بازدید 6157

قاچاق مواد مخدر با استفاده از منجنیق

کد خبر: ۶۴۸۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰ 14 December 2016
در سال جاری بیش از 18 تن از انواع مواد مخدر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کشف شده که در این بین کشف محموله 536 کیلو و 729 گرم هروئین در تاریخ گمرکات کشور بی سابقه است.

نعمت‌اله موموندی سرپرست معاونت مبارزه با مواد مخدر مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص وضعیت کشفیات مواد مخدر گفت:  بودجه سالیانه برای مبارزه با مواد مخدر در گمرک کشور وجود ندارد و تنها با تکیه بر کمکهای ناچیزی که از محل صندوق مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در قالب تفاهمنامه سالانه تامین می شود، برنامه ریزی و اقدام می کنیم  و این در حالی است که در کشور سالیانه 12 میلیون تن کالا ترانزیت می شود و  کنترل این حجم کالا بدون تجهیزات کار بسیار دشواری است .

وی  به کشف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: کشف مواد مخدر منوط به در اختیار داشتن تجهیزات است و ما در تلاش هستیم تا برای تامین تجهیزاتی از قبیل دستگاه X- RAY ، سگ های مواد یاب و ... اقدامات لازم را انجام دهیم و این در حالی است که گمرکات هم مرز ما با افغانستان (گمرک دوغارون) مجهز به دستگاه X- RAY  هست ولی گمرک ماهیرود که در استان خراسان جنوبی واقع شده مجهز به این دستگاه نیست بطوری که در این گمرک عبور محموله های تجاری و مسافری فقط توسط دستگاه ایکس ری پالتی و دو قلاده سگ مواد یاب کنترل می شوند .

موموندی ادامه داد :  حدود 30 تا 40 درصد مواد مخدر افغانستان از مسیر کشور ما به سمت کشورهای اروپایی ،آمریکایی، شرق آفریقا و دیگر نقاط جهان منتقل می‌شود.

وی با شاره به این که در زمینه کشف هروئین ، مورفین و تریاک قدرت کافی را نداریم، گفت : جاسازی مواد مخدر پیشرفته شده و بدون تجهیزات قادر به کشف آن ها نخواهیم بود.

سرپرست معاونت مبارزه با مواد مخدر مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک در این رابطه، ادامه داد: در برخی مواقع مواد مخدر با استفاده از منجنیق وارد کشور می شود که این روش قابلیت کشف و پیشگیری را ندارد.
 
موموندی در خصوص شیوه کار قاچاقچیان گفت : با توجه به انسداد مرزهای مشترک ایران و افغانستان ،در اکثر موارد مواد مخدر تولید شده ابتدا به پاکستان وارد و با استفاده از راه های مختلف این مواد را به کشور وارد می کنند .

وی ادامه داد: با توجه به همه کمبودها تا کنون توانسته ایم کشفیات بسیار خوبی را در زمینه قاچاق مواد مخدر داشته باشیم که در سال 92 بیش از  18 تن ، سال 93  بالغ بر 148  تن ، سال 94 نزدیک به  290 تن و در سال جاری تا کنون حدود 18 تن و سیصد و هفتاد کیلوگرم  مواد مخدر سنتی ، صنعتی و پیش ساز کشف شده که در این بین  536 کیلو و 729 گرم هروئین کشف شده که در تاریخ کشفیات گمرکات کشور بی سابقه بوده است .

سرپرست معاون مبارزه با مواد مخدر مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک ایران در پایان گفت : گمرک جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل خود را جهت همراهی و همکاری همه جانبه با سایر ارگانهای متولی امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر اعلام نموده و در عمل نیز این موضوع را ثابت کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل