بازدید 5282
گزارشی از آخرین تحولات میدانی عراق؛

از ورود سربازان آمریکایی به موصل تا رسیدن نیروهای عراقی به 500 متری مرکز القیاره

در حالی که تمام توجهات متوجه تحولات و جنگ داخلی در سوریه و به ویژه شهر حلب است، مرحله جدیدی از تحولات در عراق آغاز شده است. یکی از مهم ترین تحولات هم اکنون و پیش روی عراق تلاش برای آزادسازی شهر موصل و بیرون راندن داعش از این شهر است.
کد خبر: ۶۱۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷ 16 August 2016

در حالی که تمام توجهات متوجه تحولات و جنگ داخلی در سوریه و به ویژه شهر حلب است، مرحله جدیدی از تحولات در عراق آغاز شده است. یکی از مهم ترین تحولات هم اکنون و پیش روی عراق تلاش برای آزادسازی شهر موصل و بیرون راندن داعش از این شهر است.
 
به گزارش «تابناک»؛ در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات میدانی زیادی در عراق بودیم که مهم ترین آن ها پیش روی نیروهای کرد و ارتش عراق به سمت موصل بوده است.
 
آزادسازی12 روستا در شرق موصل
 
نیروهای پیشمرگ کرد در ادامه عملیات خود در شرق موصل 12 روستا را در این منطقه در محور الخارز - الکویر آزاد کردند.
 
پایگاه خبری السومریه نیوز عراق روز دوشنبه گزارش داد: نیروهای پیشمرگ با آزاد سازی این 12 روستا طرح خود برای بازپس گیری تعدادی از مناطق دو محور الخازر- الکویر را به پایان بردند.
 
براساس این گزارش این نیروهای هم اکنون به پل راهبردی «کویر» که استان اربیل را به استان های نینوا و کرکوک متصل می کند رسیده اند و در 18 کلیو متری مرکز موصل قرار گرفته اند.
 
نیروهای پیشمرگ کرد از روز یکشنبه با پشتیبانی حملات هوایی ائتلاف بین المللی عملیاتی را به سمت شهر موصل پایگاه گروه تروریستی – تکفیری داعش در عراق آغاز کرده اند. تاکنون 150 تروریست داعشی در جریان این عملیات کشته شده است . 13 پیشمرگه کرد نیز جان خود در راه آزاد کردن این منطقه از دست داده اند.
 
اعزام تیپ زرهی بغداد به موصل
 
به گزارش پایگاه خبری شفق نیوز عراق، خالد العبیدی وزیر دفاع عراق افزود: دولت قصد دارد تا در چهارچوب افزایش کمک برای تقویت نظامی عملیات آزادسازی موصل، نیروهای بیشتری را به موصل اعزام کند.
 
وی گفت: شمار نیروهای تیپ 34 زرهی بغداد بین سه تا چهار نفر نیروی نظامی است.
وزیر دفاع عراق افزود: آموزش نظامی نیروهای عراقی توسط افسران عراقی و نیروهای ائتلاف بین المللی نقش بسزایی در کاهش تلفات و پیروزی سریع بر تروریست ها در موصل خواهد داشت.


آزادی سه روستا در جنوب استان نینوا و رسیدن نیروهای عراقی به 500 متری مرکز القیاره
 
یک منبع آگاه امنیتی در استان نینوا گزارش داد که نیروهای مشترک عراق سه روستا را در جنوب استان نینوا آزاد کرده و این نیروها در 500 متری مرکز ناحیه القیاره قرار دارند.
 
به نوشته پایگاه خبری السومریه نیوز، این منبع افزود که درگیری های سنگین در ورودی های این منطقه ادامه دارد. این منبع که به نامش اشاره نشده گزارش داد: روز گذشته (دوشنبه) یگان های نظامی نیروهای مبارزه با تروریسم و یگان پانزده سه روستای 'الجبله'، الحویش و الجدعه را در جنوب نینوا آزاد کردند و درگیری سختی با عناصر گروه ترورریستی داعش در ورودی این شهر برای نفوذ به این ناحیه داشتند.
 
 
 
در همین راستا 'عبدالله الجبوری' فرماندهی عملیات نینوا نیز اعلام کرد که نیروهای اتاق مشترک عملیات نینوا در 500 متری مرکز ناحیه القیاره قرار گرفته و مواضع نفتی این منطقه را که گروه تروریستی داعش از آنها نفت سرقت می کرد، آزاد کردند و چاه های نفت این منطقه تحت کنترل نیروهای عراقی است.
 
 وی افزود: این منطقه به دلیل وجود منابع نفتی بسیار برای گروه تروریستی داعش ارزشمند بود و تروریست ها از این چاه ها نفت قاچاق می کردند به همین سبب داعش دهها نفر از نیروهای خود را به این ناحیه گسیل داده است.
 
ورود سربازان آمریکایی به پایگاه «القیاره» موصل
 
برخی منابع خبری عراقی از ورود دهها نظامی آمریکایی به پایگاه و فرودگاه نظامی «القیاره» در جنوب استان نینوی و شهر موصل خبر می‌دهند.
 
به نوشته پایگاه خبری المعلومه، این نظامیان در نیمه شب دوشنبه وارد این پایگاه شده‌اند. المعلومه اما تعداد دقیق این نظامیان را مشخص نکرده است.
 
«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در تاریخ 21 تیر اعلام کرد که این کشور 560 نیروی دیگر برای پشتیبانی از عملیات آزادسازی موصل، به عراق اعزام خواهد کرد.
 
کارتر گفته بود: آمریکا حمایت لازم را از نیروهای عراقی انجام خواهد داد و نیازهای آن‌ها را برآورده خواهد کرد تا در عملیات آزادسازی موصل، تسریع شود.
 
در حال حاضر تعداد سربازان آمریکایی حاضر در عراق به 4647 تن رسیده است
.
محاصره عناصر داعش در کرانه رود فرات و درخواست داعش برای مذاکره
 
گزارش ها حاکی از آن است که عملیات نظامی در «جزیره خالدیه» در شرق شهر رمادی مرکز استان الانبار در غرب عراق رو به پایان است و بقایای تروریست‌های داعش در مثلث شمال غربی این جزیره محاصره‌ شده‌اند. در عین حال نیروهای مشترک عراقی درصدد پیشروی به سوی جزایر رمادی و هیت هستند تا مابقی اراضی استان الانبار و بخصوص آنهایی که نزدیک به کرانه رود فرات هستند، آزاد کنند.
 
«عبد الأمیر العبودی» یکی از فرماندهان گردان سید الشهداء، از گروه‌های بسیج مردمی عراق در بغداد اظهار داشت: جنایتکاران داعشی خواستار مذاکره با بسیج مردمی برای بیرون رفتن از خالدیه شدند اما بسیج مردمی هر گونه مذاکره را رد کرده است.
 
العبودی با اشاره به تاکید بسیج مردمی بر سرکوب کامل تروریست‌ها در خالدیه، گفت: داعش در منطقه‌ای بسیار کوچک در مثلث انتهایی جزیره خالدیه در محاصره است.
 
وی افزود: نیروی هوایی عراق ضربات سنگینی به صفوف تروریست‌ها در منطقه محاصره شده وارده کرده و نیروهای بسیج مردمی همچنان این سرکرده‌های فراری از فلوجه را در منطقه شمال غرب خالدیه در محاصره دارد.
 
 جزیره خالدیه در مرکز عراق و میان فلوجه و رمادی است و مساحت آن به 80 کیلومتر مربع می‌رسد، جزیره خالدیه یکی از بزرگترین مقرهای داعش در الانبار محسوب می‌شد که از سال 2014 کنترل آن را در دست گرفته بود اما در اول ماه آگوست جاری از سیطره داعش خارج شده و عملیات پاکسازی آنجا تا نابودی آخرین تروریست ادامه دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار