بازدید 17691
۴

نگاهی به شخصیت و سوابق «رکس تایلرسون» وزیر خارجه احتمالی ترامپ +ویدیو

کابینه دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا، تاکنون یا با ژنرال های بازنشسته پر شده است و یا با میلیونرها و میلیاردرهای آمریکایی. با این حال، جای تعجب اندکی دارد که وی اکنون رکس تایلرسون مدیر عامل اجرایی شرکت غول نفتی اکسون موبایل را به عنوان گزینه جدی برای وزارت خارجه خود انتخاب کرده است؛ انتخابی که با حضور نامزدهایی نظیر میت رامنی و باب کورکر در نگاه نخست بسیار شگفت انگیز به نظر می رسد.
کد خبر: ۶۴۷۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹ 11 December 2016
کابینه دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا، تاکنون یا با ژنرال های بازنشسته پر شده است و یا با میلیونرها و میلیاردرهای آمریکایی. با این حال، جای تعجب اندکی دارد که وی اکنون رکس تایلرسون مدیر عامل اجرایی شرکت غول نفتی اکسون موبایل را به عنوان گزینه جدی برای وزارت خارجه خود انتخاب کرده است؛ انتخابی که با حضور نامزدهایی نظیر میت رامنی و باب کورکر در نگاه نخست بسیار شگفت انگیز به نظر می رسد.

به گزارش «تابناک»؛ تایرلسون در صحنه بین المللی چهره ای شناخته شده است؛ اما شاید برای بسیاری از افراد که سر و کاری با موضوعات نفتی ندارند، چهره ای بسیار ناشناخته باشد. به ویژه برای اغلب آمریکایی ها. در نتیجه نگاهی به سوابق و شخصیت وی، می تواند بخش های مهمی از ناشناخته ها در مورد وی را آشکار کند.

نگاهی به شخصیت و سوابق «رکس تایلرسون» وزیر خارجه احتمالی ترامپ 
 
در نخستین گام، باید گفت که تایلرسون تقریبا هیچ سابقه و تجربه ای در حوزه عمومی ـ که یک حوزه بسیار مهم برای فردی است که قرار است وزیر خارجه کشوری مانند آمریکا باشد ـ ندارد. این مدیر اقتصادی 64 ساله برای اولین بار در سال 1975 بعد از آن که مدرک خود را از دانشگاه آستین تگزاس در رشته مهندسی راه و ساختمان به دست آورد، به شرکت اکسون موبایل رفت. در این شرکت راه خود را به سمت رده های بالاتر پیش گرفت تا آنکه در سال 2006 به عنوان عضو هیأت مدیره و مدیر اجرایی این شرکت انتخاب شد.

طی چند دهه ای که در این شرکت بود، بنا بر اقتضای کار خود، به اقصی نقاط جهان از جمله روسیه و یمن سفر کرده است. شاید بتوان گفت، این سفرها مبنای اساسی آشنایی وی با موضوعات جهانی و بین المللی است.

یکی از کارمندان سابق اکسون موبایل، که اکنون در مؤسسه بروکینگز مشغول کار است، از تجربیات و سوابق تایلرسون به شدت دفاع کرده و گفته است: کار و ویژگی های تخصص وی در اکسون موبایل نیازمند شناخت وسیع و عمیق از زمینه های سیاسی در همه نقاط جهان است.

تایلرسون در سال 2013 از دست ولادیمیر پوتین نشان دوستی روسیه را دریافت کرده است. این موضوع بیش از همه، ناشی از همکاری های اکسون موبایل با اکسون نفت ـ گاز است که پروژه های اساسی در حفاری و اکتشاف نفت در روسیه و دریای خزر داشته است.
 
نگاهی به شخصیت و سوابق «رکس تایلرسون» وزیر خارجه احتمالی ترامپ 
دو سال پیش از آنکه تایلرسون این نشان را دریافت کند، اکسون موبایل قراردادی برای حفاری و کشف نفت در بخش روسی اقیانوس منجمد شمالی را برنده شد که به دلیل گرمایش زمین و آب شدن یخ های این دریا، کار حفاری و اکتشاف را به لحاظ اقتصادی بسیار راحت تر از قبل می کرد. پوتین شخصا عقد این قرارداد را طی جلسه ای در شهر سوچی اعلام کرد.

اما نکته این است که جایگاه و موقعیت و مقام تایلرسون در اکسون موبایل، قطعا می تواند منجر به مشکلاتی برای وی در راه رسیدن به وزارت خارجه و کسب مشروعیت و صلاحیت از سوی ما برای این مقام باشد. زمانی که در سال 2014 روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک خود ملحق کرد، ایالات متحده اقدام به وضع تحریم هایی علیه روسیه کرد که قرارداد حفاری در اقیانوس شمالی را تحت تأثیر قرار داد. هر زمانی که این تحریم ها برداشته شود، قطعا عملیات از نو آغاز خواهد شد و منجر به درآمد بسیاری برای تایلرسون و افزایش بهای سهام اکسون موبایل می شود.

با این حال، روابط نزدیک تایلرسون با روس ها و به ویژه پوتین می تواند منجر به بهانه ها و نگرانی هایی در سنای آمریکا در خصوص رأی اعتماد به وی برای تصدی مقام وزارت خارجه این کشور شود.

این همه در حالی است که دیدگاه های تایلرسون در رابطه با بحران زیست محیطی و آب و هوایی در مقابل دیدگاه های دونالد ترامپ است. اکسون موبایل از سال 1977 موضوع انتشار گازهای گل خانه ای ناشی از سوخت های فسیلی و تأثیر آن بر گرمایش زمین را کاملا درک کرده است؛ اما بعد از آن همواره با این ایده مخالفت داشته است. دلیل آن کاملا مشخص است و ناشی از ریسک ها و خطراتی است که این موضوع متوجه کسب و کار اکسون موبایل می کند. البته چندی است، اکسون موبایل تحت فشارهای سیاسی و انتقادهای کلی در مورد بحران های محیط زیستی ناشی از گرمایش زمین در راستای حمایت از تلاش هایی برای مهار این بحران اقداماتی کرده است.

این تغییر سیاست در زمانی بروز کرد که تایلرسون، مدیریت اکسون موبایل را بر عهده گرفت. موضوع تغییرات آب و هوایی از آن روی اهمیت بسیار دارد که با توجه به تلاش های دیپلماتیک گسترده و طولانی مدت یک دهه اخیر، یکی از دستور کارهای اصلی وزیر خارجه ایالت متحده است. قبل از انتخابات آمریکا، اکسون موبایل با انتشار بیانیه ای، حمایت خود را از توافق سال گذشته پاریس در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای علنی کرد.
نگاهی به شخصیت و سوابق «رکس تایلرسون» وزیر خارجه احتمالی ترامپ 
 
این در حالی است که دونالد ترامپ طی تبلیغات خود در رقابت های انتخاباتی، بارها عنوان کرد که با موافقتنامه پاریس مخالفت دارد و تلاش ها و اقدامات در راستای این موافقتنامه را به رسمیت نمی شناسد. کاملا مشخص است که دیدگاه های تایلرسون با ترامپ در این خصوص کاملا در تضاد است.

این تقریبا تنها مسائل و نکاتی است که از سابقه و وضعیت تایلرسون در دست است. سایر نکته ها و مسائل مربوط به موضوعات گوناگون سیاسی و سیاست خارجی در مورد وی ناشناخته است. در همین حال، روزنامه وال استریت ژورنال نیز امروز در گزارشی به موضوع تایلرسون پرداخته و وی را فردی حامی مباحث آزادی تجارت معرفی کرده است؛ موضوعی که به عنوان یک مدیر اقتصادی طبیعی به نظر می آید. صرف نظر از همه اینها مشخص نیست که گرایش های سیاسی تایلرسون تا چه حد به دونالد ترامپ نزدیک است.

نکته آخر آنکه تایلرسون که نزدیکی خاصی با دیدگاه های حزب جمهوری خواه و شخصیت های کلیدی این حزب نیز دارد، در رقابت های اولیه انتخابات در آمریکا از جب بوش حمایت کرده و یکی از افرادی بود که بیشترین کمک مالی را به کمپین جب بوش در دسامبر 2015 داشت.
 
تعداد بازدید : 29
دانلود 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
شما گرفتار شدین این وزیر امور خارجشو انتخاب نمی کنه
واقعاً خيلى در تحقيق براى اين خبر زحمت كشيديد!!
لابی اسرائیل و عربستان که دشمن ایران هستند نمیگدارند این شخص وزیر خارجه شود
همه نشانه و شواهد حاکی از آن است که ترامپ بر خلاف تصور آدم احمقی نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی