بازدید 171050
گزارش «گلوبال ریسک اینسایت»؛

نبرد بر سر «منبج» آینده جنگ در سوریه را رقم خواهد زد +ویدیو

هم اکنون نبرد سنگین و حیاتی در شهر «منبج» در شمال شرقی حلب در جریان است؛ نبردی که در یک سوی آن داعش و در سوی دیگر آن، نیروهای ارتش سوریه و همچنین نیروهای دموکراتیک مورد حمایت آمریکا حضور دارند و تلاش می کنند داعش را در این منطقه شکست دهند.
کد خبر: ۶۰۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 24 July 2016
هم اکنون نبرد سنگین و حیاتی در شهر «منبج» در شمال شرقی حلب در جریان است؛ نبردی که در یک سوی آن داعش و در سوی دیگر آن، نیروهای ارتش سوریه و همچنین نیروهای دموکراتیک مورد حمایت آمریکا حضور دارند و تلاش می کنند داعش را در این منطقه شکست دهند.
 
به گزارش «تابناک»، هم اکنون پرسشی که مطرح می شود، این است که چرا نبرد در منبج مهم است و چرا داعش مقاومت زیادی برای از دست ندادن این ناحیه می کند؟ این پرسشی است که پایگاه اینترنتی مؤسسه «گلوبال ریسک اینسایت» بدان ها پاسخ داده و تإثیرات این نبرد بر سوریه و منطقه را نیز بررسی کرده است.
 
چرا «منبج» مهم است؟

 
منبج به کانون جدیدی برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه تبدیل شده است. نیروهای دموکراتیک کرد با پشتیبانی هوایی ایالات متحده و نیروی های ارتش سوریه نیز با حمایت هوایی روسیه در حال پیشروی به سمت منبج هستند.
 
منبج در کنار شهر مرزی جرابلس، یکی از مهم ترین مقرهای داعش در شمال سوریه و در نقطه مرزی با ترکیه به شمار می آید، ولی از آنجا که در خط امدادرسانی اصلی داعش در حد فاصل رقه و مرزهای ترکیه قرار گرفته، نسبت به جرابسل اهمیت بیشتری دارد.
 
منبج همچنین بزرگترین شهر حومه شرقی و شمال شرقی حلب به شمار می آید و بیشتر ساکنان آن را عرب ها  تشکیل می دهند و اقلیت های ترکمان و کُرد نیز بین 10 تا 15 درصد جمیعت آن هستند.
 
هدف نهایی عملیات منبج، قطع ارتباط داعش با مرز ترکیه و شهر رقه در مرکز سوریه است. پس گرفتن رقه دارای ارزشی نمادین برای نظام سوریه به عنوان اولین استان از دست رفته سوریه در اوایل سال 2013 است. می توان گفت، رقه تجسم عدم کنترل نظام سوریه بر قلمرو خود است که نظام سوریه سعی در پس گرفتن آن دارد.
 
هم اکنون با حمله نیروهای ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک کرد به داعش در منطقه منبج، این گروه تروریستی در چهار جبهه مختلف در حال نبرد است؛ شمال و جنوب غربی رقه، اطراف منبج، نزدیک مرز ترکیه و سوریه و فلوجه عراق.
 
در این میان، منبج با قرار گرفتن در 25 مایلی مرز ترکیه، نقطه ای استراتژیک برای داعش است؛ نقطه و مسیری که داعش با استفاده از آن سلاح ها، اموال و نیروهای خارجی خود از اروپا و آسیا را جابجا می کند.

 
 
بنابراین، باز پس گرفتن منبج، داعش را بیش از پیش منزوی و این گروه را از آخرین مسیر نقل و انتقال تدارکات از ترکیه محروم می کند و به طور قابل توجهی، توانایی آن ها برای راه اندازی حملات مجدد را تضعیف خواهد کرد. این مسإله می تواند اولین قدم به سمت کنترل دوباره اراضی از دست رفته و بازسازی اقتصاد ویران سوریه باشد.
 
تنش های کردی در قلب جنگ ترکیه در سوریه

 
تهاجم به منبج پیامدهای گسترده تری را در سطح ژئوپلیتیک و بیشتر از همه در روابط ترکیه – کردستان دارد. در واقع، نیروهای دموکراتیک تحت حمایت آمریکا ـ که عمدتا از نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک و یگان های مدافع خلق کردستان سوریه (وابسته به پ.ک.ک) تشکیل شده است ـ به پیروزی هایی دست یافته که با توجه به نزدیکی منبج به مرز ترکیه خوشایند آنکارا نیست.
 
ترکیه همواره استقلال کردستان را تهدید بزرگتری نسبت به داعش دانسته و هم اکنون نیز ترس ترکیه این است که کردهای سوریه با تصرف منبج، ناحیه عفرین در شمال سوریه را به کوبانی متصل کنند.
 
به همین دلیل، تسلط نیروهای کرد بر این منطقه و در ادامه مسائل مربوط به خودمختاری کردها در شمال سوریه، ممکن است تنش های موجود در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه را افزایش دهد.
 
بارها ترکیه اعلام کرد که عبور نیروهای کرد از غرب به سمت فرات، یک خط قرمز است. از نظر اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، کردها به بهانه مبارزه با داعش به دنبال توسعه طلبی و تصرف اراضی هستند و به همین دلیل، باید با آن ها مقابله شود.
 
در ادامه، «گلوبال ریسک اینسایت» نوشته است: ترکیه دو گزینه بد در مقابل این شرایط دارد؛ یا با استفاده از نیروهای خود، همزمان با کردها و داعش مبارزه کند و یا آنکه دست از حمایت از ائتلاف به رهبری آمریکا بردارد که در این صورت متحمل پیامدهای بین المللی زیادی خواهد شد.
 
 
 
در نهایت این پایگاه خبری ـ تحلیلی که سعی در پیش بینی و ارائه تحلیل های معطوف به آینده دارد، معتقد است، اگر کردها بتوانند منبج را به تصرف خود درآورند، نه تنها بر آینده جنگ و سرنوشت سیاسی سوریه تأثیر خواهند گذاشت، بلکه می توانند بر بازسازی ژئوپلیتیک جدید و گسترده تری در خاورمیانه اثرگذار باشند. از طرف دیگر، پس گرفتن این ناحیه توسط ارتش سوریه نیز می تواند مسیر تحولات میدانی سوریه را به نفع دولت این کشور تغییر دهد و تلاش ارتش سوریه برای پس گرفتن کامل حلب را تسهیل کند.

 
 
 
 
 
 
 گزارش ویدیویی از نبرد سنگین در شهر «منبج» را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 63
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۲
اینکه همه ش دست داعشه؟!
چه شیرتوشیریه
تو نقشه بالا دایره های قرمز رنگ که مال دولت سوریه است کجا میتونن برای منبج جنگ کنند؟؟؟؟
غرب بي شرافت بسركردگي امريكاي جنايتكار براي آسايش رژيم اشغالگر وپست اسراييل همه رابه هم مشغول ودرحال نابودي انسانهاي بيگناه واقتصادوزيرساختهاي منطقه است ودرنهايت تجزيه خاورميانه ميباشدكه بنظر ميرسد حاكمان ضدبشر وصهيونيست غرب به اهداف ازقبل تعيين شده خود دست نخواهنديافت وبه كارهاي احمقانه يي دست خواهندزدكه منجر به جنگ جهاني شود ودراين بين باكشتاروحشتناكي كه بااهداف انتقامجويي اتفاق خواهدافتادخودشان نيز بشدت تضعيف ومتضررخواهند شدخدايا اين وحشي ها يك آدم خواهندشد؟وكي بعضي از حاكمان خائن عرب دست ازحماقت برخواهندداشت ؟ جهل جهل جهل
تابی جون درباره سوریه دقیقتر بنویس
منبج الان در محاصره کردها هستش که هیچ رفاقتی هم با بشار اسد ندارد ، بعد از اون هم چندین کیلومتر دست داعشه و نیروهای ارتش سوریه در حومه حلب درگیر هستن
از سوريه چيزي جز يك تل خاك باقي مانده ؟ چند خانواده داغدار و معلول و مريض و بي خانمان؟
چند بچه كه ساليان سال است از تحصيل به دور و آينده سياه خود را پيش رو دارند؟
ملت سوريه به نابودي و قهقهرا رفت، كي برنده اين جنگه؟ مخالفين ، بشار أسد ، كردها ؟؟
حتي تا تاريخي هم برايشان نمانده ، چند سال است كشت و زرعي نشده، با خودتان فكر كرده ايد اين همه آوار و معدوم شدن خطوط آب و برق و جاده و بيمارستان و ، ، ، كي برنده است؟
بشار أسد منتخب آوار و ارواح و يا معارضين و يا كردها ، خاك را به همت بايد به خشت تبديل كرد ، وگرنه از خشت تل خاك ساختن آسان است
بيچاره مردم واقعي سوريه ، دخالت غربي ها و أعراب و حتي ما چه برسرشان آورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
جنگ سوریه جنگ برای خاک و خشت نیست قدرتهائی که پشت صحنه این جنگ و آغاز آن در سوریه هستند اهدافی فرا تر از آب و خاک را در نظر دارند که تا کنون به آن دست نیافتند اما جنگ همیشه خسارت ابر بوده و خرابی در تلفات جبران ناپذیر در پی دارد ولی نباید صحنه را دراختیار دشمن قرار داد تا به قیمت نابودی همه چیز در مقابل دشمن تمام شود .
اونی کە معلومە کردها دارن سوریە را اشغال میکنند/ تو نقشە کردها بیشترین مناطق رو در اختیار دارند. دارن منبج رو هم میگیرن. امریکا هم باهاشونە . یعنی چی.......
در نقشه كه توى وبسايت ويكيپديا هم هست, نيروهاى سورى به هيچ وجه نزديك منبج نيستند و از طرف جنوب حلب خطر محاصره بالاى سرشون هست.
كردها بهترين گزينه براي آمريكا در درگير كردن كشورهاي منطقه در جنگي نامحدود هستند.
به امیدبستن مرزشمالی سوریه مناطق تحت اشغال تروریستهای داعشی وفاشیستهای اشغالگروخونخوار ترکیه توسط کردها بابستن مرزهای شمالی تمامی تروریستهای تحت حمایت ترکهاوعربهانابودخواهندشد
خطر کردها از داعش خیل بیشتره یادتون نره همین کردها چقدر سر بریدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم