بازدید 60062
انفجار تازه این بار در قلب توریسم ترکیه؛

آتش و خون در کف خیابان استقلال استانبول + ویدیو

در این حادثه، پنج تن کشته و سی و شش تن دیگر زخمی شدند که حال برخی از زخمی‌ها نیز وخیم است... دو ایرانی به اسامی لیلا رزمخواه و ژیلا شریعت علایی در میان مجروحان انفجار انتحاری استانبول هستند... شواهد حاکی است که این اقدام تروریستی را ساویس ییلدیز از اعضای گروه تروریستی داعش انجام شده که در اکتبر ۲۰۱۵ از سوریه وارد ترکیه شده بود
کد خبر: ۵۷۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ 19 March 2016
وقوع یک انفجار تروریستی تازه در خیابان استقلال و نزدیک میدان تقسیم استانبول، پنج کشته و بیست زخمی بر جای گذاشت که در میان این قربانیان، چند توریست ایرانی نیز حضور دارند؛ حمله‌ای که ضربه جدی تروریست‌ها به امنیت عمومی، اقتصاد و توریسم ترکیه محسوب می‌شود.

به گزارش «تابناک»، یک انفجار تازه دقایقی پیش، خیابان استقلال و نزدیک میدان تقسیم استانبول را لرزاند؛ انفجاری که بنا بر اعلام منابع خبری توسط یک عامل انتحاری رقم خورده، ولی نسبت به حملات پیشین در آنکارا، از قدرت انفجار کمتری برخوردار بوده و حجم آسیب‌ها و تلفات کمتری را بر جای گذاشته است.

بنابر گفته‌های یک مقام ترکیه، عامل انتحاری پس از مواجهه با نیروهای پلیس، از «ترس» اقدام به انجام زودهنگام عملیات انتحاری در مقابل یک مرکز خرید می‌کند. به نظر می‌رسد هدف از این حمله نقطه دیگری از خیابان استقلال یا میدان تقسیم بوده که از ترافیک بیشتری برخوردار باشد و تلفات سنگین‌تری داشته باشد.


پس از این انفجار، عابران و توریست‌ها در برخی مغازه‌ها و کافه‌های خیابان استقلال پناه گرفتند و دقایقی بعد پلیس و نیروهای امنیتی خیابان‌های منتهی به محدوده این انفجار تروریستی را مسدود کردند و همزمان آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی وارد این منطقه شدند.

در این حادثه، پنج تن کشته و سی و شش تن دیگر زخمی شدند که حال برخی از زخمی‌ها نیز وخیم است. در لیست مجروحین این حادثه، حداقل 13 توریست‌ قرار دارند که شش تبعه رژیم صهیونیستی، دو ایرلندی، یک آلمانی، یک ایسلندی، دو ایرانی و یک اماراتی را شامل می‌شوند. دو ایرانی به اسامی لیلا رزمخواه و ژیلا شریعت علایی در میان مجروحان انفجار انتحاری استانبول هستند و یکی از کشته شدگان نیز ایرانی است.

انتخاب توریستی‌ترین منطقه ترکیه که مملو از فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها برای چنین حمله‌ای نشان می‌دهد، اقدام مذکور علاوه بر آنکه با هدف گسترش دامنه ناامنی در خاک ترکیه صورت پذیرفته، بلکه منافع استراتژیک این کشور را به ویژه در حوزه توریسم هدف قرار داده است. پلیس ترکیه به دنبال بازداشت شش تروریست انتحاری از جمله دو زن است که بنابر گزارش های اطلاعاتی قصد دارند در دیگر شهرهای ترکیه از جمله آنکارا و ازمیر حمله تروریستی کنند.


این واقعه تروریستی در حالی رخ داد که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در آغاز دیدارش از ترکیه، ساعاتی پیش وارد استانبول شد و اکنون نیز در استانبول مستقر است اما با وجود این، چنین حادثه‌ای رقم خورده است. ظریف حمله امروز را محکوم کرد و گفت با وجود اختلاف نظرها، ایران درباره ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه با ترکیه هم نظر است.

در هفته‌های گذشته، دو حمله تروریستی در مناطق مهم آنکارا (پایتخت ترکیه) منجر به کشته شدن ده ها تن و مجروحیت صدها تن دیگر شد و اکنون به شیوه نزدیک به دو حمله پیشین، استانبول هدف قرار گرفته است. در ماه ژانویه نیز، استانبول شاهد یک انفجار تروریستی بود که به کشته شدن حدود ده تن و زخمی شدن شماری دیگر منتهی شد.

مسئولیت دو حمله پیشین در آنکارا متوجه گروه «بازهای آزادی کردستان» از گروه‌های نزدیک به حزب کارگران کردستان، «پ. ک. ک» شده بود و منابع اطلاعاتی ترکیه درباره حمله امروز نیز به رسانه‌های ترک گفته‌اند که برآورد اولیه‌شان از عاملین این حمله، متوجه پ. ک. ک است. این در حالی است که پایگاه اینترنتی روزنامه وطن نیز به نقل از منابع امنیتی نوشت: «شواهد حاکی است که این اقدام تروریستی را ساویس ییلدیز از اعضای گروه تروریستی داعش انجام شده که در اکتبر ۲۰۱۵ از سوریه وارد ترکیه شده بود».

آتش و خون در کف خیابان استقلال استانبول + ویدیو
ساویس ییلدیز ازاعضای داعش که عامل انفجار امروز ترکیه معرفی شده است

در پی حمله انتحاری مرگبار امروز در شهر استانبول ترکیه، وزارت امور خارجه آلمان از گردشگران آلمانی در این شهر خواست در هتل‌ها بمانند. وزارت امور خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «شهروندان آلمانی باید در هتل‌ها بمانند و رسانه‌های محلی و گردانندگان تورهای گردشگری و پایگاه اینترنتی این وزارتخانه را رصد کنند».

اوایل این هفته وزارت امور خارجه آلمان تصمیم گرفت سرکنسولگری، مدارس آلمانی و دیگر ساختمان‌های دولتی آلمان در استانبول را تعطیل کند. این وزارتخانه این تصمیم را پس از دریافت اطلاعاتی اتخاذ کرد که حاکی بود قرار است در ترکیه حملاتی تروریستی به اجرا درآید. سفارت آمریکا در ترکیه نیز به شهروندان این کشور هشدارهای تازه‌ای داده بود.

«تابناک» در روزهای گذشته و پس از حمله انتحاری دوم در آنکارا، در گزارشی  تحت عنوان «هیچ نقطه از ترکیه امن نیست؛ این نوروز خطر نکنید» با بررسی گزینه‌های تروریست‌ها و همچنین با توجه به هشدارهای تازه نهادهای دیپلماتیک آمریکا به شهروندانشان و تحرکات دستگاه‌های امنیتی در منطقه به شهروندان کشورمان توصیه کرده بود که این ایام نوروز از سفر به ترکیه صرف نظر کنند.

تعداد بازدید : 150
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۲
انتشار یافته: ۳۱
وزارت خارجه باید هشدار بده تا اینقد این آژانس های مسافرتی برای جیب خودشون با جون مردم بازی نکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
اونایی که منفی میدن چی میموان بگن
حتما میخوان بگن که همیشه باید ترکیه رفت و پولارو اونجا خرج کرد
ای خدا عجب ملت باحالی داریم ما
فری
| Germany |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
آدم خودش باید عاقل باشه. چه ربطی به آژانس ها داره؟ حتما باید بصورت قهری منع بشیم از انجام کار نادرست؟
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
از اين انفجاره توي فرانسه و بلزيك و..... همه جا هست
دولتمردان ترکیه چاه مکن بهره کسی اول خودت بعدا کسی .. ببینید خوبه مردم سوریه را آواره سرما کرده اید
پاسخ ها
سینا
| Turkey |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
چی میگی عمو..؟!
بازهای آزادی کردستان مردمو انتحاری میکشه میگه سوریه...
ناشناس
| France |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
مثل این که زیادی 20:30 نگاه کردی کلا از قضیه ترکیه پرتی
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
واقعأ انسانیت دروجود اشخاصی مثل جنابعالی مرده ، تروریسم به هرشکلش محکوم است
ناشناس
| Germany |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
حتما BBC حقیقته .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
مردم سوریه رو کی آواره کرده ؟!!!
هندویی نفت اندازی همی کرد پارسایی او را بدید و بگفت ترا که خانه نئین است بازی نه این است .
آن زمان که به مقامات ترکیه نسبت به آتش افروزی در سوریه هشدار داده میشد برای پرهیز از اوضاع امروز بود .
پاسخ ها
سینا
| Turkey |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
یعنی اعتماد به نفسی مه بعضیا بدون ابتدایی ترین اطلاعات سیاسی در مورد سیاست دارن واقعا وصف شدنیه...
اصلا نمیدونن چی به چیه, بعد در مورد چیزی که نمیدونن ضرب المثلم میارن!!!
..
به طور حتمی ترکیه وضعش خیلی بدتر میشه
پاسخ ها
سینا
| Turkey |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
میدونی دادا اینا به طور غیر عادی طرفدار اردوغانن...نمیدونم چرا حالا از ترسه یا هرچی هرکاری میکنه اکثریت موافقن...
بیچاره آژانس های مسافرتی که بدجور منفی دادن به کامنتها!
اين كار اشتباهي است كه دامن طراحان ان راخواهد گرفت انچه كه مسلم است تعدادي از مقامات سعودي كه دا حال دامن زدن به اين مسائل هستند بايد مورد رسوايي و... قرار گيرند وهدف قراردادن مردم بيگناه وامنيت اجتماعي راه به كار نميبرد وهمانند ساير عمليات تروريستي شناسايي خواهد شد
به یاری خداوند منان دیروز از استانبول برگشتیم و اصلن هم برنامه ی سفر نداشتیم ولی بعد از انفجار تو آنکارا رفتیم که رفته باشیم
خدارو شکر شانس آوردیم
عاقبت کمک به داعش و حمله به سوریه و خرید نفت های دزدی کشور های دیگه همینه
خود کرده را تدبیر نیست
اینهایی که منفی میدن ایرانی نیستند به هموطنان توهین نکنید. آدم عاقل میدونه ترکیه جای رفتن نیست
ترکیه نریم کجا بریم.کجا راهمون میدن؟رتبه پاسپورتمان برابری میکنه با کشورهایی مثل گابن و فلسطین و حبشه.
رتبه پاسپورت ایران 98
مقامات مسؤل ( وزارت امور خارجه- ارشاد ...) وظيفه دارند ضمن اطلاع رسانى وسيع سفرهاى غير ضرور به تركيه را محدود سازند.
من که سر درنیاوردم چرا تو بعضی خبرها تابناک نظرات خوانندگان رو منعکس میکنه ولی تو بعضی ها خبرها منعکس نمیکنه. لطفا اگه کسی میدونه ما رو هم با خبر کنه.
هرکه باد بکارد طوفان درو میکند
جالبه یه کشور دوزاری طرفدار هم داره و هر کی از ترکیه انتقاد کنه منفی بهش میدن :))) هر چقدر دوست دارید منفی بدید. من با کشته شدن مردم بیگناه مخالفم ولی طرف نظر میذاره ترکیه نرید منفی میدن. شما برو منفجر شو خو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
شما خودشو ناراحت نکن .
خدا کمک مجروح هان کنه سلامتی بدست بیارن
هرگز از ناراختی دیگران شاد مشو که خیلی زود همان بلا بر سر خودت هم خواهد آمد .
ترکیه به خداوندم، میسپارم. در پناه پروردگارم..؟. امین
ساویس ییلدیز از اعضای داعش که عامل انفجار امروز استانبول بود معرفی شده است.....ربطی به کردها نداره ، خدمت اقای اردوغان عارضم این دسته گلتون رو تحویل بگیرید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
کی دسته گل داده ؟ به کی داده ؟
ترکها برادرها و خواهرهای ما هستند اینکه یه عده آدم بیگناه کشته و زخمی شدن و خانواده هاشون عزادار یا نگران هستند خیلی دردناک.
باید سوای از موضوعات سیاسی به خانواده های کشته شده های این مدت ترکیه تسلیت گفت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار