بازدید 25255

«کیمیا» نمی‌تواند نماینده زن ایرانی باشد

در تاریخ ایران چه پیش و چه پس از انقلاب و دوران جنگ، زنان قهرمان زیادی را داریم که فعال و اجتماعی بودند. شخصیت کیمیا از نظر روند طی کردن دوره‌های مختلف زندگی شاید با آن چیزی که مد نظر ماست انطباق داشته باشد، اما از لحاظ شخصیتی نمی‌توان گفت که تراز زن ایرانی است.
کد خبر: ۵۶۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵ 06 February 2016
این روزها آخرین قسمت‌های سریال «کیمیا» راهی آنتن می‌شود و هر بیننده‌ای از نگاه خودش شخصیت‌های این سریال به ویژه شخصیت خود «کیمیا» را ارزیابی می‌کند.

به گزارش ایسنا، اینکه تا چه اندازه شخصیت‌هایی همانند کیمیا که تیپ شخصیتی‌ مشابه‌شان را بارها در سریال‌های دیگر هم دیده‌ایم، می‌توانند نماد یک زن قهرمان ایرانی باشند، موضوعی است که خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا با یک منتقد آثار نمایشی به بحث گذاشته است.

محمد تقی فهیم که ساخت سریال «کیمیا» به عنوان یک سریال قصه‌گو و دنباله‌دار را اقدامی مثبتی تلقی می‌کند، شخصیت کیمیا را در این سریال به عنوان زن قهرمان ایرانی که در سه دوره انقلاب، دفاع مقدس و زمان حال داستان‌سازی می‌کند، ارزیابی کرد.

او اظهار کرد: درباره شخصیت کیمیا به عنوان یک زن قهرمان ایرانی، معتقدم که هنوز نتوانستیم زنی را به تصویر بکشیم و به آن بپردازیم که بتواند به درستی از همه جوانب و از همه ابعاد نماینده یک زن ایرانی باشد؛ در حالی که در تاریخ ایران چه پیش و چه پس از انقلاب و دوران جنگ، زنان قهرمان زیادی را داریم که فعال و اجتماعی بودند. شخصیت کیمیا از نظر روند طی کردن دوره‌های مختلف زندگی شاید با آن چیزی که مد نظر ماست انطباق داشته باشد، اما از لحاظ شخصیتی نمی‌توان گفت که تراز زن ایرانی است.

این منتقد آثار نمایشی ادامه داد: در پرداخت به شخصیت کیمیا به خیلی از جزئیات توجه نشد و مهمترین بخش‌های زندگی او مثل دورانی که باید تجربیات جوانی در او رسوب کند تا به پختگی برسد، حذف شده است؛ در دنیای واقعی زندگی پر از فراز و فرود است و انسان‌ها به اصطلاح خاکستری هستند. وقتی صحبت از به تصویر کشیدن یک قهرمان به میان می‌آید، باید این نکته را در نظر گرفت که کسی در زندگی یک‌دفعه قهرمان نمی‌شود، بارها شکست می‌خورد، عصبانی می‌شود، پرخاش می‌کند و بسیاری مسائل دیگر.

فیهم که معتقد است کیمیا یک تیپ شخصیتی است، افزود: تیپ شخصیتی کیمیا همان آدمی است که همیشه باید چادر سرش باشد، جدی و حق به جانب باشد. در حالی که کسی که می‌خواهد قله دماوند را فتح کند، باید برای شروع اول از چند قله کوچک‌تر شروع کند. اتفاقات پیرامون کیمیا را بیشتر اطرافیان او رقم می‌زنند؛ کیمیا به عنوان قهرمان داستان نه تنها کمک دیگران نمی‌کند، بلکه مسائل و مشکلاتش خودش را هم نمی‌تواند حل کند.

فهیم در ادامه سخنانش با اشاره به سریال «اوشین» اظهار کرد: این سریال نماینده فراز و فرودهای جامعه‌ای بود که در آن فئودالیسم به مدرنیته می‌رسد و خود شخصیت «اوشین» است که مسائل زندگی‌اش را رقم می‌زند و نه ‌تنها مشکلاتش را حل می‌کند بلکه دست دیگران را نیز می‌گیرد و کمکشان می‌کند؛ اما در سریال «کیمیا» این دیگران هستند که همه اتفاقات را رقم می‌زنند و کیمیا وسط این اتفاقات می‌چرخد. در طول داستان مشکلی ندیدیم که کیمیا بتواند با تدبیر خودش آن را حل کند.

او تاکید کرد: با وجود اینکه نمی‌توان کیمیا را به عنوان یک زن قهرمان ایرانی پذیرفت ولی از طرفی این را هم نمی‌توان پذیرفت که این سریال اثرات منفی روی مخاطب دارد. در کارهای نمایشی لزومی ندارد که شخصیت‌ها حتماً واقعی باشند. درست است که مابه‌ازای شخصیت‌ها باید در جامعه وجود داشته باشد، ولی این بدان مفهوم نیست که سریال نمایشی را با واقعیت انطباق دهیم.

فهیم که به طور کلی سریال «کیمیا» را قصه‌گوی خوبی ارزیابی می‌کند، در این‌ زمینه گفت: داستان به صورتی است که مخاطب دوست دارد آن را پیگیری کند. درست است که این مخاطب جدی نیست، چراکه این دست از مخاطبان چیز دیگری می‌خواهد و حتی گاهی ممکن است به برخی از صحنه‌های این سریال هم بخندند؛ ولی برای مخاطبی که به این مسائل کاری ندارد و تنها می‌خواهد داستان را ببیند، «کیمیا» در عین اینکه نوستالژیک است، قصه‌گویی خوبی هم است.

او در پایان سخنانش تاکید کرد: سریال «کیمیا» را به عنوان اینکه اگر این سریال ساخته شود، عیب ندارد، می‌پسندم؛ در واقع بودنش را بهتر از نبودنش می‌بینم و معتقدم از لحاظ داستانی و جذب مخاطب خوب عمل کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۶
انتشار یافته: ۴۵
کمی بی انصافی بود کیمیا در اوج مشکل خودش که در به در دنبال دختر گم شده اش بود مشکل دختر فراری را حل کرد و همچنین کانون دختران را با کمک به عده ای دیگر از خانم ها تشکیل داد ، با فروش تابلو های خودش مشکلات مادی این مرکز را رفع کرد و ...
دختری که بعد ازدواج مدام به فکر و درگیر عشق خودش است و حتی زمانی که به فکر طلاق افتاده و هنوز متعهد به شوهرش است سراغ عشقش که حالا وکیل است می رود!!!!!!!!
تلویزیون اینطوری الگوسازی می کند
پس اگر زنی با این مشخصه نماینده و قهرمان زن ایرانی نباشد پس قهرمانی در این دیار پیدا نمی شود؟ شما بر اساس شخصیت یک بازیگر نباید در این خصوص قضاوت کنید هر چند در این خصوص همقضاوت سطحی کاراشتباهعی است
بنظر من چهره محبوب ومظلوم این فیلم آرشه و اونه که تو اذهان مردم محبوب شده
شماها چقدر بیکارید.
بنظر من چهره محبوب این فیلم آرشه نه کیمیا با اونهمه مظلومیت -هیچ انسانی نیست که از پدرش دفاع نکنه.کلمه پدر مقدسه وهمین سوءاستفاده پدر آرش از عنوان پدر باعث شده آرش دچاراینهمه رنج بشه
در جذب مخاطب خوب عمل کرده است !!!!
شخصیت کیمیا را در سه کلمه میتوان بیان کرد:
گستاخ،مغرور،بی ادب
انتخاب هنرپيشه كاراكتر كيميا اصلا خوب نبودواز نظر كريم افتزاح بود البته شايد روي هم رفته يك قسمت بيشتر نديدم.هنرپيشه نقش كيميا قوي نبود.
یکی از علتهایی که نتونستی از کیمیا زن ایرانی را استخراج کنی عدو درست انتخاب بازیگر در این نقش حساس بوده وبزرگترین ضعف این فیلم بازی ضعییف این بازیگر در نقش کیمیا است ختی مادر وپدرشو هم درست انتخاب نکردید
ایشان برای بازی در این نقش اصلا مناسب نیست
مادرش باید نقش مادرانه را بازی می کرد. و آن هم واقعی نه ساخته ذهن
کیمیا در اغلب موارد روی اعصاب بود از آنجایی که موقع مجروح شدن برادرش وسط میدان پرید و جایی که اصلا نباید در آن شرایط جنگی مرفت فقط از روی احساسات رفت و جان سایر رزمندگان رابه خطر میانداخت تا آنجایی که باردار بود و دنبال آزاده با شوهرش راه افتاد و با اصرار بی موردش باعث تصادف و مرگ فرزندش شد .کیکیا بیشتر بحران ساز بود و کلیه اطرافیانش در صدد انجام خواسته های نا معقول او بودند.واقعا من به عنوان تماشاچی خیلی اعصابم از شخصیت او خرد میشد.
اگر به جای کیمیا داستان دا را جلوی دوربین میبردند خیلی بهتر بود واقعی هم بود البته کیمیا هم کپی همین داستان دا هستش.
در همین حد اگر توانسته عده ای از مردم رااز دیدن سریال های شبکه جم منصرف و بسوی دیدن کیمیا جذب کند کار بسیار بزرگی کرده است .
بابا مردم را سرکار گذاشته اید؟؟؟؟؟؟
اینکه هر سریالی فراز و نشیب خاص خودشو و نقاط ضعف و قوت خودشو داره درست. من خودم بعنوان یک زن خیلی از رفتارهای کیمیا برام عجیبه. من نه جامعه شناسم که تحلیلش کنم و نه محقق. فقط از دید خودم نقد می کنم. از دید یک شهروند عادی. برای من که نوز مخاطب این سریال هستم، کیمیا تو 90% اوقات فقط با خودسری حرفشو پیش برده و برای دیگران دردسر درست کرده. کسی هم هیچوقت جلوش قد علم نکرده. دخترش مدتهاستت نتونسته با مادرش حرف بزنه اما اون در قبال شاگرد مدرسه حساستر از دختر خودشه. تو زمان انقلاب از صبح تا شب کتاب به دست تو کوچه بود و من فکر نمکینم دختری اینطوری بوده باشه. همیشه تصمیم خودشو پیش برده و ما تو سریال دیدیم هیچ وقت حرف پدر و مادرش اصلا تو تصمیمش اثر نداره. به هر دلیلی بعد از اولین قهر با همسرش بدون اجازه او شغل انتخاب می کنه و شهر دیگه ای ساکن میشه و من به عقل خودم فکر میکنم این دور از قانونه. پس برای من هرگز این زن الگو نمیتونه باشه. چون شخصیت چالش بر انگیزیه
واقعاً نمی تواند الکوی یک زن قهرمان ایرانی باشد:
- بخاطر تصمیم های عجولانه و احساساتی
- خود خواه و خود رای بودن
- عدم تفکر و منطق و پیش بینی در امور
- تلقین بی فکری و بی منطق بودن به سایر زنان جامعه ایرانی
- جسارت های نابخردانه
دلت خوشه زن اول ایران!!!!!!
یک سریال کاملا بی کیفیت است. در فیلم برداری ، گریم ، بازی بازیگران ، جلوهای ویژه ، فیلم نامه و.... کاملا بی کیفت است... واقعا صدا و سیما و مسئولان فرهنگی کشور باید این موضوع رو بفهمن که برنامه سازی باید برای رضایت مخاطب باشد نه رضایت مدیران و اگر امروز مردم به سمت سریال های بی کیفیت ترکیه ای رفته اند و این سریال ها هیچ هماهنگی با فرهنگ ایرانی نداری دلیلش اینه که در صدا و سیما فیلم و سریال فقط بخاطر رضایت مدیران ساخته می شود و نه رضایت مردم.
دررمان هاوداستان های نمایشی شخصیت های اصلی باید همین گونه که منتقد می فرمایندازتیپ های متفاوت باانواع اعتقادات وعملکردهاوزبان های مختلف وطبقات متفاوت باشد.اماآیامی توان رمان وقالب غربی آن راکه به وضاحت هرگونه منکروانحرافی را راباید درقالب داستان باجزئیات بازگوکندمنطبق براطلاع رسانی سالم آنهم برای جوانان ونوجوانانی که درک صحیح ندارندیامحترمانه تربگوییم ناپخته اجتماعی هستندبازگوکنیم .!!.
ولی بنده در جواب این آقای منتقد باید بگویم که (کیمیا) هم کم کاری نکرده از قبل از انقلاب با آن همه فعالیت چه در دوران تحصیل و چه در زمان وقوع انقلاب و بعد از انقلاب که با شروع جنگ زیر بمبارانهای هواپیماها و خمپاره اندازها و تانکها وتوپخانه ها ایستادگی کرده و با دادن اسارت برادرش خودش نیز توی آن وقت وانفسا کمک به مجروحین انجام داده به نظر بنده باید فوق قهرمان باید باشد آقای منتقد در آن روزگار نه خودش و نه خانواده اش که در آن موقعیت زیر آتش جنگ نبوده وبه همین دلیل نمی تواند موقعیت اورا حس کند و فکر میکند مثل برخورد خیابانی باشد که بتواند از خودش دفاع کند. در خرمشهر از زمین و هوا فقط آتشباری بود وخیلی هنر میکردند باید دست خانواده ات را میگرفتی و از صحنه خارج میکردی در صورتیکه این خانم نه اینکه صحنه جنگ را ترک نکرد بلکه ایستادگی نموده وکمک میکرده
به قول یکی از کاربران که کامنت گذاشته بود کیمیا شوهرشو پیچوند با پسر همسایه ازدواج کرد این کجاش سریال خوبی بود که اون بدبخت ارش رو به زور دگنگ بد جلوه اش دادند و تنها به جرم اینکه قبل از کیمیا نامزد داشته آماج همه گونه توهین و تحقیر بود و ازش یک دیو ساختند درست مثل سریال بی خود پشت بام تهران که غیاث رو گذاشته وسط یک عده گرگ از خودراضی طلبکار و هی تکه پاره اش می کند معلوم نیست تو اون سریال چرا آدم بدهاش اینقدر متوقع و طلبکارند مثل هاله و مادرش و شوهر هاله و دایی هاله که افتادن به جون یک بدبختی به نام غیاث و تمام زندگی و خوشبختیش رو یکجا ازش گرفتند و وسط میدان تکه تکه اش کردند و تازه طلبکار هم هستند که یا کتکت می زنیم یا باید به زور رضایت بدی
واقعا حیف از این همه هزینه و وقت که بابت اینچنین مجموعه های آبکی صرف میشود . . . این سریال یک گروه گریم حرفه ای ندارد و تمام گذر زمان در یک عینک یا یک سبیل سفید خلاصه میشود و حتی زحمت کشیدن یک چروک ساده را به خود نمیدهند . . . البته که تمام این بی سلیقگی ها حاصل بی خیالی عوامل تهیه و کارگردان این مجموعه است که با کمترین هزینه میخواهند سود بیشتری ببرند
ارش مظلوم ترووفادارترازکیمیا نشان داده شده است من ازشخصیت کیمیا خوشم نیامد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
مردا همیشه با وفاترن
یک کلمه حرف حساب....
سوتی بزرگ این سریال آرزو وقتی که از ایران رفت 6 ساله بود و بعداز 20 سال که برگشت با برادر و خواهری مواجع می شود که باید زیر بیست سال باشند نه دانشجو و دکتر نمی دانم چرا اینقدر فیلم های هندی تخیلی تو ایران تهیه می شود.
بازی بی روح مهراوه شریفی نیا باعث شکست این سریاله. نقش کیمیا با توجه به بازیهای زیر پوستی و خلاقانه به خانم پری ناز ایزد یار بیشتر میومد تا به مهراوه شرفی نیا
تابناک عزیز سلام آیا واقعا مشکل همینه.....
متاسفانه نقشهای آرش و کیمیا و وکیل جوان را به افراد توانمندی که بتوانند آن را خوب از کار درآورند نداده اند.
ای کاش حداقل بجای کیمیا بازیگر دیگری را انتخاب میکردن.بازی کیمیا افتضاح بود.واقعا برام سوال شده چرا گریمش نکردن.
به نظر من بدترین انتخاب برای نقش کیمیا خانم شریفی نیا بود
آقا چه حالي ميده اين شهريار بزنه كيميا را بكشه ، انتقام آرش را ازش بگيره . اين همه آرش دوسش داشت به خاطر پسر همسايه ولش كرد. من كه كيميا كشته بشه شيريني ميدم.
از هر طرف که نگاه کنیم اصلا سریال خوبی نیست
واقعا وقت مردم را گرفتند
در اخر هم تصور نمی کنم سریال خوب به پایان رسد
محتوا ندارد
فقط برای گرفتن مردم ساخته شده
سریال حاشیه دو هم ارزش دیدن ندارد چیه این سریالهای سطح پائین را تولید می کنند و مردم را به بازی میگیرند
حیف ازاین همه بودجه بیت المال که خرج ساخت همچون سریالهامیشه فقط یاد گرفتن به شعور مخاطب توهین کنند!!!
حیف وقت مردم که اینگونه هدر میرود. بجای این سریال یه برنامه آموزش کار در منزل به مردم ارائه بدهند وضع اقتصادی مردم بهتر بشه و اقتصادمون جلو بره بهتر نیست. خبر زدید هفت میلیون تهرانی کار نمیکنن. این بود آرمانهای ما!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شوهر کیمیا به مراتب انسان بهتری از این زن خودخواه است
چی برای دخترش کم گذاشته چه کار بدی کرده
خلاصه داستان کیمیا نشانه یک آدم گستاخ خودخواه بی ادب که دایما در حال ایجاد دردسر ومشگلات برای اطرافیانشه وبدون هیچ ملاحظه ای همه رو به خاطر خواسته های خودشتو درد سر میندازه وجالب اینجاست که اطرافیانش هم بدون هیچ ناراحتی ازش حمایت میکنند وجالب تر اینکه تمام اتفاقاتی که در تمام این مدت برای کل کشور رخ داده به طور عجیبی فقط برای کیمیا اتفاق افتاده وتمام نیروهای ضدانقلاب چه در داخل کشور وچه در خارج کشور به دنبال ضربه زدن به این خانوم وخانوادهاش هستند یا اینکه مفسد اقتصادی که توسط شوهر کیمیا در حال محاکمه است دخترش تو دبیرستان تحت مدیریت کیمیا حضور داره ودایما همراه با خانواده برای ایشون مشگل ایجاد میکنند
شخصیت آرش پسندیده تر از کیمیاست زیرا:
1) بعد کیمیا ازدواج نکرد اما کیمیا زودی رفت با عشق سابقش ازدواج کرد.
2) آزاده رو با خودش بر خارج و اونو به یه پزشک در مطرح ترین دانشگاه های پزشکی جهان تبدیل کرد، کاری که ممکنه کیمیا نمی تونست انجام بده.
3) نسبت به کیمیا بیشتر رو اعصابش مطلع بود.
من خودم مدير مدرسه ام
اگه بخوام يه روز نرم مدرسه بايد با اداره مكاتبه كنيم و ....
ولي اينم مديره
ميره ،مياد ،كسي كاريش نداره
من قسم میخورم اگر زنم مثل کیمیا بود خیلی زود طلاق او را میدادم زنی که معنی خنده رو نمیدونه زنی که با سوپرایز شدنش از طرف همسرش شگفت زده نمیشه هی چی اصلا خوشحال هم نمیشه زنی که مصالح زندگی دیگران براش مهم ترند تا خونه خودش و صدها خود مهوری دیگه زنی نیست که بدرد زندگی بخوره من به آرش تبریک میگم که زود کیمیا را شناخت
آیا زنی که در زمانی که شو هر داره باید به عشق دیگه ای فکر کند ؟
حتی اگر مخوف ترین شوهر دنیا هم که باشه .
به نظر شما آیا این زن باید یه عشق دیگری اصلا فکر کند ؟
این خیانت نیست ؟
واقعا کیمیا نمونه زن ایرانیه ؟
عمرا .
به نظر من صرفا یک خیانتکاره و بس.
كيميا دختري است كه به اصطلاح براي كارهاي انقلابي به راحتي به پدرش دروغ مي‌گفت و مادرش هم دروغ‌هاشو لاپوشوني مي‌كرد. در صورتيكه در اسلام هيچ چيز بدتر از دورغ نيست. پس اين زن به هيچ وجه نمي‌تواند يك الگو و نمونه باشد.
کیمیا چی شد هیچی حدود 100 قسمت مارا دواند به دنبال خودش نویسندگان داستان خیلی بهتر می تونستند داستان را به سر انجام برساند نه اینکه آخرهاش آب ببندند توش ---- فقط و فقط و فقط بازی حامد بهداد و مهدی سلطانی و کوروش زارعی و حسن پورشیرازی و پوریا پورسرخ خوب و صحنه های جنگ خوب بود بقیه اعصاب منو خورد کرد
كيميا يك شخصيت مغرور وبي منطق وخودخواه و خود رأي است

ولي حيف از شخصيت ارش كه زير اين خودخواهي خرد شد ونابود شد

فقط يك فيلم بود سرگرمي كه آدم رو عصبي مي كرد بخاطر رفتارهاي بد كيميا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار