بازدید 59322

تیر خلاص به خاطرات یک ملت از «صبح جمعه با شما»

با تغییرات مدیریتی در رادیو به یک باره اعلام شد، برنامه «جمعه ایرانی» قرار است شش ماه توقف داشته باشد؛ برنامه‌ای که با احتساب سال‌هایی که تحت عنوان «صبح جمعه شما» با پخش شد، حدود سه دهه می‌شود که روی آنتن بود... سعید توکل سردبیر این برنامه به طور خاص علت توقف شش ماهه‌ی برنامه «جمعه ایرانی» را بالا رفتن آمار حذفیات یا همان سانسور شدید «جمعه ایرانی» عنوان کرده بود
کد خبر: ۵۶۳۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 24 January 2016
تیر خلاص به خاطرات یک ملت از «صبح جمعه با شما»
برنامه «جمعه ایرانی» با وجود آنکه قرار بود ماه‌ها پیش مجدداً در رادیو ایران پخش شود اما هیچ نشانه‌ای از سرگیری این برنامه جذاب و پرمخاطب نیست و به همین دلیل نگرانی‌ها به واسطه از دست رفتن همین جذابیت‌های محدود رادیوی کشورمان افزایش یافته است.

به گزارش «تابناک»؛ سابقه تولید برنامه «صبح جمعه با شما» به سال‌های پیش از انقلاب و راه اندازی رادیو دریا در سال 1351 بازمی‌گردد که هدف از راه‌اندازی‌اش، راهنمایی مسافران تابستانی شمال ایران و ارائه اطلاعات آب و هوایی، وضعیت جاده، نشانی مراکز اقامتی، تفریحی و درمانی برای ایشان و همچنین پخش موسیقی و برنامه های تفریحی برای آنها بود.

تیر خلاص به خاطرات یک ملت از «صبح جمعه با شما»

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه‌های این رادیو متوقف شد و پس از چند سال و در تابستان سال 64 تیمی با سرپرستی احمد شیشه‌گران دوباره رادیو دریا را در چالوس راه اندازی کردند. این گروه وظیفه داشتند با تولید برنامه‌های شاد، فضای مفرحی را برای مسافران شمال کشور فراهم کنند.

تاثیرگذاری وسیع برنامه تولید شده توسط این گروه برنامه‌ساز منجر شد تا در اواخر سال 64 که گروه ورزش و تفریحات در رادیو ایران شکل گرفت، به صورت جدی‌تری به چنین برنامه‌هایی توجه شود و از بهار 65 نطفه برنامه «صبح جمعه با رادیو» به این شکل بسته شد و در سال‌های طولانی با تهیه کنندگی سعید توکل و سردبیری احمد شیشه گران فعالیت کرد؛ برنامه‌ای که مدتی بعد تغییر نام داد و «صبح جمعه با شما» خوانده شد.

تیر خلاص به خاطرات یک ملت از «صبح جمعه با شما»

در طول سال‌های فعالیت «صبح جمعه با شما» که با نقش محوری زنده‌یاد منوچهر نوذری، احمد شیشه‌گران، سعید توکل و صادق عبداللهی همراه بود، اگرچه مخاطب رادیو به واسطه گسترش سایر ابزارهای ارتباطی کاهش یافت اما این برنامه همچنان مخاطب وفادارش را داشت و به همین دلیل سرمایه گذاری بر روی این برنامه رادیویی ادامه یافت.

در سال‌های پخش این برنامه چهره‌های پیشکسوتی نظیر منوچهر نوذری و فرهنگ مهرپرور و... در نقش‌هایی چون کاراکترهای معروفی نظیر آمیز عبدالطمع، ملون، دست و دلباز، کارمند کوچولو، اوس عباس آقا و... به ستاره‌های ماندگار این برنامه تبدیل شدند و حتی برخی از این کاراکترها به برنامه‌های کمدی تلویزیون نیز راه یافتند.

تیر خلاص به خاطرات یک ملت از «صبح جمعه با شما»

با این حال، این ستاره‌ها نیز یک به یک خاموش شدند و در سال 78 و تقسیم گروه تولید «صبح جمعه با شما» به دو گروه که منجر به تعطیلی موقت این برنامه و راه‌اندازی مجدد این برنامه از سال 82 این بار با عنوان «جمعه ایرانی» شد که این بار در کنار هنرمندان پیشکسوت، جوان‌های با استعداد نیز حضور موثری داشتند و توانستند مخاطب این برنامه را پس از این سکته طولانی بازگردانند.

در این میان با تغییرات مدیریتی در رادیو، به یک باره اعلام شد که تولید و پخش برنامه «جمعه ایرانی» شش ماه متوقف می‌شود؛ برنامه‌ای که با احتساب سال‌های پخش شده تحت عنوان «صبح جمعه شما»، بیش از سه دهه عمر داشت و به یک باره به دلیل خطوط قرمزی که ظاهراً به سازندگان این برنامه ابلاغ شده بود، به پایان رسید.

تیر خلاص به خاطرات یک ملت از «صبح جمعه با شما»

بهنام احمد پور درباره برنامه «جمعه ایرانی» که هر هفته جمعه ها از شبکه رادیو ایران به پخش می رسید و از این هفته پخش آن متوقف شده است، عنوان کرده بود: خود عوامل این برنامه خواستند که برنامه را به صورت مجدد طراحی کنند! ما هم پیش از این و قبل از نوروز بیان کرده بودیم که جدول پخش جدیدی را قرار است طراحی کنیم و همچنین می خواهیم تغییراتی اساسی در شبکه رادیو ایران داشته باشیم، بنابراین دوستان در برنامه «جمعه ایرانی» خودشان خواستند به دلیل اینکه این برنامه را سال هاست روی آنتن می برند در آن تغییراتی داشته باشند و حالا قرار است از اول مهرماه دوباره به پخش برسد.

وی درباره این برنامه که پیش از این چندین بار با حذف قسمت هایی از برنامه روی آنتن رفت، گفته بود: برنامه «جمعه ایرانی» از جمله برنامه هایی است که ما به آن علاقه داریم و مخاطب دارد اما همه برنامه ها باید با سیاست های سازمان هماهنگ باشند. سعید توکل تهیه کننده این برنامه نیز چون از برنامه سازان قدیمی رادیو است همیشه با سازمان هماهنگ بوده است، اما نکته اینجاست که اگر قسمت هایی حذف می شده به این دلیل است که چون برنامه «جمعه ایرانی» با چند روز فاصله قبل از پخش ضبط می شده برای پخش امکان داشته که شکل موضوعی که درباره آن برنامه ساخته شده عوض شده باشد و ما برای به روز کردن آن به این ترتیب عمل می کردیم!

تیر خلاص به خاطرات یک ملت از «صبح جمعه با شما»

این در حالی است که سعید توکل سردبیر این برنامه به طور خاص علت توقف شش ماهه‌ی برنامه «جمعه ایرانی» را بالا رفتن آمار حذفیات یا همان سانسور شدید «جمعه ایرانی» عنوان کرده بود و با اشاره به حمایت مدیران از برنامه‌های طنز انتقادی، شاد و مفرح گفته بود: برنامه‌هایی مثل «جمعه ایرانی» بدون وجود مدیرانی که طرفدار برنامه‌های طنز و شاد باشند نمی‌توانند دوام بیاورند و ما هم منتظریم تا ببینیم صلاح مسئولان جدید که در رأس رسانه و رادیو تصمیم گیرنده هستند، چیست.

ماه مهر فرارسید و خبری از برنامه «جمعه ایران نشد» و اکنون نزدیک به چهار ماه از وعده مسئولان رادیو می‌گذرد و همچنان جمعه ایرانی به آنتن بازنگشته است و ظاهراً اراده‌ای نزد مسئولان ارشد صدای جمهوری اسلامی ایران برای حفظ این سرمایه نیز وجود ندارد و به همین راحتی با مخاطبانی که صبح روز تعطیل‌شان را با رادیو آغاز می‌کردند، وداعی تلخی صورت پذیرفت.

تیر خلاص به خاطرات یک ملت از «صبح جمعه با شما»

منوچهر آذری در همین هفته‌های اخیر از علت عدم پخش جمعه ایران با وجود سپری شدن این مدت طولانی پرده برداشت و گفت: ظاهراً همه برنامه‌های شاد رادیو را تعطیل کرده‌اند و حتی مرکز نمایش هم فعالیتی ندارد. به سعید توکل سردبیر و تهیه کننده برنامه «جمعه ایرانی» هم گفته شده بیایید برنامه داشته باشید ولی «انتقاد نکنید»؛ از آهنگ‌های آرشیوی استفاده کنید و... .

این گوینده پیشکسوت ادامه داد: خواستند به شکلی برنامه اجرا شود که با روحیه سعید توکل جور در نمی‌آمد، او هم نپذیرفت. جداً حیفم می‌آید از پخش نشدن این برنامه. ما در این رادیو بهترین‌هایی مثل فرهنگ مهرپرور، منوچهر نوذری، مهین بزرگی،... را از دست داده‌ایم.

«جمعه ایرانی» برای مردم کشورمان، گنجینه‌ای از خاطرات شیرین و برای رسانه ملی، سرمایه‌ای ارزشمند است و بنابراین انتظار می‌رود احیای این برنامه در دستور کار قرار گیرد و عرصه برای خنداندن مردم ایران با تخفیف ممیزی نسبت به چنین برنامه پرمخاطبی باز شود. آیا مدیران صدای جمهوری اسلامی ایران، به مخاطبانشان احترام می‌گذارند و این برنامه پربار به همان شکل سابق مجدداً پخش خواهد شد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۹۳
انتشار یافته: ۳۳
وقتی نمیتوانند خنده مردم را ببینند

یعنی انتقاد تعطیل


برید دنبال گریه کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
یه عروسی رفتیم ترانه مرانه کلا تعطیل!! فقط یکسری از این لوس بازیها و پرسشهای متداولی بود که مجری مراسم از داماد و پدرش و ... می پرسید و بعدشم برای خندوندن ملت این جوری جوک تعریف می کرد:
یه روز پسر شجاع رفته بود...
وجدانا مونده بودیم گریه کنیم یا بخندیم!!

این حکایت شادی آفرینی آقایونه...
من بگم چرا ؟ چون خنده که هیچ لبخند را هم نمیتونند ببینند .فقط گریه مجازه .
بعضی ها در همه چیز استادن ... گاهی تیر خلاص زدن به خاطرات یک ملت...گاهی... احساسات یک ملت ... گاهی کلا ندیدن یک ملت هفتاد ملیونی...
شرم بر شما که آخرین خاطرات خوش مردم را هم میکشید و تازه انتظار دارید مردم به برنامه های یکطرفه و کسل کننده شما توجه کنن و پناهنده ماهواره ها نشوند . کلا در رویای خام خوش باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
آفرین بر تو ای مرد
ممم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
دقیقا نظر منم همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
اگه دقت کرده باشید معمولا برنامه های تلویزیون در روزهای معمولی خیلی پر بارتر هست تا روزهای عید پخش برنامه ها در عیاد افتضاه هستند
حقیقتا امروز تصمیم گرفتم برم سراغ ماهواره . این مسئول صدا و سیما دیگه قابل تحمل نیست .
تدبیر در این بود تا مردم را از خندیدن روزهای جمعه محروم کنند تا اعتدال در انتقاد حفظ شود .
نصف قشنگی جمعه های ما بخاطر برنامه های رادیو سراسری بود. برنامه جدید که جایگزین شده بقدری یخ و بی مزه و بی محتواست که مایه وهن رادیو با آن سابقه چند ده ساله آن است. واقعا دستتان درد نکند. چه موضوع جالبی را اشاره فرمودید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
آره به خدا. چیه این برنامه جدیده!
حالا دنبال دلیل می گردند که چرا مردم به ماهواره پناه می برند. خب بخاطر همین تنگ نظری ها و بی سلیقگی های مسئولان رسانه ای است دیگه.
چدیدا جای تلویزیون با رادیو عوض شده هر وقت تلویزون و روشن میکنی فقط مجری و گوینده میبینی و باید به صدای دل انگیز مجری گوش دهی تلویزیون جای رادیو را گرفته است !
بله بله بله باید یک سمیناهار بگذاریم و در ان دلایل روی اوردن مردم به ماهواره و نداشتن اقبال رادیو و تلویزیون را نزد مردم ریشه یابی کنیم احتمالا برمامه های ماهواره دارای برنامه های سوزناک بیشتریست ......که مردم ماهواره را علاوه بر ممنوع بودند تماشا میکنند
در رسانه ملي كيفيت را فداي كميت كرده اند هر برنامه پر مخاطب و با كيفيت را تعطيل مي كنند و شبكه و برنامه هاي جديد بي كيفيت را جايگزين مي كنند در ايام قديم 3 تا شبكه بود و كلي بيننده جذب مي شدند اما الآن تعداد شبكه ها چند برابر شده و كلي هزينه مي كنند ولي به علت كيفيت نازل برنامه ها بيننده ها رغبت چنداني به ديدن ندارند حتي سريال هاي پخش اول.
شما برنامه کوک شو رو ببین فقط خندت میگیره یه مشت شعر و اهنگ محدود و داوطلب های غیر آماده با چی میخوان رقابت کنن؟
اگر برنامه های رادیو و تلویزیون در جذب بیینده و شنونده موفق بود اون وقت کسی سراغ ماهواره میرفت؟
خودتون قضاوت کنید.
در فضایی که شبکه های اجتماعی مبدل به یک سرگرمی تفریح آمیز شده و انواع طنزهای تصویری و غیر تصویری در حال ردو بدل شدن هست رسانه ملی به جای استفاده از این فضا برای تزریق شادی های خاطره ساز بین مردم با تکیه به این ظرفیت بسیار جذاب یعنی برنامه جمعه ایرانی.اکنون مشاهده می کنیم آنچه به حساب نیامده علاقه و ذائقه مخاطبان رسانه است. این سرمایه یک شبه ایجاد نشده که یک شبه از ملت گرفته بشود...
چندی پیش هم تیترهای خبری تلتکست را هم قطع کردند و آنرا اعمال روش های مدیریتی اعلام کردند
رسانه ملی بایستی برنامه هایی در جهت حفظ مخاطب داشته باشد و اتفاقا ظنز و انتقاد یکی از کارکردهای اصلی رسانه در جهت یادآوری مشکلات مختلف موجود در جامعه و زدن تنلگر به مردم و مسئولان در جهت اصلاح آن است.
از دست دادن مخاطبانی که با گوش سپردن به برنامه ای واحد، خاطراتی واحد و البته ایرانی و داخلی کسب می کنند باعث از دست دادن موقعیت اجتماعی رسانه ملی... می شود.
به نظرم بهتر است تا با اعتراضی هماهنگ از طرف مخاطبان، به عنوان دوستداران دست اندرکاران این برنامه، باعث بازگشت آنها شده و در واقع قدر شناسی خود به تلاش چندین ساله این هنرمندان را نشان دهیم.
ماجراهای آقای ملون


به تاریخ پیوست .
میگم تابی جون خوب نزدیک انتخابات نظرات رو نشر میدی ها، ای کاش همیشه نظرات مخالفین اینطور منعکس بشه و کمتر سانسور بشه
این نظرات را برای مسئولین ارسال کنید تا از حرف دل مردمی که به خاطر خدمت به انها حقوق دریافت می کنند آگاه شوند و تنها به فکر اعمال نظرات و سلایق خودشان و تحمیل آنها به مردم نباشند. شما را به خدا و به هر چه می پرستید فرهنگ نقد و انتقاد را نابود نکنید.
بهترین خدمت به شبکه های ماهواره ای برای جذب مخاطب ...حالا هرچقدر می خواهید خودتان را تکه پاره بکنید مردم حق انتخاب دارند حالا اگر بعضی ها خوششان می آید هی گریه کنند مشکل خودشان است
خدایا چقدررررررررر با این برنامه خاطره داشتم!!
جای برنامه جمعه ایرانی بشدت خالی است ...این برنامه ها باید باب دل مردم باشد نه مدیران سازمان
خوب فردا یهویی میبینید اینها هم سر از اونور آب در آوردند... ضمن اینکه جدید بعضی از شبکه های ماهواره ای به صورت روزنامه رادیو کار می کنند. یعنی تیتر اخبار به صورت نوشته و صدای زمینه به صورت رادیو..
حق ما مردم همینه.... یه عده قلیل برا اکثریت تعیین تکلیف کنند و ووو...
ياد و خاطره بزرگاني مثل هوشنگ اميرفضلي، فرهنگ مهرپرور، منوچهر نوذري، مهين ديهيم و بقيه پيشكسوتان راديو در صبح جمعه با شما گرامي باد.
کاملا یک طرفه قضاوت کردید بهتر است پاسخ مسئولان را هم پیگیری کنید
بعد هم ، بعض ها نزده می رقصند حالا یه برنامه اینجوری شده تمام کارها رو بهش گره میزنند
واقعا متاسفم برای این همه کج اخلاقی
این برنامه واقعا یکی از معدود برنامه های رادیو بود که مشتریان ثابت و فراوانی داشت. خیف است که چنین برنامه ها و هنرمندهایی به حاشیه بروند، امیدوارم که مسئولین آنقدر دوراندیشی داشته باشند که سرمایه های ملی را به سادگی هدر ندهند

جمعه ی ایرانی "دوستت داریم"
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل