بازدید 64051
گزارش کامل پنجمین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر؛

ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد» / چراغ سبز اکران بی‌دردسر فیلم‌های جشنواره / کشف‌ها کارت‌های جعلی ورود به جشنواره!

رئیس سازمان سینمایی در یادداشتی تاکید کرد: عده‌ای با تمام توان کوشیدند که سینما نباشد... «چهارشنبه»، «بادیگارد»، «من»، «امکان مینا» و «رسوایی‌ها2» فیلم‌های مهم امروز هستند... علی مطهری پس از تماشای «بادیگارد» حاتمی کیا نسبت به ایران واکنش نشان داد... روایت یک بازیگر از عرفی شدن خرید نقش در سینما... تمامی کارت‌های رنگی و تک سانس و روزانه در برج میلاد باطل شد... تاخیر 75 دقیقه‌‍‌ای برای لانتوری منجر به بایکوت این نشست شد.
کد خبر: ۵۶۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷ 05 February 2016
روز نمایش «چهارشنبه»، «بادیگارد»، «من»، «امکان مینا» و «اخراجی‌ها»روز نمایش «چهارشنبه»، «بادیگارد»، «من»، «امکان مینا» و «اخراجی‌ها»
پنجمین روز جشنواره فیلم فجر که به عنوان شلوغ‌ترین روز نیز لقب می‌گیرد، با برگزاری چهار نشست خبری و نمایش هفت فیلم در کاخ جشنواره همراه خواهد بود تا یکی از نزدیک‌ترین زمان‌بندی‌ها رقم بخورد و احتمالاً آخرین نمایش امروز در ساعات ابتدایی بامداد روز ششم آغاز شود؛ روزی که فیلم‌های «چهارشنبه»، «بادیگارد»، «من»، «امکان مینا» و «اخراجی‌ها»، صف‌های طولانی مقابل سالن اصلی را پیوسته خواهد نمود.

به گزارش «تابناک»؛ این آدینه مصادف با روز پنجم جشنواره فیلم فجر و به نیمه رسیدن نمایش فیلم‌های راه یافته به مهم‌ترین رویداد سینمایی و فرهنگی کشور، با حضور گسترده مخاطبان در سالن‌های سینما همراه است اما تنها سالن‌های سطح پایتخت با چنین فضایی مواجه نیستند و مطابق با رویه سال‌های گذشته، کاخ جشنواره با انفجار جمعیت مواجه خواهد بود.

روز پنجم با برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌های به نمایش درآمده در عصر روز چهارم آغاز می‌شود و در همین راستا صبح امروز نشست نقد و پرسش‌های فیلم‌های «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار، «متولد 65» نخستین اثر مجید توکلی، «زاپاس» ساخته برزو نیک نژاد و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان برگزار می‌شود و با توجه به تراکم این نشست‌ها، زمان هر نشست 45 دقیقه در نظر گرفته شده، هرچند تصور می‌شود در نهایت فراتر از این زمان باشد.

سپس نمایش فیلم‌ها با رونمایی از مستند «خوان بی خان» ساخته هادی معصوم دوست در بخش سینما حقیقت آغاز می‌شود. در ادامه «زمناکو» به کارگردانی مهدی قربان‌پور و «چهارشنبه» ساخته سروش محمدزاده در بخش هنر و تجربه به نمایش در خواهد آمد تا بدین ترتیب جمعیت در کاخ جشنواره به سر حد ممکن برسد.

در ادامه نوبت به نمایش فیلم‌های مسابقه سینمای ایران می‌رسد و «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا در بخش سودای سیمرغ رونمایی می‌شود. «من» به کارگردانی سهیل بیرقی در بخش نگاه نو، «امکان مینا» اثر کمال تبریزی و «رسوایی 2» ساخته مسعود ده‌نمکی در بخش سودای سیمرغ نیز در سه سانس آخر روز پنجم به نمایش در می‌آید.

9:27- علی مطهری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «فیلم سینمایی بادی‌گارد آقای حاتمی‌کیا را در مجتمع کوروش همراه آقای وزیر بهداشت و قائم مقام ایشان جناب آقای ایازی دیدم. فیلم جالبی بود و زندگی یک محافظ واقعی را که از روی عقیده به این حرفه پرداخته است به خوبی به تصویر کشیده بود. این فیلم در واقع نوعی قدردانی از این قشر فداکار و مغفول جامعه است و نشان می‌دهد چگونه این افراد مانند شمعی می‌سوزند تا جامعه در سایه روشنایی آن به کار خود ادامه دهد. باید به آقای حاتمی‌کیا و آقای پرستویی و آقای بابک حمیدیان و سایر بازیگران این فیلم دست‌مریزاد گفت.»

9:48- سعید شریف زاده مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران در خصوص آخرین جزئیات حل مشکلات ایمنی پردیس‌های سینمایی پایتخت با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات ایمنی پردیس آزادی و ملت حل شده گفت: تا پایان بهمن ماه پایانکار برای این دو مجتمع خدماتی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در پردیس ملت و آزادی عمدتا بحث تنگی معابر در سالن‌های سینمایی و چینش بیش از حد صندلی‌ها مطرح بود افزود: از آنجایی که تنگی معابر در خروج فوری تماشاگران مشکلات جدی ایجاد می‌کند تغییراتی در این زمینه ایجاد شد.

شریف زاده با بیان اینکه نصب پرده دودبند نیز در دستور کار قرار گرفت، افزود: با کوچک کردن کافی شاپ سینما آزادی نیز مشکل ایمنی این پردیس مرتفع شده و مشکل ایمنی جدی در حال حاضر در پردیس‌ها نیست.

10:00- داریوش صالحیان، طراح چهره پردازی فیلم سینمایی یتیم خانه ایران گفت: من از فیلم نغمه با آقای طالبی آشنا شدم و با ایشان کار کردم، وقتی برای این پروژه به من پیشنهاد کار شد با توجه به موضوع و فیلمنامه ای که داشت استقبال کردم و مشغول به کار شدیم.

صالحیان ادامه داد: قسمتی از تاریخ ایران گم شده است که همراه آن حدود 9 میلیون ایرانی هم گم شده اند، یا بهتر بگویم کشته شده اند، در کشور ما چیز زیادی از قحطی و عاملان آن گفته نشده است، اگر هم چیزی گفته شده به این وسعت به آن پرداخته نشده  که چه جنایتی در ایران صورت گرفته و ما هم بعد از خواندن فیلمنامه متوجه شدیم که چه اتفاق هولناکی در ایران رخ داده است، و من نه در کتاب های درسی و نه در فیلم هایی که تا کنون ساخته شده، ندیده ام که به این موضوع پرداخته شود، گویا این برگ از تاریخ را کسی نباید از آن مطلع شود.

روز نمایش «چهارشنبه»، «بادیگارد»، «من»، «امکان مینا» و «اخراجی‌ها»

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی یتیم خانه ایران گفت: در این پروژه ما فقط حدود 3ماه با یک گروه هفت نفره تست گریم داشته ایم، و یک تیم حدودا هشت نفره هم برای ساخت ماکت ها کار کرده اند، تقریبا ما بازیگری را نداشته ایم که زیر 10 بار تست گریم شده باشد، با توجه به حساسیتی که آقای طالبی داشته اند و اینکه تمام گروه با علاقه کار کردیم که کارها به بهترین شکل انجام شود و همه چیز به شکل طبیعی باشد و چیزی بیرون از کار نزند به نظرم کار رئال شده است.

صالحیان با بیان اینکه کار به لحاظ حجم بسیار سنگین بوده است، خاطرنشان کرد: ما بغیر از بازیگران که هفت الی هشت نفر در روز را باید گریم میکردیم، حدود 100 الی 200 نفر هنرور را هم باید گریم می‌کردیم. سر تدوین برخی از قسمت های کار را دیده ام و به نظرم کار خیلی خوبی شده است درحال حاضر از نتیجه ی کار کاملا راضی هستم و در موقع اکران در جشنواره فجر کیفیت کار را خواهید دید.

10:03- نشست خبری فیلم «نفس» به کارگردانی آبیار با حضور ابوذر محمدی (تهیه کننده)،اصغر نژاد ایمانی (طراح صحنه) و مهران احمدی، گلاره عباسی و بازیگر خردسال «نفس» این فیلم برگزار شد.

در ابتدای نشست، نرگس آبیار با ابراز خوشحالی از ساخت این فیلم، در پاسخ به این سئوال که آیا می خواهد این فیلم را به سریال تبدیل کند، اظهار کرد: فیلم اگر اکران شود و در جشنواره های خوبی حضور داشته باشد، ممکن است آن را تبدیل به سریال هم بکنیم. اکنون سکانس های بسیار خوبی از فیلم را حذف کرده ایم چرا که مخاطب ایرانی ممکن است حوصله فیلمی با تایم بالا را نداشته باشد. به هرحال در حال فکر به این ایده هستیم.

وی درباره وضعیت بازی های این فیلم گفت: در دو فیلم قبلی هم تصمیم داشتم کار به گونه ای پیش رود که بازی ها به چشم نیامده و از فیلم بیرون نزند. در خصوص سایر بخش ها مثل طراحی و میزانسن هم همین وضعیت برقرار بود. حتی در این فیلم جلوه های ویژه به حد زیادی به کار رفته است. دیشب در برنامه هفت گفته شد که از صحنه های آرشیوی استفاده شده اما ما تمام این موارد را ساخته و از هیچ صحنه آرشیوی استفاده نکرده ایم. خیلی خوشحالم که اینگونه برداشت می شود.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت های خود در ارتباط با سختی کار با کودکان اظهار کرد: کار با کودکان بسیار سخت است و ما در این فیلم چهار بچه "سرتق" داشتیم که مدام با هم دعوا می کردند و فقط یک نفر را مسئول آرام کردن آنها در نظر گرفته بودیم. این فیلم یک کار گروهی است و اگر فکر می کنید اتفاق خوبی در این فیلم افتاده، به دلیل معصومیت این کودکان است. هرچند که معتقدم در آینده ممکن است این فیلم بیشتر و بهتر درک شود.

وی همچنین از وسواس خود در سپردن کار به دست طراحان انیمیشن یاد کرد و افزود: قرار نبود در این فیلم انیمیشن هالیوودی داشته باشیم.

محمدحسن قاسمی -تهیه کننده این فیلم- هم در صحبتی کوتاه عنوان کرد: این کار بر اساس یکی از رمان های کارگردان ساخته شده است. ما در طول جنگ بیش از دو هزار کودک شهید داشته ایم که هیچگاه در سینما به آنها پرداخته نشده است. تمام هدف ما مطرح کردن این بحث بود. البته به دنبال سوء استفاده از این موضوع در جشنواره های بین المللی نبوده ایم.

شبنم مقدمی –بازیگر این فیلم- نیز با اشاره به کوتاهی نقشش در «نفس» اظهار کرد: با توجه به این موضوع، ایفای نقشم سخت بود. البته قرار نبود نقشم این قدر کوتاه باشد و کمی از صحنه های آن حذف شده است.

پانته آ پناهی ها نیز حضور در این فیلم را تجربه ای جدید و چالش برانگیز دانست و گفت: در مقطعی حس می کردم ادامه این کار میسر نیست اما با همراهی دوستان و همدلی آنها کار ادامه یافت.

ساعد نیک ذات -فیلمبردار- نیز در این نشست از دو تازه در گذشته سینما یادکرد و در عین حال توضیحاتی در خصوص روند کار نیز داد و گفت:هزینه های بسیاری در سینما می شود تا حاصل آن در پرده دو بعدی سالن دیده شود اما در تمام ایران، تنها 12 سینمای دی سی پی داریم و وقتی کاری که تلاش بسیاری برای آن شده، در سینما اکران می شود، افتضاح خواهد بود. باید به دید و چشم مردم احترام گذاشت اما اکنون پس از 34 سال، حتی یک کاخ جشنواره نداریم.

نیما حسنی نسب منتقد حاضر در این جلسه درباره فیلم «نفس» اظهار کرد: پس از فیلم اول کارگردان که می توان گفت اقبالی غیرعادی به همراه داشت، ساخت فیلم دوم کمی سخت شده بود و می توانست وسواس و نگرانی مخاطبان را به همراه داشته باشد. این نوع نگرانی ها گاه مخل فعالیت صحیح کارگردان می شود اما به نظر می رسد این کارگردان درگیر این موضوع نشده و ظرف مدت یکسال فیلم بعدی خود را ساخت.

وی ادامه داد: البته پس از توفیق یک فیلم، ممکن است همان مسیر قبلی برای ادامه تعریف و تمجیدها تکرار و دنبال شود، اما تبریک می گویم به عوامل این فیلم که سعی کردند به سراغ تجربه ای متفاوت بروند. به هرحال این فیلم اثر مهمی است که باید در زمان مناسب تری به آن پرداخته شود. فقط سوال من این است که چرا تهیه کنندگان «نفس» مثل بسیاری از تهیه کنندگان که یک آپارتمان را خریده و در آن کاری را آغاز می کنند، عمل نکردند؟در قدیم می گفتند این نوع کارها همت مردانه می طلبد اما اکنون می توان گفت این کار همت زنانه می خواهد.

وی ادامه داد: سینمای ایران نیاز دارد که دوربین ها از آپارتمان ها خارج شده و پولی که وجود دارد صرف فیلم شود. این فیلم در جنبه های مختلف یک کار جاه طلبانه بوده که این موضوع از یک پشتوانه و امنیت مالی بهره برده است. شاید بخش مهمی از صحبتهایی که درباره فیلم ها می شود به بحث روند و شرایط تولید مربوط می شود.

10:25- مطابق با اعلام خانه سینما در پایان روز پنجم اخذ و شمارش آرای تماشاگران جشنواره سی و چهارم، 25944 رای شمارش شده که بر همین اساس به ترتیب حروف الفبا، «ابد و یک روز»، «اژدها وارد می‌شود»، «بادیگارد»، «بارکد» و «لانتوری» بیشترین ضریب آرای مردمی را در نظرسنجی کیفی جشنواره سی و چهارم به خود اختصاص داده‌اند.

روز نمایش «چهارشنبه»، «بادیگارد»، «من»، «امکان مینا» و «رسوایی‌ها2»

10:29- پریناز ایزدیار بازیگر نقش «سمیه» در فیلم «ابد و یک روز» در گفتگو با فارس، گفت: با افتخار حضور و بازی در فیلم سینمایی ابد و یک روز را قبول کردم. در حقیقت وقتی فیلمنامه را مطالعه کردم با خودم گفتم که قطعا و بدون شک در این کار حاضر خواهم شد. از دیگر ویژگی هایی که موجب شد تا این نقش و حضور در این فیلم را قبول کنم نخست باید به نقش متفاوت خوداشاره کنم و سپس گروه حرفه ای که در راه ساخت فیلم «ابد و یک روز» فعالیت می کردند اشاره کنم.

واکنش علی مطهری پس از تماشای «بادیگارد» / روایت یک بازیگر از تبدیل شدن خرید نقش در سینما به عرف

این بازیگر ادامه داد: کارگردان خلاق، گروه حرفه ای و فیلمنامه خوب نیز از دیگر امتیازاتی بود که موجب شد تا در تصمیم خود در بازی در این فیلم قاطع باشم. در حقیقت عوامل فراوانی بود تا به من این اجازه را ندهد که در این فیلم حاضر نشوم. خیلی تلاش کردم تا آنجایی که می شود در فیلم "ابد و یک روز" از حس و حال نقشی که در سریال "شهرزاد" دارم فاصله بگیرم و فکر هم می کنم فاصله فراوانی هم دارم. پیرامون برخورد و استقبال مخاطبان از این فیلم نمی توانم پیش بینی درستی انجام بدهم. اما اکثر مخاطبان بعد ازنمایش فیلم در برج میلاد با حال و هوای خوشی از سالن سینما بیرون آمدند.

10:40- کاوه سماک باشی بازیگر تلویزیون و سینما درباره کم کاری اش نسبت به سال های گذشته به ایسکا گفت: کلا سینما و تلویزیون وضعیت خوبی ندارند و علت آن را باید از اشخاصی پرسید که برای گرفتن نقش به تهیه کنندگان پول می دهند و نکته بدتر ماجرا این است که، این وضعیت دارد به عرف تبدیل می شود و همین وضعیت اسفناک باعث شده تعداد زیادی از همکاران بازیگرم بی‌کار باشند!

این بازیگر در ادامه گفت: تلویزیون نیز وضعیت خوبی ندارد و تا آنجا که من می دانم امسال تولید سریال نداشته و سریال های "معمای شاه" و "کیمیا" نیز سه سال پیش کلید خورده اند. اگر تهیه کنندگان به افرادی که بازیگری را با تجارت اشتباه گرفته اند بها ندهند به شما اطمینان می دهم که اوضاع بهتری را پیش روی خواهیم داشت و درباره تلویزیون باید بگویم، با توجه به تغییرات مدیریتی انجام شده احتمالأ سال آینده این رسانه، وضعیت بهتری خواهد داشت.

10:47- همزمان با برگزارى سى و چهارمين جشنواره فيلم فجر پنج فیلم ایرانی در سالن كلاب اتوال پاريس به نمایش درآمده‎اند. این رویداد به همت سازمان سینمایی و رایزنی جمهوری اسلامی ایران در پاریس و سازمان گردشگری و صنایع دستی از ۳۱ ژانویه تا چهارم فوریه برگزار شده است. طی این رویداد سالن کلاب اتوال پاریس میزبان فیلم‌های «من» به کارگردانی سهیل بیرقی، «متولد ٦٥»ساخته مجید توکلی، «خانه اى در خيابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی، «احتمال باران اسيدى» ساخته بهتاش صناعی‌ها و «در دنياى تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان بوده ‎است.

واکنش علی مطهری پس از تماشای «بادیگارد» / روایت یک بازیگر از تبدیل شدن خرید نقش در سینما به عرف

از میان این فیلم ها سه فیلم «من»، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» و «متولد ۶۵» در بخش های مختلف جشنواره سی و چهارم فیلم فجر حضور دارند و دو فیلم «احتمال باران اسیدی» و «در دنیای تو ساعت چند است» نیز از تولیدات سال گذشته سینمای ایران هستند که در دوره سی و سوم جشنواره فیلم فجر شرکت داشتند. این سالن سينمايی که در خیابان شانزه لیزه قرار دارد در این چند روز پذیرای بيش از ٧٠٠ تماشاگر بوده‌ است.

11:00- نشست پرسش و پاسخ فیلم «متولد 65» به کارگردانی مجید توکلی برگزار شد. در ابتدای این نشست محمدمهدی عسگرپور گفت: من به توصیه آقای میرکریمی این پروژه را پذیرفتم. زمانی که فیلم‌نامه را خواندم تا حدودی جذب آن شدم، پس از آن وارد مراحل پیش‌تولید و تولید شدیم که در این میان مشکل خاصی هم وجود نداشت و البته باید بگویم که شاید به این سبک بشود با دیگر کارگردانان فیلم اولی نیز همکاری داشته باشم.

جابر تواضعی منتقد سینما نیز درباره فیلم «متولد 65» اذعان داشت: فیلم «متولد 65» فارغ از همه مناسبات فیلم ساده و جمع‌وجوری است که مخاطب را از همان ابتدا خلع سلاح می‌کند، چون از ابتدا بدون هیچ ادعایی وارد می‌شود. برعکس دیگر فیلم‌ها چون «لانتوری» و... که ویترین سختی را از سینمای ایران،‌ ارائه می‌دهند.

تواضعی ادامه داد: مکان و محدودیتی که در لوکیشن است، برخلاف بسیاری از دیگر فیلم‌ها تحمیلی نبوده و اگر هم بوده، به داستان فیلم می‌آید و بنا به اقتضای فیلم جلو می‌رود. پایان‌بندی فیلم نیز پایان‌بندی بسیار خوبی است که اگرچه باز است، ولی برخلاف اکثر فیلم‌ها، مخاطب را سرگردان به حال خود رها نمی‌کند.

در ادامه این نشست عسگرپور در مورد کارگردانان فیلم اولی متذکر شد: کسانی که می‌خواهند به‌عنوان فیلم اولی وارد سینما شوند،‌ باید بدانند که این کار مقتضیاتی دارد، ولی برخی می‌خواهند بدون پشت سر گذاشتن مراحل مختلف به جایی برسند که البته در مورد «متولد 65» زمانی که فیلم‌نامه را خواندم، احساس کردم که یک فیلم بی‌ادعاست که فاکتورهای لازم برای یک فیلم اولی را دارد. در ضمن جای خالی آن نیز در سینما احساس می‌شود.

مجید توکلی کارگردان «متولد 65» در ادامه سخنان عسگرپور درباره چگونگی انتخاب سوژه فیلم گفت: طرح اولیه، مدت‌ها در ذهنم بود،‌ پرداختن به نسل دهه 60 دغدغه همیشگی‌ام بود که جذابیت خاصی نیز برایم داشت، چون به‌هرحال خودم نیز از همین نسل هستم و به نظرم این نسل حقیقتا نسل سرگردانی است.

وی افزود: من یک ایده یکی، دو خطی در ذهنم بود که درنهایت با رایزنی‌هایی که با آقای عسگرپور و خانم عبدالوهاب و دیگر عوامل فیلم داشتیم به نتیجه نهایی رسیدیم. از نظر من نسل سرگردان دهه 60، همانند انسانی است که نه سر کوچه است، نه ته کوچه، بلکه وسط کوچه سرگردان از همه نظر، چه اجتماعی، چه اعتقادی و... ایستاده است. برای همین درباره این نسل هنوز جای حرف‌های زیادی وجود دارد.

پدرام شریفی بازیگر نقش اول هم در این نشست درباره تجربه کار با مجید توکلی گفت: من پیش از این در یک فیلم کوتاه با آقای توکلی آشنا شده بودم. برای همین از همدیگر شناخت کافی داشتیم. آقای توکلی سر صحنه خیلی دست مرا باز می‌گذاشت و به هیچ عنوان من را در این نقش محدود نمی‌کرد و این رمز موفقیت ما در این فیلم بود. درباره آقای عسگرپور هم باید بگویم که به واسطه ایشان مشکلات زیادی که در رابطه با سربازی من و حضورم در این فیلم وجود داشت، حل شد.

مجید توکلی در ادامه سخنان قبلی خود در این نشست تأکید کرد: «متولد 65» حاصل یک کار گروهی بود، نمی‌توانم بگویم که به تنهایی این فیلم را ساخته‌ام، گاهی اوقات با صحبت‌ها و تعاملاتی که صورت می‌گرفت، سکانس مورد نظر تغییر می‌کرد. یکی از مشکلات فیلم انتخاب لوکیشن بود که حدود 25 روز به‌طول انجامید و این موضوع نیز خوشبختانه با همکاری گروهی به نتیجه رسید.

در ادامه این نشست عسگرپور در تکمیل سخنان قبلی خود، عنوان کرد: در این سال‌ها فیلم‌های اولی زیاد و خوبی ساخته شده است. کشور ما جزو کشورهایی است که ساخت فیلم اول به‌مراتب ساده‌تر از دیگر کشورها بالاخص در سطح اروپاست، ولی وضعیت فیلمسازی ما به‌گونه‌ای است که همه ما در وضعیتی مبهم قرار داریم و به‌هرحال سعی من نیز بر این است که تا جایی که مزاحم فیلمسازی‌ام نشود، این روند را ادامه دهم.

در پایان این نشست ضمن اعلام حضور «حیدری» دبیر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر در نشست «متولد 65»، تواضعی در تکمیل سخنان قبلی‌اش افزود: «متولد 65» این مزیت را دارد، چون اولین ساخته مجید توکلی است، بدون یک پیش‌زمینه فکری می‌توانیم در مورد آن قضاوت کنیم و از نکات بسیار خوب این فیلم می‌توان به این نکته اشاره کرد که در این فیلم برخلاف بسیاری از دیگر فیلم‌ها تلاش نشده است تا با ستاره‌محوری، مخاطب را به سینما بکشانند.

تعداد بازدید : 210

11:05- جشنواره فیلم فجر 34، در سه روز گذشته در پردیس سینمایی ملت؛ تالار مردمی جشنواره، برنامه ای با نام فرش قرمز، با اجرای خوانندگان رپ و آهنگ «سوسن خانم» اجرا می‌شد. یکی از مسئولان حاضر در پردیس ملت علت تعطیلی این اجرای موسیقی را تذکر اماکن نیروی انتظامی دانست و اظهار داشت متاسفانه گروه موسیقی مزبور هیچ گونه مجوزی برای اجرای خیابانی و رسمی نداشته‌اند.

11:08- حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینما در یادداشت کوتاهی نوشت: «در اینکه عده ای با تمام توان کوشیدند که سینما نباشد شکی نیست. و ازاینکه عده ای همچنان ناامیدانه و ناشیانه بر طبل ورشکستگی سینمای ایران می کوبند بازهم شکی نیست. اما شبها و نیمه شبهای این روزهای تهران، صفهای کیلومتری در برابر سالنها، جمعیت های انبوه آرام نشسته بر پله ها و راه پله های سینماهای شهرمان چیز دیگری می گوید. جشنواره سی و چهارم فیلم فجر سلامی دوباره است به سینما. سلام مردم به سینما و سلام گرم سینما به مردم. جشنواره سی و چهارم همایش پویایی، پایایی و آینده ای درخشان برای سینمای پرافتخار ایران اسلامی است.»

11:24- نیما حسنی‌نسب منتقد سینمایی پیش از شروع رسمی این نشست فیلم «نفس» نسبت به اکران شب گذشته فیلم «لانتوری» به کارگردانی رضا دُرمیشیان و ازدحام و هرج و مرج در زمان اکران این فیلم، به شدت اعتراض کرد.

صدور هفت هزار کارت ورود به کاخ جشنواره؟! / واکنش علی مطهری پس از تماشای «بادیگارد» / روایت یک بازیگر از عرفی شدن خرید نقش در سینما

حسنی‌نسب لانتوری را فیلمی مزخرف خواند و افزود: وضعیت جشنواره امسال حقیقتاً شرم‌آور است من از مطبوعات و خبرنگاران کمال تشکر را دارم که با وجود این هرج و مرج و اینکه مجبور بوده‌اند تا ساعت 4 صبح اینجا باشند، اکنون نیز برای پوشش فیلم سینمایی «نفس» در این نشست حضور یافته‌اند. اطلاع دارم که امسال حدود هفت هزار کارت صادر شده است و در حالیکه برای عکاس بولتن کارت صادر نشده است، بچه‌هایی که تا سال گذشته آزادانه به جشنواره می‌آمدند امسال با پرستارهای خودشان در این جشنواره حضور می‌یابند.

حسنی‌نسب در ادامه نسبت به ناهماهنگی‌های موجود برای برگزاری نشست‌ها نیز اعتراض کرد و گفت:‌ در حالی که شب گذشته به دلیل عدم رسیدگی لازم نسبت به کارت‌ها بیش از هزاران نفر برای اکران فیلم «لانتوری» در برج میلاد سردرگم بودند امروز من و عوامل فیلم را به داخل نشست راه نمی‌دادند. این در حالی است که پیش از برگزاری جشنواره دوستان بارها نسبت به بی‌برنامگی‌های جشنواره امسال اعتراض کرده بودند ولی تنها جوابی که از سوی آقای حیدری دریافت می‌کردند این بود که رسیدگی می‌شود ولی ما هیچ رسیدگی در این زمینه ندیده‌ایم.

تعداد بازدید : 181

11:30- پیمان معادی با اشاره به فیلم «ابد و یک روز» و تجربه نخست سعید روستایی به عنوان کارگردان، اظهار کرد: همکاری با کارگردان کار اولی ریسک نیست و مسیری که انتخاب کرده ام، بدون ریسک است.

وی با بیان اینکه تنها فیلم نامه خوب او را ترغیب به بازی کردن می کند، اضافه کرد: کم تجربه یا با تجربه بودن کارگردان برایم اهمیتی ندارد و فقط به فیلم نامه توجه می کنم و این متن فیلمنامه است که من را به ایفای نقش می طلبد. آن قدر قصه فیلم «ابد و یک روز» جذاب بود که دوست داشتم در آن بازی کنم و از ابتدا به بالا بودن کیفیت کار اطمینان داشتم.

صدور هفت هزار کارت ورود به کاخ جشنواره؟! / واکنش علی مطهری پس از تماشای «بادیگارد» / روایت یک بازیگر از عرفی شدن خرید نقش در سینما

بازیگر فیلم «ابد و یک روز» با اشاره به گروه همکارش، گفت: سعید روستایی کارگردانی باهوش، کاربلد و پویا است و وقتی با بازیگران با تجربه و خوب این فیلم مواجه شدم، دیگر جایی برای درنگ و تامل باقی نماند.

معادی با بیان اینکه بازیگر بداهه گویی نیست، درباره دیالوگ های جالب نقشش در «ابد و یک روز» تصریح کرد: هر دیالوگی که در فیلم به کار برده شد، در فیلمنامه بود وهرگز در بازی هایم دیالوگ اضافه به کار نمی برم.

بازیگر فیلم «جدایی نادر از سیمین» درباره احتمال حضور در میان نامزدهای برنده سیمرغ بلورین جشنواره سی و چهارم فیلم فجر تاکید کرد: اگر قرار باشد برنده سیمرغ شوم، دوست دارم این جایزه از طرف تماشاگران نصیبم شود چرا که دیده شدن در چشم تماشاگران از هرچیزی برایم با ارزش‌تر است.

11:43- هادی معصوم‌دوست کارگردان مستند «خوان بی خوان» در یادداشتی در مهر نوشته است: «همین چند روز پیش ازم خواستند به عنوان یادداشت کارگردان چند خطی راجع به «خوان بی خان» بنویسم. سخت بود. تصویر همه شب بیداری ها انگار یکدفعه از پیش چشم هایم گذشتند. خواستم در چند خط خلاصه شان کنم، دیدم نمی شود. به این فکر کردم که بهتر است راه دیگری انتخاب کنم. نوشتن در مورد مهمترین کارهایی که در این فیلم سراغشان نرفته بودم. مثلا موضوع را از میان بعضی از خبرهای دستمالی شده و تکراری صفحات حوادث روزنامه ها پیدا نکرده بودم. تلاشم این بود در سطح بحران نمانم و مدام در جا نزنم. نمی خواستم کسی را احساساتی کنم. حداقل قصدم در آوردن اشک کسی نبوده. مخاطب را بمباران احساساتی نمی کنم. تلاش نکرده ام کسی را گول بزنم یا مقهور کنم. چقدر موفق بوده ام، نمی دانم. همینقدر مطمئنم که راه آسان را انتخاب نکرده ام و چند تار سفید موهایم را از چشم این فیلم می بینم.

صدور هفت هزار کارت ورود به کاخ جشنواره؟! / واکنش علی مطهری پس از تماشای «بادیگارد» / روایت یک بازیگر از عرفی شدن خرید نقش در سینما

حمایت؟ وقتی پایت را کمی متفاوت از پیش فرض ها روی زمین می گذاری توقع حمایت بیشتر به یک شوخی می ماند. ما این فیلم را ساختیم، با رفاقت. محسن استاد علی به عنوان یک رفیق و آدمی که همیشه دغدغه مستند داشته پای کار و باورمان ایستاد و تا جایی که زورش رسید حمایت کرد تا راه خودمان را برویم. حالا هم پشیمان نیستیم. می دانم که باز هم به همین شیوه فیلم خواهیم ساخت. چون انگار این تنها راه است که فیلم مستقل بسازی، از احساسات گرایی عوامانه عبور کنی، سرپا بمانی و به ناچار تغییر ذائقه ندهی. حتی اگر همیشه به خاطر دوری از کلیشه های زر ورق شده که عقب ماندگان از قافله را هنوز خوش می آید، ضرر کنی.»

11:54- باران کوثری بازیگر فیلم «هفت ماهگی» که سال گذشته جایزه سیمرغ را با نقش آفرینی در فیلم «کوچه بی نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی به خانه برد، ادامه داد: همکاری مجدد با علیمردانی و تیم او برای من بسیار خوشحال کننده است. انتخاب مجدد من برای یکی از نقش های این فیلم، نشان می دهد که توانسته ام کارم را خوب انجام دهم.

بازیگر فیلم «لانتوری» با بیان اینکه هیچ گاه به بازی هایش نمره قبولی نمی دهد، گفت: به اعتقاد من در هر اثری که ایفای نقش می کنم، باید نسبت به بازی قبلی ام پیشرفت کرده باشم تا در آینده، گام های بزرگتری برای ماندگاری در کارنامه هنری ام بردارم. دو فیلمی که با آن ها مهمان جشنواره فیلم فجر شده ام، جزو آثاری هستند که در سطح قابل قبولی از لحاظ کیفی قرار دارند و احساس رضایت مرا به دنبال داشته اند.

12:00- نشست پرسش و پاسخ فیلم «زاپاس» با حضور عوامل این فیلم برگزار شد. برزو نیک نژاد در ابتدای این نشست با انتقاد از وضعیت صدای سالن برج میلاد،عنوان کرد: شب گذشته خودم پایان فیلم را ندیدم و بابت تحمل افرادی که تا پایان فیلم را دیدند تشکر می کنم. در سینمای قصه گو باید روایت ها شنیده شود که خودم این صدا را نشنیدم. مشکلات فیلم را به گردن صدا نمی اندازم و از آنها طفره نمی روم. قطعا برخورد با یک فیلم در کاخ جشنواره با سینماهای مردمی متفاوت است.

این کارگردان سینما در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: پیش از این فیلم دیگری به نام «ناخواسته» ساختم که کاندیدای سیمرغ هم شد اما هنوز اکران نشده است. در این فیلم سعی کردیم تمام ارزش های سینمایی حفظ شود اما واقعا به مخاطب عام فکر کردم چرا که سینما با مخاطب زنده است. به هر حال مخاطب عام ولی نعمت همه ماست و پس از آن باید مخاطب خاص را هم مدنظر داشت. تمام تلاشم را کردم که این اتفاق رخ دهد و اکنون با توجه به وضعیت صدای فیلم در برج میلاد، فکر می کنم اگر این فیلم را در سالن دیگری تماشا کنید، شاید نظرتان درباره فیلم کمی تغییر کند.

این کارگردان که پیش از این سریال «دردسرهای عظیم» را هم کارگردانی کرده، در پاسخ به سئوالی درباره شباهت این دو اثر عنوان کرد: «دردسرهای عظیم» با این فیلم تفوات های بسیاری دارد. لحظه به لحظه این دو اثر متفاوت است، حال اگر بازیگران مشترک در این دو اثر وجود دارد بحث دیگری است اما با توجه به اینکه هر دو کار را خودم ساختم این حق را به من بدهید که این مطلب را قبول نکنم.

سید امیرپروین حسینی -تهیه کننده این فیلم- نیز در این نشست اظهار کرد: برای این کار از نظر آب و هوایی در شرایط سختی بودیم اما ساختن فیلم آپارتمانی در تهران کار بسیار ساده تری است.

وی نیز با اشاره به قطع صدا در برخی صحنه های فیلم گفت: فیلم را در سینماهای دیگری هم تماشا کرده ام و عجیب است که کیفیت صدا در کاخ جشنواره مناسب نیست. به نظرم مهم ترین کار دنیا شاد کردن مردم ایران است. زمانی که این فیلمنامه را به من دادند فیلم قبلی ام اکران نشده بود و زمان ساخت فیلم جدیدم نبود، اما آنقدر فیلمنامه و انگیزه کارگردان قوی بود که نتوانستم مقاومت کنم. البته نمی دانم آنهایی که با بخش دولتی همکاری می کنند وضعشان چگونه است، چرا که به شخصه و پس از دو سال تماس با آقای تابش، حتی یک بار نتوانسته ام او ببینم چه رسد به اینکه وامی بگیرم.
 
تهیه کننده «زاپاس» همچنین متذکر شد: در تمام مدت ساخت فیلم به کارگردان تاکید داشتم که نگران مباحث مالی نباشند، چرا که معتقدم این فیلم در اکران حق خود را خواهد گرفت. قرار نیست «زاپاس» پرفروش ترین فیلم سال شود اما به نظر در اکران موفق خواهد بود. البته شاید زمان فعلی فیلم تا حدودی طولانی باشد و آن را کوتاه کنیم، اما قطعا اگر شرایط تولید در بخش خصوصی نبود، این فیلم با کیفیت بالاتری ساخته می شد.

شبنم مقدمی بازیگر این فیلم هم گفت: با اینکه خودم دیالوگ ها را گفته بودم، برای شنیدن صدا باید دقت زیادی می کردم و این مشکل مرا بسیار ناراحت کرد. اینجا کاخ جشنواره است و نباید مشکلی وجود داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد و همه ما از این بابت ناراحتیم.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت نقش او در این فیلم با سایر نقش هایش گفت: معمولا سعی می کنم نقش های متفاوتی انتخاب کنم و این نقش هم تا حدی با نقش زنان شهری متفاوت بود. نکته دیگر آنکه از نظر سنی تفاوت چندانی با جواد عزتی ندارم اما اینکه در این فیلم نقش مادر او را بازی کردم برایم جذاب بود. این فیلم را خیلی دوست دارم و خواهشم از شما این است که یک بار دیگر با صدای مناسب این فیلم را ببینید.

احمد مهران فر - بازیگر این فیلم- هم با انتقاد از وضعیت صدای سالن گفت: افراد زیادی از طریق مطالبی که رسانه ها منتشر می کنند، آثار را مورد ارزیابی قرار می دهند اما کیفیت صدا در برج میلاد آنقدر بد بود که من حتی دیشب نتوانستم بخوابم. فیلم و فیلمنامه را خیلی دوست داشتم اما شاید همه در جشنواره درگیر شتاب هستند گویا خیلی فرصت نکرده اند به این مسائل توجه کنند. امیدوارم بابت این مسئله که از موضوعات مهم است تدبیری اندیشیده شود.

علی اصغر کشانی منتقد حاضر در این جلسه نیز اظهار کرد: این فیلم از بعد شخصیت پردازی، ترکیب متفاوتی از شخصیت های افراد جامعه را نشان می دهد و از جمله فیلم هایی است که پایان بندی دارد. این فیلم اثری مردمی در ارتباط با یک شهرستان است و زندگی شهرستانی را به شکل جذابی به نمایش می گذارد و از این وجه با فیلم های شهری متفاوت است.

تعداد بازدید : 186

12:35- کارگردان فيلم «ابد و یک روز» با اشاره به سادگی روایت این فيلم گفت: فيلمنامه این کار را تهیه‌ کنند‌ه خواند و فيلم های کوتاه مرا نیز تماشا کرد. پس از تایید فیلمنامه وارد مرحله پیش تولید، انتخاب بازیگر و ساخت فيلم شدیم. تمام تلاشم بر این بود که فيلمی بر مبنای واقعیت بسازم و ریشه های اصلی آن از موقعیت های موجود باشد. بنابراین نخواستم چیزی شبیه یا به نام واقعیت باشد. فکر می كنم مهمترین ویژگی فيلم آن است كه به شدت واقعی است.

12:45- منیژه حکمت تهیه کننده سینما در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاری موفق سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخش مردمی، گفت: وقتی می بینم مردم حضور فعالی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر دارند حالم بسیار خوب می‌شود. بعد از گذشت ۲۰ سال دوباره مشارکت مردم و حضور آنها در این مهمانی سینمایی را شاهدیم. در این دوره بعد از گذشت سال ها، مردم تا نیمه شب جلوی در سینماها صف می ایستند تا فیلم هایی را که در این جشنواره به نمایش در می آید ببینند.

وی ادامه داد: چنین استقبالی تنها در دهه ۶۰ رخ می‌داد و نمی دانم مسئولان برگزاری این جشنواره چه کرده‌اند که مردم در این دوره تا این اندازه از جشنواره استقبال کردند. شاید این اتفاق به دلیل نوع تبلیغات در این دوره است به گونه ای که سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تبدیل به یک رخداد فرهنگی برآمده از دل مردم شده است. زمانی که از سینماهای مختلف در طول چند شب گذشته بازدید کردم احساس کردم که این جشنواره تبدیل به یک جشن ملی شده است.

صدور سه تا هفت هزار کارت ورود به کاخ جشنواره 1800 نفری؟! / ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد»

این تهیه‌کننده سینما توضیح داد: شهر این شب‌ها کاملا تب و تاب جشنواره دارد، سینماهایی که در دوره های قبل در طول جشنواره پر نمی شد، امسال مملو از مخاطبان است و مردم عادی حاضر هستند برای دیدن فیلم ها در جشنواره حتی تا ۵۰ هزار تومان هزینه کنند و این حضور مردم و دانشجوها یک اتفاق در سینمای ایران است و این اتفاق یک دست مریزاد به مسئولان جشنواره دارد.من حالم بسیار خوب است و همین مساله سبب شد تا در این دوره از جشنواره به کاخ بیایم و در این جشن شرکت کنم.

حکمت با اشاره به اینکه کیفیت فیلم‌های امسال خوب است، گفت: فیلم‌های امسال فیلم های خیلی خوبی است، به خصوص فیلم های اول که آثار بسیار خوب و قابل توجهی هستند. تا امروز فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «من» به کارگردانی سهیل بیرقی، «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار  و «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی را دیدم و در این میان یکی از بهترین فیلم هایی که دیدم فیلم «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی بود که یک اثر بسیار خوب و قابل توجه است. دیدن فیلم‌های خوب از کارگردانان فیلم اول خیال ما را راحت می کند که قرار است سینما را بدست جوان هایی بسپاریم که به خوبی سینما را می شناسند.

این تهیه کننده سینما با اشاره به فیلمی که در این دوره از جشنواره تهیه کنندگی آن را برعهده داشته است، توضیح داد: استقبال از فیلم «خماری» به کارگردانی داریوش غذبانی تا آنجا که شنیدم خوب بود و مردم تا پایان فیلم در سالن ها مانده اند، این فیلم نیز یک اثر داستان گو است و مخاطبان خود را دارد.

حکمت در پایان گفت: دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، تمام سلیقه های سینمایی را در تصمیم گیری برای انتخاب بهترین ها دخالت داده است. در هیات داوری طیف های مختلف فکری حضور دارند و این حال من و حال همه سینماگران را خوب می کند. متاسفانه در سال های قبل شاهد حضور یک گروه خاص بود و تصمیم گیری ها در یک حلقه ۱۰ نفره و ۱۵ نفره انجام می شود. پتانسیل امروزی که در جشنواره فیلم فجر نشان داده شد، از یک اندیشه و پتانسیلی بیرون می آید که همه به نفع سینمای ایران است.

13:00- حس و حال حاتمی‌کیا در پشت صحنه «بادیگارد» را در ویدیویی متفاوت ببینید:

تعداد بازدید : 188

13:45- محمد حیدری با اشاره به استقبال مردم از فیلم لانتوری و ازدحام بیش از حد از این اثر سینمایی تلاش ما بر این بود شب گذشته در زمان نمایش این فیلم اتفاقی رخ ندهد و در این باره گفت: از امروز جمعه 16 بهمن توزیع تمامی کارت‌های رنگی، تک‌سانس و روزانه در برج میلاد ممنوع خواهد بود و این کارت ها برای ورود به برج میلاد از اعتبار خارج است.

وی با بیان اینکه اتفاقات نمایش فیلم لانتوری در برج میلاد آسیب شناسی شده است اظهار کرد: همچنین کارت هایی که به نام عوامل فنی، تصویربردار و عکاس صادر شده نیز همانند قبل امکان ورود به سالن همایش های برج میلاد محل نمایش فیلم های جشنواره را ندارند. دسترسی به سالن های سینمایی به جز کارت های مجاز بارکد دار و عکس دار به هیچ عنوان به سالن های نمایش فیلم های سینمایی امکانپذیر نیست و تلاش ما بر ایجاد نظم هر چه بیشتر در نمایش فیلم های پیش رو در روزهای آتی در جشنواره فیلم فجر در برج میلاد است!

13:51- محمود عزیزی بازیگر تئاتر و سینما که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «بادیگارد» حضور دارد درباره حضور خود در این فیلم سینمایی به مهر گفت: از سال‌های دور تا امروز دوست داشتم با پرویز پرستویی به عنوان یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران همبازی باشم که خوشبختانه وقتی پیشنهاد کار در فیلم «بادیگارد» داده شد، متوجه شدم که نه تنها با پرستویی بلکه قرار است با دیگر سینماگران خوب سینمای ایران مانند مریلا زارعی و ابراهیم حاتمی کیا کنم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل که باعث شد بازی در فیلم «بادیگارد» را یپذیرم قصه فیلم بود. زمانی که فیلمنامه را خواندم با قصه‌ای محکم مواجه شدم و ابراهیم حاتمی‌کیا هم در کارگردانی این اثر سینمایی سنگ تمام گذاشت. خوشبختانه وقفه ای در کار تولید این فیلم پیش نیامد و لحظه های خوبی در تولید فیلم «بادیگارد» گذراندم و معتقدم فیلم نجیب و شریفی از آب درآمده است.

عزیزی با اشاره به نقش خود در فیلم «بادیگارد» گفت: نقش شخصیتی را بازی می کردم که تا اندازه ای خارج از منطق رفتار می کند. در واقع کنترل رفتارهای این شخصیت خارج از اراده بادیگارد او است و همین مساله باعث بروز اتفاق‌های خاص می شود.

14:00- نمایش فیلم مستند «خوان بی خان» به کارگردانی «هادی معصوم دوست» به نمایش درآمد. «خوان بی خان» موضوع خانواده ای است که به دلیل برخی اختلاف ها سال هاست همدیگر را ملاقات نکرده اند، حالا به دلیل بیماری مادرشان بار دیگر مجبور می شوند در کنار هم قرار بگیرند و کار مشترکی را انجام بدهند.

صدور سه تا هفت هزار کارت ورود به کاخ جشنواره 1800 نفری؟! / ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد»

این مستند در ۷۰ دقیقه تولید شده است.  عوامل این مستند عبارتند از تهیه کننده: محسن استاد علی و نسرین عبدی، طرح، تصویر، تدوین و کارگردانی: هادی معصوم دوست، صداگذاری و میکس: مهرشاد ملکوتی، مجری طرح: محسن استاد علی، تهیه شده در کارگاه فیلم مستند.

14:10- تاخیر 75 دقیقه‌ای در برگزاری نشست خبری فیلم «لانتوری» به دلیل نیامدن عوامل فیلم، با اعتراض خبرنگاران همراه شد. خبرنگاران حاضر در نشست به دلیل این تاخیر نشست را ترک کردند. اما در نهایت با آمدن درمیشیان و عذرخواهی او و رضا درستكار اهالی رسانه به نشست بازگشتند.

رضا درمیشیان درباره مضمون فیلم «لانتوری» گفت: باید این زشتی‌های موجود در جامعه را نشان می‌دادم که اگر آدمی چنین جنونی برای اسیدپاشی دارد، بداند چه عاقبتی برای او پیش می‌آید. فیلم‌ام قصه حذف است و با این نگاه آن‌ را ساخته‌ام و فیلم‌نامه‌ی آن را خیلی تکنیکال نوشتم.

درمیشیان با اشاره به بازیگران فیلمش خاطرنشان کرد: دیوانه‌ی تماشای تئاترم و معتقدم همه‌ی سینمای ما از تئاتر است و همه بازیگران این فیلم خاستگاه تئاتری دارند.

نوید محمدزاده بازیگر فیلم هم ابراز امیدواری کرد که سومین فیلم خود را هم با درمیشیان همکاری کند تا به نوعی هت‌تریک داشته باشد.

همچنین ادعا شد که این پروژه با هزینه شخصی درمیشیان ساخته شده و این کارگردان در جواب به سوال محمدزاده که آیا خسارت فیلم قبلی خود (عصبانی نیستم) را دریافت کرده است، پاسخ منفی داد.

تعداد بازدید : 214
دانلود گزیده نشست خبری فیلم «لانتوری»

14:28- سیمون سیمونیان در پی حواشی شامگاه 15 بهمن ماه کاخ جشنواره در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایسنا گفت: مسئولیت صدور کارت برای عوامل فیلم‌های راه یافته برعهده دبیرخانه جشنواره بوده است که مطلقا کارت غیر مرتبطی صادر نشده است. کارت خبرنگاران، عکاسان و منتقدین توسط روابط عمومی صادر شده و برای سایر مهمان‌ها هم توسط تشریفات و مدیر اجرایی تصمیم گیری شده است.

سیمونیان درباره حضور خانواده‌ها خصوصا کودکان در برج میلاد گفت: از طرف دبیرخانه حتی یک کارت هم برای بازیگران نوجوان صادر نشده چه برسد به کودکان و افرادی که ارتباطی با فیلم‌ها ندارند

14:47- با توجه به افزایش حضور مهمانان صاحبان آثار در کاخ جشنواره فیلم فجر، برای جلوگیری از ازدحام جمعیت از پذیرش مهمانان فیلم هایی که کارت تردد مجاز صاحبان آثار ندارند خودداری می شود. این تصمیم به دلیل برقراری هرچه بیشتر نظم اتخاذ شده است. تنها کسانی می توانند در کاخ جشنواره (برج میلاد) تردد کنند که کارت ورود برای آنها صادر شده باشد.

15:00- بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد آرای مردمی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و خانه سینما آیین نامه این بخش از جشنواره به شرح زیر اعلام شد.

«سلام قولا من رب رحیم

با باور به اینکه سینما با تماشاگرانش زنده است و از آنجایی که آرای مردمی در تبیین برآیند اقبال تماشاگران به فیلم ها نقش مهمی ایفا می کند. سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بر آن است تا با برخورداری از تجارب پیشین و با رویکردی علمی جمع بندی آرای مردمی را برای معرفی برنده سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با برنامه ریزی و اجرای خانه سینما به شرح ضوابط زیر برگزار کند:

۱- از میان فیلم های بخش های مختلف جشنواره بین الملی فیلم فجر، نظرسنجی تماشاگران صرفاً برای فیلم های بخش مسابقه (سودای سیمرغ) در شهر تهران اجرا می شود.

۲- از میان مجموع سینمای نمایش دهنده بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) ۲۰ سالن نمایش براساس توازن گستره جغرافیایی برگزیده می شود.

۳- از میان نوبت های متعدد نمایش (کم اقبال، میانه، خوش اقبال) یک فیلم، ترکیبی مشابه برای همه فیلم­ ها در نظر گرفته می شود.

۴- از میان روزهای نخست، میانی و پایانی این دوره جشنواره، ترکیب مشابهی برای دیده بانی و اخذ آرای تماشاگران بطور مشابه انتخاب و اعمال می شود.

تبصره- در صورت ورود فیلمی از روز چهارم برگزاری جشنواره، این فیلم در چرخه ارزیابی آرای تماشاگران قرار نخواهد گرفت.

۵- برای امکان اعلان روزانه سه تا پنج رتبه از فیلم های منتخب تماشاگران، سامانه نظرسنجی به صورت ۵ گزینه ای به این شرح تنظیم شده است:

اصلا نپسندیدم (بدون امتیاز)، نپسندیدم (۱ امتیاز)، میانه (۲ امتیاز)، پسندیدم (۳ امتیاز)، خیلی پسندیدم (۴ امتیاز)

فیلم برگزیده تماشاگران نتیجه جمع بندی تمامی آرای به دست آمده یک فیلم در تمام دوره جشنواره براساس محاسبه زیر معرفی می شود:

صدور سه تا هفت هزار کارت ورود به کاخ جشنواره 1800 نفری؟! / ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد»

۶- جمع آوری و شمارش آرای تماشاگران در پایان هر نوبت نمایش توسط نمایندگان خانه سینما در سینماها به انجام می رسد و آرای مأخوذه هر یک از پنج گزینه مورد نظر تماشاگران به صورت یکپارچه در دبیرخانه بسته بندی و محافظت شده و نتیجه آرای تماشاگران در پایان هر شب توسط نرم افزار مربوطه محاسبه و بایگانی می شود و در پایان جشنواره به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام می شود.

۷- برگه های آرای تماشاگران توسط راهنمایان و مسئولان صندوق آرای مردمی هم هنگام با ورود تماشاگران به سینماهای مردمی توزیع و حداکثر تا ۱۵ دقیقه بعد از شروع نمایش ادامه می یابد.

۸- برگه آرای تماشاگران بر اساس رنگ های مختلف در هر روز طراحی و چاپ شده و در اختیار رأی دهندگان قرار خواهد گرفت.

۹- مجموعه آرای هر بخش از هر سانس پس از شمارش و تنظیم صورت جلسه در پاکت مخصوص قرار گرفته پس از چسب، منگنه شده به دبیرخانه برگزاری آرای تماشاگران برای نظارت بصورت نوبه ای جمع آوری و نگهداری می­ شود.

۱۰- نتایج ارزیابی آرای تماشاگران در پایان هر شب بصورت پنج فیلم برتر که امتیاز بیشتری آورده اند به ترتیب الفبا به دفتر جشنواره اعلان و پس از آن در وب سایت خانه سینما بارگذاری می شود.

۱۱- بدیهی است که جمع بندی آرای تماشاگران برای هر فیلم برآیند نتایج آرای کسب شده روزهای سپری شده است.

۱۲- خانه سینما طی یک درخواست کتبی از شورای عالی می خواهد که حداکثر سه نماینده به عنوان ناظر به خانه سینما جهت امر نظارت بر جمع آوری و شمارش آرای فیلم برگزیده تماشاگران معرفی کنند.

تبصره- هیچکدام از نمایندگان شورای عالی در جشنواره سی و چهارم در بخش سودای سیمرغ نباید فیلم داشته باشند.

۱۳- ناظران معرفی شده از سوی شورای عالی تهیه کنندگان می توانند با حضور در محل های اخذ رأی و دبیرخانه از مجموعه فعالیت های اخذ آرا و فرآیند شمارش آن آگاهی یافته و نظارت کنند.

۱۴- ناظران منتخب شورای عالی، حق هیچ گونه مداخله در فرآیند اخذ و شمارش آرا را نداشته، در صورت مشاهده تخلف از این آیین نامه می توانند مراتب را به دبیرخانه آرای تماشاگران تذکر داده و در صورت لزوم به مدیرعامل خانه سینما طی یادداشتی گزارش کنند.

۱۵- مجموعه همکاران در بخش های مختلف دبیرخانه آرای تماشاگران طی نشستی پیش از آغاز جشنواره به کتاب آسمانی خود برای وفاداری و صیانت از آرای مردمی قسم یاد می کنند.

براساس قرارداد تنظیم شده توسط دفتر جشنواره سی و چهارمین فیلم فجر و خانه سینما سالن های سینمای آرای مردمی که در آن انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران توسط همکاران خانه سینما برگزار می شود به شرح اعلام می شود:

آزادی، شهرفرنگ، شهرهفتم، استقلال، ملت ۱، ملت ۲، ملت ۳، ملت ۴، فرهنگ ۱، فرهنگ ۲، کورش (گراند)، کورش (فاروس)، کورش (لاله زار)، زندگی ۲، ماندانا ۱، کیان ۱، جوان ۱، چارسو ۱، چارسو ۴، اریکه ایرانیان.

15:12- رئیس ستاد جمع‌آوری آرای مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر درباره‌ی تغییرات آیین نامه‌ی جدید آرای مردمی نسبت به دوره‌های قبل به ایسنا گفت: مهمترین تغییر این آیین‌نامه، تغییر ناظران رأی گیری است؛ در دوره‌های گذشته ناظران از طرف تهیه‌کنندگان معرفی می‌شدند اما در این دوره سه ناظر از طرف شورای عالی تهیه‌کنندگان برای نظارت بر فرایند رأی‌گیری و شمارش آرا تعیین شده است که طبق آیین‌نامه خود ناظران، نباید فیلمی در جشنواره داشته باشند.

علی آشتیانی‌پور تغییر دیگر سیستم رأی‌گیری فعلی را نوع برگه‌ی‌های آرا عنوان کرد و افزود: برای جمع آوری آرا در هر روز برگه‌هایی با رنگ‌های متفاوت در نظر گرفته‌ شده‌ است؛ بطوری که برگه‌های رأی هر روز در روز بعد باطله محسوب می‌شود و امکان ندارد که برگه های آرا از سینمایی به سینمای دیگر و از روزی به روز دیگر برود تا برای تغییر در نسبت آرا استفاده شود. تعداد دفعات رأی‌گیری برای فیلم‌ها برابر نیست و متغیرهای مختلفی بر روی آرا تاثیر می‌گذارند تا همه فیلم‌ها امکان برابری برای جمع آوری آرا داشته باشند.

آشتیانی‌پور ادامه داد: متغیرهایی مانند جغرافیای سالن‌های سینما، تعداد صندلی‌ها و حتی سانس‌های کم‌اقبال، میانه و خوش‌اقبال برای رأی‌گیری در نظر گرفته شده است و شرایطی فراهم شده که همه‌ی فیلم‌ها نسبت برابری در جمع‌آوری آرا داشته باشند.

او با بیان اینکه با توجه به کیفی بودن برخی معیارها برنامه‌ریزی این کار بسیار دشوار بود، اظهار کرد: برای این کار دو گروه تشکیل دادیم و با اتکا به تجربه و بحث‌های بسیار در جلسات، بدون نگاه به اینکه آثار متعلق به چه کسی است، جدول جمع‌آوری آرا را تنظیم کردیم.

مسئول ستاد آرای مردمی همچنین درباره‌ی اینکه آیا درصد و رتبه‌ی فیلم‌ها تا پایان جشنواره اعلام نخواهد شد نیز به ایسنا گفت: در صحبت‌هایی که با صاحبان آثار داشتیم 90درصد آنها موافق بودند که درصدها پنهان بماند و ما نیز به شدت مراقب این قضیه هستیم و تا اینجای کار هم این روش مطلوب بوده است. ما برای صاحبان فیلم‌ها امکانی یکسان قائل هستیم و اگر همه‌ی صاحبان آثار بخواهند، ریزترین جزئیات را هم به آنها اعلام می‌کنیم اما مادامی که بیشتر آنها مخالف این کار هستند ما نمی‌توانیم این اطلاعات را در اختیار کسی قرار بدهیم.

15:15- نمایش فیلم مستند «زمناکو» به کارگردانی مهدی قربانپور در بخش هنر و تجربه آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است، ۱۶ مارچ ۱۹۸۸ (۲۵ اسفند ۱۳۶۶) حلبچه شهری مرزی در اقلیم کردستان عراق توسط صدام بمباران شیمیایی می‌شود. این اتفاق باعث جدایی کودکی ۴۰ روزه از آغوش مادرش می‌شود.

صدور سه تا هفت هزار کارت ورود به کاخ جشنواره 1800 نفری؟! / ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد»

15:39- حجت الله ایوبی با اشاره به استقبال مردم از جشنواره امسال، گفت: برای اطلاع از استقبال مردم در جشنواره امسال کافی است که نگاهی به صف های طولانی در کاخ مردمی جشنواره و دیگر سینماها انداخته شود تا میزان حضور مردم در جشنواره سی و چهارم مشخص شود. ضمن اینکه همه پس از دیدن فیلم ها از سالن راضی بیرون می آیند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به فیلم هایی که در جشنواره موفق به تماشای آنها شده است، گفت: «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار، «نیم رخ ها» ساخته مرحوم ایرج کریمی و مستند «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی را در برج میلاد تماشا کرده ام. همه آثار در سطح بالا و قابل قبولی قرار دارند اما «رویاهای دم صبح»، یک مستند درخشان است که از دیدنش لذت بردم.

ایوبی ابراز امیدواری کرد: برای فیلم‌هایی که در جشنواره امسال به نمایش درآمدند، در سال آینده برای اکران مشکلی وجود نمی آید. نحوه برگزاری جشنواره امسال راضی کننده است، چون علاوه بر مردم بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانانی که پیشکسوت این عرصه هستند هم از برگزاری جشنواره سی و چهارم ابراز خشنودی می کنند.

16:27-  در ادامه اکران روزانه دو مستند در خانه هنرمندان، امروز هم ساعات 14 و 18 دو اثر بر روی پرده این سینما نمایش داده می شوند.  اولین سانس نمایش مستند ها در خانه هنرمندان هر روز راس ساعت 14 آغاز می شود و سانس دوم راس ساعت 18 دومین اثر مستند را به روی پرده نمایش می برد.  مستند «خاطرات خانه متروک» به کارگردانی مهدی فارسی نیز ساعت 14 امروز در این خانه نمایش داده شده و مستند « فصل هرس » به کارگردانی لقمان خالدی، نیز امروز ساعت 18 در خانه هنرمندان برای علاقمندان به نمایش در می آید.

ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد» / چراغ سبز اکران بی‌دردسر فیلم‌های جشنواره / کشف‌ها کارت‌های جعلی ورود به جشنواره!

16:35- نمایش فیلم «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده در بخش «هنر و تجربه» آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آنها نمی دانستند اتفاقی می افتد که چهارشنبه را برایشان روزی متفات خواهد کرد. در این فیلم بازیگرانی چون شهاب حسینی، آرمان درویش، نسیم ادبی، هستی مهدوی، امیرحسین شام بیاتی، الهام حاج فتحعلی و گیتی قاسمی حضور دارند.

ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد» / تاخیری 75 دقیقه‌‍‌ای در نشست خبری لانتوری / فیلم‌های جشنواره فجر بدون مشکل نمایش داده می‌شوند

16:51- محمد حیدری دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر با تاکید بر اینکه "برج میلاد" مکان غلط و نامناسبی به عنوان کاخ جشنواره است، به ایسنا گفت: متاسفانه حتی بعضی از مدیران سیاسی و فرهنگی عالی رتبه شب گذشته حدود 50 میهمان را همراه با خود وارد برج کرده‌اند، چون نمی‌توان فضای برج میلاد را کنترل کرد و به همین دلیل بهتر است جشنواره فیلم فجر سال آینده مکان مستقلی را به عنوان کاخ مطبوعات انتخاب کند، زیرا کنترل کردن برج میلاد فقط از سوی برگزار کنندگان جشنواره رخ نمی‌دهد و ما هم خیلی اذیت شدیم.

وی یادآور شد: روز گذشته حدود 50 کارت جعلی گرفتیم. حتی کارت‌های سال گذشته در داخل این کارت‌های جعلی ضبط شده است. متاسفانه مشکل بزرگ این است که نمی‌دانیم یکسری از این افراد چگونه در برج تردد می‌کنند و حاضریم اسامی کسانی را که ما برایشان کارت صادر کرده‌ایم، منتشر کنیم.

حیدری اضافه کرد: یکسری کارت تک سانس هم صادر شده و متاسفانه شب گذشته حدود 300 نفر با این کارت‌ها وارد برج شده‌اند. یعنی این کارت‌ها مدام دست به دست شده و عده‌ای به صورت غیرقانونی وارد کاخ جشنواره شده‌اند که این یک بی اخلاقی بزرگ است. به همین دلیل امروز کلا بساط کارت‌های تک سانس را جمع کردیم.

حیدری با اشاره به تلاش‌های خبرنگاران و منتقدان سینمایی در طول سال متذکر شد: ما هم دوست داریم کسانی که در طول سال همراه ما هستند، در این جشن و میهمانی شرایط خوبی داشته باشند اما چنین چیزی در برج میلاد غیرممکن است. امروز گزارشی می‌دهیم که مشخص شود روز گذشته چه اتفاقاتی رخ داده و افراد از چه درهایی به طور غیرقانونی وارد شده‌اند.

حیدری با اشاره به اینکه علاوه بر هنرمندان، مطبوعات و ارگان‌های زیادی برای ورود به کاخ جشنواره امتیازاتی دارند، افزود: این سازمان‌ها و نهادها مدام ما را تحت فشار می‌گذارند تا برایشان کارت صادر کنیم و همین موضوع دست ما را می‌بندد. در حالی که در مکانی مانند پردیس سینمایی ملت همه چیز مرتبط و منظم اتفاق می‌افتد چون براساس ظرفیت سالن، بلیت و کارت صادر شده است اما خود من مانده‌ام که عده‌ای چگونه به برج میلاد وارد شده‌اند!

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: ما امسال برای صدور کارت به شدت سخت‌گیری کردیم اما باز هم این مشکلات به وجود آمده و باید آسیب‌شناسی شود که چگونه افرادی هر سال به صورت روتین در جشنواره فجر حضور دارند در حالی که هیچ ربطی به سینما ندارند.

حیدری درباره ورود کودکان زیادی به برج میلاد که شامگاه 15 بهمن ماه اتفاق افتاده است، توضیح داد: صاحبان آثار میهمان‌هایی با خودشان می‌آورند و این کودکان متعلق به همین میهمانان هستند. متاسفانه شب گذشته صاحبان یکی از فیلم‌ها 150 میهمان وارد سالن کردند. از سوی دیگر در بخش مستند نیز 300 کارت صادر شده و بعضی از صاحبان کارت‌ها سالن را تخلیه نکرده‌اند و همین موضوع باعث ازدحام بیش از حد در سالن نمایش فیلم شده است.

17:00- محمدحسین مهدویان کارگردان ایستاده در غبار درباره سبک کاری‌اش به تسنیم گفت: یکی از دلایلی که به تاریخ معاصر علاقه‌مند هستم اینست که امروزِ آدم‌ها را در برابر تفکر دیروزشان قرار می‌دهد و وادارمان می‌کند تا قضاوت کنیم و امروز و دیروز را بسنجیم. اگر خودمان شخصیتمان را نقد و بازیابی نکنیم، دیگران این کار راخواهند کرد و معلوم نیست که چندان منصفانه قضاوت کنند. این شیوه را انتخاب کردیم و الحمدلله مجموعه تهیه‌کنندگان با حسن نیتی که داشتند فیلم را تولید کردند.

وی درباره علت استقبال از فیلمش عنوان کرد: مخاطبان سینما از فیلم‌های آپارتمانی خسته شده‌اند. فیلم من برای پرده سینما و مخاطبان آن احترام قائل شده و علاوه بر عناصر هنری، یک روایت صادقانه را انتخاب کرده است. ما به زبان جذاب سینما صحبت کردیم و این هنر سینماست که باعث جلب نظر مخاطبان می‌شود.

ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد» / چراغ سبز اکران بی‌دردسر فیلم‌های جشنواره / کشف‌ها کارت‌های جعلی ورود به جشنواره!

مهدویان درباره کاراکتری که او از سردار احمد متوسلیان داشته و بر اساس آن تصویرسازی کرده، خاطرنشان کرد: انقلاب بوسیله مردم و برای مردم شکل گرفته است. همه پشت لفظ مردم جبهه می‌گیرند و حرف‌هایشان را مطرح می‌کنند. وقتی  سه چهار نفر موافق خودمان پیدا می‌کنیم خیال می‌کنیم که اندیشه همه مردم همین است، درحالی که اینگونه نیست. مردم تنوعی از تفکر و اندیشه هستند. همه مثل هم نیستند و تجربه‌های متفاوتی داشته‌اند. مهم اینست که بتوانیم یکدیگر را درک کنیم.

وی افزود: احمد متوسلیان سمبل خشم و سختگیری به اطرافیانش برای خدمت و محبت به مردم است. این باعث می‌شود که او بر دل‌های مردم حکومت جاودانه داشته باشد. هادی حجازی‌فر بازیگر نقش احمد متوسلیان با گریم این سردار عزیز در مریوان راه می‌رفت و مورد احترام مردم واقع میشد. این را نباید نادیده گرفت و نمی‌توان براحتی از کنار آن گذشت.

این کارگردان ادامه داد: متوسلیان به خانواده‌های کومله، دموکرات و حتی ضد انقلاب توجه داشت. این را باید در فضایی که امروز بسادگی علیه هم نفرت‌پراکنی می‌کنیم مورد توجه قرار دهیم.  باید یاد بگیریم که همدیگر را دوست داشته باشیم و محبت کنیم. این فضا ما را از هم دور می‌کند و انسجام‌مان را بعنوان یک ملت باسابقه کم می‌کند. من بعنوان یک  آدم فرهنگی بیشتر از هرچیز نگران این موضوع هستم که میانمان بعنوان «مردم»، فاصله نیفتد. وقتی «مردم» می‌شویم که حداقل بخاطر ویژگی‌های مشترکمان با هم دوست باشیم. این ایده در فیلم من هم بود چون در شخصیت احمد متوسلیان کاملا وجود داشت.

17:15- مرتضی رزاق کریمی مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر درباره اکران نمایش های مستند در خانه هنرمندان اظهار کرد: تمامی مستند های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در دو سانس و در ساعات 14 و 18 در خانه هنرمندان نمایش داده می شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در روزهای اول و دوم اکران مستند در خانه هنرمندان، به دلیل نبود تبلیغات و جدول پخش در این سینما، استقبال از نمایش مستندها کم بود. در ادامه و با توجه به نصب جدول زمانی پخش مستند و تبلیغ در این باره، خوشبختانه با افزایش چشمگیر مخاطبان در خانه هنرمندان مواجه شدیم.

17:23- پس از رایزنی‌های مختلف، بالاخره اکران فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره فجر در 3 استان خراسان رضوی (مشهد)، فارس و اصفهان قطعی شد. اکران فیلم های جشنواره در اصفهان و شیراز از امروز و اکران مشهد از 20بهمن آغاز خواهد شد. نمایش فیلم‌ها از 17 بهمن‌ماه در این 3 استان آغاز می‌شود و مانند سنوات گذشته آثار سینمای ایران در استان‌ها به نمایش درمی‌آید.

18:17- اکران انیمیشن های حاضر در جشنواره فیلم فجر، از روز 15 بهمن در سالن پردیس های سینمایی «ملت»، «کوروش»، «چارسو» و «آزادی» با استقبال مخاطبان همراه شده است.

18:30- نمایش فیلم «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا آغاز شد. این فیلم ماجرای حیدر محافظ یکی از شخصیت‌های نظام را روایت می‌کند که در ماموریتی شخصیت تحت حفاظتش کشته می‌شود و به همین دلیل تا مرز تعلیق پیش می‌رود اما در ماموریت دیگر شخصیت علمی تحت نظرش را نجات می‌دهد و خود شهید می‌شود. در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، فرهاد قائمیان، محمود عزیزی، محمد حاتمی، علی یعقوبی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی، شیلا خداداد و پریوش نظریه نقش آفرینی می‌کنند.

ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد» / چراغ سبز اکران بی‌دردسر فیلم‌های جشنواره / کشف‌ها کارت‌های جعلی ورود به جشنواره!

به دلیل مشکلات پیش آمده در پنج شنبه‌شب تدابیر شدیدی برای پیشگیری از آن حواشی تدارک دیده شده بود؛ به‌طوریکه برای نمایش آثار مستند و «چهارشنبه» در بخش هنر و تجربه اجازه ورود به بالکن داده نشد. به‌رغم این تدابیر و صحبت‌هایی که ابراهیم حاتمی‌کیا ساعاتی قبل از آغاز فیلمش با دبیر جشنواره داشت اما باز جمعیتی بیشتر از ظرفیت سالن که دقایق زیادی را در دو صف تشکیل شده در درهای ضلع غربی و شرقی ایستاده بودند، وارد سالن شدند و بسیاری نشسته بر زمین «بادیگارد» را تماشا کردند که درنهایت این فیلم با استقبال و تشویق تماشاگران همراه شد. البته در معدود صحنه‌هایی واکنش‌های رایج خود در سالن میلاد را نشان دادند.

19:00- مسعود ردایی پس از اکران فیلم «مالاریا» در کاخ مردمی جشنواره از واکنش تماشاگران نسبت به این فیلم ابراز رضایت مندی کرد و در پاسخ به این سوال که آیا اکران این فیلم می تواند دغدغه اصلی تهیه کننده هر اثر که همان بازگشت سرمایه است را تامین کند اظهار داشت: خوشبختانه واکنش تماشاگران در نخستین اکران این فیلم رضایت بخش بود و من معتقدم که سرمایه در هر اثر، صرفا سرمایه مالی نیست بلکه علاوه بر آن سرمایه معنوی نیز موضوع حائض اهمیتی است.

تهیه کننده فیلم «مالاریا» گفت: فکر می کنم این اثر هم سرمایه معنوی و هم سرمایه مادی هزینه شده در این فیلم را باز می گرداند. مالاریا با توجه به روایت آسیب های اجتماعی قالبا مخاطبانی جوان خواهد داشت و از سوی دیگر نیز خانواده ها می توانند ببینند که با قرار گرفتن در چنین شرایطی چه عکس العملی در مواجه با جوانان داشته باشند.

ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد» / چراغ سبز اکران بی‌دردسر فیلم‌های جشنواره / کشف‌ها کارت‌های جعلی ورود به جشنواره!

ردایی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا می تواند نظر هیات داوران را برای اعطای سیمرغ جشنواره سی و چهارم فجر به خود جلب کند، از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد.

19:57- کتایون ریاحی شامگاه جمعه در حاشیه فرش قرمز فیلم سینمایی نفس اظهار کرد: نیکوکاری و مهرورزی همواره در مرام ایرانیان بوده و مردم ایران زمین افرادی مهربان و بشردوست هستند. والدین می دانند که داشتن و بزرگ کردن کودکان کار سختی است و همه پدر و مادرها می دانند که کودکان با چه مهر دلی بزرگ می شوند.

این بازیگر سینمای کشورمان گفت: در این بین کودکانی که ویژگی های خاص داشته باشند بزرگ کردنشان کار سخت تری است. فعالیت پایه و اصلی این بنیاد کمک به کودکان ناشنوا و نیازمند جراحی کاشت حلزون است.

20:37- محمدباقر قالیباف شهردار تهران، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مدیران کنونی، سابق و اسبق شبکه اول سیما و... در کاخ جشنواره فیلم فجر حضور یافتند و تازه ترین ساخته ابرهیم حاتمی کیا تماشا کردند. در واقع این نمایش را می‌توان پرترافیک‌ترین نمایش با حضور مسئولان ارزیابی کرد.

20:46- علیرضا رضاداد دبیر دو دوره قبلی جشنواره فیلم فجر در گفتگو با مهر نظر خود را درباره روند برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اینگونه بیان کرد: نظر من درباره این جشنواره به نظر آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی شبیه است و معتقد هستیم که هر کاری نقاط ضعف و قوتی دارد و مهم نیست که چه کسی مسئول است بلکه همه باید کمک کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم.

وی با اشاره به این دوره از جشنواره فیلم فجر و حضور نیروهای جدید در برپایی جشنواره عنوان کرد: امسال دوستان قدیمی‌تر تلاش خود را برای برگزاری جشنواره انجام می‌دهند و دوستان جوان‌تری‌ هم آمده‌اند و ایده‌‌های جدیدی با خود آورده‌اند. بعضی از این ایده‌ها جواب مثبت داده است و نسبت به بعضی نگرانی‌هایی وجود داشت که الان معلوم می‌شود جای نگرانی نبوده است.

مشاور عالی رییس سازمان سینمایی ادامه داد: بعضی از ایده‌ها نیز در سال‌های آینده تکمیل می‌شود و باید بپذیریم که ما در شرایط برگزاری یک جشن استراتژیک هستیم. من فکر می‌کنم وقتی به این ترتیب به سینما نگاه کنیم، جشنواره حلقه‌ای از زنجیره‌ نگاه ما به سینما خواهد بود. باید در نظر داشته باشیم که وقتی از جشنواره حرف می‌زنیم باید از چهار الی پنج ماه قبل از برگزاری جشنواره تا یک ماه مانده به برگزاری آن و همچنین از پایان جشنواره تا بازه زمانی چهار الی پنج ماه بعد از آن صحبت کنیم و به این ترتیب باید همیشه به یکدیگر کمک کنیم تا این سرمایه ملی و جریان استراتژیک باقی بماند.

ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد» / چراغ سبز اکران بی‌دردسر فیلم‌های جشنواره / کشف‌ها کارت‌های جعلی ورود به جشنواره!

رضاداد تصریح کرد: به نظر من هر فیلمی از سینمای ایران اهمیت یک سانتریفیوژ را دارد و هر هنرمندی یک دانشمند هسته‌ای است و اگر ما نگاه استراتژیک داشته باشیم، آن وقت متوجه هستیم که با دانشمند هسته‌ای هنرمندمان چطور باید رفتار کنیم و چطور باید به سانتریفیوژهای بخش هنر توجه کنیم.

وی اضافه کرد: بخصوص اینکه اکنون همه دارایی ما و آنچه که دنیای ما را با آن می‌شناسند، بخش فرهنگ و قدمت تاریخی و تمدنی ماست که امروزه در سینما معنا پیدا می‌کند. البته نمی‌گویم فقط در سینماست اما بهترین معنا شاید در حوزه سینما باشد. بهتر است تلاش کنیم و نگاه خود را از مسائل خرد به مسائل کلان معطوف کنیم.

21:00- نمایش فیلم «من» به کارگردانی «سهیل بیرقی» آغاز شد. «من» روایت یک زن (لیلا حاتمی) دارای تشکیلات پیچیده قاچاق انسان، صدور مشروبات الکلی، جعل سند و... است که در عین حال استاد موسیقی است. حاتمی توسط پلیس شناسایی شده و با تله گذاری -در شرایطی که از وجود تله‌ها خبر دارد- دستگیر می‌شود. لیلا حاتمی، امیر جدیدی، بهنوش بختیاری، علیرضا استادی، علی منصور، سعید عطاییان و مانی حقیقی از بازیگران این فیلم هستند.

ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد» / چراغ سبز اکران بی‌دردسر فیلم‌های جشنواره / کشف‌ها کارت‌های جعلی ورود به جشنواره!

21:44- مراسم فرش قرمز فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار و نقش آفرینی مهران احمدی، پانته آ پناهی ها، گلاره عباسی، شبنم مقدمی، سید ساره نورموسوی، علی خان بابایی و ... در کاخ مردمی جشنواره واقع در پردیس ملت برگزار شد. مهران احمدی بازیگر فیلم سینمایی نفس با حضور در مراسم فرش قرمز کاخ مردمی گفت: پساتحریم بر سینمای ایران هم اثر گذاشته است.

22:30- نمایش فیلم «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی آغاز شد. این فیلم درباره زن (مینا ساداتی) و شوهری (میلاد کی مرام) است که از قضا زن خانه، عضو گروهک‌ تروریستی منافقین از آب در می‌آید و در ادامه اتفاقات جالبی رخ می‌دهد که به مرگ یکی از این دو نفر منجر می‌شود. میلاد کی‌مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی، سیامک صفری، فرزاد باقری، سیامک احصایی، بهادر مالکی و علی مردانه بازیگران این فیلم هستند.

ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد» / چراغ سبز اکران بی‌دردسر فیلم‌های جشنواره / کشف‌ها کارت‌های جعلی ورود به جشنواره!

23:01- فرزاد مؤتمن شامگاه جمعه در مراسم فرش قرمز فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟»، اظهار کرد: تا این لحظه فیلم را ندیده ام و برای نخستین بار با مخاطبان به تماشای این فیلم نشستم. تماشاگران، هنر هفتم را دوست دارند و بر همین اساس سالن های سینما شلوغ شده و حضورشان رونق بخش این هنر است.

این کارگردان افزود: دوست دارم فیلم آینده ام را نیز سریع شروع کنم و یک فیلم نامه وجود دارد که به بررسی آن پرداخته ام. باید بررسی کنم که چه سرمایه گذاری حمایت مالی از آن را تقبل خواهد کرد.

همچنین آناهیتا درگاهی بازیگر این فیلم سینمایی نیز گفت: به مخاطبان سینما پیشنهاد می کنم این فیلم را ببینند. فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، یکی از ژانرهای متفاوت فرزاد مؤتمن است.

00:10 بامداد شنبه- نمایش فیلم «رسوایی 2» به کارگردانی مسعود ده نمکی آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «به خودتان تکان بدهید تا خدا تکانتان نداده.» این جمله ای است که حاجی یوسف، پیرمرد زاهد شهر با دیدن آسیب های اجتماعی به مردم و مسئولان گوشزد می کند اما برخی او را جدی نمی گیرند و برخی نیز با شایعه وقوع زلزله و عذاب دستمایه شروع داستان را فراهم می کنند.

ویدیوی دیدنی از پشت صحنه فیلم «بادیگارد» / چراغ سبز اکران بی‌دردسر فیلم‌های جشنواره / کشف‌ها کارت‌های جعلی ورود به جشنواره!

اکبر عبدی، محمدرضا شريفی نيا، سحر قريشی، مهران رجبی، فخرالدين صديق شريف، امين ايمانی، امير نوری، اسماعيل خلج، رامين راستاد و ابوالفضل همراه بازيگران اصلی «رسوايی ۲» هستند.

00:30 بامداد شنبه- فیلم سینمایی «رسوایی۲» به کارگردانی مسعود ده نمکی بعد از گذشت سه روز از اکران در سینماهای مردمی با استقبال مردم در سینماهای تهران و کرج همراه شد.  این اثر سینمایی در سینماهای مردمی با ظرفیت تکمیل روی پرده رفته است. این در حالی است که «رسوایی ۲» هرچند در یکی از سینماهای کرج استقبال خوبی همراه بود، اما مسئولان سانس فوق العاده برای این فیلم در نظر نگرفتند.

00:40 بامداد شنبه- در سالن آزادی چهار سانس فوق العاده برای فیلم «بادیگارد» در نظر گرفته شد که آخرین سانس آن 12:45 دقیقه بود. فیلم «لانتوری» هم در دو سالن سینما  آزادی به سانس فوق العاده رسید همچنین «ابد و یک روز» در سانس فوق العاده سینما آزادی به نمایش درآمد. سینما کیان هم برای فیلم «ابد و یک روز» سانس فوق العاده داشت.

-  از نکات فیلم‌های روز پنجم به حضور پررنگ کاراکتر خبرنگار در فیلم‌ها می‌توان اشاره کرد؛ به‌طوریکه در فیلم‌های «امکان مینا» و «رسوایی2» یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم خبرنگار بود و در «بادیگارد»هم در بخش‌هایی کامران نجف‌زاده در نقش خودش مقابل دوربین رفته بود.

- به روال روزهای گذشته از 5 فیلم به نمایش درآمده در 3 فیلم شاهد کشته شدن شخصیت اصلی فیلم بودیم. تنها صحنه کشیدن سیگار در روز پنجم نیز در فیلم «چهارشنبه» مشاهده شد.

- یکی از مشکلات روز گذشته وضعیت پارکینگ بود و ظاهرا اختصاص بخشی از ظرفیت پارکینگ به بازدیدکنندگان از برج میلاد در روز جمعه باعث شد مراجعه‌کنندگان به کاخ جشنواره وسایل نقلیه خود را با فاصله زیادی نسبت به مرکز همایش‌ها پارک کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل