بازدید 7151

روزی که «کفاشیان» به وزیر رودست زد!

کفاشیان خیال عباسی را جمع کرده بود که با وجود قانون منع شرکت بازنشسته‌ها در انتخابات فدراسیون‌ها، خیلی راحت به‌عنوان یک کاندیدای «بی‌خطر» شرکت کند و در نهایت به نفع کاندیدایی که مدنظر وزارت ورزش وقت (قریب) بود، کنار برود.
کد خبر: ۶۳۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷ 25 October 2016
ماجرای رئیس ‌فدراسیون فوتبال ‌شدن «علی کفاشیان» هنوز هم یکی از ماجراهای جذابی است که ورزش ایران تجربه کرده است.
 
به گزارش شرق، او که سابقه خوبی در فدراسیون دوومیدانی داشت، بنابر اتفاقاتی که در دولت قبلی رخ داد و «برخلاف میل باطنی‌اش» در سال ١٣٨٦ به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شد. با این حال با تأسیس وزارت ورزش و روی‌کار‌آمدن محمد عباسی به‌عنوان وزیر ورزش، قرار بر آن شد تا خودش از حضور در انتخابات ١٣٩٠ فدراسیون فوتبال انصراف دهد و برود! در آن مقطع گفته شد حسینعلی قریب، مدیرعامل پیشین استقلال، گزینه دولت برای فدراسیون فوتبال است.
 
این موردی است که حالا عباسی در گفت‌وگو با تسنیم، آن را تأیید کرده و درباره‌اش حرف می‌زند. با این حال به نظر می‌رسد کفاشیان با وجود زدوبندی که با وزیر ورزش وقت داشته، در نهایت او را دور می‌زند و دوباره به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، آن هم به شکل کاملا قانونی به کار ادامه می‌دهد.
 
 عباسی در این مورد می‌گوید: «درباره فدراسیون فوتبال در آن سال افکار عمومی و فضای فوتبال شدیدا علیه کفاشیان بود. این را هم همین اول بگویم که درباره او هیچ ایده خاصی نداشتم. نه‌تنها کفاشیان که نسبت به تمام فدراسیون‎های ورزشی‎ یا مربیان و... ، هیچ حب، بغض و کینه‎ای نداشتم چراکه قبلا هیچ ارتباطی با آنها نداشتم که چنین موضوعی وجود داشته باشد. نسبت به همه افراد بی‌نظر و بی‎غرض بودم. شاید یکی از مواردی که در مدیریت ورزش به من کمک کرد، همین بی‌حب‌و‌بغض‌بودنم بود. دو، سه ماه گذشت؛ گفتم آقای کفاشیان، فضای موجود نسبت به شما خیلی سنگین است. او هم با همان حالت خندان همیشگی‎اش ضمن تأیید، گفت بالاخره پس از مدتی برای هر آدمی که در هر سمتی باشد، همین شرایط پیش می‎آید. گفت که با این شرایط اصراری به حضور ندارم. جالب است که خودش برایم توضیح داد که من اصلا فوتبالی نیستم و دوست ندارم در اینجا بمانم. گفت که علی‎آبادی با اینکه رئیس سازمان تربیت‌بدنی بود، می‎خواست خودش رئیس فدراسیون فوتبال هم بشود. می‎خواست یک نفر کنارش ثبت‌نام کند تا مثلا انتخابات برگزار شود. پس از آنکه به او اجازه ندادند شرکت کند، من تنها ماندم که گرفتار این موضوع و رئیس شدم. الان هم منتظر هستم که تمام شود و بروم».
 
کفاشیان با این صحبت‌ها خیال عباسی را جمع کرده بود که با وجود قانون منع شرکت بازنشسته‌ها در انتخابات فدراسیون‌ها، خیلی راحت به‌عنوان یک کاندیدای «بی‌خطر» شرکت کند و در نهایت به نفع کاندیدایی که مدنظر وزارت ورزش وقت (قریب) بود، کنار برود. عباسی می‌گوید: «وزارت ورزش فقط از جهت کلان موضوع را پیگیری می‎کرد. بنا این بود که قطعا انتخابات برگزار شود نه اینکه فرد خاصی را در نظر داشته باشیم. قریب هم یکی از افرادی بود که به دلیل سابقه در این‌گونه موارد در مظان کاندیداشدن قرار داشت. گفتیم حالا که این بنده خدا (کفاشیان) در سختی است و اصرار دارد نباشد، مراقبت کنید فرد معتمد و مدیری قوی برای این کار انتخاب شود. حتی وقتی تعدادی از افراد و کارشناسان، قریب را هم مطرح کردند، با خود کفاشیان به‌عنوان یکی از گزینه‎های احتمالی مشورت شد. او هم قریب را تأیید کرد. کفاشیان گفت اجازه بدهید در مجمع شرکت کنم و سپس در آنجا انصراف خواهم داد». آن انتخابات در حالی برگزار شد که علی کفاشیان و قریب با توجه به آرای به‌دست‌آمده به مرحله دوم رفتند؛ با این تفاوت که رأی مأخوذه علی کفاشیان بیشتر بود. در شرایطی که قرار بود مرحله دوم انتخابات برگزار شود، علی کفاشیان از حضار اجازه می‌خواهد سالن را برای مدتی ترک کند؛ در همین ترک سالن است که تلفنی به او زده می‌شود و به کفاشیان یادآوری می‌کنند که یادش نرود قرار است از شرکت در انتخابات انصراف دهد! کفاشیان با اشاره به این موضوع که چنین چیزی را فراموش نکرده، به سالن برمی‌گردد ولی به‌جای انصراف، پیشنهاد می‌دهد دوستان رأی‌دهنده به قریب به‌عنوان یکی از کاندیداهای خوب رأی دهند! اقدامی که با اعتراض عده‌ای روبه‌رو می‌شود و درنهایت هم شرایط به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که کفاشیان با رأی لازم به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال به کارش ادامه می‌دهد. عباسی دراین‌باره هم می‌گوید: «روز انتخابات در مجمع دیدم که فضای سنگینی از جمله آرایش رسانه‎ای وجود دارد. این آرایش طوری شکل گرفته بود که گویا یک نوع مهندسی خاصی در ماندن مدیریت سابق تدارک دیده شده است. من صادقانه برخورد کرده بودم و توقع این‌گونه برخوردها را که بعدا فهمیدم در بعضی از قالب‎های ورزشی وجود دارد، نداشتم. همان‌طور که دیدید یا شنیدید در مجمع انتخاباتی با برخورد مناسب و طبیعی انتخابات به‌خوبی برگزار شد.
 
می‎دانستم که عده‎ای به دنبال فضا‌سازی علیه ورزش هستند. به قول بعضی‎ها انگار رودست خورده بودیم اما واکنشی نشان ندادیم که داستان خاصی پیش نیاید. ممکن است عده‎ای فکر کنند مثلا زرنگی به خرج دادند یا از صداقت ما بهره بردند اما فرهنگ و مکتب ما اعتماد به افراد را آموزش می‎دهد».
 
این صحبت‌های عباسی ثابت‌کننده زرنگی کفاشیان در برنده‌شدن بر گزینه دولت است. ظاهرا او به وزیر و معاونانش قول داده بود برای ازبین‌رفتن حساسیت فیفا و برخی مسائل دیگر تنها در دور اول شرکت کند. عباسی در این مصاحبه، مفصل از عملکرد محمد علی‌آبادی و محمود گودرزی هم شدیدا انتقاد کرده و به دفاع از عملکرد خودش پرداخته است.
 
آخرین وزیر تعاون ایران تأکید کرده محمود احمدی‌نژاد در هیچ‌یک از امور ورزشی دخالت نمی‌کرده است. عباسی عنوان کرده صحبت‌های علی دایی و محمد دادکان درباره دخالت احمدی‌نژاد در برکناری آنها صحت نداشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل