بازدید 16812
۹

چه کسی به اپل یا مایکروسافت گفته به ایران نیایند؟!

قطعا لابی صهیونیستی در ایالات متحده قوی است و کارشکنی‌های خود را برای ممانعت از ورود تکنولوژی و به ویژه سرمایه و اساسا «رونق» به ایران صورت می‌دهد؛ اما آیا اینقدر قوی است که شرکتی مانند اپل را که بنا به گزارش‌ها اگر در حکم یک کشور بود، ۲۷ امین اقتصاد بر‌تر دنیا می‌شد، با ریسکی بزرگ مواجه کند؟
کد خبر: ۵۶۱۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 19 January 2016
پس از شروع عملیاتی شدن برجام از روز یکشنبه و در پی آن موضوع برداشته شدن تحریم‌های بین المللی از روی ایران، بحث‌های فراوانی در مورد اینکه آیا بازار ایران با سرمایه گذاری‌های خارجی و تکنولوژی‌های جدید روبه رو خواهد بود و اینکه این شرایط چه تأثیری در آینده کشور و اقتصاد آن خواهد داشت، در گرفت که نظریات متفاوتی نیز در این میان مطرح شده؛ اما بدون شک شاید یکی از حوزه‌هایی که اهمیت بسیاری در نزد افکار عمومی دارد، حوزه تکنولوژی و فناوری یا IT و همچنین ICT و آینده آن در ایران است. وقتی هم که پای تکنولوژی و IT در میان باشد، شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و اپل جزو اولین گزینه‌های روی میز خواهند بود.

به گزارش «آی تابناک» طبعا در مورد تحریم‌ها و اینکه چه شرکت‌هایی و از چه نقاطی از جهان با ایران همکاری خواهند داشت، نمی‌توان از حالا نظری قطعی داشت، ولی امیدهای بسیاری ـ حداقل در بین مشتریان و کاربران تکنولوژی ـ در ایران وجود دارد که شرکت‌های بزرگ این حوزه بعد از تحریم بتوانند با ایران آزادانه به تجارت بپردازند و محصولات و خدمات آن‌ها در ایران، با سهولت بیشتر ارائه و پشتیبانی شود.

در همین یک سال اخیر هم خبرهایی مبنی بر راه اندازی فروشگاه‌های مایکروسافت و اپل در تهران به گوش رسید؛ اما موضوع برجام بحث حضور جدی این شرکت‌ها در ایران را تقویت کرده، ولی با این حال خبرهایی به گوش می‌رسد از اینکه مشکلاتی پیش پای این شرکت‌ها برای ورود به ایران ایجاد شده است.

چه کسی به اپل یا مایکروسافت گفته به ایران نیایند!؟


بر این اساس که یکی از وب سایت های خبری دیروز گزارش داده است که لابی صهیونیست ها در آمریکا به واسطه وزیر خزانه داری ایالات متحده «جک لو»، جلوی ورود اولین محموله اپل به ایران را با تهدید ضمنی این شرکت گرفته اند. آن گونه که این وب سایت نقل می کند، به اپل گفته شده: "آن‌ها نمی‌توانند پس از تحریم در ایران فروشگاه باز کنند و اگر ثابت شود، کاربر ایرانی پس از خرید آی پد از این وسیله به‌عنوان نقل‌وانتقال دیتای تروریستی استفاده کند، اپل با جریمه سنگینی روبه رو خواهد شد و به همین دلیل، مدیران اپل از تصمیم خود برای باز کردن فروشگاه و ارسال محموله آی پد به ایران خودداری کردند" – اینجا ببینید.

این خبر کمی تعجب برانگیز است و چند پرسش اساسی را در ذهن ایجاد می کند. اینکه آیا واقعا اپل یا مایکروسافت به این دلیل از ورود به بازار ایران سر باز می زنند؟ اگر این گونه است، دلیل آن چه می تواند باشد؟ این پرسش به چند علت مطرح می شود اما قبل از ذکر دلایل بگذارید نگاهی به سابقه چند ساله اخبار، برای ورود شرکت اپل به ایران داشته باشیم.

اپل چه زمانی میخواست به ایران بیاید؟

در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۴ یعنی حدود یک سال و چند ماه قبل، وال استریت ژورنال گزارش داد که اپل مذاکراتی برای فروش آیفون در ایران آغاز کرده است. این نشریه به نقل از منابع مطلع اعلام کرد، اپل با توزیع کنندگان ایرانی برای ورود احتمالی به بازار ایران، بعد از آنکه تحریم‌های غرب «به حد کافی» تسهیل شد، ارتباط بر قرار کرده است:

چه کسی به اپل یا مایکروسافت گفته به ایران نیایند!؟

تنها چند هفته پیش از آن (۱۳ اکتبر‌‌ همان سال) مجله «فوربس» در مطلب تحلیلی به دلایل مهم اپل برای ورود به بازار ایران پرداخته بود. این مجله در مطلب خود به گزارش هایی در مورد علاقه اپل برای فروش محصولات در بازار ایران اشاره و به نقل از تیم کوک به جمله‌ای قابل تأمل اشاره کرده بود: جاده عدالت آجر به آجر سنگ فرش شده و به نظر می‌رسد، اپل می‌خواهد از آن جاده برای دویدن مستقیم به سمت ایران استفاده کند.

چه کسی به اپل یا مایکروسافت گفته به ایران نیایند!؟


اما فقط این دو گزارش نبود. در ماه می همان سال – آبان ماه ۹۳ – گزارش های منتشر شده بود که اشاره می‌کرد اپل اولین فروشنده و نماینده رسمی خود در ایران را معرفی کرده است؛ شرکتی که گفته می‌شد فروشنده رسمی محصولات اپل در ایران است، در مهر ماه نشست افتتاحیه خود را برگزار کرده بود و تا مدتی به عنوان فروشنده رسمی اپل شناخته شد.

اما چرا فقط تا مدتی؟ به این دلیل که طولی نکشید تا مقامات رسمی و غیر رسمی اعلام کنند، اپل در ایران فروشگاه رسمی ندارد. حتی در‌‌ همان زمان، یکی از وب سایت‌های خبری از «آلن هلی» مدیر ارشد بخش ارتباطات اپل در خاورمیانه، اروپا و آفریقای این شرکت (مستقر در دفتر لندن) نقل کرد که گفته است: ما هیچ نوع ارتباطی با این شرکت نداریم.

اما همه این‌ها منجر به آن شده بود که بالاخره سر و صدای ورود اپل – و البته شرکت‌های دیگر – به بازار ایران بلند شود. تا جایی که مجددا در دسامبر ۲۰۱۵ وال استریت گزارش داد که شرکت‌های اپل و اچ پی مشتاقانه منتظر گشودن بازارهای ایران هستند.

همین مسائل کما بیش در مورد شرکت مایکروسافت هم مطرح بوده است تا جایی که همین چند ماه قبل اخباری در مورد راه اندازی فروشگاه رسمی مایکروسافت در تهران به گوش رسید.

یک واقع بینی سطحی!


واقعیت آن است که شرکت‌هایی مانند اپل و مایکروسافت، اگر خود بخواهند هم نمی‌توانند چشمانشان را بر روی بازار کشوری مانند ایران با جمعیتی ۸۰ میلیون نفری ببندند. رقابت‌های شدید در بین شرکت‌های بزرگ تکنولوژی – که اخیرا غول‌های چینی هم به جرگه آن‌ها پیوسته‌اند – با گشایش بازارهایی مانند این می‌تواند جان تازه‌ای بگیرد و این مورد تنها در حوزه تکنولوژی هم نیست. اقتصاد دنیا که هنوز از تبعات رکود اخیر متأثر است، بازاری مانند بازار ایران را به این سادگی‌ها از دست نمی‌دهد و به سادگی می‌توان دلیل حضور مشتاقانه هیأت‌های تجاری مختلف در تهران را فهمید.

برای شرکتی مانند مایکروسافت که به تازگی محصولات جدید خود به ویژه در حوزه سیستم عامل، موبایل و واقعیت افزوده سودای سیطره دارد و سری سرفیس این شرکت به سرعت در حال تبدیل شدن به پادشاه بازار تبلت‌های هیبریدی است، برای اپل که ۶۲. ۴ درصد از درآمد سالیانه ۲۳۱ میلیارد دلاری خود در ۲۰۱۵ را مدیون آیفون است و رقابت سختی هم با گوگل و هم با مایکروسافت دارد، و برای هر شرکت تکنولوژی دیگری، برای هر استارت آپ کوچک و بزرگی ایران در این شرایط یک بازار‌تر و تازه، تشنه و بسیار پر درآمد است و از دست دادن چنین فرصت‌هایی می‌تواند به معنی عقب افتادگی اساسی برای هر شرکتی باشد.

در نتیجه بسیار بعید به نظر می‌رسد که لابی صهیونیستی بتواند به سادگی این شرکت‌ها را متقاعد کند که از یک چنین بازاری چشم پوشی کنند، در حالی که سایر رقبا سهم خود را از این بازار به چنگ می‌آورند. این همه در حالی است که حدود دو سال قبل شرکت اپل گزارش داده بود که در پی تصمیم دولت آمریکا برای برداشتن محدودیت صادرات به ایران، این شرکت دیگر منعی برای فروش دستگاه‌های Mac و iOS به مشتریانی که قصد دارند این محصولات را به ایران آورده یا بفرستند، ندارد. در این مورد مستقیم به دستور و تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا نیز اشاره شده بود – اینجا.

چه کسی به اپل یا مایکروسافت گفته به ایران نیایند!؟


قطعا لابی صهیونیستی در ایالات متحده قوی است و کارشکنی های خود را برای ممانعت از ورود تکنولوژی و به ویژه سرمایه و اساسا «رونق» به ایران صورت میدهد. اما آیا اینقدر قوی است که شرکتی مانند اپل را که بنا به گزارش ها اگر در حکم یک کشور بود، 27 امین اقتصاد برتر دنیا میشد، با ریسکی بزرگ مواجه کند؟

یک واقع بینی عمیق!

نکته دیگر این است که هم اکنون نیز محصولات این شرکت ها و بسیاری از شرکت های دیگر که نمایندگی رسمی هم در ایران ندارند، به فروش می رود و امروز تعداد آیفون و آیپد به دست ها در ایران به شکلی محسوس در حال افزایش است. پس اگر این تروریست های عشق اپل در ایران (!) تا قبل از این هم از دستگاه های این شرکت برای هماهنگی و انجام عملیات تروریستی استفاده کرده باشند، یا بعد از این استفاده کنند، متوجه مسئولیت بین المللی هستند!

در نتیجه اینکه اپل از ترس نقل و انتقال دیتای تروریستی توسط کاربران ایرانی ورود محموله خود به ایران را متوقف کرده باشد، چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ ضمن این که وب سایت خبری که این خبر را درج کرده، منبع خبر – داخلی یا خارجی – را هم مشخص نکرده و در منابع خارجی نیز اخباری در این مورد در دسترس نیست.

در نتیجه همه اینها می توان دو نتیجه گرفت. یا اینکه این خبر یک خبر غیر رسمی یا حاشیه و در حد پروپاگاندای مخالفان «رونق» در ایران که البته صهیونیست ها بخش مهمی از آنها هستند، بوده و شایع شده است یا آنکه واقعا اپل و مایکروسافت دست بر قضا می خواهند به بخت خود لگد بزنند! البته نتیجه دوم را نمی توان چندان جدی گرفت.

چه کسی به اپل یا مایکروسافت گفته به ایران نیایند!؟


هنوز مشخص نیست که اپل و مایکروسافت و سایر شرکت های دیگر قصد ورود رسمی به بازار ایران را دارند و اگر دارند در چه زمانی است و واکنش ها به این مسأله چه خواهد بود؛ اما صرف نظر از این موضوع به خوبی می توان حدس زد، همان گونه که مجله فوربس گفته، دلایل مهمی برای هر یک از این شرکت به بازار ایران وجود دارد؛ دلایلی که منجر میشود به این نتیجه برسیم که لابی صهیونیسم در معادلات قدرت در جهان مدرن چندان هم صاحب نفوذ نیست، مخصوصا وقتی پای غول های بزرگ در میان باشد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۹
اگر به ایران بیام قول میدین ویندوز رو با 500 تومن کپی نکنین و قیمت واقعیشو به من بدین؟؟!!!!
به اون احمقها میگفتید که اولا الان داعش داره از تمامی امکانات آنها با کمک اسراییل به جنایاتشون در عراق و سوریه و ،،،،،، ادامه میدن !!

دوم اینکه به اون جنایتکارها بگید یک و فقط یک ایرانی رو اسم ببرید که عملیات تروریستی تو دنیا انجام داده ؟؟؟
و ایرانیها اگه بخوان کاری انجام بدهند مثل همون کاری که یک هفته پیش کردن و مثل قهرمان گوش اون ۱۲ نفر آمریکایی رو تو روز روشن گرفتن و آنها رو بزانو در آوردن !!
ضمنا برادر عزیز اینها گستاخ هستن و هر چه بیشتر به آنها بها بدید بیشتر بی ارزشتون میکنن !!

شما فردا اعلان کنید ایران به اپل اجازه فروش محصولات به دلیل سو استفاده از تولیداتش در به خطر انداختن حملات تروریستی در ایران اجازه و به خطر انداختن جان مردم نمیده !!!
بعد ببینید تو چطور یقه خودشون رو برای ورود به بازار پاره میکنن !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
منظورت اون 10 نفره دیگه. آخه میترسم همین جوری پیش بره تا آخر سال بشه لشگر یکم دریایی آمریکا
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
ناشناس ۰۸:۴۰ یکی از مهم ترین بهانه هایی که دشمنان ایران برای صدمه زدن به کشور ما استفاده می کنند همین عدم تعادل ما برای بیان حرف حق مان است.
کامنت شما علیرغم وجود برخی حقایق آنچنان آکنده از شعار و اتهام و بی ادبی عامیانه است که اپل و مایکرو سافت که هیچ اگر ایران خودروی خودمان هم باشد برای ورودش به بازار ایران دچار تردید می گردد.
کما اینکه اگر واقع بین باشیم با نگاهی به بازار می توان پی برد که این شرکتها حتی بدون ورود به ایران نیز بازار را تسخیر کرده و از مدتها قبل محصولاتشان را در ایران (آنهم بدون قبول مسئولیت هایی مانند گارانتی و وارانتی و خدمات پس از فروش)‌می فروشند.
یاد بگیریم تا در بیان نظرات و اعمال خود دقت کافی داشته باشیم تا نا خواسته آب به آسیاب دشمن نریزیم.
هردوتاشون همین الان هم در دسترس هستند. تحفه هم نیستند. من خودم ویندوزفون دارم. فقط می تونم بگم آشغال. اپل هم که فقط قیمت کذایی داره. خیلی از گوشیهای بازار ایران هم رده و حتی بالاتر از اپل هستند.برن به جهنم.
به نکته دیگر که قاچاق و سود قاچاقچیان و لابی قوی آنها در داخل برای وارد نشدن رسمی این محصولاته نیز باید اشاره کرد
توصیه می کنم یک سری هم به سایت های nvidia.com و قسمت دانلود سایت اورکل برای دانلود نرم افزار رایگان و اپن سورس mysql بزنید
حتی اجازه باز کردن سایت رو شرکت nvidia نمی ده!
سلام اول اینکه اگر قرار باشه بازار بزرگی از ایران را از دست بدهند باید منتظر سوداوری رقبای خود از بازار ایران باشند اونهم در زمانی که هم اکنون این شرکت ها مثل گذشته یکه تاز بازار آی تی نیستند و دوم اینکه هم اکنون نیز محصولات این شرکت ها در ایران داره در سطح قابل توجهی مورد استفاده قرار می گیرده بنابراین ما خیلی نباید به دنبال پهن کردن فرش قرمز برای ورود این شرکت ها باشیم .
البته در نظر داشته باشید که قرار نیست تکنولوژی به ایران بیاد، قراره کالای مصرفی بیاد و پول از جیب ما خارج کنه...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل