بازدید 4249

شناسایی 70 محوطه باستانی در غرب کشور

عملیات میدانی بررسی و شناسایی باستان شناسی منطقه "قصر شیرین" و "گیلانغرب" در محدوده اجرای طرح گرمسیری به شناسایی 70 محوطه باستانی مربوط به دوره پارینه سنگی و نوسنگی تا ساسانی منجر شد که برخی از آنها تخریب شده‌اند.
کد خبر: ۵۷۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳ 02 March 2016
عملیات میدانی بررسی و شناسایی باستان شناسی منطقه "قصر شیرین" و "گیلانغرب" در محدوده اجرای طرح گرمسیری به شناسایی 70 محوطه باستانی مربوط به دوره پارینه سنگی و نوسنگی تا ساسانی منجر شد که برخی از آنها تخریب شده‌اند.

به گزارش ایسنا، پیمان منصوری سرپرست گروه باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: در میان محوطه‌های باستانی 45 محوطه متعلق به دوران پارینه سنگی و 25 محوطه متعلق به دوران‌های نوسنگی تا ساسانی هستند که عمده محوطه‌های پارینه سنگی، مربوط به پارینه سنگی قدیم، میانی و جدید هستند.

وی با اشاره به اینکه تمرکز اصلی هیات بررسی و شناسایی بر نقاط آسیب‌پذیری بود که لوله‌گذاری و زِهکشی می‌شوند، بیان کرد: لوله‌ی اصلی انتقالِ آبِ طرحِ گرمسیری از تنگه‌ی بازی دراز واقع در شرقِ روستای کورکهرک وارد دشت امام حسن (ع) می‌شود.

این باستان شناس تاکید کرد: متاسفانه قبل از بررسی و شناسایی باستان شناسی مسیر لوله، جاده و کانالی به عرض 45 تا 60 متر در عرض دشت (به طول 12 کیلومتر)، ایجاد شده است.

به گفته منصوری، این جاده پس از عبور از عرضِ دشتِ امام حسن و ضلعِ شمالی کوهِ «گَمَ کو» به سمت نفت شهر امتداد می‌یابد.

او با اشاره به فراوانی تراکم محوطه‌های باستانی در این دشت افزود: در حاشیه‌ی رودخانه‌ی امام حسن (ع) و حاشیه‌ی مسیر جاده‌ی لوله، محوطه‌های از دوران مس وسنگ تا تاریخی ثبت و مستندنگاری شد.

به گفته وی به احتمال زیاد این مسیر ایجادشده برای خطِ انتقالِ آب، محوطه‌های را تخریب و تسطیح کرده باشد و همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان این فصلِ بررسی و شناسایی شمار محوطه‌هایِ ثبت و مستندنگاری شده به بیش از 100 محوطه برسد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، طرح موسوم به طرح گرمسیری طرح ایجاد شبکه‌های انتقال آب به دشت‌های استان‌های ایلام و کرمانشاه است که توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و بدون هیچگونه هماهنگی با میراث فرهنگی و انجام مطالعات فرهنگی –تاریخی اجرا می‌شود.

همچنین براساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظف هستند قبل ازاجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و درمرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی «میراث فرهنگی»اقدام و در طراحی و مکان‌یابی پروژه‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار