بازدید 13130
مرور روزنامه های دوشنبه سوم اسفند ماه؛

مشخص شدن زمان اجرای برجام 2!/ فرمول انتخاباتی شریعتمداری

با نزدیک شدن به 7 اسفندماه، رقابت های سیاسی و انتخاباتی در حال شدت گرفتن است، به نحوی که برخی نامزدها از واژه به جنگ تا بجنگیم استفاده کرده اند. فضای سیاسی این روزهای کشور به قدری انتخاباتی شده است که گویا همه روزنامه ها از طیف های مختلف، سایر موضوعات کشور را فراموش کرده و هرچه توان دارند، در حال صرف کردن آن در انتخابات هستند!
کد خبر: ۵۶۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 22 February 2016

با نزدیک شدن به 7 اسفندماه، رقابت های سیاسی و انتخاباتی در حال شدت گرفتن است، به نحوی که برخی نامزدها از واژه به جنگ تا بجنگیم استفاده کرده اند. فضای سیاسی این روزهای کشور به قدری انتخاباتی شده است که گویا همه روزنامه ها از طیف های مختلف، سایر موضوعات کشور را فراموش کرده و هرچه توان دارند، در حال صرف کردن آن در انتخابات هستند!

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز دوشنبه سوم بهمن را بخوانید.

«روزنامه قانون» در گزارشی به نشست نامزدهای زن اصلاح طلب می پردازد و در گزارشی با تیتر «7 اسفند‌‌‌ شروع برجام 2» می نویسد:« سهیلا جلود‌‌ار‌زاد‌‌ه، د‌‌یگر کاند‌‌ید‌‌ای زن ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان نیز با تاکید‌‌ بر اینکه مرد‌‌م با حضور د‌‌ر انتخابات هفتم اسفند‌‌ ماه «برجام 2» را رقم خواهند‌‌ زد‌‌ گفت: «برجام 2» د‌‌ر مسئله حقوق ملت است و هماهنگی بین د‌‌ولت و ملت به وسیله مجلس و پاید‌‌ار کرد‌‌ن این رابطه به وسیله قانون است. د‌‌ر مورد‌‌ مسائل اقتصاد‌‌ی که اقیانوسی است که جامعه کارگری د‌‌ر آن د‌‌ست و پا می‌زند‌‌ وضعیت خیلی بد‌‌ی است و این به وضعیت عمومی نمایند‌‌ه بر می‌گرد‌‌د‌‌ و زن و مرد‌‌ نمی‌شناسد‌‌. ما د‌‌ر راستای توسعه اقتصاد‌‌ی ۱۴۰۴ تلاش خواهیم کرد‌‌ و برای این منظور یک هماهنگی سه جانبه بین د‌‌ولت، مجلس و تشکل‌های مرد‌‌می نیاز د‌‌اریم. مشکل بزرگی که فعلا وجود‌‌ د‌‌ارد‌‌ مسئله رکود‌‌ و عد‌‌م رونق اقتصاد‌‌ی است. فکر می‌کنم د‌‌ر مرحله اول باید‌‌ مسئله رونق اقتصاد‌‌ی را د‌‌ر د‌‌ستور کار قرار د‌‌اد‌‌. د‌‌ر لیست اصلاح طلب‌ها تجربه‌های خوبی د‌‌ر حوزه د‌‌ولت و مجلس وجود‌‌ د‌‌ارد‌‌ از جمله آقای د‌‌کتر عارف که می‌تواند‌‌ برنامه مد‌‌ونی را برای بخش اقتصاد‌‌ی ایجاد‌‌ کند‌‌. ما باید‌‌ از خام فروشی به سمت ایجاد‌‌ صنایع تکمیلی و سرمایه گذاری د‌‌ر بخش‌های اشتغالزا حرکت کنیم. جلود‌‌ار‌زاد‌‌ه د‌‌ر پاسخ به سوالی د‌‌رباره برنامه‌های خود‌‌ د‌‌ر مجلس آیند‌‌ه گفت: رویکرد‌‌ برنامه‌ای من مبنی بر ایجاد‌‌ جریان اصلاح تفکر د‌‌ر کشور است. امروز به گونه‌ای شد‌‌ه است که انگار همیشه باید‌‌ د‌‌و جناح شکل بگیرد‌‌ و یکی مظلوم باشد‌‌ و د‌‌یگری ظالم. این تفکر باید‌‌ از بین برود‌‌ و تفکر د‌‌یگری حاکم شود‌‌ که همه حقوق خود‌‌ و د‌‌یگران را د‌‌نبال کنند‌‌. د‌‌ر مورد‌‌ مسائل اقتصاد‌‌ی و سیاسی نیز همین است نباید‌‌ به یک باور غلط پایبند‌‌ بود‌‌. به عنوان مثال د‌‌ر حوزه کارگری فقط به جنبه رای نگاه شد‌‌ه است اما د‌‌ر مسائل کلان اقتصاد‌‌ی و سیاسی به جامعه کارگری توجه نمی‌شود‌‌ د‌‌ر حالی که ما کارگر فوق لیسانس و لیسانس د‌‌اریم و نباید‌‌ تفکر خلاق آن‌ها را سرکوب کنیم. وقتی می‌گوییم کارآفرین، یک کارگر هم می‌تواند‌‌ کارآفرین باشد‌‌. من معتقد‌‌م زنان لیست اصلاح طلب توانمند‌‌ی‌های بیشتری نسبت به سایرین د‌‌ارند‌‌ اما همه زنان بهتر است به زنان رای بد‌‌هند‌‌ و زنان اصولگرا نیز به زنان اصولگرا رای بد‌‌هند‌‌. ما د‌‌ر روزهای باقی ماند‌‌ه تلاش می‌کنیم که رای خاکستری باقی نماند‌‌ و همه باید‌‌ پای صند‌‌وق رای بیایند‌‌ چرا که لازمه شکست جریانی که قانون را پیش از موعد‌‌ اصلاح کرد‌‌ تا لیست آن‌ها وارد‌‌ مجلس شود‌‌، امید‌ به مشارکت بيشتر مرد‌‌م است. اگر مرد‌‌م پای صند‌‌وق رای بیایند‌‌ این لیست اصلاح طلبان است که وارد‌‌ مجلس می‌شود‌‌.»


«روزنامه وطن امروز» نیز در تیتر یک امروز خود، از مهرداد بذرپاش افشاگری کرده است. این روزنامه در گفت و گو با بذرپاش با عنوان «یارانه مردم خوردن ندارد» به انتقاد مهرداد بذرپاش از سیاست دولت برای حذف سراسری یارانه نقدی می پردازد و می نویسد: «مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران و عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اخیرا در اظهاراتی به موضوع اقدامات غیرقانونی دولت در حوزه هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد. بذرپاش با اشاره به درآمدهای دولت حاصل از آزادسازی قیمت‌ها گفت چند سالی است سهم مردم از آزادسازی قیمت‌ها داده نمی‌شود. به گفته بذرپاش، براساس برنامه دولت، تا خردادماه سال آینده یارانه 12 میلیون نفر دیگر قطع خواهد شد.


«روزنامه آرمان» در گزارش انتخاباتی دیگر به موضوع درخواست عارف از پایتخت نشینان می پردازد و در این گزارش با تیتر « مردم تهران جمعه مسافرت نروند!» می نویسد: « شوق رقباي ضعيف براي ترغيب مردم تهران به سفر درروزجمعه درفضاي مجازي شدت گرفته است. از آنجايي كه دو انتخابات سرنوشت‌ساز در جمعه پيش رو برگزار مي‌شود و به احتمال زياد مدارسي كه در آن، حوزه محل صندوق راي‌گيري تشکیل می‌شود احتمال تعطيلي آنها در روز شنبه وجود دارد، برخي به دور از اخلاق سياسي مردم پايتخت را ترغيب به مسافرت می‌کنند تا بتوانند از اين طريق با كاهش جمعيت پايتخت در انتخابات توفيقي به دست آورند، اما مردم هوشيارتر از آن هستند كه به اين ترفند رقيب اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان توجهي نمايند و در واقع اين ابزار آنان نيز قبل از اينكه به كار اجرا درآيد، از سوي مردم در انتخابات سال 92 پاسخ داده شده است. اين شيوه غيراخلاقي براي پايين آوردن ميزان مشاركت مردم تهران پيش از آنكه يك ترفند انتخاباتي باشد، ناخواسته گام برداشتن در راستاي اهداف دشمنان است كه مي‌خواهند مشاركت مردم در انتخابات را با يأس و نااميدي توام كرده و آنها را از حضور درتعيين حق سرنوشت خود محروم يا از پايتخت دور كنند چرا كه آنان مي‌دانند هر چقدر ميزان مشاركت در پايتخت بالا باشد، امكان توفيق آنها پايين خواهد آمد. اما غافل از آن هستند كه اين شيوه‌ها با اخلاق اسلامي و نيز سخنان بزرگان مبني بر مشاركت بالا حداقل در پايتخت كشور در تضاد است. لذا منافع جناحي خود را بر منافع ملي ارجح مي‌دانند. ديروز در همين زمينه محمدرضا عارف از مردم تهران خواست از رفتن به سفر در هفتم اسفند اجتناب كنند و به ليست 30+16 راي بدهند. اين درخواست محمدرضا عارف نشان از برنامه سازمان يافته گروهي دارد كه در پي آن هستند تا مردم پايتخت را در روز جمعه به بهانه آنكه شنبه نيز تعطيل است از تهران خارج كنند تا بتوانند با ميزان مشاركت پايين به منويات جناحي خود برسند و ليست مورد نظر خود را پيروز كنند. اين تاكيد رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در واقع خواست همه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان و حاميان دولت است همان طور كه رئيس‌جمهور و آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني تاكيد كردند که بايد همه روز جمعه پاي صندوق‌هاي راي بيايند و مانع از برتري تندروها شوند و يك روز تاريخي ديگر را با پيروزي اعتدالگرايان و اصلاح‌طلبان رقم بزنند. همچنين ديروز سيد حسن خميني نيز با تاكيد بر اينكه نبايد با صندوق راي قهر كنيم، اظهار داشت كه انتخابات اسفند به هيچ بهانه نبايد مورد غفلت واقع شود و مردم بايد بدانند كه راه‌حل مشكلات از صندوق راي آغاز مي‌شود. اين تاكيدات نشان از آن دارد كه انتخابات پيش رو انتخابات پرشوري خواهد بود و بار ديگر مردم با حضور پاي صندوق‌هاي راي «نه» بزرگي به تندروي خواهند داد.

درخواست از مردم تهران

عارف از مردم تهران خواست از رفتن به سفر در هفتم اسفند اجتناب كنند و به ليست 30+16 رأي دهند. در نشست محمدرضا عارف و سهيلا جلودار‌زاده از كانديداهاي اصلاح‌طلب در مجلس شوراي اسلامي در دانشگاه فني تهران، سرلیست ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: ‌اي كاش وزارت كشور و شوراي نگهبان با توجه به ايام فاطميه(س) انتخابات را يك هفته با تاخير برگزار مي‌كردند. وي به خطاب به جوانان نیز توصيه كرد كه در ايام انتخابات حرمت شهادت حضرت فاطمه(س) را حفظ كنند.»


«روزنامه وقایع التفاقیه» در گزارشی، سخنان تند احمد خاتمی، یکی از نامزدهای خبرگان رهبری علیه یکی از لیست های انتخاباتی بازنشر کرده است. این روزنامه در این خبر بازنشری با تیتر «سید احمد خاتمی: فکر می‌کنید رها می‌کنیم؛ بجنگ تا بجنگیم» می نویسد: سیداحمد خاتمی، در همایش انتخاباتی جامعه ایثارگران استان کرمان گفت: کمپین «نه به خامنه‌ای»، در لندن تشکیل شده ‌است و اینها به علت اینکه جرئت نمی‌کنند، نه به آقا بگویند، محتوای آن کمپین را دنبال می‌کنند. آیا ننگتان نیست که همسنگر با انگلیس و استکبار هستید؟به گزارش فارس، وی گفت: وقتی آنها می‌گویند جنتی، یزدی، احمدخاتمی و علم‌الهدی نه و شما هم می‌گویید نه، پس چه فرقی بین شما وجود دارد؟ چراکه امام خمینی (ره) این جمله را گفتند: اگر روزی دیدید دشمنان شما از کسی تعریف می‌کنند، به او شک کنید. امام‌جمعه موقت تهران همچنین با بیان اینکه انگلیس حق دارد، علیه احمد خاتمی موضع بگیرد، زیرا احمد خاتمی بیچاره‌شان کرده ‌است، از دو نامه‌ای سخن به میان آورد که سفیر انگلیس برای وی نوشته است. او بیان کرد: دو ماه بعد از نامه اول دیدم مسئول ستاد نماز جمعه گفته ‌است: سفیر انگلیس می‌خواهد با شما ملاقات کند. من به مسئول ستاد نماز جمعه گفتم: اجازه نمی‌دهم پیر خرفت استعمار به دیدار بنده بیاید، شما جنایتکار هستید. نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: سفیر انگلیس له‌له می‌زند برای ملاقات با خاتمی اما خاتمی توی دهنش می‌زند، حالا می‌خواهید رادیو انگلیس بگوید؛ به لیستی که نام خاتمی در آن است، رأی بدهید؟ ی تصریح کرد: در ایام انتخابات زبانم بسته است اما بعد از انتخابات رسوا می‌شوید و پشت صحنه این حرکات شیطانی را برای ملت می‌گویم و می‌گوییم از انگلیس و آمریکا تبعیت کرده‌اید و فتنه‌گری را در پوشش رندانه داشته‌اید. امام‌جمعه موقت تهران تأکید کرد: دشمن را خیلی بزرگ نبینید، آنها از فرط عجزشان آدم‌های ما را در لیست‌شان قرار می‌دهند؛ در‌حالی‌که حجت‌الاسلام بهرامی‌خوشکار صریحا به من گفت و حجت‌الاسلام علیمرادی هم اعلام کرده ‌است که فقط در لیست جامعتین هستیم. خاتمی بیان کرد: می‌خواهند رندی کنند و بگویند اینهایی که ما حمایت کرده‌ایم، رأی آورده‌اند اما در عرصه خبرگان، خودتان هم می‌دانید، هدف اولتان این بود که خبرگان را بگیرید اما دیدید این خواب و خیال است و هدف دومتان این بود تا اقلیتی قوی‌ داشته ‌باشید اما دیدید به این کامتان هم نمی‌رسید. بنابراین گفتید، چهره‌های تأثیرگذار را بزنیم اما روز اعلام نتایج انتخابات، ناشی‌گری‌تان را می‌فهمید. خاتمی با اشاره به اینکه حرف‌هایی را که می‌زنم، فوق جریان شخصی بنده است، ابراز کرد: بر فرض محتمل اگر شما به هدفتان رسیدید و احمد خاتمی در خبرگان نبود، بدانید خاتمی تریبون نماز جمعه و سخنرانی در کشور را دارد. امام‌ جمعه موقت تهران در ادامه گفت: فکر کرده‌اید رها می‌کنیم، بجنگ تا بجنگیم، رسوا هستید و به فضل خدا بعد از انتخابات، چه رأی بیاورم چه رأی نیاورم، رسواتر می‌شوید. خاتمی افزود: مردم ما خوب می‌دانند قصه جنتی، مصباح و خاتمی نیست بلکه قصه، قصه ولایت است و می‌خواهند ولایت را بزنند اما این آرزو را به گور می‌برند.»


«روزنامه کیهان» در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری با عنوان «فرمول انتخاب» می نویسد: «با یک محاسبه آسان که نیازی به بررسی‌های پیچیده‌ و چند لایه ندارد، اصلی‌ترین راه‌کار، انتخاب نامزدهایی است که تاکنون خود آنان و یا معرفی‌کنندگان آنها از آزمون‌های وفاداری به اسلام و انقلاب و مردم سرافراز بیرون آمده‌اند و بیم فاصله‌دار بودن آنان با اصول و مبانی انقلاب وجود ندارد. اما چگونه؟!

نگاهی - هر چند گذرا- به لیست‌های انتخاباتی، نشان می‌دهد که لیست ائتلاف اصولگرایان می‌تواند پُل قابل اعتمادی برای عبور از عقبه پیش روی باشد. نه به این علت که اصولگرایان یکی از چند طیف حاضر در رقابت‌های انتخاباتی هستند، بلکه صرفا به این دلیل که شعارها و سوابقشان با اصول و مبانی نظام فاصله ندارد و کسانی که در تهیه و تدوین این لیست حاضر بوده‌اند، افراد آزمون داده و در روزهای حادثه، عاری از لغزش بوده‌اند. و دراین‌باره گفتنی‌هایی هست.

اول؛ با توجه به شرایط و مختصات میدان پیش روی، رأی دادن به تمامی 30 نامزد این لیست ضروری است چرا که حذف هر یک از آنان می‌تواند راه را برای ورود برخی از کسانی که شایسته نیستند هموار کند.

دوم؛ کسانی ممکن است با حضور برخی از نامزدها در این لیست موافق نباشند و نامزدهای دیگری را ترجیح بدهند. این دوستان باید توجه داشته باشند که تغییر افراد لیست و جایگزین آنها با نامزدهای دیگر نمی‌تواند پیروزی آنها را در پی داشته باشد و تنها نتیجه آن، کاهش آراء نامزدهای لیست مزبور به نفع کسانی است که آنان را شایسته نمی‌دانند. بنابراین با توجه به حساسیت شرایط بایستی از سلیقه خاص خود به نفع جریان وفادار به اصول و مبانی انقلاب صرفنظر کنند.

سوم؛ بی‌تردید از نگاه این و آن، نامزدهایی بوده و هستند که از برخی نامزدهای لیست مزبور شایستگی بیشتری داشته‌اند ولی گنجایش لیست بیش از 30 نفر نیست و به طور طبیعی و منطقی برخی از شایستگان الزاما از لیست بیرون می‌مانند که در مواردی نیز مانده‌اند. این نکته باید مورد توجه جدی دوستان بیرون مانده از لیست نیز قرار گیرد و مطمئن باشند که عدم حضورشان در لیست فقط یک الزام منطقی بوده است و به هر حال و در هر صورت عده‌ای بیرون خواهند ماند و شایسته نیست که این عده در لیست‌های دیگر حضور یابند که خوشبختانه بسیاری از آنان به نفع لیست اصلی از نامزدی خویش اعلام انصراف کرده‌اند.

چهارم و بالاخره، امروز جای ایستادگی روی سلیقه‌های خاص نیست و شرایط به گونه‌ای است که توده‌های عظیم وفادار به اسلام و انقلاب باید از سلیقه‌ها و خواسته‌های حداکثری خود- که قابل قبول نیز هست - برای حفظ یک ارزش والاتر و بالاتر صرفنظر کنند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار