بازدید 11303
۳

آیا مذاکرات برای محدودیت بیشتر برنامه هسته ای ایران صحت دارد؟

در حالی که طی دو هفته گذشته و بعد از انتخابات آمریکا، گمانه زنی های زیادی در مورد آینده توافق هسته ای و برنامه هسته ای ایران صورت گرفته است، طی دو روز گذشته، گزارش هایی منتشر شده که بنا بر آنها، ادعا می شود ایران و مقامات غربی در حال مذاکره برای اعمال محدودیت های بیشتر بر تولید سوخت هسته ای هستند تا بهانه های احتمالی از دولت ترامپ برای زیر پای گذاشتن توافق گرفته شود.
کد خبر: ۶۴۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ 26 November 2016
در حالی که طی دو هفته گذشته و بعد از انتخابات آمریکا، گمانه زنی های زیادی در مورد آینده توافق هسته ای و برنامه هسته ای ایران صورت گرفته است، طی دو روز گذشته، گزارش هایی منتشر شده که بنا بر آنها، ادعا می شود ایران و مقامات غربی در حال مذاکره برای اعمال محدودیت های بیشتر بر تولید سوخت هسته ای هستند تا بهانه های احتمالی از دولت ترامپ برای زیر پای گذاشتن توافق گرفته شود.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر این گزارش ها، گفته شده که ایالات متحده به همراه همپیمانان خود در تلاش اند ایران را متقاعد کنند تا محدودیت های بیشتری در تولید سوخت هسته ای و میله های سوختی خود ایجاد کند تا دولت جدید ایالات متحده را برای پایبندی بیشتر بر توافق هسته ای مجاب کند. این موضوع برای اولین بار روز گذشته از سوی نشریه وال استریت ژورنال منتشر شده است.

به گفته این نشریه مقامات مربوطه بیان کرده اند که مذاکرات برای کاهش میزان اورانیوم غنی شده توسط ایران ـ که در حال حاضر ذخیره شده ـ از چند ماه قبل آغاز شده بوده است؛ اما بعد از انتخابات آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ، در این رقابت که گویا نظر چندان مساعدی در مورد توافق هسته ای ندارد، این مذاکرات به مرحله ای جدی تر و اساسی تر رسیده است!

بنا بر طرحی که به همین منظور ارائه شده و هنوز در مراحل گفت وگوست، قرار است ایران میزان تولید میله های سوختی اورانیوم غنی شده خود را به حدی کمتر از 300 کیلوگرم توافق شده در برجام برساند.
 
آیا مذاکرات برای محدودیت بیشتر برنامه هسته ای ایران صحت دارد؟ 
به گفته منابعی که وال استریت ژورنال این موضوع را به نقل از آنها ذکر کرده، نمایندگان ایران در این مذاکرات، هنوز مشغول مشاوره و رایزنی درباره آن هستند؛ اما تا کنون هیچ موافقتی در این خصوص نشده است. همچنین گفته می شود، دولت باراک اوباما به دنبال راه حل های دیگری است که بعد از خروج از کاخ سفید، از پابرجا ماندن توافق هسته ای اطمینان حاصل شود.

بر اساس توافق صورت گرفته در قالب برجام، ایران متعهد شده است که از تولید سوخت پلوتونیوم، دست کشیده و همچنین میزان سوخت اورانیوم غنی شده خود را در حد 3.67 درصد و تا مرز 300 کیلوگرم محدود کند. این محدودیت از زمان امضای توافق به مدت 15 سال برقرار است و طی این مدت ایران می تواند از همه تأسیسات هسته ای خود برای غنی سازی اورانیوم تا این محدودیت و در راستای اهداف صلح آمیز بهره ببرد.

حال آن گونه که منابع مطلع به روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده اند، گفته می شود که گویا ایران و ایالات متحده و سایر کشورهای غربی، به دنبال مذاکره بر سر محدودیت بیشتر در تولید سوخت هسته ای هستند تا بهانه های لازم از دولت ترامپ برای زیر پای گذاشتن برجام را بگیرند.

این موضوع شاید بیش از همه در ارتباط با ماجرای گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد میزان تولید آب سنگین توسط ایران است که به گفته این گزارش از حد تعیین شده در برجام تجاوز کرده بود. این مسأله منجر به آن شد که مخالفان و منتقدان توافق هسته ای در آمریکا و به ویژه رسانه های تندرو در این کشور به سرعت این موضوع را دستاویزی برای تبلیغات علیه ایران قرار داده و این گونه القا کنند که ایران از تعهدات خود در برجام تخطی کرده است.

این در حالی است که روز گذشته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال ضمن تکذیب این گزارش گفت: هیچ مذاکره جدیدی بین ایران و طرف های دیگر برجام برای هرگونه تغییر در مفاد برجام انجام نشده و این موضوع کاملا دروغ است.

قاسمی به خبرگزاری آنا گفت، مطالب منتشر شده در این روزنامه کذب و خبرسازی صرف و بی اساس است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۳
مطمئن باشید اگر قرار بر توافق جدیدی هم باشه و واقعاً ایران در خفا راضی به این کار هم باشه، اول صبر میکنه تا دولت جدید آمریکا برجام رو لغو کنه و این یک امتیاز تاریخی برای وجهه ی ایران میشه در افکار عمومی. بدون شک این بدعهدی، در مذاکرات احتمالی آینده در مورد هر مسئله ای مثل توافقات حقوق بشری یا نظامی و موشکی و .... ، بدرد ایران خواهد خورد.
دولت تدبیر کلا هسته ای را تعطیل و سازمان انرژی اتمی را منحل نماید تا خیال خودش و کدخدا راحت شود دیگه پنهان کاری برای چیست
همين گمانه زني هاست كه به واقعيت تبديل ميشود! خدا نبخشد خائنيني را منافع اين ملت را زير پا ميگذارند و در مقابل امريكا تن به ذلت ميدهند. انرژي هسته اي خونبهاي دانشمندان هسته اي ايران و مقاومت صابرانه امت اسلامي در مقابل تحريم ها بود كه برجام ثمره حداقلي آن بود ولي حالا ميخواهند همين برجام را هم محدود تر كرده و وظايف بيشتري را به ما تحميل كنند.
سياست هاي تيم هسته اي و وزارت امور خارجه، با خميره انقلاب خونين اسلامي در تضاد كامل است و بسياري از دست آوردهاي جهاني آنرا ضايع خواهد كرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر