بازدید 13319
مرور روزنامه های سه شنبه چهارم اسفند ماه؛

ترس اصلاح طلبان از جذب توسط اصولگرایان/ راه دموکراسی از نظر حجاریان!

انتخابات و تبلیغات انتخاباتی دو جناح سیاسی در آستانه 7 اسفند، سراسر صفحات روزنامه های امروز از دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب را پر کرده است. در این میان، دو طیف سعی دارند همزمان با تبلیغ چهره های منتسب به خود، نقد گروه رقیب را نیز فراموش نکنند.
کد خبر: ۵۷۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 23 February 2016

انتخابات و تبلیغات انتخاباتی دو جناح سیاسی در آستانه 7 اسفند، سراسر صفحات روزنامه های امروز از دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب را پر کرده است. در این میان، دو طیف سعی دارند همزمان با تبلیغ چهره های منتسب به خود، نقد گروه رقیب را نیز فراموش نکنند.

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز سه شنبه سوم بهمن را بخوانید.

«روزنامه جوان» در گزارشی به موضوع تحولات سوریه و طح آتش بس در این کشور پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «طرح آتش‌بس امريكا ـ روسيه روي ميز ايران» به سفر فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به ایران می پردازد و می نویسد: « هر چند امريكايي‌ها مي‌گويند بر سر آتش بس با روسيه به توافق رسيده‌اند ولي موضع گيري روس‌ها درباره تأييد آتش‌بس، موضعي محتاطانه است؛ موضوعي كه نشان مي‌دهد اختلافات بين طرفين هنوز به طور كامل حل و فصل نشده است. محمد جواد ظريف وزير خارجه ديروز بعد از گفتن اينكه در جزئيات آتش بس هنوز توافق نشده، بخشي از اختلافات احتمالي را هم بيان كرد. به گفته ظريف، آتش بس «به معناي اجازه به فعاليت داعش، النصره و گروه‌هاي ديگر مرتبط با القاعده كه توسط جامعه بين‌الملل، تروريست شناخته شده‌اند، مثل احرار الشام نيست.» ظريف افزود: «آتش بس يا توقف مخاصمات ضرورت دارد كه با چارچوب‌هاي مشخصي دنبال شود كه از ايجاد زمينه براي ارسال كمك به گروه‌هاي تروريستي و ساير گروه‌هاي مسلح جلوگيري شود، در دوران آتش بس از اعزام نيروي جديد توسط داعش و النصره جلوگيري شود و نظارت كامل بر مرزها ايجاد شود و نيز ضرورت جلوگيري از پنهان شدن داعش و النصره پشت ساير گروه‌هاي مسلح كه در سوريه اقدام مي‌كنند، وجود دارد كه توسط اكثريت اعضاي گروه‌ حمايت بين‌المللي از سوريه مشخص شده است.» بشار اسد رئيس جمهور سوريه هم در گفت و گو با يك روزنامه سوئيسي گفت: از مدت‌ها قبل گفته بوديم كه براي آتش‌بس آمادگي داريم. اسد مي‌گويد: « اعلام چنين چيزي به تنهايي كافي نيست. آنچه در منطقه اتفاق مي‌افتد تعيين كننده است. مفهوم آتش‌بس را براي ارتش و دولت به كار ببريم و براي مردم سوريه بهتر است از لفظ توقف عمليات استفاده شود.» رئيس جمهور سوريه معتقد است كه بعد از آتش بس« اگر تركيه و عربستان اقدام نظامي در سوريه صورت دهند، با آنها مانند تروريست‌ها برخورد خواهد شد.» در شرايطي كه برخي كارشناسان پيش بيني مي‌كنند اگر آتش بسي انجام نشود، ارتش سوريه و متحدان آن ظرف چند هفته خواهند توانست شهر حلب را آزاد كنند، اسد ابراز تأكيد كرد كه آتش‌بس نبايد موجب شود تروريست‌ها مواضع خود را تقويت كنند: «تروريست‌ها مي‌كوشند تا از آتش‌بس براي تقويت مواضع خود استفاده كنند.»


«روزنامه ایران» در گفت و گو با وزیر امورخارجه کشورمان به موضوعات متعددی پرداخته است. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان « حضور مردم در انتخابات موفقیت دیپلماسی را بیمه می‌کند» به نقل از دکتر ظریف می نویسد: « مهم ترین پیام انتخابات ریاست جمهوری گذشته به غربی‌ها و قدرت‌های جهانی، این بود که تحریم نمی‌تواند مردم ایران را از حاکمیت جدا کند و مردم، با حضور در انتخابات و با انداختن برگه‌های رأی در صندوق‌ها، نظر خود را اعلام می‌کنند. این واقعیت بود که قدرت بسیاری به ما داد. در حال حاضر نیز حضور هوشمند مردم بزرگ ترین پشتوانه دیپلماسی ماست و با حضور عظیم مردم در پای صندوق‌های رأی است که قدرت چانه زنی ما نیز افزایش می‌یابد. البته، باید بر این نکته تأکید کنم که به اعتقاد من، مردم ما نیازی ندارند تا از خارج به آنان گفته شود که در انتخابات شرکت کنند. مردم ما بسیار فهیم و بسیار هشیار هستند و بر همین اساس، من نیز یقین دارم که آنان با قدرت و شکوه بسیار در انتخابات حاضر خواهند شد. این حضور در شرایط بسیار ملتهب منطقه مهم است، شرایط منطقه‌ای آشوب زده که اکنون جمهوری اسلامی تنها کشوری است که به لطف خداوند از امنیت و آرامش برخوردار است. این امنیت و ثبات، دستاورد کمی نیست. از این رو، یقین دارم که مردم با حضور گسترده و با هوشیاری خود در انتخابات، این امکان را به جمهوری اسلامی خواهند داد تا سیاست خارجی خود را بیش از پیش، با اقتدار و عزت و بر مبنای تعامل سازنده پیش ببرد و حتماً نیز همین گونه خواهد بود.»


«روزنامه قانون» در یادداشتی به قلم داود حشمتی به پدیده یارگیری دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب می پردازد. قانون در این یادداشت با عنوان «مراقب يارگيري متقابل اصولگرايان باشيم» می نویسد: « ‌‌آن طور که جلالی به حد‌‌‌اد‌‌‌عاد‌‌‌ل حمله کرد‌‌‌، نشان د‌‌‌اد‌‌‌ حد‌‌‌ جذب نيروهاي رقيب(فعلا) خیلی بالا بود‌‌‌ه و می‌توان از آن به عنوان یک د‌‌‌ستاورد‌‌‌ برای اصلاحات نام برد‌‌‌. اين د‌‌‌ستاورد‌‌‌ را می‌توان د‌‌‌ر جذب اند‌‌‌یشه‌های میانه و واد‌‌‌ار کرد‌‌‌ن آن‌ها به مرزبند‌‌‌ی با طیف تند‌‌‌رو اصولگرایان بسیار موفق ارزیابی کرد‌‌‌. این لیست از ناطق‌نوری د‌‌‌ر ۸۸ آغاز و د‌‌‌ر اد‌‌‌امه علی مطهری را د‌‌‌ر بر گرفت. د‌‌‌ر این انتخابات نیز افراد‌‌‌ی چون علی لاریجانی، کاظم جلالی و تقریبا وفاد‌‌‌اران به لاریجانی د‌‌‌ر رهروان ولایت را می‌توان جذب شد‌‌‌ه د‌‌‌ر ارد‌‌‌وگاه «اعتد‌‌‌الی – اصلاحی» تصور کرد‌‌‌. وجه نزد‌‌‌یکی آن‌ها به اعتد‌‌‌الیون از لحاظ اقتصاد‌‌‌ی و وجه نزد‌‌‌یکی به اصلاحات از جنبه مخالفت با تند‌‌‌روهاست. پروند‌‌‌ه یارگیری اصلاحات از راست (به ویژه آنچه ما راست سنتی می‌شناسیم) را نمی‌توان بسته تلقی کرد‌‌‌ و این موج می‌تواند‌‌‌ د‌‌‌امنه ‌د‌‌‌ار باشد‌‌‌ چراكه جذب شد‌‌‌گان از افراد‌‌‌ سر‌شناس و تاثیرگذار طرف مقابل هستند‌‌‌. اما این پایان ماجرا نیست.

د‌‌‌ر طرف مقابل هم ما شاهد‌‌‌ این یارگیری خواهیم بود‌‌‌، اما نه حالا و نه امروز. باتوجه به نا‌شناس بود‌‌‌ن بخش عمد‌‌‌ه‌ای از لیست اصلاح‌طلبان امکان بروز و ظهور پد‌‌‌ید‌‌‌ه‌ای که د‌‌‌ر شورای شهر تهران د‌‌‌ر سال ۹۲ با آن روبه‌رو بود‌‌‌یم، افزایش پید‌‌‌ا کرد‌‌‌ه است. توجه کنیم الهه‌راستگو د‌‌‌ر شرایطی مورد‌‌‌ یارگیری قرار گرفت که سال‌ها عضو یک تشکیلات اصلاح طلب بود‌‌‌ و کار تشکیلاتی انجام د‌‌‌اد‌‌‌ه بود‌‌‌. اگر به مبنای جذب شد‌‌‌ن راستگو به سمت محافظه‌كاران توجه کنیم خواهيم د‌‌‌يد‌‌‌ د‌‌‌و مسئله د‌‌‌ر اين ماجرا تاثيرگذار است.»


«روزنامه دنیای اقتصاد» در گزارشی با موضوع «پادزهر پول‌های آلوده» می نویسد: «دریچه تنزیل»، «تعمیق و توسعه بازار بین بانکی»، «تقویت نظارت بر چگونگی مدیریت در بانک‌های بدهکار»، «کاهش نرخ سپرده قانونی»، «ارتقای سطح شفافیت در آمارهای پولی» و «اصلاح روابط دولت و بانک مرکزی» 6 راهکاری است که یک پژوهش برای ساماندهی اضافه‌برداشت‌ها به سیاست‌گذار پولی پیشنهاد می‌دهد. این پژوهش 4 راهکار نخست را در افق زمانی «کوتاه‌مدت و میان‌مدت» و دو راهکار آخر را در افق زمانی «بلندمدت» موثر می‌داند. این یادداشت سیاستی در پژوهشکده پولی و بانکی ازسوی مریم همتی منتشر شده است. نگارنده در این پژوهش با نقد ساختار کنونی روابط بانک مرکزی با شبکه بانکی در ایران معتقد است: این ساختار اعمال نظارت بر بانک‌ها و کنترل پایه پولی را دشوار می‌کند. نبود راهکارهای عملی مناسب برای مدیریت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی باعث شده که سهم زیادی از رشد پایه پولی به بدهی بانک‌ها اختصاص یابد. این پژوهش؛ منابع بانک مرکزی را به عنوان آخرین مرجع وام دهنده معرفی و تاکید می‌کند باید در مواقع بحرانی، برای رفع موقت و مشروط نیاز نقدینگی و اخذ وثیقه لازم در اختیار بانک‌ها قرار گیرد. پژوهش حاضر با بررسی آمارهای پولی در سال گذشته معتقد است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی فراتر از مبالغ سپرده قانونی تودیع شده نزد بانک مرکزی است، در نتیجه نرخ موثر ذخیره قانونی در عمل منفی شده است؛ بنابراین علاوه‌بر بازپرداخت منابع مسدود از محل سپرده قانونی بانک‌ها، منابع دیگری نیز به‌صورت اضافه‌برداشت و تسهیلات به آنها پرداخت شده است. به اعتقاد پژوهش منتشر شده، با توجه به اینکه کنترل رشد پول پرقدرت نقش تعیین‌کننده‌ای در کنترل تورم دارد، اضافه‌برداشت بانک‌ها می‌تواند بانک مرکزی و دولت را در نیل به نرخ تورم تک‌رقمی با چالش روبه‌رو کند. پژوهش حاضر پس از طرح این موضوع در دو بخش «آسیب‌شناسی اضافه‌برداشت بانک‌ها» و «راهکارهای عملی رفع اضافه‌برداشت بانک‌ها» واکاوی می‌کند.


ترس اصلاح طلبان از جذب توسط اصولگرایان/ راه دموکراسی از نظر حجاریان!

«روزنامه اعتماد» در گزارشی با تیتر «اميد، بذر هويت ماست» به پیام سعید حجاریان به انجمن اسلامی دانشجویان می پردازد. این روزنامه در این گزارش به بخشی از پیام حجاریان پرداخته و می نویسد:« نام پلی‌تکنیک پیوندی ناگسستنی با جنبش دانشجویی، آرمان‌خواهی و نشاط سیاسی دارد. امیدوارم عذر مرا بپذیرید که علیرغم میل باطنی به علت مشکلات جسمی امکان حضور در جمع شما را نیافتم.دوستان و یاران فرصت اندک است. روزگاری در این سرزمین حماسه‌ای چون دوم خرداد، خطر جنگ، تهدید، انحصارطلبی و یکه‌تازی را از میهن دور کرد.قصور‌ و تقصیر‌ها سرنوشت ملت ما را به دست مجالسی سپرد که مانع به ثمرنشستن حضور حماسی مردم در انتخابات‌های بعدی شد.می‌دانم که انتظار دانشجویان آرمان‌گرای ما آزادی، عدالت و حاکمیت قانون در جامعه است، اما می‌گویم که مسئولیت امروزمان تلاش برای بازگشت اداره جامعه به سمت عقلانیت و بازسازی تخریب‌های دهه گذشته است. تخریب‌هایی که حاصل حاکمیت یکدست اصولگرایان و افراطیون در دولت و مجلس و دیگر نهادهای کشور بوده ‌است.می‌دانم که انتظار دانشجویان آزادی‌خواه ما انتخاباتی آزاد، ‌ با حضور تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی کشور است، اما می‌گویم «مرا کیفیت چشم تو کافیست، ریاضت‌کش به بادامی بسازد».

راه دموکراسی از نرمالیزاسیون و بسامان‌کردن کشور و راه نرمالیزاسیون از مسیر صندوق‌های رأی می‌گذرد. گذر از این چشم‌انداز مه‌آلود جز به امید میسر نیست. امید بذر هویت ماست و هیچ آرمانی بدون امید پا به عرصه واقعیت نمی‌نهد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار