بازدید 16973
اعلام تحریم اکران فیلم تازه فرهادی در 25 درصد ظرفیت سینماهای ایران؟

رسانه حوزه هنری: «فروشنده» فیلمی علیه غیرت و «قیصرکشی»

اگر فیلم فرهادی در سینماهای حوزه هنری اکران نشود، این گزاره تأیید می‌شود که این موضع‌گیری مواضع تصمیم گیران حوزه هنری بوده، ولی قرار بر رسانه‌ای شدن با این صراحت نبوده است. در عین حال، اگر فیلم فرهادی در سینماهای حوزه هنری از جمله سینما آزادی اکران شود، مشخص می‌شود این روایت، نظر حوزه هنری نبوده...
کد خبر: ۶۱۴۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷ 15 August 2016

رسانه حوزه هنری: «فروشنده» فیلمی علیه غیرت و «قیصرکشی»سوره سینما، رسانه رسمی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی موضعی صریح و بی‌سابقه درباره فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی گرفته است؛ موضعی که اگر برآیند نظریات تصمیم‌گیران حوزه هنری باشد، این فیلم در سینماهای حوزه از جمله «سینما آزادی» ـ که مجموعاً سهمی حدود 25 درصد کل فروش سینمای ایران دارد ـ اکران نخواهد شد.

به گزارش «تابناک»، «فروشنده» تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی از هفته دوم شهریور 1395 در سالن‌های سینمای ایران و اندکی بعد در سایر کشورهای شرقی و غربی به نمایش درخواهد آمد. این روزها کلیپ چاپ پوسترهای «فروشنده» با تصاویر تمام قد شهاب حسینی و ترانه علیدوستی منتشر شده و همزمان کمپین تبلیغاتی فرهادی برای اکران هفتمین فیلمش در ایران در حال اوج گرفتن است.
 
در این شرایط، زمزمه‌هایی مبنی بر عدم اکران فیلم «فروشنده» همچون فیلم «لانتوری» در سینماهای حوزه هنری مطرح شده بود و در واقع ظاهراً لیست تازه تحریم اکران فیلم‌ها توسط حوزه هنری شکل گرفته است. نشانه واضحی در این زمینه وجود نداشت، تا اینکه امروز «سوره سینما»، رسانه رسمی حوزه هنری در مطلبی صریح و کم‌سابقه، فروشنده را به ضد غیرت بودن متهم کرد و حکایت این فیلم را حکایت «قیصرکشی» خواند.
 
این مطلب که امضای محمدرضا باقری، سردبیر پیشین خبرگزاری دانشجو را دارد، با نام «نگاه سوره سینما به تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی» منتشر و ساعتی بعد، از خروجی این رسانه حذف شد؛ اما در گروهی دیگر از رسانه‌ها متن کامل این یادداشت وجود دارد. مشخص نیست، چرا این یادداشت از خروجی سوره سینما حذف شد و آیا حوزه هنری قصد نداشته به این صراحت موضع خود را اعلام کند یا این تعابیر موضع حوزه هنری نیست و به همین دلیل این یادداشت حذف شده است.
 
در هر صورت، زمان چندانی تا اکران این فیلم نمانده و اگر فیلم فرهادی در سینماهای حوزه هنری اکران نشود، این گزاره تأیید می‌شود که این موضع‌گیری مواضع تصمیم گیران حوزه هنری بوده، ولی قرار بر رسانه‌ای شدن با این صراحت نبوده است. در عین حال، اگر فیلم فرهادی در سینماهای حوزه هنری از جمله سینما آزادی اکران شود، مشخص می‌شود این روایت، نظر حوزه هنری نبوده و به همین دلیل از خروجی سوره سینما حذف شده است.

در گزارش «سوره سینما» به بخش‌های قابل توجهی از داستان «فروشنده» اشاره شده و بخشی از داستان فیلم لو رفته و به همین دلیل در صورتی که قصد ندارید، پیش از تماشای فیلم در جریان داستان قرار بگیرید، مطالعه این یادداشت توصیه نمی‌شود.
 
رسانه حوزه هنری: «فروشنده» فیلمی علیه غیرت و «قیصرکشی» 
در گزارش «سوره سینما» چنین آمده است: «فروشنده» اصغر فرهادی داستان زوج جوانی است به اسم رعنا (ترانه علیدوستی) و عماد (شهاب حسینی) که به دلیل خطر فروپاشی آپارتمان محل سکونتشان و مجبور به ترک آن می شوند و به پیشنهاد همکارشان در تئاتر «مرگ فروشنده» به خانه‌ای نقل مکان می‌کنند که پیش از این متعلق به فاحشه‌ای بوده است که با مردهای زیادی در ارتباط بوده و هنوز مقداری از اثاث‌ش ‌در آن باقی مانده است.

شبی رعنا زودتر از عماد به خانه می آید و پیش از اینکه همسرش به منزل برسد آماده رفتن به حمام است – و به تلمیح برهنه است، صحنه ای در سکانس پیشین وجود دارد که در تمرین تئاتر بازیگر نقش فاحشه لباس کامل و رسمی بر تن دارد و اظهار می کند با تن برهنه که نمی توانم بروم بیرون! و فرهادی زیرکانه با گنجاندن این سکانس به مخاطب می فهماند که رعنا هم برهنه است اما به خاطر محدودیت ها نمی تواند لباس از تنش بیرون کند و در صحنه های بعدی هم عماد به مهاجم می گوید مگر لباس های زنم را روی تخت ندیدی؟ – که صدای زنگ را می‌شنود و به گمان اینکه عماد است درب را باز می‌کند و به حمام برمی گردد.

در صحنه بعدی عماد با دیدن خون در راه پله‌ها بالا می‌آید و می‌بیند شیشه حمام شکسته، کف حمام خونی است و زنش هم نیست. همسایه ها از ماجرا خبردار شده و رعنا را به بیمارستان برده‌اند. رعنا وحشت زده شده، از آن خانه، از آن حمام و از تاریکی و خواب واهمه و وحشت دارد و از عماد می خواهد که سرکار نرود و در خانه بماند.

در ادامه مسیر رعنا که آسیب دیده است و روحش آزار دیده می‌خواهد ماجرا را فراموش کند و حتی ببخشد اما عماد به بهانه حرف‌های مردم درگیر ماجرای انتقام و پیداکردن متجاوز می‌شود و در رابطه‌اش با رعنا دچار فاصله می شود.

 

روایت همزمان، مرگ فروشنده، گاو و زندگی عماد و رعنا

فرهادی در فروشنده به موازات داستان عماد و رعنا، جلسات تمرین نمایش‌ مرگ فروشنده میلر و بخش هایی از فیلم و داستان گاو ساعدی را درکنار هم به تصویر می‌کشد. این خط موازی کمک می‌کند که تضادها و تناقض‌های شخصیتِ عماد روشن شود. همان کسی که در نمایش، حس احترام و همدلی را تجربه می‌کند؛ اما در زندگی واقعی تمرینِ خشونت می‌کند و مانند مش حسن ِ قصه ساعدی به سمت گاو شدن پیش می‌رود، چه اینکه وقتی دانش آموز از عماد می پرسد که چطور ممکن است انسان گاو شود، عماد پاسخ می دهد به مرور، و حالا به مرور عماد که یک فرد فرهنگی و معلم و روشنفکر و تئاتری است تبدیل به یک آدم خشن و قسی‌القلب می شود و پیرمردی را برای اعتراف گیری محبوس می کند و شکنجه می دهد. در عوض رعنا یک شخصیت مهربان و با گذشت است که سعی در بخشش و فراموشی دارد و الگوست و عماد سر میز شام باید با صفحه ی قدیمی ملوک ضرابی هم آوا شود که " اندک اندک در سر کویت افتادم  ... رعنا، لنگان لنگان راه وصالت پیمودم ...  رعنا ".

خشونت، با دلیل و مقدسش هم خوب نیست

فرهادی در فیلم، چنان که خودش نیز در مصاحبه هایش معترف است به نقد خشونت عماد رفته، خشونتی که شاید دلیل موجهی داشته باشد، فرهادی می گوید : " فکر می‌کنم این همان چیزی‌ست که خشونت را خطرناک می‌کند و دنیای امروز دارد از آن رنج می‌برد. این مشکل فقط در ایران نیست. خشونت یکی از معضلات اصلی ما در سراسر جهان است. به خصوص وقتی برای کسانی که اعمال‌اش می‌کنند، مشروع به نظر برسد." یعنی خیلی صریح و بدون پیچیدگی کارهای پیشین خودش، پیامش را مستقیما به مخاطب می گوید: خشمگین نشو! حتی اگر خشمت دلیل موجهی دارد، به دنبال انتقام نباش حتی اگر به ناموست تجاوز کردند، ببخش و فراموش کن،خشم و انتقام جویی زندگی را به کام خود ودیگران تلخ می کند.

 

عبور فرهادی از پیچیده حرف زدن

«فروشنده» بر خلاف آثار پیشین فرهادی، خیلی شفاف و واضح پیام می دهد، می گوید در ایران هنر آزاد نیست، تئاتر سانسور می‌شود و هر شب ناظر نمایش می آید و ایراد میگیرد، مدرسه و نظام آموزشی کتاب غیر درسی را برای دانش آموزان خطرناک می‌داند و از فکر کردن بچه ها می ترسد و محدودیت ها برای اجرای داستان – مثل محدودیت در برهنه نمایش دادن فاحشه در تئاتر- را به سخره می گیرد و آن را مسخره می داند.

فرهادی توصیه دیگری هم در فیلمش دارد، گذار از سنت به مدرنیته، از عقب ماندگی به تجدد، از تحجر به روشنفکری. «مرگ فروشنده» آرتور میلر، نیویورکی را توصیف می‌کند که با سرعت غیرقابل باوری در حال تغییر است. ساختمان‌ها قدیمی خراب می‌شوند و چیزهایی که به نظر با ارزش می‌آیند به سرعت عوض می‌شوند. دنیای مدرن است که دارد ساخته می‌شود که زیر چرخ دنده‌های این مدرن شدن یک طبقه که نمی‌توانند به آن سرعت خودشان را تطبیق بدهند قربانی می‌شوند. حالا چند دهه بعد در تهران، دقیقا همین اتفاق دارد می‌افتد، خانه سنتی عماد و رعنا در حال فرو ریختن است و افراد اگر هم خودشان نتوانند توسط بقیه به بیرون از این فضا می روند، سنت هم مثل آپارتمان قدیمی نابود نمی شود، اما متروکه می شودو همه به جای جدید نقل مکان می کنند. همه چیز سنتی است همانطور که شخصیت‌های اصلی فیلم درگیر این چیزها هستند و شغل آن‌ها شغل تئاتر است که به عنوان شغل ثابت، یک پدیده مدرن است و این آدم‌ها ذهن بازی دارند ولی وقتی این سطح کنار می‌رود رفتاری که آن‌ها دارند رفتاری کاملا سنتی است. 

 

قیصرکشی

اگر سی ـ چهل سال قبل قهرمان سینمای ایران "قیصر" و صادق کرده" بودند که برای ناموسشان سه برادر آق منگل را می‌کشتند یا 9 راننده کامیون را برای لکه دار کردن عصمت همسرشان به مسلخ می‌بردند، امروز فرهادی نسخه دیگری پیچیده است و می گوید، از این فضای سنتی باید به  فضای مدرن عبور کرد، دیگر زمان انتقام و خشم نیست، حالا دوره بخشش و فراموشی است، فرهادی به وضوح قیصرکشی می کند و از تقوایی و کیمیایی عبور می کند و حرف تازه ای دارد، غیرت برای دوران سنت بود، در دوران مدرن این چیزها مایه دردسر است.

شاید یک سؤال دیگر ذهن مخاطب را قلقلک بدهد که مهاجم، به اعتراف خود، نتوانسته حرکت شنیع خود را کامل انجام دهد و با مقاومت رعنا زخمی شده و فرار کرده، پس تجاوزی صورت نگرفته است. اما این طور نیست، درست است که تجاوز کامل رخ نداده، یعنی متجاوز مجال آن را نیافته اما قصد آن را داشته، ضمن اینکه تجاوز اصلی به حریم خصوصی رعنا اتفاق افتاده است، یعنی برهنه دیدن او در حمام توسط مرد غریبه، برای او کم از تجاوز کامل ندارد، چون در فیلم فرهادی برای مخاطب نمایش می دهد که حتی کودک ِ دوست رعنا که شب در خانه آنها مانده، از رعنا که او را خاله صدا می کند، شرم می کند که لباسش را برای دستشویی دربیاورد و اصرار دارد خودش در غیاب خاله این کار را بکند. شاید این هم یکی از نمادهای جامعه سنتی مورد نقد فرهادی باشد چه اینکه اگر این داستان در غرب اتفاق می افتد، اتفاق خاصی تلقی نمی شد، اما در فرهنگ ایرانی اسلامی یک تابو است.

 

مظلوم‌سازی متجاوز

اصرار به بیمار قلبی و ضعیف و پیر نشان دادن مهاجمی که به زور وارد حمام شده، شاید بهانه ای باشد برای مظلوم جلوه دادن متجاوز، چه اینکه فرهادی در فیلم جای دیگری هم اشاره می کند که اساسا رابطه جنسی خارج از چارچوب بد نیست، این خشونت است که بد است! آنجا که عماد به دوستش(صاحبخانه) که از پیام های ضبط شده روی تلفن فهمیده با مستاجر قبلی در رابطه بوده است،  روی صحنه تئاتر فی البداهه و خارج از متن می گوید مرتیکه هرزه، او به عماد معترض می شود که حق نداری به من توهین کنی، هرزه اونیه که جلوی مردم فحش میده!

پایان بندی فیلم اما چندش آور است، متجاوز با سیلی عماد به کما می رود و اورژانس مجبور به احیای قلبی او می شود، اما معلوم نیست مرد زنده می ماند یا نه! اما چیزی که معلوم است انتقام جویی و خشونت عماد موجب مرگ یا تشدید مریضی یک پیرمرد، ناراحتی یک پیرزن و بهم خوردن ازدواج زوج جوانی شده و در این میان متجاوز از همه بی گناه تر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۷
به جهنم که اکران نمی کنید. خودتان را تحریم می کنید. به ما چه؟ انشاالله ورشکست بشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
پس لانتوری هم به همین علت تو سینما آزادی اکران نمی کنن
سازندگان فیلم هم حتمن خیلی از این تحریم وحشت زده شدن. بهرحال میتونستن درآمد خوبی داشته باشن. از دستشون رفت. خخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
خنده نداره. جاي تاسفه. فيلمي كه بهترين فيلمه ايرانيها باهاش مشكل دارن.
ديگه حالم داره بهم ميخوره
بجایی این فیلم قیصر پخش کنن
ادعای آزاد بودن و مردم سالاریمون گوش فلک رو کر کرده ولی موضوع ساده ای مثل اکران فیلم تو کشور تماما سیاسیه !
اين رفتار توي مرد ايراني هيچوقت نفوذ نخواهد كرد. وقتي به حريمت تجاوز ميشه بايد دست متجاوز رو كوتاه كني.
نميشه گفت مردم اين فيلم رو نبينن. نبايد مردم رو به چيزي حساس كرد. وقتي اين فيلم با فرهنگ ما نخونه خود به خود از طرف مردم طرد ميشه.
قیصر که بود و هنرپیشه نقش اولش فاسد!!! حالا خوب شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
واسه چي فاسده؟ بهترين هنرپيشه ايرانه
اون فيلم در زمان خودش بهترين بود و فروشنده در زمان ما
كي قدر هنر و هنرمند رو خواهيم دونست خدا داند
خدایا تا کی از دست ... عذاب بکشیم؟این تحلیل سفسطه گرایانه تا کی ادامه دارد؟
با این حرکت قطعا فروش این فیلم رکوردها را خواهد شکست
اکثریت مردم از شهاب حسینی و فرهادی حمایت خواهند کرد
با سلام و عرض احترام خدمت همه دست اندرکاران سایت تابناک
من همه فیلم های آقای فرهادی دیدم ولی این فیلم فروشنده را باید 100 درصد دید مثل فیلم هیس دختران فریاد نمیزنند چون درد الان اجتماع ما را نشان میدهد
پاسخ ها
مهیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
درد اجتماع شما چیه!کسیکه تجاوز میکنه باید راست راست بچرخه؟
جالبه رعنا از عماد به خاطر سیلی زدن به متجاوز جدا میشه....یعنی عماد گناهکاره و متجاوز حق داشته وسوسه بشه و نباید مجازات بشه.....یعنی اگر یه نفر وسوسه شد و دزدی کرد نباید مجازات بشه ...
پاسخ ها
سارا
| New Zealand |
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
نه احتمالا رعنا و جناب فرهادی مثل من معتقد هستند که متجاوز را باید تنبیه و مجازات کرد ولی نه با عملی مثل خودش!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
انقدر سطحی قضاوت کردن برای طلاق گرفتن یه آدم فقط از شما ناشناس محترم برمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
مطمئنی فقط به خاطر سیلی زدن بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
عدم درک و البت بخاطر این متن پر از سفسطه...اولا که باید فیلمو دید نه اینکه قبلش یک متن پر از نفرت خوند و نظر داد...ضمن اینکه کریه نشان دادن خشونت همیشه کار درستیه اونم تو این زمانه که خشونت بیداد میکنه و کل منطقمون و البته جامعه مون درگیر این خشونت آشکار و پنهانه....مطعمن باشید اگر کمی نگاه تیزبینانه و دقیق داشته باشید پیامی که از این فیلم می گیرید کاملا متفاوت از متن فوق هست
فیلمهای اصغرفرهادی هیچ نکته آموزنده ای نداره
همه نظرات باید بیان بشه جامعه خودش نظر درست رو می پذیره و نظر اشتباه رو طرد میکنه احتیاجی هم به تحریم نیست.
بد دوره ای شده،
این قماش فیلمساز مثل این اقا فقط با ساخت چنین اثاری میتونن خودشون را مطرح کنن
در ورای چاپ این خبر باید به حرکت موذیانه خبرگزاری شما هم برای انتشار این خبر اشاره کرد... داشتان فیلم رو به صورت کامل تعریف کردین.
خوب است حوزه هنری قوانین مملکت را خوب میدانست و بعد قیصر را قهرمان ملی! اعلام میکرد
فرهادی اگه راست میگه بره از کودک به صورت خوابیده و جان داده مهاجر سوری که کنار دریا ترکا بدن بی جانشو پیدا می کنن فیلم بسازه ببینیم بازم خرس طلایی می گیره
شما که فیلمهای زمان شاه قبول نداشتیدچی شده حرف از قیصر و صادق کرده میزنید؟
داستان فیلم رو چرا لو داده؟
منتقد محترم در متن وقتی در مورد فیلم قیصر صحبت می کنه میگه "سه برادر آق منگل" . جناب منتقد اون برادران فیلم قیصر "آب منگل" بودند، نه " آق ! منگل"
مسئول حوزه هنری عزیز پاشن برن دادگاه ببیند کسایی ک خودشون انتقام میگیرن حکمشون چیه هر روز تو همین تابناک هم میبینیم ایشون شدن مروج خشونت تو جامعه همون قیصر و صادق کرده شدن الگو که ملت اینطور روانی میوفتن به جون هم
اگه تصور مبکنید که با دیدن یه فیلم همه بی غیرت میشن که وای بر شما
متشکرم که به نظرات ما توجی نمیکنی تابناک
جامعه متاسفانه دیگه داره عوض می شه وقتی ملت فیلمی رو بپذیرن که ...
حالا قیصر شد فیلم ارزشی!!
پیام آقای فرهادی در فیلم جدایی نادر، در یک جمله این بود که پیچیدگی روابط انسانی آنقدر زیاد شده است، که به سادگی نمی توان درباره دیگران قضاوت نمود.
حال ایشان چگونه به سادگی حس انتقامجویی یک انسان (ایرانی یا غربی فرق نمی کند، آستانه تحمل متفاوت است.) در بدترین شرایط قابل تصور، قضاوت می کند.
این غیرت ما ایرانیها هم چیز جالبی است
ﺧﺐ ﭘﺲ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻣﻴﺮﻳﻢ ﻛﻪ ﻳﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﺣﺪاﻓﻞ ﺑﺎﻻﻱ ﭘﻨﺞ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩﻱ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﻨﻴﻢ :))))))
با كاراي آقاي فرهادي ديگه راحت نيستم..."گذشته "كه فيلم دلچسبي نبود... انتظار داشتم انعكاس شخصيت زن ايراني باشه. ولي... نميدونم چرا آقاي فرهادي با اين همه توانايي... سراغ سوژه هاي اين شكلي ميرن...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل