بازدید 11267

به افتخار فاتحان نبل و الزهرا

علی طاهایی
کد خبر: ۵۶۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱ 05 February 2016
این خبر نیز مانند بسیاری از خبرهایی بود که طی چندماه گذشته از سوریه می رسید و حاکی از آزادسازی بخشی از خاک این کشور از دست تروریست ها بود، ولیکن با نگاهی دقیق تر به اخبار تحولات مربوط به نبل و الزهرا شاهد ابعاد گسترده و باارزشی درخصوص این عملیات می شویم.

شهرک های نبل و الزهراء در شمال غرب شهر حلب واقع شده و بیست کیلومتر با این شهر فاصله دارد و ساکنان آن بدلیل نزدیکی به قطب صنعتی سوریه، حلب، و همچنین نزدیکی به مرزهای ترکیه عمدتا به تجارت اشتغال داشته اند. نبل 30 کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد. این دو شهر روی هم رفته دارای بیش از 70 هزار نفر جمعیت هستند که تقریبا تمام آنها را شیعیان اثنی عشری تشکیل می دهند. بدلیل ترکیب جمعیتی این دو شهر و شیعه بودن اهالی این دو شهر از سال اول آغاز درگیری ها در سوریه و سقوط حلب، این دو شهر از اصلی ترین اهداف تروریست ها محسوب می شده اند و سقوط این شهر به عنوان یک قدرت نمایی در مقابل جبهه مقابل به حساب می آمد و بارها تروریست ها خبر از سقوط این شهر می دادند تا روحیه نیروها را در جبهه مقابل تحت تاثیر قرار دهند.

تلاش برای اشغال این شهر توسط مسلحین پس از سقوط حلب آغاز شد و قریب به چهار سال ادامه داشت ولی اراده مردم مظلوم این منطقه بیش از تمام توان و تجهیزات نیروهای تکفیری بود و از این رو اراده الهی بر خلق حماسه ای دیگر رقم خورد.نگاهی به چهارسال محاصره و مقاومت مردم مظلوم نبل و الزهرا، نحوه اجرای عملیات آزادسازی و اثرات و پیامدهای این عملیات می تواند بزرگی این پیروزی را بیشتر روشن نماید. 

یکی از مهمترین نکات در موضوع نبل و الزهرا مقاومت مردم این شهرها برای چهار سال بود در حالیکه برخی مناطق در سوریه و عراق در مقابل حمله تکفیری ها پیش از رسیدن نیروهای تروریست شهرهای خود را ترک کرده و آن را به تکفیری ها واگذار نمودند، در حالیکه 5 هزار جوان این شهرها به عنوان مدافعان غیرتمند، از شهرهای نبل و الزهرا دفاع نموده و بیش از سیصد عملیات تروریست ها را برای تصرف این دو شهر دفع نمودند. رشادت مدافعان نبل و الزهرا بدین جا ختم نشد و در میان بهت تروریست ها  بخش مهمی از عملیات اخیر برای آزادسازی این دو شهر توسط مدافعان داخل این شهرها اجرا گردید و با الحاق آنها به نیروهای عمل کننده از خارج شهر عملا حصر این شهرها را شکست.

محاصره این دو شهرک به معنای عدم ورود غذا، آب و دارو به این شهر بود که این شهر را در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی قرار داده بود. دولت بارها تلاش نمود تا با اجازه کمک رسانی به شهرک مزایا توسط هلال احمر سوریه اجازه کمک رسانی به نبل و الزهرا را از جیش الاسلام و احرارالشام بگیرد ولی سرسختی و تلاش فراوان تروریستها برای شکستن اراده مردم این دو شهر و عدم اجازه برای کمک رسانی به غیر نظامیان در این دو شهر راهی برای مدافعان و نیروهای مقاومت باقی نگذاشت مگر جنگیدن و نابودی محاصره کنندگان تکفیری.

بنا بر اخبار رسیده این عملیات از جنبه نیروهای مشارکت کننده در آن نیز ویژگی های خاصی داشت. حضور گسترده نیروهای ارتش و نیروهای مردمی سوریه، نیروهای داوطلب کردستان سوریه، نیروهای حزب الله و آتش هوایی روسیه به همراه مجاهدت و جانفشانی مستشاران زبده ایرانی که تجربه سالها دفاع مقدس را در دفاع از محور مقاومت به کار گرفته بودند همکاری و هماهنگی مناسبی را برای شکستن کمر تکفیری ها در شمال حلب رقم زد.  
 
پیامدهای عملیات
تاثیر این عملیات تا آنجا بود که مذاکرات صلح ژنو متوقف گردید و واکنش های فراوانی را در میان گروههای معارضه و حامیان غربی و عربی آنها برانگیخت.

 آزادسازی نبل و الزهرا به عنوان یک حرکت نمادین دارای اهمیت فراوانی است ولی آنچه این عملیات را مهم تر می کند ارزش راهبردی منطقه شمال حلب است که ارتباط گروه های مسلح را با عقبه راهبردیشان یعنی مرزهای ترکیه فراهم می کند. این شکست در ادامه پیروزی های گذشته نیروهای سوری و مقاومت که منجر به آزادسازی بخشی از جاده راهبردی شمال به جنوب سوریه شده بود راه اصلی تدارک گروه های مسلح را از شمال قطع نموده است و آنها را خصوصا در فصل زمستان با دشواری های زیادی برای تدارک نیروهایشان در مناطق جنوبی مواجه نموده است و موازنه قدرت را بصورت محسوسی بر هم زد. این نکته برای گروههای مسلحی که در مذاکرات صلح ژنو شرکت نموه بودند دارای بار منفی فراوانی بود به نحوی که توان چانه زنی آنها را تا حد زیادی کاهش داد و منجر به خروج برخی از این گروهها از مذاکرات شد و توقف آن شد،. این واکنش درخصوص گروههایی که مناطق تحت کنترل آنها در این عملیات آزاد شده شدیدتر بوده است هر چند رصد معارضه سوریه نشان می دهد که سایر گروهها نیز دچار فروپاشی شدید در روحیه نیروهایشان شده اند و در مقابل روحیه نیروهای ضد تروریستی به شدت افزایش یافته است چراکه یکی از اهداف قدیمی و بسیار ارزشمند مستشاران ایرانی در سوریه از ابتدای بحران که آزادسازی مردم مظلوم نبل و الزهرا بوده است محقق شد. 

دستپاچگی حامیان غربی و عربی گروههای معارضه سوریه از این پیروزی بر تروریستها در جای خود جالب و البته قابل انتظار به نظر می رسد. وزرای خارجه فرانسه و امریکا از اولین کشورهایی بودند که خواستار توقف عملیات در شمال حلب شدند چراکه تمام برگ های برنده معارضه را در مذاکرات از دست رفته دیدند و حتی ترکیه به عنوان اصلی ترین بازنده این عملیات خود را آماده عملیات زمینی برای نجات گروههای مسلح مورد حمایت خود نشان داد. 

به نظر می رسد آزادسازی نبل و الزهرا گام مهمی در راه شکستن محاصره سخت و غیر انسانی فوعه و کفریاست و امید است که این دومینو با آزادسازی حلب به سایر مناطق تحت سیطره مسلحین سرایت نماید و ارتباط جبهه شمال و جنوب بطور کامل قطع شود.  
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که مقاومت مردمی در نبل و الزهرا خاری در چشم مسلحین برای تثبیت کامل مناطق شمالی حلب بود و سرپل لازم را برای عملیات در این منطقه فراهم نمود. این مقاومت مردمی را در فوعه و کفریا در سوریه و در بلد و آمرلی در عراق دیده ایم و می تواند نمونه ای موفق برای پایداری و ایستادگی مردم در مقابل تکفیری ها باشد.

نقش مردان گمنام این نبردها را باید با صدای بلندتری ستود. مستشاران نظامی کشورمان در سوریه که با روحیه جهادی در حال صدور روحیه مقاومت هستند، روحیه ای که تنها سلاح در مقابل جنگجویان تکفیری است و حتی دشمنانمان نیز به این امر اعتراف نموده اند.  
به افتخار فاتحان نبل و الزهرا و به پاس خون پاک شهدای این عملیات باید ایستاد و کلاه از سر برداشت.
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل