خانگی «آزمایش» هم تعطیل شد » نوشت:« یک مقام مسئول در وزارت صنعت، 7 ماه پس از انتشار خبر تعطیلی کارخانه «ارج» از تعطیلی «آزمایش»، دیگر کارخانه ملی تولید لوازم خانگی ایران خبر داد. مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: کارخانه «آزمایش» در تهران تعطیل و ماشین‌آلات آن به کارخانه «آزمایش» مرودشت منتقل شده است. ماشین‌آلات این کارخانجات به‌ روز نیست و باید جایگزین ماشین‌آلات دارای تکنولوژی و به روز در دستور کار قرار گیرد تا واحدها تغییر کنند و شرایط رقابت‌پذیری فراهم شود.»

کاریکاتور از روزنامه شهروند
پازل ناتمام وزارت بهداشت/  كاپيتولاسيون اشتغال در فضاي مجازي!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی