بازدید 55806
۳

همه چیز درباره خودرو های برقی و هیبریدی

کد خبر: ۶۱۵۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸ 16 August 2016
از تولید اولین خودرو با تکنولوژی هیبرید تا به امروز حدود 20 سال می گذرد و بحران کاهش منابع سوخت فسیلی و هزینه بالای سوخت از یک طرف و از طرفی دیگر پررنگ شدن مسائل زیست محیطی و افزایش آلودگی هوا و خطرات حاصل از آن، سبب گشته تا شاهد گسترش و توسعه روزافزون تولیدات خودروهایی با این تکنولوژی باشیم.

با گذر زمان تکنولوژی های مختلف، جهت تامین انرژی حاصل برای به حرکت درآوردن خودرو ها ابداع شد که از بین آنها دو نوع تکنولوژی هیبریدی و برقی بیشترین طرفدار و در عین حال بحث برانگیزترین موارد نیز بوده اند.

پیش از مقایسه تکنولوژی هیبریدی و برقی به طور خلاصه به تعریف این دو تکنولوژی می پردازیم.

خودروهای برقی همانطور که از اسمشان پیداست برای حرکت تنها از نیروی حاصل از موتور الکتریکی کمک می گیرند و جهت تامین انرژی و شارژ باطری آن کافیست، در ایستگاه های مخصوص و بعضا در خانه، آنها را به برق زد.

 و اما خودروهای هیبریدی. خودروهای هیبریدی خودروهایی هستند که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع متفاوت قدرتی استفاده می‌کنند. انواع خودروهای هیبریدی وجود دارند که از سوخت‌های متفاوتی نظیر گازهای پروپان، سی‌ان‌جی، هیدروژن یا انرژی خورشیدی برای تولید قدرت پیش برنده خود استفاده می‌کنند. نوع تکنولوژی‌های بکار رفته در طراحی و ساخت اینگونه سیستم‌ها با توجه به شرکت سازنده، متفاوت هستند. به طور کل می‌توان خودروهای هیبریدی را به عنوان خودرویی دوگانه با قدرت ترکیبی بین یک موتور درون سوز و یک موتور الکتریکی معرفی کرد که تنها با سوخت گیری موتور بنزینی، موتور الکتریکی هم توسط انرژی حرکتی موتور شارژ شده و با حرکت هر دو با هم یا تنها موتور الکتریکی، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش گازهای آلاینده محیط زیست می‌شوند و شایان ذکر است که این تکنولوژی برای اولین بار توسط کمپانی تویوتا به تولید انبوه رسید.

اما کدام یک از این دو تکنولوژی ها بهتر است؟ 

جواب این سوال را نمی توان برای هر شرایطی به طور صریح و قاطع داد! اما با بررسی موردی و نگاهی به شرایط سیاسی و اقتصادی از وضع قوانین راهنمایی و رانندگی گرفته تا هزینه های سوخت و زیرساخت های ایجاد شده برای بهره برداری از این تکنولوژی ها و حتی شرایط جغرافیای یک منطقه، همه در انتخاب یکی از این دو تکنولوژی به عنوان منطقی ترین گزینه کمک می کند.

همانطور که گفته شد خودروهای هیبریدی با دو موتور بنزینی و الکتریکی کار می کنند و برای شارژ باطری آن، نیازی به منبعی خارج از خودرو نیست و شارژ باطری از طریق موتور-ژنراتورهای به کار رفته در این سیستم صورت می پذیرد به صورتی که موتور بنزینی و یا حتی ترمز کردن باعث می شود که انرژی مکانیکی تبدیل به انرژی الکتریکی شده و بدون کوچکترین اتلاف، انرژی حاصل شده صرف شارژ مجدد باطری گردد. 

اما در خودروی های برقی، شارژ باطری تنها از طریق اتصال خودرو از طریق کابل مخصوص به برق شهری صورت می پذیرد به این معنی که در خودروی هیبرید شما نیاز به توقف برای شارژ  باطری ندارید ولی برای خودروی الکتریکی طی مسافت های مشخص باید اقدام به شارژ آن نمایید. پس در همینجا یک امتیاز به خودروهای هیبرید می دهیم!

 در خودروهای برقی ، موتور الکتریکی تنها منبع تولید نیرو جهت به حرکت درآوردن خودرو می باشد و به همین علت این خودروها عموما از توان بالایی برخوردار نیستند ولی در خودروهای هیبرید با تکنولوژی سری-موازی به علت هماهنگی مناسب بین دو موتور بنزینی و الکتریکی باعث بالا رفتن توان خروجی و گشتاور خودرو می شود. امتیازی دیگر برای خودروهای هیبرید!
پیش از این گفته شد که شارژ خودروهای برقی از طریق اتصال خودرو از طریق کابل مخصوص به برق شهری صورت می پذیرد ولی در رابطه با مدت زمان لازم برای شارژ آنها چیزی گفته نشد. 

مدت زمان لازم برای شارژ باطری خودروهای برقی بین ۶ تا ۸ ساعت می باشد! و این زمان در بعضی خودروها در صورت شارژ در ایستگاه های مخصوص، به ۳۰ دقیقه کاهش پیدا می کند ولی در عموم خودروهای برقی بالای ۱ ساعت زمان برای شارژ نیاز است.

این زمان با در نظر گرفتن مسافت طی شده با هر بار شارژ کامل که در بهترین خودروهای برقی به طور میانگین چیزی حدود ۱3۰ کیلومتر می باشد به نظر زیاد می آید. 

به طور مثال شما برای سفر از تهران تا مشهد که مسافت جاده ای آن حدود ۹۰۰ کیلومتر می باشد و با در نظر نگرفتن ترافیک که خود باعث روشن ماندن خودرو و در نتیجه پایین آمدن مسافت طی شده می شود حدودا 6 بار باید خودروی برقی خود را به مدت هر بار 1 ساعت به شارژ بزنید! 

در آخر باید گفت نیاز ورود هر تکنولوژی در بازار جدید، ایجاد بستری مناسب برای آن است و بدون ایجاد زیرساخت های مناسب، پیشرفته ترین تکنولوژی ها نیز  با شکست روبرو می شوند.

با در نظر گرفتن مطالب بالا اگر بخواهیم یک مورد را انتخاب کنیم باید بگوییم، در کدام کشور؟! در کشوری مانند انگلستان که هزینه سوخت فوق العاده بالا بوده و حتی قوانین وضع شده در این کشور ، دارندگان خودروها را مجاب به پرداخت مالیات به ازای آلایندگی خودروی خود می کند و مردم این کشور برای سفر ترجیح میدهند که از مترو یا سایر وسایل نقلیه عمومی به جای خودروی شخصی استفاده کنند، شاید خودروی برقی هم انتخاب منطقی باشد که باز هم در مقایسه با خودروی هیبریدی به اولویت دوم تبدیل می شود! ولی آنچه در ارتباط با ایران می توان گفت این است که قطعا خودروی هیبریدی انتخاب منطقی تری نسبت به خودروی برقی می باشد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳
تقریبا نیمی از تویوتا کمری هایی که در سال 2016 وارد ایران شده اند هیبریدی هستند. مصرف بنزین واقعا کمی دارند اما شتاب و قدرت عالی
خودروی برقی در ترافیک، روشن می‌ماند!؟ مگه موتور بنزینیه که نشه تند تند خاموش و روشنش کرد!؟ راحت میشه برق موتورشو قطع و وصل کرد.
لطفا عکس بازیکنان را درست ..... نقاشی بازی کنان را نمی خواهیم .............................
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان