بازدید 38692
بسته خبری «تابناک»؛

پاسخ حداد عادل به یک تهمت/ مردم هزینه استفاده از جاده را بپردازند!/ بازگشایی سفارت آمریکا یعنی نابودی ایران/ ادعای فساد برادر مقام دولتی

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «جایزه دو میلیارد تومانی جدید برای اعدام سلمان رشدی»، «روایت مشاور روحانی از بزرگترین اشتباهات اصولگرایان و اصلاح‌طلبان»، «لیست اصلاح‌طلبان یک اقتصاددان هم ندارد» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۶۸۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶ 18 February 2016

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.


جایزه دو میلیارد تومانی جدید برای اعدام سلمان رشدی

امینی دبیر سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی در گفت وگو با فارس گفت: شرکت کنندگان حاضر در سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، به مناسبت سالروز صدور حکم ارتداد سلمان رشدی توسط امام خمینی(ره) جایزه 600 هزار دلاری برای اعدام وی تعیین کردند. به گفته وی این جایزه 600 هزار دلاری توسط 40 موسسه و رسانه شرکت کننده در نمایشگاه تامین شده است.


روایت مشاور روحانی از بزرگترین اشتباهات اصولگرایان و اصلاح‌طلبان

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های قومی و مذهبی معتقد است که در سال 96 هیچکس توان رقابت با حسن روحانی را برای ریاست جمهوری نخواهد داشت در گفت و گو با روزنامه آرمان گفته: بزرگ‌ترین اشتباه جریان اصولگرایی حمایت بی‌دریغ از محمود احمدی‌نژاد بود و به همین دلیل هزینه بسیاری زیادی برای این مساله پرداخت کردند. بدون شک هزینه‌ای که اصولگرایان برای احمدی‌نژاد پرداخت کردند از هزینه اشتباهات اصلاح‌طلبان بسیار بیشتر بوده است. حمایت اصولگرایان از احمدی‌نژاد برای همیشه در تاریخ ایران به عنوان یک نقطه تاریک و منفی باقی خواهد ماند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان نیز هزینه زیادی برای تندروی‌های برخی از بخش‌های خود پرداخت کرده‌اند. برای مثال مجلس ششم با اینکه مجلسی قوی بود اما نباید برای حاکمیت، نگرانی و تشویش ایجاد می‌کرد. وارد شدن این مجلس به برخی مسائل کلی نظام به هیچ عنوان به مصلحت نبود. در سال 88 نیز اصلاح‌طلبان با نوعی بردباری سیاسی می‌توانستند از بسیاری از آسیب‌هایی که نظام و جریان اصلاحات با آن مواجه شد جلوگیری کنند.


شکاف در روحانیت مبارز بر سر هاشمی

عضو جامعه روحانیت با بیان اینکه سناریوی دشمن رای نیاوردن آیات یزدی، جنتی و مصباح است گفت: قطعا به آقای هاشمی رای نخواهم داد. جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به ادعای اخیر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر اینکه به بخشی‌هایی از جمهوریت و اسلامیت نظام آسیب وارد شده، گفت: آقای هاشمی پشتیبان فتنه 88 بود و ایشان علیه جمهوریت و اسلامیت نظام اقدام کرد و بارها با اقدامات غیرقانونی عدم التزام به قانون را نشان داد. وی با بیان اینکه رای نیاوردن آیات یزدی، جنتی و مصباح سناریوی دشمن و منافقان داخلی است، گفت: من به عنوان عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به برخی افراد که در لیست جامعه روحانیت هستند رای نخواهم داد؛ من قطعا به آقای هاشمی رای نخواهم داد و حضور ایشان در لیست جامعه روحانیت دلیل رای به ایشان نیست. به مردم و مومنان عزیز هم توصیه می‌کنم که در رای دادن به بحث حجت شرعی توجه کنند، مخصوصا در انتخابات خبرگان به فردی رای بدهند که به ایمان، علم و تقوی او اطمینان داشته باشند.


بازگشایی سفارت آمریکا یعنی نابودی ملت ایران

مسئول قرارگاه عمار با تأکید بر اینکه لیست ۳۰نفره اصولگرایان با هدف جلوگیری از نفوذ دشمن بسته شده، راهکار مقابله با این اقدام دشمن را اعتماد به جریان اصولگرایی عنوان کرد. مهدی طائب مسئول قرارگاه عمار در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به تلاش غربی‌ها به‌ویژه آمریکا برای نفوذ افراد متمایل به خود در مجلس گفت: آمریکایی‌ها به انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه‌ای دارند و به‌دنبال بازگشایی سفارتشان هستند که در صورت تحقق این امر روز نابودی ملت ایران فرا می‌رسد.


مطهری به حکم ضاربانش اعتراض نکرد

وکیل مدافع علی مطهری می‌گوید موکلش به حکم پرونده ضاربانش مبنی بر محکومیت شش نفر به دو ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق و دو نفر دیگر به چهار ماه و نیم حبس و ۳۷ ضربه شلاق، در مهلت قانونی اعتراضی نکرده است. مصطفی ترک‌همدانی در گفت‌وگو با تسنیم گفت که موکلش در این پرونده به اصل احکام صادر شده از سوی شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شیراز اعتراضی نکردیم و فقط به رد دادخواست مطالبه خسارت و ایاب و ذهاب وکیل اعتراض داشتیم. ما دادخواست مطالبه خسارت و ایاب و ذهاب وکیل داده بودیم که شعبه دادگاه به این دادخواست، ایراد شکلی گرفته است. به همین خاطر طی اعتراضی، خواستار رسیدگی به مطالبه خسارت و ایاب و ذهاب در مرحله تجدیدنظر شدیم.


مردم باید هزینه استفاده از جاده را خود بپردازند!

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تنگنای اعتباری قرار داریم، گفت: باید هزینه راهداری توسط مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود و مشخص باشد که هر خودرو چند کیلومتر از جاده استفاده کرده است. به گزارش فارس وزیر راه و شهرسازی گفته: نگهداری 250 هزار کیلومتر جاده سالانه 10 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد در همین راستا باید هزینه راهداری را مصرف‌کننده نهایی پرداخت کند؛ وقتی مشخص باشد که هر خودرو چند کیلومتر از جاده استفاده کرده هدف مذکور هم محقق می‌شود.


ادعای کیهان درباره فساد برادر مقام ارشد دولتی

روزنامه کیهان مدعی شده است که بر اساس اخباری که به دست این روزنامه رسیده برادر یکی از مسئولان ارشد دولتی، اقدام به تملک چندین هکتار از اراضی «اینچه برون» نموده و برخی دیگر از مسئولان هم اقدام مشابهی انجام داده‌اند. برای کشف علت این اقدام، کافی است به یک ماه قبل و برخی اخبار آن مراجعه کنیم. اول دی‌ماه گذشته، مجلس شورای اسلامی به طرح ایجاد مناطق آزاد و ویژه تجاری که براساس آن بصورت فله‌ای و عجیبی حدود یکصد نقطه از کشور را منطقه آزاد اعلام می‌کرد، رای منفی داد. یکی از این مناطق، منطقه آزاد اینچه برون بود که وعده احداث و برپایی آن را رئیس‌جمهور در آذر‌ماه سال 93 به مردم گلستان داده بود و در همین مدت، برخی مسئولان اجرایی و غیراجرایی، براساس این وعده، برنامه‌ریزی کردند و... این مصوبه قانونی مجلس، تلاش حداقلی بود برای جلوگیری از رشد بی‌رویه و قارچ‌گونه مناطق ویژه و آزاد و ممانعت از اینکه همچون حال حاضر، مناطق جدیدی برای واردات و قاچاق کالا ایجاد شود. فلسفه مخالفت هم، منع قانونی ناشی از برنامه پنجم بود. ظاهرا مخالفت مجلس باید این پرونده را می‌بست، اما حقیقت مطلب چیز دیگری است! حقیقتی که بخشی از آن از زبان یکی از مسئولان استانی آشکار شد. «بدترین حالت، تصویب این موضوع (منطقه آزاد اینچه برون) در سال آینده است که از سال آینده نیز برنامه ششم به اجرا می‌رسد و برنامه پنجم به پایان می‌رسد» این سخن رئیس سازمان صنعت و تجارت گلستان است که آشکارا آدرس یک سال بعد را می‌دهد و پایان برنامه پنجم و شروع برنامه ششم را، راهی برای عبور از سد قانونی و... معرفی می‌کند. اما برنامه ششم به گونه‌ای به مجلس ارائه شد که در اصل جز مشتی کلیات، هیچ چیز دیگری نداشت تا آنجا که مجلس آن را تماما به دولت برگرداند. حال باید از جناب رئیس‌جمهور پرسید در برنامه ششمی که هنوز به دست نمایندگان مردم نرسیده، چه چیزی نوشته شده که برخی مسئولان اجرایی از آن باخبرند و آنها را مطمئن از تاسیس یک منطقه آزاد دیگر کرده و در نتیجه به طمع خرید اراضی آن منطقه به ثمن بخس انداخته است!؟


لیست اصلاح‌طلبان یک اقتصاددان هم ندارد

جوان نوشت: اصلاح‌طلبان در تلاش برای ورود به مجلس دهم به دنبال چه هستند؟! آنها در فهرست سی نفره خود برای تهران که مورد حمایت کامل بی‌بی‌سی و برخی دیگر از معاندان نظام جمهوری اسلامی در خارج کشور نیز قرار گرفته است، حتی یک اقتصاددان معرفی نکرده‌اند! این در حالی است که اصلاح‌طلبان فارغ از شعارهای پوپولیستی اقتصادی برای ایجاد رفاه و اشتغال و عبور از رکود و تورم و گشایش در معیشت مردم نیستند. حمایت بی‌دریغ بی‌بی‌سی از لیست اصلاح طلبان و هاشمیدر فهرست سی‌نفره اصلاح‌طلبان که روز گذشته با عنوان یکسان «این سی نفر» در روزنامه‌های زنجیره‌ای تبلیغ شد، براساس رزومه‌ای که خود منتشر کرده‌اند افراد مدارک سیاسی، حقوقی، پزشکی، نساجی، مدیریت اداری و لیسانس فیزیک دارند و فراوانی مدارک سیاسی و حقوق، این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که چه بسا این فهرست می‌خواهد وکیل‌الدوله خوبی برای رئیس‌جمهور سیاستمدار حقوق‌دان! باشد نه وکیل‌المله‌ای که درد ملت را آنچنان که هست گشایش اقتصادی و مسئله خروج صنایع و اقتصاد از رکود تشخیص داده است.


پاسخ حداد عادل به یک تهمت

غلامعلی حداد عادل طی یادداشتی نحوه آشنایی و ارتباط با سید حسین نصر اندیشمند ایرانی و از نزدیکان خاندان پهلوی و رییس دفتر فرح پهلوی را تشریح کرده و از جمله نوشته: از اوّل انقلاب تا امروز، گهگاه خوانده و شنیده‌ام که بعضی اشخاص که در عالم سیاست با من اختلاف و رقابت داشته‌اند، با اشاره به نام دکتر سیّدحسین نصر و انجمن شاهنشاهی فلسفه و دفتر فرح پهلوی، خواسته‌اند مرا به همکاری با دکتر نصر در فعّالیت‌های مرتبط با دربار وی متّهم کنند. این روزها هم که بازار رقابت‌های انتخاباتی، خصوصاً در فضای مجازی، داغ است این نوع تهمت‌ها دیده می‌شود. اکنون،‌ بی‌آنکه فرصت ورود به جزئیات داشته باشم، باید بگویم آشنایی من با دکتر نصر به سال 1347 باز می‌گردد. در آن زمان، دکتر نصر استاد فلسفة دانشکدة ادبیات و رئیس دانشکده بود و عموماً در داخل و خارج دانشگاه وی را استادی دانشمند و باشخصیت و متدیّن و علاقه‌مند به اسلام و حکمت اسلامی می‌دانستند. از جمله دلایل صحّت این سخنْ روابط وی با علامه طباطبایی و نقش او در جلسات مصاحبه‌‌های پروفسور هانری کربن با علامه است و نیز ترجمة وی از کتاب «شیعه در اسلام» به زبان انگلیسی و مقاله‌ای که از وی در کتاب «محمّد خاتم پیامبران» به‌اهتمام شهید مطهّری در کنار مقالات استادانی مانند علامه طباطبایی و حاج سیّدابوالفضل زنجانی و دکتر سیّدجعفر شهیدی و دکتر علی شریعتی از سوی حسینیة ارشاد در سال 1346 منتشر شده است. در سال 1347،‌ من فارغ‌التحصیل دورة فوق لیسانس فیزیک بودم و تصمیم گرفته بودم که، به‌جای ادامة تحصیل در رشتة فیزیک، علوم انسانی بخوانم. دکتر نصر هم سابقه‌ای کمابیش شبیه من داشت. با او مشورت کردم و او مرا برای طی کردن این راه راهنمایی کرد. در مهر ماه 1349 دانشجوی فوق لیسانس فلسفة دانشکدة ادبیات دانشگاه تهران شدم و درس‌های دورة دکتری را در پایان سال تحصیلی 53-54 به پایان رساندم. در این سال‌ها، دکتر نصر یکی از استادان ما در دورة فوق لیسانس و دکتری فلسفه بود و من یکی از دانشجویان او. البته او نسبت به من محبّت داشت و من هم به وی احترام می‌گذاشتم و با بضاعتی که در زبان خارجی داشتم از آثار او استفاده می‌کردم و در بعضی کارهای علمی و دانشگاهی،‌به‌صورت غیررسمی، دستیار وی بودم. وقتی در سال 1351 دکتر نصر به ریاست دانشگاه صنعتی شریف امروز برگزیده شد،‌تصمیم گرفت تعدادی واحد درسی از موضوعات علوم انسانی و فرهنگ و هنر وارد برنامة درسی دانشکده‌های مهندسی کند. او مرکزی به نام مرکز تعلیمات عمومی در آن دانشگاه تأسیس نمود و من و دکتر نصرالله پورجوادی را در آن مرکز استخدام کرد تا این قبیل درس‌ها را تدریس کنیم. نصر، یکی دو سال بعد، از آن دانشگاه رفت و من تا پیروزی انقلاب عضو هیئت علمی آنجا بودم و آن مرکز را اداره می‌کردم و درس می‌دادم. در همان سال‌ها بود که دکتر نصر انجمن شاهنشاهی فلسفه را تأسیس کرد. من از اوّل با چنین کاری به‌علّت نام شاهنشاهی آن مخالف بودم و هیچ‌گونه همکاری با آن انجمن نکردم. نه در آنجا درس دادم و نه کتابی به‌چاپ رساندم و نه برای مجلّة آن، که «جاویدان‌خرد» نام داشت، مقاله‌ای فرستادم. اسناد آن مؤسّسه در سال‌های قبل از انقلاب قاعدتاً باید موجود باشد. مطمئنّم که هیچ سندی دالّ بر کمترین همکاری من با آن انجمن وجود ندارد. حتّی کسانی مانند دوست محترم من جناب دکتر مصطفی محقّق داماد و یا آقای ابطحی (از همکاران بازنشستة سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) شاهدند که من چگونه در قول و فعل با آن انجمن مخالفت داشته‌ام.


ترامپ عربستان را به دست داشتن در ماجرای 11 سپتامبر متهم کرد

ترامپ در برنامه تلویزیونی «فاکس اند فرندز» چند بار گفت که عربستان در حمله 11 سپتامبر دست داشت. به گزارش انتخاب، «نیویورک مگزین» در مطلبی نوشت: این تازه ترین قاعده در سیاست است که اگر کسی خودش را از دیگر رقیبان خود جلوتر ببیند، انگ زدن به هم پیمانان آمریکا در فروریختن برج های دوقلو را آغاز می کند. روز چهارشنبه، یک رشته نظرسنجی نشان داد که دونالد ترامپ در کشور و در انتخابات ایالتی که روز شنبه برگزار خواهد شد از دیگر رقیبان خود در حزب جمهوریخواه بسیار جلوتر است. او برای اینکه پیشتازی خود را حفظ کند بر آن شده تا از باور جمهوریخواهان به ریشه های حمله 11 سپتامبر یک گام جلوتر برود. ترامپ صبح روز چهارشنبه در برنامه فاکس اند فرندز پس از دفاع از نظریه شگفت خود از اینکه جورج دبلیو بوش در 11 سپتامبر رئیس جمهور بود گفت: «چه کسی مرکز تجارت جهانی را به هوا فرستاد؟ این کار، کار عراقی ها نبود، کار سعودی ها بود اسناد را باز کنید، نگاهی به عربستان بیاندازید.» ترامپ به 28 برگی اشاره دارد که از تحقیقات مشترک 2002 درباره 11 سپتامبر کنار گذاشته شد. گفته می شود آن اسناد سران عربستان را متهم به تامین هزینه حملات می کرد. سال گذشته، استفن لینچ، نماینده ماساچوست، به نیویورکر گفت که در آن اسناد شواهدی از «دست داشتن برخی سعودی ها در حمله القاعده به آمریکا» آمده است.


نظر باهنر درباره لیست موازی اصولگرایان

به گزارش فارس محمدرضا باهنر نماینده تهران در مجلس طی سخنانی در دهمین جلسه از نشست‌های قرآن و عترت دانشگاهیان که با موضوع انتخابات در مسجد امام جعفر صادق (ع) برگزار شد، اظهار داشت: اگر عده‌ای روی برخی از اسامی لیست اصولگرایان انتقاداتی دارند، باز هم خواهش می‌کنیم برای حفظ وحدت و انسجام اعتدال اصولگرایی به همه 30 نفر رأی دهید، تا زمان مجلس پنجم رأی‌دهندگان نهایتاً نام 12 نفر را در تعرفه‌های رأی می‌نوشتند اما امروز از همه نخبگان و دانشگاهیان می‌خواهم که افراد را وادار کنند سازماندهی رأی دهند و البته به هر 30 نفر رأی دهند. اصلا‌ح‌طلبان در تهران 5 یا 6 نفر بیشتر کاندیدهای دانه درشت ندارند و از این طرف و یا آن طرف قرض می‌گیرند، آقای مطهری هم یک لیستی را به عنوان صدای ملت ارائه کرده است ولی در این دوره قطعی بود که آقای مطهری جایی در لیست اصولگرایان نخواهد داشت، عده‌ای از لیست 30 نفره اصولگرایان باز مانده‌اند و ما بیشتر از این افراد گلایه داریم که شاید بخواهند لیست‌های موازی ارائه دهند اما از همه آنها خواهش می‌کنیم که برای حفظ وحدت اصولگرایی استعفا دهند و لیست موازی با لیست اصولگرایان منتشر نکنند. ممکن است لیست دیگری در چند روز آینده منتشر شود که در آن هم اصلاح‌طلبان، هم اصولگرایان و هم اعتدالیون حضور داشته باشند اما از همه مردم تقاضا می‌کنم حتماً به لیست 30 نفره اصولگرایان رأی دهند.


نگذاریم ایران یونان بشود

حجت عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق در بخشی از یادداشتی در فارس نوشته: در بودجه ۹۴ به دولت اجازه داده شد تا سقف ۳۵ میلیارد دلار استقراض خارجی انجام دهد. این موضوع در بودجه سال ۹۵ نیز تکرار شد و در لایحه بودجه، دولت تقاضای استقراض خارجی تا مبلغ ۵۰ میلیارد دلار را کرده است. همه اینها به اضافه مجوزهای استقراض خارجی است که در سال های قبل به دولت ها داده شده؛ ولی از آن استفاده نشد. تا قبل از سال ۹۴ مجوز استقراض خارجی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به دولت ها داده شده بود که مجموعا دولت در سال ۹۵ اجازه حدود ۲۰۰ میلیارد استقراض را خواهد داشت. دلیل اصلی دولت برای این اقدام، کاهش شدید بودجه نفتی است که راه حل آن را در استقراض خارجی می بینند و با این استدلال که بدهی های خارجی کمی داریم؛ پس استقراض خارجی بلامانع است. مسیری که در این دولت مدنظر قرار گرفته، دقیقا همان راهی است که یونان پیموده و به فلاکت اقتصادی دچار شده است. این استقراض هایی که انجام می شود علاوه بر بازپرداخت مبلغ اولیه، نرخ سود نیز به آن اضافه می شود که جمع این دو رقم زیادی است و برای نسل ها تعهد ایجاد می کند. عمده شرکت هایی که از این استقراض جهانی استفاده می کنند، دولتی هستند. تجربه چند ساله دولت نشان داده است که قدرت کسب درآمد بالایی ندارند؛ بنابراین قدرت بازپردخت اصل و سود این وام ها را نخواهند داشت و به همین جهت در سال های آینده باید در انتظار جریمه هایی برای تاخیر در بازپرداخت این وام ها بود که خسارت های ناشی از دیرکرد پرداخت روز به روز افزایش می یابد.


دو چالش اساسی پیش روی دولت و مجلس دهم

نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بحران "صندوق‌های بازنشستگی" و آسیب‌های اجتماعی" دو چالش اساسی پیش روی دولت یازدهم و مجلس دهم است تاکید کرد: در فقدان یک نظام منسجم چندلایه و هدفمند رفاه و تامین اجتماعی، وضعیت آسیب‌های اجتماعی و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی به شرایط حادی رسیده که لازم است توجه به آن در اولویت کار مجلس دهم قرار گیرد.علی حیدری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه کشور در آستانه انتخابات مجلس دهم قرار دارد اظهار کرد: از سوی دیگر دولت یازدهم پس از فراغتی که به واسطه برجام یک و رفع مخاطرات و تحریم‌های بینالمللی حاصل آمده، به نوعی در آستانه آغاز فعالیت در عرصه سیاست داخلی است.


وضعیت زنان در شرایط رکود؟

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط رکود اقتصادی زنان آسیب‌پذیرتر هستند، گفت: دولت رسماً برجام را تقدیم مجلس نکرد تا نمایندگان آن را مورد بحث و بررسی قرار دهند. لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (پنج‌شنبه) طی سخنانی در نشست خبری که در محل خبرگزاری نسیم برگزار شد، با اشاره به رکود حاکم بر کشور، اظهارداشت: وقتی شرایط رکودی پیش می‌آید بیش از همه این خانم‌ها هستند که آسیب‌ می‌بینند چراکه هم مدیر داخلی در منزلشان هستند و هم باید از نظر روحی و روانی مدیریت‌هایی در منزل داشته باشند؛ از این جهت مشکلات زیادی در شرایط رکود اقتصادی متوجه خانم‌ها می‌شود و آنان بیشتر آسیب‌پذیر هستند.


تغییر عجیب رفتار خانوارها پس از یارانه نقدی

خبرآنلاین نوشته است: بررسی‌های صورت گرفته توسط بانک مرکزی در خصوص سبد درآمدی و هزینه‌ای خانوار نشان می‌دهد پرداخت یارانه‌های نقدی از سوی دولت سبب تغییراتی معنادار در سبد هزینه‌ای خانوارهای ایرانی شده است.محاسبات نشان می‌دهد در دوره اجرای این طرح سهم هزینه‌ای ملزومات اولیه مانند خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، مسکن، سوخت و بهداشت و درمان افزایش و سهم هزینه‌های غیر ضروری که در قالب مانند تفریح و امور فرهنگی، خرید لباس و کفش و اثاث منزل و تحصیل و ... که در قالب رفاه طبقه‌بندی می‌شوند، کاهش داشته است.این کاهش در حالی رخ داده است که سهم این امور در سبد هزینه‌ای خانوار پیش از این نیز اندک بود. به این ترتیب خانوار ایرانی پس از هدفمندی یارانه‌ها سیاست انقباضی‌تری را برای اداره زندگی برگزیده است. این بدان معناست اعطای یارانه نقدی به رغم اهداف اولیه تاثیری در بهبود وضعیت زندگی خانوار ایرانی نداشت.تاکنون 60 یارانه نقدی به ایرانیان یارانه‌بگیر پرداخت شده است؛ به این ترتیب هر ایرانی از ابتدای اجرای این طرح تاکنون دو میلیون و 730 هزار تومان یارانه دریافت کرده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که سال پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سهم خوراک در سبد هزینه‌ای خانوارهای ایرانی 25.2 درصد بود، این سهم در سال‌های پس از اجرای هدفمندی حتی تا رقم 27.2 درصد نیز افزایش یافت. سهم خوراک در سبد هزینه‌ای خانوار سال گذشته به رقم 25.4 درصد بازگشته است.بر اساس این گزارش، هزینه بهداشت و درمان نیز در این دوره زمانی در سبد هزینه‌ای خانوار افزایشی ملموس را تجربه کرده است.


رضایت وزرات کشور از همکاری شورای نگهبان

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه مدت قانونی تبلیغات تا 24 ساعت قبل از روز رای گیری ادامه خواهد داشت،‌ تصریح کرد: ساعت 8 صبح روز ششم اسفند ماه، تبلیغاتانتخاباتی هم برای داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و هم برای مجلس شورای اسلامی پایان می یابد و در نهایت انتخابات در روز هفتم اسفندماه همزمان برای دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی برگزار خواهد شد.قائم مقام وزیر کشور ابراز امیدواری کرد که همه اقشار و اقوام و گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب،اصولگرا و اعتدالگرا با حضور پرشور در پای صندوق‌های رای انتخابات باشکوهی را رقم بزنند و برگ افتخار دیگری به کتاب انقلاب اسلامی اضافه شود.وی با بیان اینکه انتخابات دارای 3 رکن مردم، دستگاه اجرایی و شورای نگهبان است،‌ خاطر نشان کرد: شورای نگهبان به موجب قانون اساسی، دستگاه ناظر بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و همه‌پرسی است بنابراین ما در کل این دوره با دستگاه ناظر هماهنگی لازم را برقرار کردیم.امیری گفت: ما از هماهنگی‌هایی که با شورای نگهبان داشتیم ناراضی نیستیم.


صدور حکم شاه مازندران ، شایعه یا واقعیت؟!

مرادی دادستان شهرستان بابل با اشاره به خبر صدور حکم برای شرور معروف به شاه مازندران ،گفت: پرونده م – ط شروری که به جرم ضرب و شتم واوباشگری دستگیر شده بود ،هنوز در مرحله تحقیقات قرار دارد.وی با بیان اینکه هیچ حکمی برای این شرور سابقه‌دار صادر نشده است ،افزود: خبرها و تصاویری که از میزان یا نحوه اجرای حکم برای این شرور در فضای مجازی منتشر شده غیر واقعی است.


دعوت از نامزدها برای برائت از انگلیس

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به حمایت رسانه‌های وابسته به انگلیس و آمریکا از برخی کاندیداها و جریان‌های خاص در انتخابات مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، اظهار داشت: زمانی که می‌گفتیم نباید سفارت انگلیس در تهران بازگشایی شود به همین دلیل بود، چرا که می‌دانیم آنها چه ماهیتی دارند. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: کاندیداهایی که از سوی انگلیس و رسانه‌های استکباری مورد حمایت علنی قرار می‌گیرند باید از این حمایت اعلام برائت کنند.


صحبت کردن در مورد رئیس مجلس آینده زود است

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در مورد ناشناخته بودن برخی نامزدهای فهرست اصلاح‌طلبان گفت: از بررسی صلاحیت‌ اصلاح‌طلبان در شورای نظارت و شورای نگهبان، این افراد بیرون آمدند. بر اساس همین این فهرست توسط شورای عالی اصلاح‌طلبان با دقت و مدنظر قرار دادن همه جوانب تهیه شده است.شهردار سابق تهران در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران خاطر نشان کرد: مردم در 7 اسفند( انتخابات مجلس آینده) بدون توجه به شناخته شده بودن یا ناشناخته بودن نامزدهای جریان اصلاحات، به فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان از صدر تا ذیل رای بدهند.استاندار سابق اصفهان ادامه داد: اگر مردم به اصلاح‌طلبان و تهیه کنندگان این فهرست اعتماد دارند باید به لیست رای بدهند و اگر اعتماد ندارد می‌توانند بر اساس تشخیص خود به هرکسی که دوست دارند رای بدهند.وی در پاسخ این سوال که اگر در یک هفته باقی مانده تا انتخابات چهره شناخته شده‌ای از اصلاح‌طلبان تایید شود، آیا او را وارد لیست اصلاح‌طلبان می‌کنید یا خیر گفت: نه، این فهرست تا زمان انتخابات تغییر نخواهد کرد. اگر کسی در این مدت تایید شد یا باید انفرادی شرکت کند یا به نفع جریان اصلاحات انصراف دهد.کرباسچی در واکنش به سخنان یونسی در مورد کناره گیری عارف به نفع لاریجانی در جریان انتخابات ریاست مجلس دهم تصریح کرد: به نظر طرح این مباحث کمی زود است و نباید مطرح شود. در جریان انتخابات کسی رئیس مجلس را انتخاب نمی‌کند و مردم به نماینده‌ها رای می‌دهند و بعد نماینده‌ها رئیس مجلس را انتخاب می‌کنند.


دلیل جدایی لاریجانی از دولت احمدی نژاد

به گزارش خانه ملت، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با جمعی از اصحاب رسانه و روحانیون، به سوالات آن ها درباره مسائل زندگی شخصی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی پاسخ صریح داد دکتر لاریجانی در مصاحبه تفصیلی درباره عدم همکاری اش با دولت احمدی نژاد گفت: علت انصراف من از دبیری شورای عالی امنیت ملی وجود یک اختلاف مدیریتی با رئیس جمهور وقت بود، البته این موضوع و دخالت‌ها منحصر به موضوع هسته‌ای نبود، بلکه مسائل مختلف دیگر را نیز در بر می‌گرفت.


خودکشی تروریست ها در عملیات‌ سپاه

به گزارش فارس، سردار محمد خاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در چهارمین یادواره شهدای یگان ویژه صابرین طی سخنانی اظهار داشت: شهدای مدافع حرم شهدایی هستند که امنیت پایدار را برای جمهوری اسلامی در پی خواهند داشت. شهدایی که حضورشان در خارج از مرزهای کشور برای دفاع از ارزش ها و باورهای دینی‌مان است.فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: در سال 90 عملیات‌ها در شمال غرب شروع شد و رزمندگان ما در ارتفاعات 3000 متر به بالا با شرایط خاص خود حضور پیدا کردند. بعد از عملیات جاسوسان و شهید شدن تعدادی از عزیزانمان در آنجا که گرفتن ارتفاعات پانه سر را به دنبال داشت برخی از عناصر تروریستی که فکر نمی کردند بچه‌های ما بتوانند به آن جا بیایند در سنگرهای خود خودکشی کردند.


تلگرام چه زمانی فیلتر می‌شود؟

به گزارش ایسنا، محمود واعظی وزیر ارتباطات درباره قطع بسته‌های تخفیفی اپراتورهای اول و دوم که در قالب خدمات ارتباطی این اپراتورها به مردم ارائه می شد با بیان اینکه خود اپراتورهای تقاضای قطع این خدمات را داشتند، اظهار کرد: شبکه‌های اپراتورهای تلفن همراه در جریان رقابت‌ با یکدیگر در ارائه طرح‌های تخفیفی با اختلالاتی مواجه شدند که در نهایت خودشان درخواست کردند که رگولاتوری‌های وزارت ارتباطات این بسته‌ها را کنترل کنند تا مردم با مشکل مواجه نشوند.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد زمان اجرای فیلترینگ تلگرام، گفت: با اجرای طرح فیلترینگ، فیلترینگ هوشمند همه شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها به صورت همزمان به اجرا درمی‌آید. اجرای این طرح بستگی به کار دانشگاه‌ها در این مورد دارد و زمان خاصی برای این موضوع پیش‌بینی نشده است.


هشدار احمد توکلی به دولت

به‌گزارش تسنیم، احمد توکلی نماینده اقتصاددان مجلس شورای اسلامی در مطلبی با عنوان «خطر از بین رفتن استقلال کشور» تصریح کرد: باید نگران شکل‌گیری جریانی بود که قانون را به خدمت از بین بردن ضعفا و مستضعفین می‌برد؛ جریانی که با ترویج لیبرالیسم اقتصادی پروژه نفوذ فرهنگ غرب را تکمیل کند. متأسفانه دولت به توصیه‌های خیرخواهانه درباره اتخاذ تئوری و استراتژی اقتصادی عدالت‌محور بی‌اعتنایی کرد و به‌کام تئوری غالب روز یعنی لیبرال سرمایه‌داری فرو افتاد که خطر این روحیه و رویکرد به‌اندازه خطر از بین رفتن استقلال کشور است.


توقع انصراف، بی جا بود

یکی از اعضای فهرست صدای ملت گفت: شخصا حجت شرعی نمی‌بینم که به دلیل عدم حضور در لیست ائتلاف اصولگرایان، از عرصه کنار بروم.به گزارش خبرآنلاین، حسن غفوري‌فرد در پاسخ به سوالي که به توقع اصولگرايان براي انصراف نامزدهايي که در ليست ائتلاف اصولگرايان قرار نگرفتند، اشاره داشت، گفت: اگر تشکيلات صد در صد حزبي داشتيم که آييننامه و مرامنامه مشخصي داشت، شايد مي شد چنين انتظاري داشت. تشکيلاتي همچون احزاب کمونيست در جهان، ممکن است چنين تصميماتي بگيرند و به جهت چارچوب هاي حزبي اي که دارند، از آن هم تمکين کنند. وي افزود: اگر شاخص هاي انتخاب نامزدهاي ليست ائتلاف اصولگرايان اعلام و رعايت مي شد، شايد خيلي ها مي پذيرفتند که از ادامه نامزدي انصراف دهند. بايد نامزدها اقناع مي شدند تا موظف به انصراف شوند. اينکه بگويند کساني که در ليست نيستند، انصراف دهند و يا آنها که هستند در ليست هاي ديگر نباشد، براي کسي حجت شرعي و عقلي ايجاد نمي کند. در حکومت ديني ما بر اين نکته تاکيد شده که افراد بايد شرعا و اخلاقا متقاعد شوند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر