بازدید 15019
مروری بر روزنامه‌های امروز چهارم بهمن ماه؛

اگر نماینده کنونی صلاحیت ندارد، چگونه تا خرداد قانونگذاری کند؟!

سفر رئیس جمهور چین به تهران و دیدار با رهبر انقلاب و همچنین تصمیم برای گسترش روابط اقتصادی به ۶۰۰ میلیارد دلار در کانون توجه روزنامه‌های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع انتخابات و همچنین شایعات پیرامون برخی شخصیت‌ها از دیگر موضوعات مهم امروز است.
کد خبر: ۵۶۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 24 January 2016

سفر رئیس جمهور چین به تهران و دیدار با رهبر انقلاب و همچنین تصمیم برای گسترش روابط اقتصادی به ۶۰۰ میلیارد دلار در کانون توجه روزنامه‌های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع انتخابات و همچنین شایعات پیرامون برخی شخصیت‌ها از دیگر موضوعات مهم امروز است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های یکشنبه، چهارم بهمن ماه را مرور کنید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی به موضوع سفر رئیس جمهور چین به تهران پرداخته است. این روزنامه در گزارش خود با تحلیل هدف این سفر احیای راه ابریشم را یکی از مهمترین اهداف این سفر برمی شمارد. این روزنامه در این گزارش با تیتر «سودای احیای جاده ابریشم» می نویسد: « همزمان با ورود شی به تهران، یک روزنامه چینی از طرح جدید این کشور برای خاورمیانه خبر داد. به نوشته «چاینا دیلی»، این طرح که «خاورمیانه پیشرفته صنعتی» نام گرفته، ناظر بر کمک‌هایی است که چین در قالب وام و اختصاص اعتبارات مالی به کشورهای خاورمیانه ارائه خواهد کرد. در این مطلب به نقل از شی آمده: «ما در این اندیشه‌ایم و بر این باوریم که خاورمیانه باید به یک منطقه پیشرفته صنعتی تبدیل شود». چاینا دیلی در بیان جزئیات این طرح می‌نویسد رئیس جمهور چین خواستار اعطای وامی ۱۵ میلیارد دلاری به منطقه خاورمیانه برای اجرای طرح‌های زیربنایی و همچنین توسعه همکاری‌هایی است که ظرفیت و بازدهی تولیدی بالایی دارند. انتظار می‌رود به همین منظور، یک صندوق سرمایه گذاری ویژه نیز با مشارکت برخی کشورهای منطقه و چین به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های فناوری، تولیدات پیشرفته و انرژی ایجاد شود. رئیس‌جمهور چین گفت پنج سال آینده باید برای چین و خاورمیانه سال های توسعه و پیشرفت سریع باشد.»


«روزنامه وطن امروز» در مطالب امروز خود سعی کرده است، موضوع سفر رئیس جمهور چین را کم اهمیت نشان داده و همچنین در چارچوب پسابرجامی تحلیل کند. این روزنامه گزارش اول خود را به موضوع عربستان و درگیری های داخلی در این کشور اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «حراج حجاز» به گمانه زنی درباره فروش سهام آرامکو می پردازد. وطن امروز همچنین در بخشی از این گزارش می نویسد: «همه تحولات منفی و حوادث تلخ یک سال گذشته به دلیل بی‌کفایتی سلمان، خیره‌سری پسرش، کارشکنی ولیعهد یا قدرتمندانی مثل متعب و فتنه مفتی‌های وهابی به وقوع پیوسته‌اند. اما به نظر نمی‌رسد روزگار سیاه سعودی به سر رسیده باشد که برعکس، همه شواهد حتی در تقارن با پیش‌بینی‌های اندیشکده‌های غربی حاکی از فروپاشی شاکله خاندانی است که طی 8 دهه بر بادیه‌ها و بلاد عربستان تاخته‌اند. در مسیر این فروپاشی محتوم، جنون قدرت شاهزادگان و مقامات ارشد سعودی را به خودفروشی کشانده است. محمد بن سلمان، پسر شاه، نایب ولیعهد و وزیر دفاع 30 ساله که از شدت جاه‌طلبی به «صدامک» معروف شده در رقابتی به هر قیمت ممکن با محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور 57 ساله که ائتلافی از اکثریت ناراضی شاهزادگان دانه‌درشت سعودی را پشت سر خود دارد، از هیچ وعده‌ای برای جلب حمایت آمریکا از خود روی‌گردان نیستند. بدتر از آن چوب حراجی است که آنها به منابع، ثروت‌ها و موقعیت سوق‌الجیشی سرزمین مقدس حجاز می‌زنند. علاوه بر این تاجدار بیمار ریاض و پسرش موسوم به صدامک برای حفظ قدرت تیشه به ریشه خود و آل‌سعود می‌زنند. محمد بن سلمان با سوار شدن بر ماشین امضای پدر نیمه‌هوشیار خود در حال حذف شاخص‌ترین چهره‌های سیاسی به جا مانده در آل‌سعود است. انتصاب رجالی غیرسعودی در رأس وزارت خارجه و سازمان استخبارات(دستگاه اطلاعاتی) در تاریخ حکومت آل‌سعود بی‌سابقه بوده است. حتی در دوران آغاز حکومت سعودی توسط بن سعود و با کمک انگلیسی‌ها که از دهه 1930 تا دهه 1950 و دوران خلافت پسر ارشدش خالد طول کشید، با اینکه خاندان سعودی و خاندان‌های پیوند‌خورده با آنان هنوز عقب‌مانده‌تر از آن بودند که دستگاه دیوانی مملکت را مستقیما کنترل کنند، اما دست‌کم خود شاه بر همه امور کنترل مطلق داشت. از دهه 1960 همزمان با مدرن‌سازی‌های دوران «فیصل بن سعود» برادران و برادرزاده‌های او همه سمت‌های لشکری و کشوری را قبضه کردند و آل‌سعود مدیریت را آغاز کرد. بنابر این آنچه از انتصاب یک فرد خارج خانواده مثل عادل الجبیر به سمت حساس وزارت خارجه می‌توان دریافت، حذف ارتباط موثر سایر سعودی‌ها با کانون‌های قدرت و لابی غرب است.

شاهزاده‌های سعودی پشت سرش، او را - که بادیه‌نشینی اهل‌المعجمه است – سوسمار‌خور صدا می‌زنند. جبیر شخصیتی چنان کوچک و گوش به فرمان مافوق خود - در حال حاضر محمد بن سلمان - دارد که حتی مفتخر است او را سگ سعودی بنامند. در عین حال هویت فعلی خود را در سمت سفیر ریاض در واشنگتن کسب کرده و هیچ درکی از ارزش‌های بومی عربستان ندارد. در نتیجه هفته گذشته در مقاله‌ای در نیوریورک تایمز که در حقیقت پاسخی بود به مقاله چند روز جلوتر همتای ایرانی‌اش در همان صفحه روزنامه قدیمی نیویورکی، وقتی می‌خواست رژیم سعودی را از اتهام «حامی تروریست بودن» مبرا کند به شکلی باورنکردنی در هیچ نقطه‌ای به مبانی عقیدتی هر چند ظاهری ریاض و وهابیون رجعت نکرد و همه انشایش را از روی مبانی مورد ادعای اروپا و آمریکا رج زد.»


«روزنامه ابتکار» در گزارش انتخاباتی خود به فعالیت های احمدی نژادی در انتخابات پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «مانور «جبهه» خودخوانده» می نویسد: « بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بسیاری از وزرا و افراد نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد جلساتی را برای تشکیل یک جریان سیاسی ترتیب دادند. بعد از جلسات پی در پی و با گذشت یک سال و نیم، این اشخاص در 25 خرداد 94 جبهه‌‌ای به نام جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی با نام اختصاری یکتا تشکیل دادند. در حالی که پیش از این بارها بر بدون مجوز بودن این جبهه و در نتیجه غیرقانونی بودن هرگونه فعالیت سیاسی و انتخاباتی آن از سوی وزارت کشور تاکید شده است، حال علی‌رغم ادعای پیشین اعضای یکتا که «فعالیت این جبهه انتخاباتی نخواهد بود»، خبرهایی به گوش می‌رسد که حکایت از قدم گذاشتن احمدی‌نژادی‌های سابق در راه انتخابات دارد. بنا بر گزارش‌های مختلف، افرادی از جمله حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم، فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی دولت دهم، محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم و تحقیقات دولت نهم، کامران دانشجو، وزیر علوم و تحقیقات دولت دهم، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت دولت دهم، مسعود زریبافان، رئیس بنیاد شهد دولت دهم، محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت دهم، مصطفی محمدنجار، وزیر دفاع دولت نهم و وزیر کشور دولت دهم، لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی دولت دهم، علیرضا علی‌احمدی، وزیر آموزش و پرورش دولت نهم، ابراهیم عزیزی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی دولت نهم و اسدالله عباسی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم جزء اعضای جبهه یکتا هستند، اما برخی از افراد همچون؛ کامران باقری لنکرانی، سردار احمد وحیدی، سردار مصطفی محمدنجار، غلامحسین الهام، مهرداد بذرپاش، پرویز فتاح، حسین صفار هرندی حضور خود در جبهه یکتا را رد کرده‌اند. به عقیده برخی از کارشناسان سیاسی مشی و شعار این جبهه اهداف و برنامه‌های احمدی‌نژاد بدون انحراف است به این معنا که شعارهای سال 84 تا سال 88 وی را قبول دارند.

اعضای این جبهه که همان وزرا و دولتمردان دولت های نهم و دهم را تشکیل می‌دهند ادعای مردمی بودن، اجرای آرمان‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب را دارند. از طرفی دیگر بسیاری از کارشناسان یکتا را نه جبهه می‌دانند و نه حزب؛ به دلیل اینکه این جریان هیچ مجوزی مبنی بر جبهه یا حزب نداشته و ندارد، در نتیجه این جبهه خودخوانده، صرفا جمعی از افرادی همفکر است که دور هم جمع شده‌اند و هیچ رسمیتی ندارند.»


«روزنامه اعتماد» نیز امروز تیتر یک خود را موضوع سفر رئیس جمهور چین به تهران اختصاص داده است و در گزارشی با تیتر «رفيق تحريم شريك برجام» به این موضوع اشاره می کند که چین یکی از شرکای اصلی ایران در دوره تحریم ها بوده است. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: « نخستين ميزباني ايران در دوران پسا‌برجام با ميهماني از شرق آسيا رقم خورد. چين كشوري كه نامش با اقتصاد تحريمي ايران پيوندي چند‌ساله دارد، ديگربار پس از ١٤ سال ميهمان‌نوازي ايرانيان را با لغو تحريم‌ها و سرآغاز دوران جديدي در اقتصاد جهاني تجربه مي‌كند. ديروز و در كاخ سعدآباد، حسن روحاني مراسم استقبال از يكي از شش قدرت برتر جهان را با پيشنهاد تدوين سند جامع همكاري‌هاي ٢٥ ساله به‌جا آورد؛ پيشنهادي كه البته از سوي رييس‌جمهور چين هم مورد استقبال قرار گرفت. روحاني كه از چين به عنوان كشوري ياد مي‌كند كه در روزهاي سخت در كنار ملت ايران بوده، اين رفتار را سرمايه‌اي مي‌خواند كه بايد در توسعه روابط دو جانبه مورد استفاده قرار بگيرد. مسائل منطقه‌اي و در صدر آن تروريست، از موضوعات ديگري بود كه در نشست هيات‌هاي عالي‌رتبه دو كشور ايران و چين مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. رييس‌جمهور جداي از مسائل اقتصادي، در موضوعات منطقه‌اي و در زمينه مقابله با تروريسم و افراطي‌گري چين را كشوري مي‌نامد كه مي‌تواند همكاري‌هاي سازنده و نزديكي با ايران داشته باشد. روحاني همچنين با تجليل از نقش سازنده و مثبت چين در مذاكرات ايران با ١+٥ از عزم جمهوري اسلامي ايران براي ادامه راه و اجراي برجام مي‌گويد؛ عزمي مصمم تا روابط و همكاري‌هاي كشورمان با چين گسترش يافته و همكاري‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز نيز علاوه بر نوسازي رآكتور اراك، در ساير بخش‌هاي مختلف ارتقا يابد.


«روزنامه ایران» یادداشت امروز خود را به قلم سیدرضا صالحی امیری، رئیس اسناد و کتابخانه ملی ایران اختصاص داده است. صالحی امیری در این یادداشت انتخاباتی با عنوان «مطالبه ملی از زبان روحانی» می نویسد: «سخنان دکتر روحانی در همایش استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سراسر کشور که نشان از تأکید رئیس جمهوری به جایگاه قانونی خود به عنوان مسئول اجرایی قانون و پاسخگویی در برابر ملت دارد، یادآور نطق‌های انتخاباتی ایشان در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و باور عمیقی است که به آموزه بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی مبنی بر «میزان رأی ملت است» دارد. از آن روز که روحانی در مناظره انتخاباتی با جمله «من یک حقوقدان هستم» از گفتمان و رویکرد خود در اجرای قانون اساسی رونمایی کرد تا چند روز پیش که در جمع عوامل اجرایی انتخابات با صراحت بیان کرد: «باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه» وفاداری خود را به حرکت در چارچوب قانون اساسی و دفاع از حقوق مردم بر مبنای سوگندی که در خانه ملت هنگام تحلیف ریاست جمهوری یاد کرده، به رخ کشید. دکتر روحانی مجلس را به مثابه آیینه ملت می‌داند. به همین جهت انتظار از شورای محترم نگهبان این است که اجازه حفظ تنوع و تکثری را که در جامعه ایرانی اعم از تنوع قومی و نژادی و نیز تنوع سلایق و گرایش‌های سیاسی وجود دارد، به داوطلبان انتخابات بدهد تا مجلس، آیینه تمام نمای جامعه کنونی باشد و خانه‌ای در تراز ملت از طریق مشارکت مردم ساخته و پرداخته شود. فراموش نمی‌کنیم که حضرت امام خمینی(ره) زمانی که تعدادی از اعضای جامعه روحانیت قصد جدایی از این تشکل را داشتند، بر تنوع گرایش‌ها صحه گذاشته و اختلافات را به رسمیت شناختند و حتی از تشکیل مجمع روحانیون مبارز استقبال نمودند.

بنابراین رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت گسترده داوطلبان در سطح کشور به هیچ وجه زیبنده ملت و نظام جمهوری اسلامی نیست و موجب کاهش امید و نشاط ملی می‌شود. بویژه آنکه در میان رد صلاحیت شدگان، تعداد قابل توجهی از نمایندگان کنونی مجلس یا اعضای فعلی شوراهای اسلامی شهرها قرار دارند. امروز در ذهن بخشی از جامعه این ابهام و پرسش جدی شکل گرفته که اگر نماینده کنونی صلاحیت ندارد، چگونه می‌تواند تا خرداد آینده قانونگذاری کند؟


«روزنامه جوان» نیز در گزارشی تحلیلی به موضوع انتخابات پرداخته است و در گزارشی با عنوان «حذف رقیب با تهمت تندروی!» می نویسد: «پس از روي كار آمدن دولت يازدهم تخريب جريان مؤمن و انقلابي شكلي جدي‌تر به خود مي‌گيرد به گونه‌اي كه در فرآيند رأي اعتماد مجلس به وزراي كابينه دولت روزنامه‌هاي زنجيره‌اي در حمايت از دولت به شدت به منتخبان دلسوز مردم حمله كرده و آنها را با واژگاني نظير تندرو و افراطي مورد خطاب قرار دادند. تندرو خواندن بخشي از نمايندگان مجلس با هدف «تقابل» و «القاي دو دسته بودن منتخبان ملت به تندرو - ‌معتدل» در دستور كار جريان مقابل قرار گرفت، به‌گونه‌اي كه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي با تيترهاي پرشمار و متراكم تلاش كردند بخشي از نيروهاي انقلابي حاضر در كسوت نمايندگي مجلس را با عنوان «تندرو» مورد خطاب قرار دهند. «دولت اعتدال در چالش با افراطيون»، «رأي اعتماد و عملكرد تندروهاي مجلس‌»، «‌عقلاي مجلس بيشتر به فكر افراطيون باشند»، «پخش شبنامه‌تندروها در صحن در شأن مجلس نبود» و «شبنامه‌تندروها كار دست نجفي داد» اينها تنها بخشي از تيترهايي است كه با محوريت «افراطي» ناميدن بخش قابل توجهي از نمايندگان انقلابي و دلسوز مجلس روي صفحه‌هاي خبري رسانه‌هاي اين جريان نقش بست و شكاف بين اصولگرايان را تعميق ‌بخشيد. مقدمه‌ اين طرح كه همان «اصرار» و «تكرار» گزاره‌«افراط» از رسانه‌هاي اين جريان براي بخشي از منتخبان مردم در مجلس است، با اهداف مختلفي صورت گرفت كه در ادامه به آن اشاره خواهيم كرد.

در سطح ديگر از سناريوي مورد اشاره رسانه‌هاي پرتعداد حامي دولت كه بخش قابل توجهي از آنها را زنجيره‌اي‌ها تشكيل مي‌دهند طي 28ماه گذشته، سازمان‌يافته و منسجم سعي داشته‌اند ‌با درج تيترها و اخبار جهت‌دار، تلاش کنند باورمند سازند اقدامات بخشي از نيروهاي انقلابي خلاف مصالح نظام و انقلاب بوده كه نمودي از آن تلاش براي «زمينگير‌كردن دولت يازدهم» است. اين جريان رسانه‌اي كه از يك اتاق فكر واحد سود مي‌برد، در تلاش است مخالفت‌ها و انتقادات سازنده ‌دلسوزان و منتقدان دولت را بزرگنمايي نمايد و آن را مساوي با غرض‌ورزي و دشمني با دولت به افكار عمومي القا كند.

هاشمي‌رفسنجاني هم طي ماه‌هاي گذشته بارها جناح مؤمن را با چنين ادبياتي مورد خطاب قرار داده است، وي بعد از انزوايي چندساله در عرصه‌سياسي به واسطه روي كار‌آمدن دولت يازدهم در ديدار اعضاي حزب كارگزاران اظهار مي‌كند: «گروهي مي‌خواهند دولت را زمينگير كنند.» وي در ادامه با حمله‌ شديد نسبت به دلسوزان انقلاب و منتقدان دولت اظهار مي‌كند: «هياهوي تندروها در مسائل كلان مانند مذاكرات هسته‌‌اي و جلوگيري از تشديد تحريم‌ها براي «منافع ملي» خطرناك است، اقليت مغرض چشم بسته به ميدان نقد آمد و در تاريكي رويگرداني مردم از خود، كاه را كوه مي‌سازد تا به وظيفه‌ خويش در مانع‌تراشي براي دولت عمل نمايد.»


«روزنامه کیهان» نیز امروز دوباره در مطلبی با عنوان «دریغ از ذره ای شعور» دوباره به علی مطهری حمله کرده است. این روزنامه در مطلبی در چند شماره قبلی خود تلویحا علی مطهری را منافق خطاب کرده بود. این روزنامه در این خبر می نویسد: « یک نامزد رد صلاحیت شده در اظهاراتی خلاف قانون و عقل مدعی شد تشکیل مجلس ضد نظام ایرادی ندارد!

به گزارش خبر آنلاین علی مطهری در مراسم رونمایی از یک کتاب گفته است: نباید از این ترسید که مجلس علیه نظام تشکیل شود.وی با بیان اینکه بررسی صلاحیت‌ها باید محدود و مربوط به فساد اخلاقی و فساد سیاسی مثل جاسوسی باشد ادامه داد: اینکه برخی مجلس ششم را مجلس نامطلوب معرفی می‌کنند شاید به خاطر تبلیغاتی است که علیه آن انجام شده است. مجلس ششم غیر از مسئله تحصن، مجلس ناموفقی نبوده و در اجرای فصل سوم قانون اساسی گام‌های مهمی برداشته و در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی تلاش کرده است. نباید از این ترسید که مجلسی بر ضد نظام تشکیل شود. اینکه گفته می‌شود تعدادی از نمایندگان مجلس ششم به رهبر نوشتند، متن نامه هم بد نبود و امروز برخی از آن پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوسته است.این اظهارات در حالی است که طبق قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی رکن حمایتی نظام جمهوری اسلامی است و در هیچ جای دنیا، از نظام‌های لیبرالیستی گرفته تا کمونیستی - سابقه ندارد که پارلمان یک کشور بر ضد حاکمیت تشکیل شود و تبدیل به اپوزیسیون نظام گردد!»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست