بازدید 19318

راست و دروغ نخستین مناظره انتخاباتی کلینتون و ترامپ

نخستین مناظره رسمی میان دو نامزد حزب جمهوری خواه و دموکرات انتخابات سال 2016 ایالات متحده سحرگاه امروز به وقت تهران برگزار شد و ضمن آنکه در این اولین مناظره، مسائل و موضوعات مهم داخلی آمریکا و بین المللی به میان آمد، یک نکته برای بسیاری از مخاطبان حائز اهمیت است: مشخص شدن ادعاهای راست و دروغ دو نامزد انتخاباتی.
کد خبر: ۶۲۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱ 27 September 2016
سحرگاه امروز به وقت تهران، نخستین مناظره رسمی میان دو نامزد حزب جمهوری خواه و دموکرات انتخابات سال 2016 ایالات متحده برگزار شد و ضمن آنکه در این اولین مناظره، مسائل و موضوعات مهم داخلی آمریکا و بین المللی به میان آمد، یک نکته برای بسیاری از مخاطبان حائز اهمیت است: مشخص شدن ادعاهای راست و دروغ دو نامزد انتخاباتی.

به گزارش «تابناک» گفته می شود فیلیپ رینز از دستیاران کلینتون، در تمرین برای مناظره‌ها نقش ترامپ را بازی کرده و گزارش شده که گاه آن‌قدر در نقش رفته که از اتاق بیرونش کرده‌اند! در مقابل گفته می‌شود، ترامپ برای تمرین مناظره چندان وقت نگذاشته، ولی رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و راجر ایلز رئیس پیشین شبکه فاکس‌نیوز، مشورت‌های کارسازی برای مقابله با کلینتون به او داده بودند.

اما صرف نظر از همه اینها، موضوع مهم در این مناظره، دعاوی و ادعاهایی است که دو نامزد علیه یکدیگر یا نه نفع خود مطرح کرده اند؛ ادعاهایی که معمولا در مناظرات انتخاباتی آمریکا به وفور دیده میشود و بر همین اساس تحلیلگران و علاقه مندان به ارزیابی راست و دروغ آنها می پردازند. اکنون نمونه هایی از راست و دروغ این دعاوی را می خوانیم.

راست و دروغ اولین مناظره انتخاباتی کلینتون و ترامپ

آیا دونالد ترامپ با حمله به عراق مخالف بود؟

نامزد جمهوری خواه در حین مناظره، این ادعای هیلاری کلینتون را که وی از حمله به کشور عراق حمایت کرده است، غلط و دروغ خطاب کرد. اما مستندات حاکی از آن است که دونالد ترامپ، قبل از آنکه به انتقاد از حمله به عراق بپردازد، با صدایی رسا از این حمله حمایت کرده بود.

اغراق کلینتون در تعداد مشاغلی که ایجاد می شود

کلینتون در حین مناظره شب گذشته ادعا کرد، کارشناسان و تحلیلگران ارزیابی کرده اند که طرح اقتصادی وی منجر به ایجاد ده میلیون شغل در ایالات متحده خواهد شد؛ اما واقعیت آن است که بر اساس مستندات موجود، ارزیابی کارشناسان و تحلیلگران بر این است که این طرح اقتصادی، در نهایت 7 میلیون شغل را در ایالات متحده ایجاد می کند و کلینتون در این بخش از مناظره سه میلیون اغراق گویی را نادیده گرفته است!

اظهار نامه مالیاتی چه می گوید؟

از سال 1980 تا کنون، دونالد ترامپ تنها نامزد جمهوری خواه آمریکاست که اظهارنامه های مالیاتی خود را منتشر نکرده است. هیلاری کلینتون در مناظره این موضوع را دستاویزی برای حمله به دونالد ترامپ کرد؛ اما ترامپ اشاره کرده که موضوع عدم انتشار این اظهارنامه، موضوع بی ربطی است، زیرا صورت های مالی وی، سالیانه بیش از اظهار نامه های مالیاتی اش، گویای شفافیت های مالی است.

اما این ادعای ترامپ دروغ است و تنها چیزی که می تواند منجر به شفافیت فعالیت های مالی ترامپ در این سال ها شود، همان اظهارنامه مالیاتی است که نرخ پرداخت مالیات وی و نوع آن را مشخص کرده و همچنین میزان پرداخت وجوه نقد به بنیاد خیریه ترامپ را نیز بیان می کند.

راست و دروغ اولین مناظره انتخاباتی کلینتون و ترامپ

تحسین بی ارتباط ترامپ از یک سیاست

طی مناظره اخیر، دوباره دونالد ترامپ از سیاست های کنترل حمل سلاح، که رودولف گیلیانی، شهردار سابق نیویورک به اجرا درآورده بود، تمجید و تحسین کرد. این موضوع از آن روی اهمیت دارد که خشونت های اخیر در ایالات متحده، منجر به نگرانی های فراوان شده و بدون شک، می تواند تأثیر بسیاری بر چهره سیاست های نامزد جمهوری خواه داشته باشد. ترامپ اشاره کرد که این سیاست کنترل و توقف حمل سلاح و بازجویی برای آن که حتی بر خلاف قانون اساسی آمریکا نیز بوده است، منجر به کاهش بی سابقه جرم و جنایت در نیویورک شد؛ اما شواهد و آمار نشان می دهد که بی سابقه ترین کاهش در نرخ جرم و جنایت در شهر نیویورک، مربوط به زمانی است که اساسا این طرح اجرایی نشده بود.

حقیقت عریانی که کلینتون مطرح کرد

هیلاری کلینتون در این مناظره با اشاره به شغل پدرش که کارگری ساده در پارچه فروشی بوده است، این موضوع را دستاویزی برای حمله به دونالد ترامپ، سرمایه دار میلیاردر تبدیل و اشاره کرد، سابقه وی نشان می دهد که پول کارگران و پیمانکاران خود را نیز پرداخت نکرده است. این ادعای کلینتون، یک حقیقت است و نشریه USA Today طی تحقیقاتی متوجه شده که دونالد ترامپ، حقوق صدها تن از افرادی که برای وی کار می کرده اند (نجارها، مستخدمین، نقاش ها و حتی پول وکیل خود را) پرداخت نکرده است.

راست و دروغ اولین مناظره انتخاباتی کلینتون و ترامپ

حقیقت طلایی که دونالد ترامپ افشا کرد

طی مناظره، دونالد ترامپ ادعا کرد، هیلاری کلینتون ـ که اکنون از منتقدان موضوع همکاری های ترانس پاسیفیک است ـ زمانی این طرح را یک استاندارد طلایی در تجارت خوانده بود. کلینتون واکنش سریعی به این ادعا داشت و آن را قویا تکذیب کرد. اما واقعیت آن است که ترامپ حقیقت را بیان کرده و آن گونه که واشنگتن پست مستندات آن را ارائه کرده، در سال 2012 هیلاری کلینتون این طرح همکاری های ترانس پاسیفیک را یک قانون و استاندارد طلایی در توافق های تجاری عنوان و آن را تحسین کرده بود.

راست و دروغ اولین مناظره انتخاباتی کلینتون و ترامپ

ماجرای تغییرات آب و هوایی و تغییر نظر دونالد ترامپ

در حالی که در این مناظره، بحثی نیز پیرامون تغییرات آب و هوایی در میان بود، دونالد ترامپ ادعا کرد، هرگز در این باره که این موضوع تغییرات آب و هوایی دروغی ساخته چینی ها برای ضربه زدن به صنعت آمریکاست، سخن نگفته؛ اما توییتر چیز دیگری می گوید و مستندات حاکی از آن است که دونالد ترامپ در سال 2012 توییت کرده که مفهوم گرمایش جهانی کره زمین به وسیله چینی ها ساخته شده تا صنایع آمریکایی را غیر رقابتی کنند.

چه کسی قانون NAFTA را امضا کرد؟

دونالد ترامپ در این مناظره اشاره کرد که بیل کلینتون قانون NAFTA یا توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی را امضا کرده، ولی این جورج اچ دابلیو بوش بوده است که این موافقتنامه را امضا کرد و به شکل قانون درآورد. کلینتون بعدها معیارهای اجرایی برای آن تعریف کرد.

داعش از دهه 40 میلادی وجود داشته است؟

یکی از اغراق گویی های دونالد ترامپ در این مناظره آن بود که خطاب به کلینتون گفت: تو در تمام زندگی ات مشغول مبارزه با داعش بودی. در حالی که این گروه ریشه های وجودی خود را از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 دارد. اما هیلاری کلینتون متولد 1947 است و در آن زمان از داعش خبری نبوده است!

وام کوچکی که ترامپ از پدر گرفت

روزنامه واشنگتن پست اشاره ای ظریف به جمله ای از ترامپ در این مناظره دارد که در آن گفت، زمانی یک وام کوچک از پدر خود برای راه اندازی کسب و کار مستقل خود گرفته است. آنگونه که مشخص است این وام گرفتن ترامپ از پدر واقعیت دارد و در سال 2007 دونالد ترامپ وام بسیار کوچکی به مبلغ 9 میلیون دلار از پدر خود و در زمانی که با مشکل مالی مواجه شده بود، گرفته است!

با توجه به همه این مسائل، آنچه در تجزیه و تحلیلی آماری PolitiFact آمده است، نشان می دهد، در کارزار اغراق گویی و ادعاهای خلاف، دونالد ترامپ از هیلاری کلینتون پیشی گرفته است. بر اساس این تجزیه و تحلیل 18 درصد از گزاره های دونالد ترامپ، حاوی ادعاهای اغراق گونه و کذب است و هیلاری کلینتون نیز در 3 درصد از گفته های خود با وضعیتی مشابه روبه روست.

راست و دروغ اولین مناظره انتخاباتی کلینتون و ترامپ
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر